• ELI 79

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-24 19:50:47 följande:
    Alltså jag förstår mig inte på Bellas mage..
    Hon får ju som sagt alltid samma dos lactulos och bajsar i regel en gång varje dag på det. Men sen har ju dagis kommenterat att hon så himla ofta bajsar vatten..senast igår.
    Så då sänkte jag dosen med 2 ml idag vilket har resulterat i att hon inte bajsat alls :(
    Varför gör hennes mage såhär?
    Det jag vet är att hon ätit gröt till frukost igår men yoggi idag..
    Väntar på en lista från köket på vilka råvaror de använder..
    De hade visst mildas mjölkfria bordsmargarin. Fick se förpackningen idag.

Eli: du som är bajsexpert ;) varför gör hennes mage såhär?
    fast är det säkert att hon verkligen ÄR lös i magen på dagis då?? låter ju konstigt att hon skulle bli lös i magen på dagis men inte hemma på samma dos. Speciellt om hon inte får i sig nåt hon inte tål plus att hon inte verkar ha ont i magen eller får andra symtom.
    Låter verkligen märkligt!
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-24 20:04:40 följande:
    Ja hon är kanon lös. Som vatten och vi får hem flera ombyten =( Det luktar dessutom riktigt riktigt illa ( enligt personalen då)

Vi vet ju inte än om det kanske är något hon får i sig fel där. Hemma har vi ju 100 % koll på allt men det kanske inte köket har ?
    Och förutom diarrén så har hon ju en del eksem till och från..

Idag hade dagis inte haft på henne några vantar ute. Och nu har hon eksem på handlederna och en bit upp på underarmen...
    Suck.
    det kan ju inte vara något som gör henne långvarigt dålig eftersom det bara är på dagis. Får hon mycket vindruvor eller päron eller nåt på dagis? Kanske är känslig för den laxerande effekten i frukt? Låter annars konstigt att hon är bra när hon är hemma men dålig på dagis. Det borde ju inte vara nåt som hon får ont av för då skulle ni ju också märkt det!
  • ELI 79

Någon här vars barn är allergisk mot konserveringsmedel eller färgämnen??
    Börjar fundera på om det är det E inte tål och blir röd om kinderna av. Som sagt, har han ätit andra sädesslag, och lite vete senaste 2 veckorna och inte tillstymmelse till röda kinder. I dag när vi var på ett köpcentrum och E satt i sambons knä så helt plötsligt bara blossade det upp. Innan hade han smakat en bit våflla med sylt och grädde på.
    Som sagt, han kan äta macka eller pannkaka utan att bli röd så det kan ju inte vara vetet i våfflan han blir röd av och mjölk har han ju ätit utan problem i flera veckor däremot har vi upplevt att han blivit röd av en del sylter förut, men inte alla, liksom t ex vissa ketchuper men inte alla...

fattar ingenting, eller om det är en slump när det blossar upp?! Vi ser liksom INGET mönster. Han verkar inte må dåligt av kinderna så länge de bara "är" men når vi tvättar honom eller smörjer honom skriker han att det gör ont. De är dock väldigt väldigt torra så vi vill smörja eftersom annars kommer han ju få ont av det i stället.

Vad tror ni??

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-25 19:58:53 följande:
    E 202 kaliumsorbat finns i många sylter och mjölkfritt margarin (och vanligt?) även i ost.
    MEN det finns även glukossirap av vete i Eldorados sylter t.ex.

Vad var det för sylt? Jordgubb?

Jordgubb och tomat kan ge histaminreaktioner.

Ni kan ju göra ett test.
    Köp ekologisk jordgubbssylt (utan E202)
    Köp vanlig jordgubbssylt (med E202)
    Köp eldorados jorgubbssylt (med fruktos-glukossirap av vete)
    Ja det var jordgubbssylt...kanske förklarar det hela?! vi har mestadels hallonsylt hemma. nån gång jordgubb men då kanske det varit de ggr han reagerat?! Hmm ska testa!
  • ELI 79
    2små2stora skrev 2011-03-26 20:18:10 följande:
    Jag lägger Johanna först och sedan William.  Nu somnar hon själv och kanske inte på det sätt som är det bästa men det funkar bra för oss. Hon har en bärbar DVD-spelare som hon får titta på film på i sängen men hon är nöjd och går glatt och lägger sig. 
    När W sover så försöker jag göra saker med J.  Är det för körigt så har J som tur är 2 storebröder som kan rycka in.
    så gör våra barn också. de somnar till dvd och det började jag med när jag hade en skrikig bebis och 2 åringen skulle kunna somna utan att jag gjorde nåt för honom (för jag hann inte, är alltid själv på kvällarna). Funkar fint.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-29 19:55:27 följande:
    Ojdå =/ Men hade inte han rätt snabba reaktioner ? Var det bara ägg som testades ?
    Bella visade inget heller på Rast på ägg. Antar att det är samma som prick ?
    Jag brukar inte heller bli förvånad längre när inte proverna visar något ;)
    Är inte RAST blodprov?? Eller är jag helt ute och seglar?
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-29 20:09:49 följande:
    Jo Rast är blodprov =) Undrade bara om det ger samma resultat som prick. Ser att jag formulerat mig lite galet ;)
    hihi ok då fattar jag.
    vet inte alls om det ger samma resultat eller inte...
  • ELI 79

Jag verkar kunna lämna tråden. E har nu ätit "vanlig" mat i 2-3 veckor och allt är bättre än någonsin. Hans röda kinder finns då och då men verkar mest vara väder och vind samt något annat men inget större problem förutom vintertid.

Tack så oerhört mkt för all hjälp.

Det jag undrar över om man så tidigt kam växa ifrån allt eller om han aldrig varit allergisk??? :o

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:33:27 följande:
    hon har ery max nu. kåvepenin har hon ätit 3 andra gånger och då inte reagerat.
    Men vad jag förstod skulle väl kåvepenin vara penicillin medans ery max vara antibiotika.. vad som nu är skillnaden.

men med dålig menade jag mer att man typ får ont i magen, blir illamående och mår lite konstigt sådär. det räcker ju för att få henne lite extra skrikig.
    penicillin är också antibiotika. pc är bara en "undergrupp" i den stora gruppen antibiotika...

De tar olika bakterier o olika antibiotika har olika verksam substans och det är den man kan vara allergisk mot. inte mot "antibiotika" eller "penicillin" utan den verksamma substansen i det läkemedel man äter.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:44:20 följande:
    haha.. tack. nu förstår jag bättre.
    Trodde det var olika saker för läkaren sa att vi skulle byta ut penicillinet mot antibiotika.
    hmm ok märklig läkare, då behöver den personen nog öva på sin information till patienter/anhöriga
    kanske bara för att klargöra att det inte var just penicillin längre...?!
Svar på tråden Allergitråden