Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

mithrandil skrev 2012-04-03 10:49:05 följande:
    Hur stor är chansen att få ett icke allergiskt barn om dess två äldre helsyskon är multiallergiska?

färgen: min son fick inte rinniga ögon av patchtestet, men däremot så blev han kass i magen av det.
    Han sov dåligt och skrek i princip från att de satte på lapparna tills ca 3 veckor efter att de tog bort dom.
    Ett par dagar efter vi tog bort lapparna fick han dessutom tillbaka lite av sina böjveckseksem.
    Så det är väl kanske möjligt. Annars kan det väl vara som tes skriver, pollen.  
    Hihi - gravid eller bara sugen på en trea?

Min son är allergisk, men inte min dotter (vad vi vet, hon är bara två år och har inte fått smaka nötter). Ingen av oss föräldrar är allergisk, så det är säkert som SanTan skriver att det är mer via föräldrarna som generna spelar roll. 
  • Sousafon
    LokesMammi skrev 2012-05-10 15:35:05 följande:
    Idag var vi på återbesök hos barnläkaren. Fick "beröm" för att hans hud var så fin o exsemfri. Bara lite på händerna. Men inget annat. Det var hon glad över. Tyvärr har han förkylningsastma o han har besvär nu men gav honom ingen medicin imorse för att hon skulle höra på honom "rent". Men hon hörde att jag måste ge honom medicin. (som jag redan visste =))
    Hon hörde även ett litet blåsljud på hjärtat. Hon visste inte om det var blåsljud eller om det var förkylningen som gjorde det, men hon vill gå vidare med det så det blir ultraljud av hjärtat. Blä!
    Ska tillbaka dit igen i november och då ska vi pricktesta. Lät som det blir på sädesslagen och sen ville jag även på pollen, damm o kvalster vilket hon sa att det gick bra.
    Han har även haft maginfluensa typ varje månad. Låg inne i feb/mars på barnakuten o fick dropp! Hade maginfluensa 2ggr i april. Hans avföring är varken fast eller lös. Mera "geggig" så vi ska lämna avföringsprov! Blä!
    Å, så mycket elände med den lille. Hoppas att hjärtat och avföringen är ok. Bra i alla fall att huden är fin och att ni har en läkare som går vidare med saker! Hoppas att allt går fint.
  • Sousafon

Hej!

Jag har lite funderingar kring pollenallergi. Min son är snorig, lite hostig och har en del gult klegg i ögonen. Verkar även extra trött och har varit lite "stökig" på sistone. Låter detta som pollenallergi?

Han är fem år och har visat positivt på pollen på RAST, men innan har vi inte sett något av det. Han har också andra allergier och får flutide underhållsdos varje dag. "Förkylningssymptomen" har han haft i flera veckor nu, det är som en lätt förkylning som inte vill gå över. Är detta något ni känner igen från era pollenallergiska barn?

Jag tycker inte att han har typiska symptom, men kanske är det pollenallergi ändå? 

• Sousafon

Hej!

Min son har precis var på laxprovokation på sjukhuset och det gick bra! Han är en sådan som får massor med resultat på RAST men som inte nödvändigtvis är allergisk mot allt som visas där. Både torsk, och vad det nu verkar, lax tål han trots utslag på RAST. När han var liten fick han någon gång nässelutslag av lax, men idag gick det som sagt bra! Ska fortsätta prova hemma - på sjukhuset fick han ju bara som mest några tuggor.

Nästa grej vi provar blir nog skaldjur. Är det någon som vet hur vanligt det är att man är allergisk mot en sorts skaldjur men inte andra? Jag vet att han kräktes efter att ha smakat kräftor, men också att han innan dess hade ätit räkor utan att reagera. Men detta var ju jättelängesedan, och det gick lång tid emellan också, så det betyder kanske inte att han tål räkor med inte kräftor...  

• Sousafon
    LadyM skrev 2012-07-14 17:51:55 följande:
    Hej! Nån som vet vad som gäller när man ska flyga med medicin (betapred, flytande aerius samt adrenalinsprutor) - behöver man läkarintyg för att få ha med det i handbagaget? Vår allergiläkare har semester typiskt nog....   
    Ja, man ska nog ha läkarintyg. Vi hade det när vi flög, men behövde aldrig visa det, i och för sig... Men man vill ju inte ta risken att behöva lämna det.
  • Sousafon
    LadyM skrev 2012-07-14 21:02:22 följande:
    Hade ni sprutor oxå? Misstänker att det är det som kan komma att ställa till problem - nä jag sätter mig absolut inte på ett plan utan dem!!
    Ja, vi hade sprutor också. Se om det finns någon annan läkare på mottagningen som kan skriva ett intyg. De borde ju ha tillgång till er journal.
    Jordnötter varierar nog från bolag till bolag. Kan nog vara bra att kolla i förväg. 
  • Sousafon

Hej!

Vi ska åka till Göteborg med vår son som är kraftigt allergisk mot ägg, nötter mm. Finns det någon som har någon restaurang att rekommendera? Vi kommer att bo nära Slottsskogen.

Tacksam för tips! Svårt att våga äta på restaurang i främmande städer... 

• Sousafon
    Sephyria skrev 2012-08-17 18:42:32 följande:
    Har idag gett sonen hokifile för första gången och en timme senare fick jag se att han var svullen över näsan och högt upp på kinderna. Gav tavegyl men svullnaden har fortfarande inte lagt sig (2,5 timme sen). Hur lång tid brukar det ta innan det lägger sig? Det märks inget på andningsvägarna så nu borde väl risken för att de ska bli påverkade vara över? Tidigare har han bara brukat få magsymtom, eksem och liknande när han fått i sig nåt han inte tål..
    Jag skulle nog åkt till sjukhuset med honom för säkerhets skull. Har ni inte betapred? I och med att det är en ny typ av reaktion är det kanske bra om en läkare får titta på honom.

Men jag vill inte skrämma upp dig - risken för att det blir värre är nog inte så stor. 
  • Sousafon
    Sephyria skrev 2012-08-17 20:14:43 följande:
    Sousafon: tack för ditt svar! Vi har 10 mil till närmsta sjukhus så avvaktade därför lite med att åka in. Vet att det är dumt att göra så men det är så jobbigt att komma dit och så är ungen helt återställd igen! Nu har i allafall svullnaden lagt sig så hoppas att det inte blir mer än såhär.

Nej har inga betapred hemma. Har aldrig haft behov av nåt annat än antihistamin eftersom han aldrig haft några allvarligare reaktioner. Ska ringa hans läkare på måndag tänkte jag så får vi se vad han säger om det hela..
    Så skönt att det har lagt sig! Förstår att man inte åker in i första taget om man har så långt till sjukhus. 

Låter bra att prata med läkare. I synnerhet om man har långt till sjukhus kan det ju vara skönt att ha medicin hemma. Vad jag förstår ska betapred (kortison) hindra reaktionen från att förvärras, dvs. den har mer långsiktig effekt än vad antihistamin har. 
  • Sousafon

Mojäng: Äter han ägg? Ägg är ju också vanligt att vara allergisk mot och ge symptomen som du beskriver.

• Sousafon

Hej.

Min äggallergiske son fick antagligen ägg i sig på dagis idag. Han har faktiskt inte fått en allergisk reaktion på snart två år (han är 5,5) så jag är lite ovan. Han har ont i magen och diarré men inget annat vad vi kan se. Vi gav honom en aerius för en timme sedan, men ska man ge kortison också? Han åt väl muffinsen vid halv tre, så det är ju ett tag sedan.

Jag är så klart jättearg på dagis. Det har alltid gått så bra innan, men nu har han börjat på ny avdelning. Men ge muffins till någon som är allergisk mot ägg??!! Som tur är åt han bara en bit, för han kände att han inte mådde bra av den.

• Sousafon
    Kavat skrev 2012-10-31 23:29:38 följande:
    Sousafon, usch... se till att de skriver en avvikelserapport och förhör dem om vad de gör för att det inte ska hända igen. De kan vara glada om inget värre hände. Hoppas det går ok.

Betapred ger man bara snabba reaktioner som vid andnöd eller vid nässelutslag som inte lägger sig av aerius osv. Så om det inte förvärras behöver du nog inte ge.
    Ja, de ska få höra!

Sonen somnade till slut vid halv tio efter ungefär tio toabesök. Sov gott och mår bra idag. Så lättad att det inte blev värre. Han hade över 100 i värde på blodprovet på ägg när vi testade för ett år sedan, så jag trodde att han skulle reagera värre. Så det enda bra med det hela var ju att det blev en ofrivillig provokation som visade att han inte är riktigt så känslig som vi trodde. Han har inte fått ägg i sig på flera år, så vi visste ju inte hur han skulle reagera.

Han är allergisk mot nötter också, och mot dem har han reagerat kraftigare, så vi har epipen. Men han har lägre värde på nötter på blodprov. Märkligt detta. Men det är mer än ett år sedan vi gjorde blodprov, så det är kanske dags att göra igen. Hur ofta gör ni andra?
  • Sousafon
    Maca skrev 2012-11-03 10:28:15 följande:
    Efter ett par dagar med maginfluensa mår pojken bra, de första dagarna fick han bara risbaserade produkter så som risgröt rismjölk osv magen var riktigt mjuk. Men igår fick han även pasta till sin köttfärs o till kvällen märkte vi att magen var uppblåst inte stenhård men uppblåst. Under natten har han fått slemhosta o även utslag kring munnen. Har börjat fundera över om det beror på ägg (pasta innehåller ägg).

Ni som har barn med äggallergi har de haft mycket slem o kan de öven få uppblåst mage eller är det glutenet som gör att det blir så?  För vilket som märker vi att det är något i hans mat som gör att han blir uppsväld då magen var normal när han inte fick i sig något annat en risprodukter.
    Då min son fick en äggreaktion häromdagen fick han uppblåst mage. Och sedan en massa diarré. Så det kan man säkert få av ägg. Även utslag kan man ju få. Slemhosta vet jag inte...
  • Sousafon
    LadyM skrev 2012-11-05 13:40:09 följande:
    Min lillsskrutt är multiallergisk (ärvt av pappan sin) och nu är bebis nr 2 på väg ut - så klart hoppas jag innerligt att denna slipper allergierna och enligt läkaren är det ca 75% för detta. Men vad har ni för erfarenheter? Låter ju som bra odds men jag vågar knappt tro på att det är så..... låter lite för bra! (Jag har inga allergier)
    Hej!

Grattis till bebis på väg ut!

Min äldsta är multiallergisk, men min yngsta inte allergisk alls, vad vi märkt. Däremot har hon inte fått prova nötter än, vilket är sonens värsta allergi (tror vi). Det känns läskigt att prova med nötter, men hon närmar sig tre så det är väl dags....

Varken jag eller pappan är allergiska.
  • Sousafon

Jag blir galen! Jag skrev ju här för en månad sedan att min äggallergiske son fått ägg på dagis. Efter det skrevs en rapport och de lovade att se över rutinerna. Men idag hände det igen!

Pappan är på väg för att hämta och sonen verkar må ok, sade de på dagis. Men förra gången kom ju magontet och diarreerna efter ett tag. Och eftersom han reagerar med nässelutslag och påverkad andning av nötter blir jag ju orolig att det ska hända nu också. Reagerar era barn olika på olika saker som de är allergiska mot?

Jag vill knappt skicka dit honom igen. Känns så hemskt när man inte kan lita på dagis. Två gånger på en månad! Från att det aldrig hänt innan. Usch!

• Sousafon

Hur brukar era barn vara dagarna efter en allergisk reaktion? Min son (5 år) fick som sagt ägg på dagis häromdagen. Vi hade hoppats att det bara skulle bli magont och diarré, som förra gången, men nu fick han nässelutslag och svullnad över hela ansiktet och överkroppen. Har aldrig sett honom sådan - det var en chock. Han fick betapred och sedan åkte vi till sjukhuset. Värdena var bra och andningen inte påverkad, så han behövde bara observeras några timmar. Svullnad och nässelutslag försvann efter några timmar, då betapreden verkat.

Men igår (dagen efter) var han också trött och gnällig. Han fick 10 betapred igår också. I morse verkade han som vanligt, men blev sedan trött. Sover nu, vilket han aldrig gör dagtid. Är detta en reaktion på den allergiska reaktionen? Eller på betapred?

• Sousafon
    Mandelskorpan skrev 2013-01-31 09:06:16 följande:
    Hej i tråden!

Jag undrar om era barn tål fiskolja/omega 3 olja? Det borde väl vara lugnt att ge... eller?  
    Hej!

Jag har också funderat på att ge detta till min son. Om man tål fisk bör det väl vara ok? Men jag vet inte vad de innehåller mer, så det beror väl på om man tål de olika tillsatserna som väl finns i själva kapslarna. Ren flytande olja är kanske bättre om man har många allergier.
  • Sousafon
    Färgen skrev 2013-06-20 10:26:41 följande:
    Igår blev det ambulansfärd efter att hon fått en jordnöt. Så nu skrev vi upp en allergi till på listan.

Någon som vet om man bör ha de här adrenalinsprutorna ( vad de nu heter?) även på dagis? Där ska det ju inte finnas jordnötter?!
    Fy så hemskt! Hoppas att hon mår bra igen nu. Hur fick hon tag i jordnöten?
Svar på tråden Allergitråden