Allergitråden
Ego: Är hemma igen från sjukhuset. INGA blodprover togs. Läkaren tyckte inte det behövdes (nähä???) utan vi får fortsätta köra helt nötfritt (nähäää???) och ha medicinen nära till hands jämnt. Hade iofs inte räknat med att få höra att hon får äta nötter, men jag trodde de skulle kolla mer exakt hur allergisk hon är och mot vilka nötter...
Däremot tyckte han vi kunde testa att ge Ida en liten bit bulle penslad med ägg eftersom hon "bara" reagerar med nässelutslag av ägg. Trots att hon fick lika stor reaktion på pricktestet i somras som för ett år sen.
Och även då ha medicinen nära...
Kände att jag tappade lite energi nu. Fixade barnvakt till lillebror, stressade till sjukhuset och så får man bara träffa en läkare... Iofs fick jag lite svar på mina frågor, men jag hade ju lika gärna kunnat ställa dom i telefonen??
Nåväl, nu är det gjort iaf... Nu ska jag ta en stor kopp kaffe. Höll nästan på att hälla det i vällingflaskan förut, trött är man!
Antagligen resonerade väl läkaren som så att det redan var tydligt att din flicka reagerar kraftigt på nötter och att det därför är onödigt att göra blodprov, men som du säger, det känns ju viktigt att veta vilka nötter det rör sig om osv. Dessutom, om du känner att du skulle vilja att det görs ett blodprov så ska ju läkaren vara lyhörd för det.
Och angående ägg: jag vet just inte om hur din flicka reagerat, men om hon har haft en riktigt kraftig reaktion ( i och för sig på nötter) skulle det väl vara rimligt att hon får prova ägg på sjukhuset för säkerhets skull. Är det ett litet sjukhus med dåliga resurser som ni tillhör? MIn son ska få testa lax på sjukhuset och det är något som han "bara" reagerat med nässelutslag på. Och återigen, känner du dig orolig ska ni ju få göra det där. Låter som en läkare som inte lyssnar. Förstår att du tappar energi. Hoppas att du får ny snart!