Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

I dag hade de gjort ett misstag (första misstaget faktiskt) på dagis. De hade gett honom en vanlig macka så vi får se hur det blir nu...
    Han hade ätit en halv, halv macka innan de upptäckte misstaget. Lätt hänt men vi får se. Frågade ang pannkakorna i går men vad jag förstod så var det samma mjöl som ordinarie kokerskan har och det är ju "rätt" mjöl.
    Kanske nåt han råkat få tag i på golvet eller nåt sånt!

• Eligrabbarna

Jaha nu har vi resultatet från gårdagens macka. Knallröd om kinderna i går men nu mycket bättre, nu är dock magen lite svullen och han är hård i magen

måste ringa dietisten nästa veckan (hinner inte denna vecka då jag jobbar natt hela veckan) och få livsmedelsanvisning på naturligt glutenfri mat. Hon skulle ringa mig v 33 men har inte hört något än. Det är ju väldigt tydligt med hans allergi i alla fall...

• Eligrabbarna

Sonen är nog mycket känsligare än vad vi trodde. Jag har ju förstått att han är känslig med eksemen på kinderna men det verkar som om hans mage reagerar snabbare nu också. Han fick ju en bit macka på dagis av misstag i tisdags och han var ju röd på kinderna på tisdagen o sen i går. I går natt vaknade han ett par gånger men det brukar han göra men i natt stackars maken som är  själv på nätterna (jag jobbar natt)...sonen har knappt sovit något. Till slut somnade han om i våran säng (vilket ska mkt till för att han ska somna där!).

Mannen som ibland brukar tycka jag överdriver och tolkar in saker i sonen beteeende (även om mannen blivit mer och mer säker på sonens allergi) sa också att han hade ont i magen.

Jag sa till maken att vi nog måste vara mer försiktiga för att han nog är mer känslig än vad vi tror. T ex har vi inte haft egen smörbytta till honom (han äter väldigt sällan macka nämligen och vi har inte trott han varit så känslig mot smulor) men nu tror jag verkligen det är dags för det!! Ja jag vet dumt att vi inte gjort sånt innan men eftersom vi inte direkt uppfattat honom som jättekänslig så har vi nite brytt oss om det.

Är det vanligt att de blir känsligare o känsligare i sin allergi? Eller kan det helt enkelt vara så att vi bara tagit honom för "grinig" fast det egenltigen hela tiden varit allergi?
    Hans humör är ju 1000 ggr bättre nu än det var förut t ex.

Förut hade vi ju t ex helt sädesslagsfritt men tyckte inte det blev någon skillnad nu när han får havre jämntemot då...frågan är om det är något mer vi bör ta bort. Mjölk får han, men inte heller det har blivit sämre sen vi började med det. Grejen är att det inte känns som om han blir 100% bra. Kanske är väldigt känslig mot vete så vi borde ta bort även sånt med spår i...alltså ha egen tallrik, tvätta och städa mer noggrannt etc.
    Vad tror ni? Vad borde första steget vara i denna härva???

Han sover ju fortfarnade väldigt dåligt på nätterna och detta kom ju i samband med att han fick sina eksem på kinderna så det känns som om det skulle kunna ha ett samband. Å andra sidan mår han 1000 ggr bättre nu när han står på vetefri kost. Kanske bara mer noggrannhet som sagt?!

• Eligrabbarna

Trållmor: ja jag är oxå helt säker på skillnaden vid allergi gnäll o vanligt gnäll. Väsentlig skillnad nu har man ju märkt

• Eligrabbarna

Vet inte om stora killen är allergisk mot något eller om han "bara" har dålig tarmmotorik. Är det någon  här som själv eller har barn som "bara" har problem med förstoppning/trög mage?

Har skrivit om min stora son förut men skriver kort igen:
    vår stora son har haft problem med förstoppning/svårt att bajsa sedan han var 1 vecka gammal. Han är nu 4 år. Vi har haft alla tänkbara tester med olika lösande kost utan framgång, laktulos i hästdoser och nu äter han movicol. Han stod på mjölkproteinfrikost när han var runt 1½ år och ca 6 månader framåt. På dagis var det strikt mjölkfritt och vi hade mjölkfritt helt ett par veckor hemma sedan den övriga tiden så drog vi ner på mjölk kraftigt och hade det mest i maten osv. så egentligen har han alltid bara varit mjölkproteinfri i 2 veckor. Märkte ingen större skillnad dock.

Han har gjort glutentest 2 ggr men inget napp. I övrigt har de inte gjort några tester på honom.
    Han är ganska liten för sin ålder (ska på 4 årskontroll på torsdag) och när jag mäter honom hemma så är han 100 cm och han väger runt 16.5 kg. Han är således inte så tunn men han är kort i växten. han följde sin kurva fram tills han var på 2½ årskontrollen då han gick ett steg nedåt. Om han är 100 cm som jag tror så fortsätter han lite nedåt, lite men ändå nedåt.

Han äter oftast väldigt dåligt. Han har svårt at koncentrera sig, svårt att sitta stilla. Han är ganska sen med motoriken och kan t ex fortfarande inte stå på ett ben mer än 1 sek typ. Han har inga utslag eller liknande. Klagar nästan aldrig på ont i magen men 1-2 ggr/år så får han "anfall" då han vaknar på natten;  blek, kallsvettig, skakar, har jätteont i magen och kräks... då är han förstoppad.

Ursäkta att det blir långt, men vad tror ni?? Hur skulle ni gå vidare? Ge laxermedel och hoppas det ger med sig när han inte har andra symtom eller gå vidare med det? Ibland känner jag att det kanske är ok om han mår bra med laxermedel för han verkar ju inte ha andra problem men ibland känns det inte som något bra alternativ att behöva ge laxermedel varje dag i 4 års tid och troligtvis ännu längre nu då eftersom det fortfarnde inte funkar...

vi har försökt fasa ut movicolen men det funkar i 5-6 dagar och sedan bajsar han inte mer...han är dock aldrig HÅRD i magen, utan verkar bara inte få ut det. Konsistensen är bra....hmm

Jag vet inte vad man ska göra? Undrar om det har med motoriken i tarmarna att göra eller om det är nån allergi av något slag. Har gått på barn mott med honom sedan han var 6 månader och kontinuerligt sedan han var 15 månader, men det känns inte som om jag får så mkt hjälp.  Känns mer som om de tycker det är ok så länge han bajsar med laxermedel. Jag känner att jag vill ha en förklaring till hans problem.

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-07 14:35:35 följande:
    Åhh jag är så sjukt glad att jag bara måste få skriva av mig!
    Ni som varit med från start på våran allergiresa vet att vi har haft en läkare som istället för att jobba med oss har jobbat mot oss
    Idag har jag pratat med barnmedicin som stora dottern går hos och de ville självklart ta sig an minstingen med..Jaaa!!!!!
    Jag berättade lite om minstingen och hennes misstänkta allergier och denna underbara sköterska sa att det låter som självklara allergier...trots att det inte visar sig på blod eller prick.!!!! Jag behövde inte ens börja försvara mig..förstår ni min lycka!! NÅGON som änltigen tror på minstingens besvär!!!
    Sen pratade vi lite om de besvär som minstingen hade i våras med långvarig hosta ( 2½ månader) samt massa rossel. Jag berättade att hennes läkare inte ville ge oss någon hjälp utan man var tvungen att vänta tills tredje tillfället med hosta och rossel. Den underbara sköterskan sa att så gör de inte alls hos dem utan de lyssnar på hur barnet låter och låter det som att han/hon behöver inhalationer direkt så får dem det..istället för att vänta tills tredje gången!!
    Jag tror minsann världens största sten föll från mina axlar..ÄNTLIGEN får vi hjälp!!
    vad skönt! låter verkligen som om ni hamnat på ett bra ställe!!!

Jag har lite funderingar kring minstingen. Han har vid 2 eller 3 tillfällen vaknat på natten och haft uppåt 40-41 graders feber, utan några som helst andra symtom på sjukdom. Ingen snuva, hosta eller liknande. Detta går sen över på 1-1½ dygn.

Jag har kommit på att varje gång han fått dessa febertoppar så har han fått i sig något med vete några dagar tidigare. han fick ju i sig rätt mkt vete i somras när vi var hos svärmor men då fick han inte någon febertopp så antagligen är det bara slumpen, men jag börjar ändå fundera på vad det kan bero på.

Han har ju inte fått någon vete i sig (vad vi vet) sedan ca 1 veckas tid men magen är fortfarande inte bra inte heller kinderna är helt bra än. Det tar väl lite tid antar jag,

Vad tror ni om detta? en slump bara eller nåt som kan vara nån reaktion?
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-07 19:56:12 följande:
    ELI : Det kan inte vara så att han får feber pga av förstoppningen och inte av veten ?? Hade det varit pga av veten borde han ju fått det i somras med ?? Fast jag har egentligen ingen aning !! Vet bara att Tilde kan få feber när hon är förstoppad!
    jo stora killen kan få feber vid förstoppning men lilla killen har ju bajsat bra senaste dagarna, men det kanske ändå är så?! han fick i alla fall lakulos i kväll eftersom jag ville vara säker på att han inte var förstoppad... så vi får väl se
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-08 15:50:26 följande:
    Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??

finns xylocaingel som man kan ha till barn över 2 år som jag brukar ha för jag är väldigt känslig mot myggbett. Funkar jättebra!
  • Eligrabbarna

älsklingen: hmm blev något konstigt. jag skrev:

Finns xylocaingel, för barn över 2 år, att köpa på apoteket som funkar finfint. Är sjäv väldigt känslig mot myggbett och det funkar väldigt bra. Stora sonen smörjde jag det på i somras när han fått bett under foten och han tyckte också det var bra.

• Eligrabbarna

Måste fråga en sak...jag har ju berättat om min stora son som haft förstoppningsproblematik sedan han var nydödd. Han är ju 4 år nu. De har varit inne på mjölkallergi på sjukhuset och vi testade som sagt det när han var runt 1.5 år dock inte jättelång tid. Han hade mjölkfritt på dagis i 6 månader så mjölkproteinet minskade ju drastiskt men det var bara 2 veckor hemma som han var helt utan på båda ställena.

Nu till min fråga. Lilla sonen är ju veteallergisk och reagerar med eksem i ansiktet, stor uppblåst mage OCH förstoppning...är det troligt att stora sonen kan ha samma problem? Han äter ju väldigt mycket vete i pasta, bröd och liknande!
    Glutenprover är tagna 2 ggr men negativa. Tänkte ändå om det var "åt det hållet" en ev allergi ligger eller om det ändå är mer troligt med mjölk? de flesta barn växer ju ändå i från mjölkallergin så då känns det som om han borde blivit bättre men det har han ju inte.

Nu är han väldigt förstoppad. Han t o m kräktes i dag pga förstoppning.

Vad tror ni? Har läkartid via telefon nästa måndag (skulle haft i dag men hon fick akuta patienter så jag pratade bara med en ssk) och jag undrar lite vad jag ska kräva för något? Vet ju att tester absolut inte behöver visa något men undrar ändå vad som är mest troligt om det ens ÄR någon allergi

Svar på tråden Allergitråden