Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

Hur har det gått för er andra när ni rest utomlands med era allergiska barn? Vi ska åka till Spanien på lördag och vår son är ganska kraftigt allergisk mot ägg och nötter m.m. Förstår inte hur jag ska våga låta honom äta på restaurang, fast vi har med oss ett brev på spanska där det står vad han inte kan äta och att det är allvarligt. Usch, det är svårt att lita på andra... Hur gör ni andra?

• Sousafon
    miracle maker skrev 2011-06-07 11:22:34 följande:
    Är det någon här vars barn reagerat mot lax? Dottern fick det för första gången igår och har nu fått riktigt hemska eksem på benen, har kliat sig hela natten. Dock fick hon också en burk päron-mangopuré hos mormor och morfar igår och päron har hon tidigare reagerat mot genom att bli röd i underlivet. Hon har mig veterligen inte fått eksem av det förut, och hon är inte det minsta röd i underlivet nu, därför misstänker jag laxen. Vad tror ni?

Behöver även hjälp att tolka resultatet från senaste RAST. Hon hade 1,22 på mjölk, vilket läkaren tyckte var så lågt att vi kunde börja provocera direkt?! På skalan blir det ju en 2:a (=måttlig allergi) så då känns det inte riktigt bra att börja provocera än, eller?
    På ägg hade hon 30, vilket jag förstår är ganska högt (4:a på skalan). Hur kan vi förvänta oss att hon kommer reagera den dagen hon av misstag får i sig något med ägg? Någon som har ungefär samma resultat som varit med om det?
    Min son är allergisk mot lax. Reagerar främst med nässelutslag. Så visst kan det vara det, om du inte tror att det var päronet. Kanske värt att testa sakerna separat, onödigt att undvika lax om hon faktiskt tål det.

RAST vet jag fortfarande inte vad det är. Någon som kan förklara? Min son har tagit blodprov, på det hade han 90 på ägg, men det är kanske en annan skala. Men siffrorna säger ju inte allt. Jag vet fortfarande inte riktigt hur allergisk min son är, har inte fått i sig något med ägg på länge. Men jag tror att han har blivit mer allergisk med tiden. (Han är 4 nu.) När han var liten och vi först upptäckte det reagerade han bara med kräkningar/diarré, men jag tror att han senare har fått kraftigare reaktioner. Men som sagt, det är inte lätt att veta, för de senare reaktionerna har antagligen berott på att han har fått i sig nötter. Men eftersom han har så höga resultat på ägg nu vågar jag inte chansa alls.
  • Sousafon

Vill bara berätta: Vi har varit på semester i Spanien och det gick jättebra! Har varit så nervös för hur det skulle gå med vår pojkes allergier (ägg, nötter, skaldjur, fisk mm.), men allt gick jättebra! Kanske var vi överdrivet försiktiga, för han åt egentligen inte mycket på restaurang, utan oftast hade vi med oss mat till honom, men jag är ändå glad. Lite bökigt blev det med all denna mat som släpades runt, men det var det värt. Han fick oftast mutas med en glass till efterrätt när vi var på restaurang, men med det var han nöjd Flört. Det knepiga med honom är att han är så himla kräsen med mat, och har varit det senaste året ungefär. Hans matsedel blir mer och mer begränsad, och helst äter han bara ris, pasta, köttbullar, korv och fiskpinnar, och så de fyra grönsakerna majs, ärtor, broccoli och gurka. Så därför är han inte ens särskilt sugen på att prova nya saker, vilket just nu är en viss fördel. Fler med kräsna barn? Tips? Nu vet jag många av er har barn som är allergiska mot många fler saker än min son, men ändå...

Jag funderar också på hur man ska göra med dessa "spår av". Vi har fått rådet att undvika allt med spår av ägg och nötter, men egentligen tror vi att han nog klarar det. När vi skulle köpa Barilla-pasta i Spanien och läste på förpackningen stod det att den kan innehålla spår av ägg, så då köpte vi inte den. Men väl hemma upptäckte vi att det står likadant på Barilla här, och den pastan brukar han äta. Har vi bara haft tur hittills, eller betyder detta att man vågar ge saker med spår av? Det skulle göra allt så mycket lättare. För tillfället låter vi ju honom inte äta lösviktsbröd och sådant heller, på grund av risk för spår, men det kanske man ska våga. Hur gör ni andra? Och kan de testa på sjukhuset om de tål just spår? Är ju inte direkt sugen på en riktig provokation av ägg eller nötter, eftersom vi vet att han är ganska kraftigt allergisk. 

• Sousafon
    miracle maker skrev 2011-06-09 09:39:28 följande:

Sousafon, K Kavat och Tootoolah:

tack för era svar!
    Mango, banan och melon är i princip de enda frukterna vi ger henne och det har hon aldrig haft minsta reaktion mot. Päron har hon ju som sagt reagerat på, men inte med eksem... 
    Laxallergi misstänkte vi redan när hon var tre månader då hon fick otäcka eksem efter amningen när jag ätit lax. Hon pricktestades då negativt mot "fisk" -som läkaren sa- men när jag ringde mottagningen och dubbelkollade resultatet nu så hade de bara testat torsk, inte lax... så trött man kan bli! Men jag ska testa med lite lax igen om någon vecka och se hur hon reagerar då, och sen ska hon även testas mot lax vid nästa besök på allergimottagningen i augusti.

Vad tror ni om att provocera med mjölk när hon har 1,22 på RAST?

Och en annan fråga: är det någon som har koll på ursprunget till glukossirapen i Piggelin?

Ville bara tillägga att min pojke tål torsk, men inte lax. Testet ger utslag på torsk också, men det har vi provat, så det tål han. Så visst kan man tåla den ena och inte den andra. Och vad siffrorna säger är alltså inte hela sanningen.
  • Sousafon

Tootoolah: tack för svaret om RAST. Då är det helt enkelt det som min son har tagit. Men även om han har skyhögt på ägg (90), så tål han tydligen de spår av ägg i Barilla-pastan som vi brukar äta. Måste nog prata med läkaren om det här... Min son verkar vara tvärtom mot många andra här i tråden: han får höga siffror på RAST men kan äta en del av de sakerna ändå utan att bli dålig. Torsk fick han nog ungefär 5,0 på, men det kan han äta. Till skillnad från miracle maker's barn som hade 1,22 på mjölk men verkar vara jättekänslig. Så kanske betyder inte 90 så mycket här? Förstår fortfarande inte detta. Men har som sagt inte låtit honom få i sig ägg eller nötter alls på mer än ett halvår.

• Sousafon
    miracle maker skrev 2011-06-09 22:18:37 följande:
    Nu vet jag inte alls hur känslig hon är mot mjölk eftersom hon inte utsatts för det sedan hon var två månader gammal och då endast via bröstmjölken. Däremot vet jag att jag fuskade med ett par chokladbitar vid ett par tillfällen så sent som vid 10-månaders ålder och då fick hon jätteont i magen efter amningen, så hon är nog känsligare mot mjölk än vad din son är mot torsk då i alla fall, trots lägre resultat på RAST...

Håller med om att det är förvirrande med dessa siffror! Men 90 på ägg är ju otroligt högt! Har han någonsin fått i sig rent ägg, och hur har han i så fall reagerat då? Min dotter reagerade med nässelutslag, eksem och blåsor i underlivet om jag åt en äggpenslad småkaka och ammade henne, och nu reagerar hon även luftburet på rått ägg. Läkaren har sagt att vi får ge henne något som "kan innehålla spår av" ägg.
    Ja, visst är 90 skrämmande högt! Jag märkte aldrig något under amningen, men han var ett ganska skrikigt barn som verkade ha ont i magen en del, och i efterhand kan jag ju tänka att det kanske berodde på ägg... Första gången jag gav honom ägg som smakis kräktes han direkt. Sedan fick han inte mer rent ägg, men mat som innehöll ägg, för det verkade funka. När han var 1,5 tills att han var två var han konstant lös i magen. Efter ett antal tester konstaterades äggallergi. Men värre än så var det inte. Känslig hud med lite småeksem har han alltid haft. Han har aldrig reagerat luftburet vad jag har märkt.

Men nu vet jag inte. Siffrorna är högre nu och dessutom fick han några kraftiga reaktioner förra sommaren. Dock tror jag att det var nötter med i bilden i alla de situationerna, men en gång när vi var på café och åt en bulle som "skulle vara ok" så fick han en kraftig reaktion. Nässelutslag, dålig känsla i munnen, blev trött och kändes slö, kräktes, blev hostig och ansträngd i andningen. När vi kom hem fick han aerius och betapred och
    sedan blev det snabbt bättre. Så antagligen är detta inte något som räknas som anafylaxi, men efter detta tiggde jag till mig epipen för att ha med när vi inte har nära till sjukhus. Jag misstänker att bullen var penslad med ägg, eller berörts av något med ägg.
  • Sousafon
    Allrona skrev 2011-06-10 14:07:21 följande:
    Ja Ikea är kanon att äta på Vi äter oftast på nån hamburgerkedja när vi äter, där vet vi vad hon kan äta. Tycker det är lite läskigt med restauranger där man inte vet om de har koll. Men i sommar på semestern så får vi nog ta oss över den tröskeln för inte tänker jag äta på mc varje dag
    Ah, Ikea! Skönt att höra att man kan våga äta där!
  • Sousafon

Var på fyraårskontroll idag för allergiske sonen. Han har halkat ner vad gäller längd. Ligger en kurva över på vikt och en under på längd. Har tidigare legat lite över på längd, sedan gått till medel och nu ligger han under. Sköterskan tyckte att vi skulle komma igen och kolla om ett halvår, men att eftersom han ligger bra till på vikten borde längden komma i kapp. Varken jag eller maken är särskilt långa, så det spelar så klart också in, men lite fundersam blir man. Någon som vet något om detta? Betyder detta att han inte får i sig vad han ska? 

• Sousafon

Hej!

Jag har en liten fråga angående min dotter, 18 månader. HOn har inte visat några tydliga tecken på att vara allergisk, men vi är mycket uppmärksamma, eftersom sonen är allergisk mot ägg, nötter mm. Dottern verkar må bra, men det som oroar mig är att hon har gått upp lite i vikt (ca 0,5 kg på ett halvår). På längden växer hon dock bra. I kombination med detta har hon nästan alltid lösa avföringar som luktar illa. Sådan var sonen också i hennes ålder, och så visade han ju sig senare vara allergisk mot ägg. Dottern verkar inte reagera på ägg och äter det väldigt lite, så det borde inte vara det hon reagerar på. Hon äter inte massor med bröd och pasta, utan äter ganska "GI" om hon själv får välja. Ganska mycket baljväxter också.

Läkaren på 18-månaderskontrollen var inte så orolig, utan sade att vi skulle avvakta i tre månader. Ska man insistera på att detta kollas tidigare? Vad kan hon reagera på?

• Sousafon
    2små2stora skrev 2011-07-15 20:25:50 följande:
    Skulle gissa på baljväxterna
    Ja, kanske är det så. Men hon älskar dem verkligen. Och sonen verkar inte reagera på det. Usch, jag hoppas så att hon ska slippa allergier...
Svar på tråden Allergitråden