Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Sluta!!! Ni har ju beviset nu.

• Eligrabbarna

älsklingen: åh vad skönt, äntligen!!! hur fick ni tag i den läkaren??? Underbart om han tar sig an lillasyster också!!! Kram

• Eligrabbarna

NÅgon som vet om ikea har sin allergiguide på nätet någonstans?

Det har ju blivit så billigt på IKEA nu så vi har varit där typ 1 gång i veckan nästan och ätit lunch. vi har köpt köttbullar i tro'n om att det inte var något vete i det. Kan för mitt liv inte förstå varför det ska vara vete i köttbullar, men sen i går fick jag för mig att titta i allergiguiden o då stod det att köttbullarna innehöll gluten!! Skulle vilja veta exakt vad det är i, men innehåller det gluten så borde det vara vete i eller hur??

Kanske edt som förklarar att han inte blir helt bra i magen hmm...

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-25 13:46:34 följande:
    Oj vad tokigt..varför ha vete i köttbullarna !?
    Kan du inte ringa till ikea och fråga ?!
    Har han fått sina röda kinder med då eller är det bara magen som krånglar ?!

Läkaren är samma läkare hon har för sin astma. Vi hade ingen aning om att de även utredde allergier där. Men nu håller vi tummarna att de tar sig an lillasyster med. Kanske till och med kan skriva remiss till lapptest * hoppas och drömmer lite *
    Jo han har haft lite röda kinder då och då som bara hållt i sig en dag eller så så jag har inte tänkt så mycket på det. Tänkt typ att han varit varm eller så eftersom vi trott att han haft helt vetefritt

Idiotiskt av  mig jag vet!!!!!!!! GAAAHHH blir så irriterad!!
    Angel Gbg skrev 2010-08-25 16:17:47 följande:
    IKEA har ett par köttbullar som är gluten/vete, soja, ägg, mjölk och lite annat fria men dom måste man säga till om man vill ha och det tar ca 10min att tillaga. Dom är särnärmärkta och allt =)
    Ok måste fråga om dem nästa gång för det är typ det enda han äter där
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-25 21:57:27 följande:
    ELI : Skönt att ni kommit på vad det var nu då!!

Kunde mjölkallergiker äta mildas flytande margarin ?! Vet att dietisten tipsade om den!

Har alla ni haft samtal med förskolepersonalen när era allergiska barn börjat där ?! Alltså med kökspersonal, försskollärarna mm ?!
    Våran dotter blir ju inte dunder sjuk om hon får i sig något hon inte tål ( typ andningssvårigheter ) men får eksem, magont, diarré, kräkningar vid rätt så små mängder. Hon kan tex inte stoppa en liten lerbit i munnen utan att få diarré. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha försvunnit som tur är *Jippi*!
    Men visst bör vi ha samtal med berörda på förskolan nu när hon ska skolas in i December ?! De har aldrig haft allergiska barn innan om jag förstod det rätt och tycker detta är ganska jobbigt!
    Dessutom lagar de ingen egen mat på förskolan ( mer än mellis och frukost ) så jag måste ju även prata med ansvariga på köket i grannbyn.
    Eller räcker det att jag gör iordning en ordentlig lista på vad hon inte får äta och hoppas de följer detta ?!
    Nää..det borde väl bli bäst med ett samtal ?!
    Jag har pratat med dem när jag varit där både med stora grabben innan sonen skolades in och sedan mer rejält under själva inskolningen. Jag har sedan skrivit lappar och pratat med kokerskan själv. De har haft en del allergiska barn men aldrig veteallergi förut.

Det har gått bra tycker jag. De är jätteduktiga och lyssnar  och tar hellre det säkra före det osäkra!
  • Eligrabbarna

Måste fråga; när ni är ute på t ex restaurang, marknader eller liknande och ska äta "ute" och ni frågar om maten innehåler en viss sak, litar ni på deras ord då eller ber ni att få se innehållsförteckningen?

Både i går och i dag har vi varit iväg då det varit marknad här i samhället. Vi frågade båda gångerna (hamburgare resp korv) om det innehöll vete. De gav nekande svar och de verkade väldigt säkra. Vi litade på det men sen har sonen blivit röd om kinderna igen och i nattt vaknade han kl. 03 och vägrade somna om förrän kl. 05:30 då jag fick gå ut och gå med honom i vagnen!! Han skrek efter mamma hela tiden och ville gå på pottan, men det kom inget. I dag bajsade han på pottan och då var det hårt först och sen kom slemmigt bajs hmm han var ju hård i magen efter att vi ahde varit på IKEA och tagit fel mat till honom...

Inte konstigt han inte blir helt bra och sover dåligt om han alltid får nåt som är fel känns så trist! När man frågar specifikt efter vete och de säger ett säkert NEJ på frågan så vill man ju tro på det, men funderar starkt på att antingen inte äta ute nåt mer när han är med eller be att få se innehållsförteckningen, men oftast blir det ju så bökigt

• Eligrabbarna
    2små2stora skrev 2010-08-28 18:32:43 följande:
    Vi hade med oss mat till J. 
    jag hade alltid det när han hade sin mjölk o sojaallergi också för då blev det så mkt. har alltid med mig när vi ska till kompisar eller så, men nu tänkte jag att det var lättare att hitta när det "bara" är vete och råg men det verkar inte riktigt vara så... eller i vilket fall som helst kan man inte lita på dem som står där just för att de inte vet. tror de tror veteallergi är samma sak som gluten!
  • Eligrabbarna

Hade varit vikarie i köket på dagis i dag. sonens kinder är knallröda får se hur natten blir. De hade ätit pannkaka i dag. Kokerskan hade gjort speciella till E det vet jag för fröknarna sa att den inte såg så god ut så han hade inte ätit så mycket, men hon kan ju ändå gjort fel...
    Eller också är det något annat

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-30 19:34:17 följande:
    Eligrabbarna : stackarn =( Fråga kokerskan i morgon och se vad hon hade i. Kan ju ha använt ett mjöl med vetestärkelse i! Så fråga i morgon så inte samma misstag sker igen!
    Fick ni reda på om marknadsmaten innehöll vete !?

Här provocerar vi fortfarande stumpan med guarnkärnmjöl men är osäkra på om vi ska fortsätta eller inte. Hennes eksem blir lite mer och har nu spridit sig till ryggen och överarmarna. Man ser att huden är super torr och lite rosa. Men man måste kolla noga annars skulle jag inte se det tror jag ( om man bortser från de rödrosa prickarna på magen ) Men eftersom det är så lite vet vi ju inte hur pass besvärad hon är av dem.Hon har visserligen bara ätit en liten liten bit smörgås så det kan ju hända att eksemen blir värre ju mer hon äter.
    Men hur hade ni gjort ?!
    nä jag vet inte eftersom markanden är slut o jag vet inte vilken sorts korv de använt, men hans mage är inte speciellt stor än vilket betyder att han har inte reagerat så mkt än o jag hoppas han slipper det. så OM det varit nåt de gjort fel så är det nog som sagt vetestärkelse för annars brukar ju magen bli stor också.

Ska höra med dem...
    Känner mig som en tjatmoster just nu kör vi nämligen blöjfritt på E på dagis och de var så skeptiska bara för att han var så liten så jag fick verkligen gå dit med honom i kallingar så de fattade att de inte ska ta på blöja så det känns som om jag tjafsar om allt just nu
  • Eligrabbarna

Mamsie: ja vi vet ju inte riktigt hur känslig han är än. Lite svårare när magen kommer lite efter så att säga. Röd om kinderna är han lite till o från så han kanske är rätt känslig?!

Svar på tråden Allergitråden