Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

IdaVi skrev 2011-09-21 13:31:28 följande:
    Bokhylla: Åh vad jobbigt!

Ego: Är hemma igen från sjukhuset. INGA blodprover togs. Läkaren tyckte inte det behövdes (nähä???) utan vi får fortsätta köra helt nötfritt (nähäää???) och ha medicinen nära till hands jämnt. Hade iofs inte räknat med att få höra att hon får äta nötter, men jag trodde de skulle kolla mer exakt hur allergisk hon är och mot vilka nötter...

Däremot tyckte han vi kunde testa att ge Ida en liten bit bulle penslad med ägg eftersom hon "bara" reagerar med nässelutslag av ägg. Trots att hon fick lika stor reaktion på pricktestet i somras som för ett år sen.
    Och även då ha medicinen nära...

Kände att jag tappade lite energi nu. Fixade barnvakt till lillebror, stressade till sjukhuset och så får man bara träffa en läkare... Iofs fick jag lite svar på mina frågor, men jag hade ju lika gärna kunnat ställa dom i telefonen??

Nåväl, nu är det gjort iaf... Nu ska jag ta en stor kopp kaffe. Höll nästan på att hälla det i vällingflaskan förut, trött är man!         
    Nej men, det låter inget vidare! Vilket tråkigt bemötande! 

Antagligen resonerade väl läkaren som så att det redan var tydligt att din flicka reagerar kraftigt på nötter och att det därför är onödigt att göra blodprov, men som du säger, det känns ju viktigt att veta vilka nötter det rör sig om osv. Dessutom, om du känner att du skulle vilja att det görs ett blodprov så ska ju läkaren vara lyhörd för det.

Och angående ägg: jag vet just inte om hur din flicka reagerat, men om hon har haft en riktigt kraftig reaktion ( i och för sig på nötter) skulle det väl vara rimligt att hon får prova ägg på sjukhuset för säkerhets skull. Är det ett litet sjukhus med dåliga resurser som ni tillhör? MIn son ska få testa lax på sjukhuset och det är något som han "bara" reagerat med nässelutslag på. Och återigen, känner du dig orolig ska ni ju få göra det där. Låter som en läkare som inte lyssnar. Förstår att du tappar energi. Hoppas att du får ny snart!
  • Sousafon
    t0va skrev 2011-09-30 12:32:30 följande:
    :( Vi "måste" de vill inte gå vidare annars. Gör ett försök jätteförsiktigt och sen ska jag be att få ett läkarbesök och snacka igenom. Kom på nu när jag läste om någon annan som fått livsmedelshänvisning på annan mat, det borde väl vi också kunna få, eller det kanske inte blir billigare ändå? 

Ska prata med bvc om det inte funkar, våran sköterska har fattat att vi inte tagits riktigt på allvar innan. Läkaren ska vara bra så jag tycker vi borde kunna få komma dit. Speciellt nu när jag misstänker att han är känslig för fisk också.
    Det verkar som om att nu när pricktestet inte gav utslag på mjölk så måste vi provocera.  
    Men de kan väl inte ställa sådana ultimatum: provocera annars går vi inte vidare.!Om ni har anledning att tro att det inte kommer att fungera så måste ni ju få diskutera det mer. 

Låter vettigt att göra ett jätteförsiktigt försök och sedan avbryta direkt om det blir en reaktion. 
  • Sousafon
    t0va skrev 2011-10-12 10:20:54 följande:
    *suck* igår kom sonen hem med röda kinder och början till eksem, natten var jobbig han vaknade många gånger och var ledsen. Första gången var efter någon timme då han ställde sig upp och ville komma upp när jag gick in för att ge en ny flaska vatten. 

Kollade nu på matlistan på förskolan och det var fisk igår, är typ 3:e gången vi drar det sambandet med fisk på förskolan-röda kinder och orolig natt.

Hemma har han bara ätit lax och det har fungerat, så typiskt. Måste försöka få tag på allergisköterskan. På förskolan så äter de oftast torsk vilket jag har förstått är en mycket allergen fisk, vad finns det för fler än lax som inte är så allergena? Ifall vi ska ta och testa något mer än lax hemma.  
    Min son tål torsk men inte lax... så det är nog olika det där. Tonfisk kanske kan vara något att prova?
  • Sousafon

Hej!

Undrar om någon har något råd till mig. JAg var hos doktorn idag med vår 21 månader gamla flicka. Storebror är allergisk mot ägg och nötter mm. så vi är så klart på vår vakt vad gäller dottern också. Har aldrig märkt något direkt, men hon har haft ganska löst och mycket stinkigt bajs under lång tid, nästan sedan hon började äta fast föda. Hon får också små röda prickar runt munnen och på hakan när hon äter. Det har blivit mer och mer de senaste månaderna, men det kan ju också bero på att det blir kallare? Hon får prickar av tomat och citrus, men det behöver ju inte vara allergi.

Hon äter bra, är pigg och glad och växer bra, så det är egentligen ingen fara, men man vill ju ändå veta. För sonens del betydde stinkigt löst bajs kraftig äggallergi...

Vi har provat att ge henne laktosfri mjölk och tyckt att det kanske hjälpt. Men doktorn sade att det är mycket ovanligt med laktosintolerans hos så små barn. Inte heller ville de ta några prover. Det förslag vi fick var att köra helt mjölkfritt under några veckor för att se om det hjälper. Hon skulle alltså i så fall vara allergisk mot komjölksprotein. Låter det rimligt? Det är ju ingen jättegrej, men ingen pyttegrej heller att helt undvika mjölkprodukter i tre veckor, så vi gör det ju helst inte i onödan. Dessutom ammar jag fortfarande lite, så då måste jag ju också undvika. Men kan man vara lite allergisk mot mjölk? Här inne verkar ju de som är mjölkallergiska vara jätteallergiska. Hur hade ni gjort? 

• Sousafon
    tes 75 skrev 2011-10-18 12:40:17 följande:
    mina barn är allergiska mot mjölk på det viset dvs inte allvarligt allergiska utan får dålig mage & atopiska eksem.
    Hm, då kanske det är så ändå. Och då är det nog värt att prova utan mjölk ett tag... 

Har dina barn reagerat likadant hela tiden eller har det blivit bättre/sämre? 
  • Sousafon
    2små2stora skrev 2011-10-18 12:43:46 följande:
    Min tjej reagerar på mjölk med att sluta äta och bli hård i magen. 
    Min tjej är aldrig hård i magen nu, men när hon var bebis och bara ammade gick det nästan alltid en vecka eller två mellan avföringarna. HELT normalt sade bvc, men jag tyckte aldrig att det kändes särskilt normalt. Kanske att hon reagerade på mjölk då också...
  • Sousafon
    Kavat skrev 2011-10-18 23:26:09 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498083.html Nu gråter jag på riktigt. Skönt att hon erkänner att ts har rätt men vilket svammel!
    Ja, herregud. Skönt att hon kan erkänna att hon har fel, men hon försöker på något konstigt vis återfå förtroendet genom att byta ämne och ställa sig in. Verkar vara en minst sagt olämplig rådgivare...
  • Sousafon
    Tibell skrev 2011-10-25 21:58:12 följande:
    På Torsdag ska vi till läkaren med Tilde. Ni som följts åt ett tag har sett bilder på hennes svullna mage. Så nu vill läkaren utreda henne för fler allergier. Tänkte att jag ska skriva ut de bilder jag visat er. En bild på morgonen och en på kvällen ! Eller är det lite för ambitiöst ?
    Hon mår vad vi vet inte jätte dåligt av magen. Men vi har problem med hennes enorma gnällighet. Det har gått så långt att det tär på både mig och gubben :/
    Sen kan hon INTE sitta still. Är helt omöjligt att ens läsa för henne eller försöka få henne att sitta vid matbordet, för hon är som en studsboll..

Dessutom har vi länge misstänkt att hon inte tål nötter då hon haft reaktion mot saker som kan ha innehållit nötter. Men vi vet inget säkert.
    Igår lyckades hon sno åt sig en kaka som kunde innehålla spår av nötter såg jag senare. Tänkte inte mer på det men hörde henne harkla lite. Sen kom hon och gnällde att hon hade jätte ont i halsen och höll sig för halsen hela tiden :/
    Efter ett tag släppte det och sen har hon inte sagt något mer. Frågar ett par gånger men hon säger att det inte gör ont mer.
    Och då ska ni veta att hon inte klagar över smärta i onödan. Hon har till och med haft halsfluss utan att ha nämnt någon smärta
    Vad tror ni, kan halsontet vara en reaktion ? Att det kanske kändes obehagligt och kliade ?
    Eller så var det inget och hon tål nötter :)
    Ska se om läkaren kan tänka sig kolla för nötter när vi ändå tar massa blod..
    Jag tycker definitivt att det låter som att hon kan ha reagerat på spår av nötter. Det borde de kolla. Men det bör väl inte det som ger den svullna magen och stirrigheten. Hoppas att er läkare är bra och har bra idéer om vad det kan vara.
  • Sousafon

En lite taskig fråga kanske med tanke på att många här är allergiska mot så mycket, men vet någon om det finns chokladlinser (typ non-stop) utan spår av nötter? Min son grät imorse när jag sade att vi inte kunde ha sådana på pepparkakshuset...

• Sousafon
    SanTan skrev 2012-03-08 07:53:17 följande:

Ett nytt pricktest avklarat. Nya saker att lägga till på listan. Inte förvånande eg, det var ju som vi misstänkt:

* Ägg (Fortfarande tyvärr. Denna prick skulle ju helst vara i princip borta. Men den är lika stor som för ett år sedan)
    * Jordnötter
    * Hasselnötter
    * Råa morötter
    * Banan
    * Björk

Får även klåda i munnen av äpple och päron men det pricktestade vi inte. Gissningsvis hänger moroten och hasselnöten ihop med hennes Björk-pollen allergi.... Vi ska troligvis få komma och göra ett blodprov där dom kollar om hennes hasselnötsallergi är en ÄKTA allergi eller korsreaktion. Vad jag har förstått är en äkta allergi värre och kan ge kraftigare reaktioner????

Men bananen är svårare! Vad jag har googlat mig fram kan det vara en korsreaktion mot latex, men dom kollade det och där blev det ingen reaktion.

Har hört att när ägg-allergin växer bort så kommer med största sannolikhet pollen-allergi. Men nu har tjejan pollen-allergi OCH äggallergi. Håller tummarna för att det ändå kommer att växa bort. Hon har precis fyllt 5 år.

Tråkigt att höra att de hittade fler allergier...

Liknande saker som min son, som fyller fem i juni. Hans äggallergi har inte heller avtagit. Han har visat positivt på pollen och björk, men vi har aldrig sett några reaktioner. Intressant det där med korsallergi, att de kan testa om nötallergi är äkta eller korsallergi. Det tror jag inte att de har testat på min son. Men han har reagerat ganska kraftigt på nötter och inte alls på pollen (än), så det är troligen en "äkta" allergi.

Håller tummarna för er!
Svar på tråden Allergitråden