miracle maker skrev 2011-06-09 22:18:37 följande:
Nu vet jag inte alls hur känslig hon är mot mjölk eftersom hon inte utsatts för det sedan hon var två månader gammal och då endast via bröstmjölken. Däremot vet jag att jag fuskade med ett par chokladbitar vid ett par tillfällen så sent som vid 10-månaders ålder och då fick hon jätteont i magen efter amningen, så hon är nog känsligare mot mjölk än vad din son är mot torsk då i alla fall, trots lägre resultat på RAST...
Håller med om att det är förvirrande med dessa siffror! Men 90 på ägg är ju otroligt högt! Har han någonsin fått i sig rent ägg, och hur har han i så fall reagerat då? Min dotter reagerade med nässelutslag, eksem och blåsor i underlivet om jag åt en äggpenslad småkaka och ammade henne, och nu reagerar hon även luftburet på rått ägg. Läkaren har sagt att vi får ge henne något som "kan innehålla spår av" ägg.
Ja, visst är 90 skrämmande högt! Jag märkte aldrig något under amningen, men han var ett ganska skrikigt barn som verkade ha ont i magen en del, och i efterhand kan jag ju tänka att det kanske berodde på ägg... Första gången jag gav honom ägg som smakis kräktes han direkt. Sedan fick han inte mer rent ägg, men mat som innehöll ägg, för det verkade funka. När han var 1,5 tills att han var två var han konstant lös i magen. Efter ett antal tester konstaterades äggallergi. Men värre än så var det inte. Känslig hud med lite småeksem har han alltid haft. Han har aldrig reagerat luftburet vad jag har märkt.
Men nu vet jag inte. Siffrorna är högre nu och dessutom fick han några kraftiga reaktioner förra sommaren. Dock tror jag att det var nötter med i bilden i alla de situationerna, men en gång när vi var på café och åt en bulle som "skulle vara ok" så fick han en kraftig reaktion. Nässelutslag, dålig känsla i munnen, blev trött och kändes slö, kräktes, blev hostig och ansträngd i andningen. När vi kom hem fick han aerius och betapred och
sedan blev det snabbt bättre. Så antagligen är detta inte något som räknas som anafylaxi, men efter detta tiggde jag till mig epipen för att ha med när vi inte har nära till sjukhus. Jag misstänker att bullen var penslad med ägg, eller berörts av något med ägg.