Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-04-18 20:41:45 följande:
    Baskost, kolla Miralicias blogg utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost

Jag reagerar på allt typ och är jätte känslig. Är jag supernoga med att tvätta mig innan jag äter med händerna och inte äter glukossirap, dextros, druvsocker mm så är jag ok. Men jag läste även någonstans att t.ex jod (salt) kan ställa till det om man har DH...? Men jag har inte kunnat utvärdera det än.
    Är det klåda hon reagerar med? Mage också?

Jag gör egen müsli, egna smörgåsar och har Carlshamns risdryck till t.ex.

Inte hört talas om L-glutamin...?

MIRALICA?? Hjälp!
    Oj.. glömde meddela att jag redan hittat baskost på Miralicias blogg.
    På hennes ev HC så är det framförallt klåda och att det blir röd/lila men hon säger att hon blir "dålig hela hon". Får som magkatarrsont, huvudvärk, trött, tung i kroppen och öm i leder. Förstoppning och otroligt uppsvälld mage. Sen har jag kommit på en sak som bekymrat mig länge, mamma har varit otroligt lättstött i ett par år och kan bli vansinnig för minsta lilla. När hon var glutenfri var hon gladare än hon varit på länge men såfort hon får i sig något med vete/gluten så blir hon arg som ett bi. Iaf glad att jag kunnat hitta problemet på varför hon är så arg hela tiden. Vet att jag frågat henne om det om och om igen ungefär lika länge som hon haft utslagen. 2-3år.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-04-18 21:45:11 följande:
    Lite komiiskt att du skriver det där med humör eftersom sambon kommenterade här hemma för någon vecka sen att jag har blivit mycket lugnare och inte alls gick i taket lika snabbt för olika saker sen jag slutade med sädesslagen. Skäms
    Haha.. ja då fick jag det bekräftat ännu en gång.
    Då beror nog hennes vredesutbrott på gluten då.

K Kavat: Du var "bara" glutenintolerant med HC va? Eller har du fler allergier?
    Brukar itne en "vanlig" glutenintolerant klara tex vetestärkelse och glukosirap och liknande?
    Kan du äta tex glutenfritt bröd? Min mamma sa hon kände sig dålig efter att ha ätit något bröd vi köpte i affären som varken innehöll gluten eller vetestärkelse. Hur kommer det sig?
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-04-18 21:56:32 följande:
    mithrandil: Var det ngn läkare som rekommenderade henne L-Glutanmin?

Det jag hittar lite snabbt om L-glutamin så är det ngn form av kosttillskott av en av de essentiella aminosyrorna (dvs en av de som kroppen inte kan tillverka själv utan som måste tillsättas utifrån med kosten). Vad jag hittat så finns det inga studier med belägg för att det fungerar och hjälper till att läka tarmen snabbare utan bara att det eventuellt teoretiskt skulle kunna ha några sådana effekter., men det finns ännu inga belägg för att det verkligen har det.
    tack!
    Nej, det var ingen läkare. det var nån tanta på hälsokostbutiken.
    Mamma hade läst nånstans att enzymer och nånting annat skulle hjälpa kroppen läka slemhinnan snabbare men då sa hon på hälsokost att hon borde köpa L-glutamin istället.

Personligen tror jag inte ett dugg på hälsokost grejer utan tycker bara det kostar pengar. Men klart hon önskar ju hon ska bli bättre snart så hon griper efter alla strån hon kan.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-18 22:08:36 följande:
    När jag äter som lilleman, dvs utan druvsocker, dextros, glukossirap och allt annat som är gjort av vete (i de flesta fall) så är jag ok. I och med att han äter som han äter och vi lagar gemensam mat så är det så sällan jag äter något med ovanstående i. Men det ska ju vara ok för en vanlig glutenintolerant, de flesta brukar även klara vetestärkelse. Men jag gör det inte.

De gångerna jag testade blev jag dålig så nu har jag inte vågat. Men i efterhand har jag ju märkt att min mage slår bakut på majs, så det finns väl möjlighet att jag inte tål majs. Men nu äter jag ju typ helt ovarierat för liten reagerade på allt. Men jag åt som ovan i 1,5 år och mådde ok. Varenda gång jag testade typ halvfabrikat som innehöll glukossirap osv så blev jag dålig. Jag märker det inom 15 min att jag får klåda i ansiktet. Magen kommer ju senare...

Har hon tagit bort laktos? En annan sak som säkert kan spela in. Jag tog ju bort laktos först. Hon bör ju inte få eksem av laktos men svullen och kass mage osv, absolut! Kanske bör hon tom. ta bort mjölkprotein ett tag för att hjälpa magen på traven?!

Ja, det är superlurigt men kan säga att jag har ätit ute kanske 20 gånger på 3 år? Och för det mesta funkar det, men jag har tex fått reaktioner på kebabsallad (från pizzeria) en gång, medans det funkat 5 gånger osv... Så det är lite risker man får ta. Det yr ju en del i luften i en pizzeria och ja, kan vet ju aldrig hur hygienen funkar. Jag är som sagt superkänslig.
    Ja hon funderar på laktos eller mjölkprotein också för hon säger hon känner sig lite sur efter ha fått i sig vissa mjölkprodukter. Men en fråga.. kan man äta oatlys havreprodukter? Läste och det står att de ska vara gjorda av ren havre så att gluten intoleranta ska tåla de? eller måste det vara ris?

vad är det i ricedream tror ni som vissa barn i tråden reagerat emot? Vad är det de barnen inte tål?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-19 19:22:15 följande:
    Pratade med Bellas dietist idag. Hon skulle fundera om vi skulle få Neocate eller inte men ville helst skriva ut pepticate.
    Men jag propsade på neocaten så får väl se vad hon beslutar om.
    Sen ska vi även få lite natruligt glutenfria varor på livsmedelsanvisning också, något vi inte haft innan. Snacka om att matkontot kommer sjunka en del ;)
    Men hon är lite osäker på vad Bella tål och inte tål så hon ska skicka hem lappar som vi själva får kryssa i.
    Känns som om man ÄNTLIGEN fått gehör både gällande allergier och astman.

Känns dock inte helt ok att längden stått stilla så länge, 5 månader nu. Fler vars barn stannat i längd?? Vad var orsaken ??
    Skulle ni testa pepticate?
    Låter onekligen lite oresonligt eftersom även den är vasslebaserad, liksom altheran.

Amanda verkar inte heller vilja växa på längden något nämndvärt. Först stod hon still i 2mån, sen växte hon 1-2cm under första tiden vi uteslöt mjölk men nu har hon stått still i snart 2mån igen. Jag förstår ingenting.
    Ska till bvc på torsdag och hoppas hon ökat annars får jag nog se om vi inte ska se efter om det är annat att göra.
    Jag har koncentrerat mig så mycket på vikten så jag har bara varit glad att hon hittat en viktkurva som hon verkar följa så jag har helt tappat bort längden.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-19 21:03:47 följande:
    Mithrandil: ja visst låter det dumt ? Så skulle hon vilja skriva ut pepticaten kommer jag protestera. Då kan vi lika gärna ha kvar altheran. Men det lät som att vi skulle testa neocaten. Får nog svar imorgon.

Men då har ju Amanda växt lite i allafall :) Bella har stått helt stilla. Men läkaren var inte något orolig alls. Så jag ska försöka inte vara det heller ;)
    Har inte förväntat mig att Bella ska bli någon stor tös eftersom jag är väldigt liten. Men någon mm kunden hon väl växa ändå .
    Hur lång är Amanda ??
    Ja jag förstår inte riktigt hur hon tänkte.
    Visst om de ville prova någon annan ersättning som är gjort på något annat protein, men samma? Nä, det förstår jag inte, såvida hon inte misstänker att det är laktosen i altheran som inte fungerar.

Ja, det var skönt när hon växte lite, men bvc säger att det inte är bra att hon stannat av igen men vi får se.
    hon var 68cm sist, fast hon var ju 67 när hon strax innan 6mån så hon var nog från början en ganska så stor tjej.
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 21:10:20 följande:
    Älsklingen: Ja helt symptomfri, därför jag undrade om fisken. I samband med att vi slutade med astmamedicinen så slutade vi med fisk (helt enkelt för att hon inte tycker om). Då försvann även hennes röda kinder. Idag fick hon fisk på förskolan och hon kommer hem med jätteeksem runt munnen.. Tre slemmiga blöjor senare kan jag konstatera att det är NÅT som inte stämmer!
    Visst låter det som om hon inte tål fisk då. Iaf i mina "öron"
    Jag skulle säga till förskolan att inte ge fisk mer, om ni har sån förskola som vi som inte kräver intyg.
    Vill ni testa längre fram är det kanske skönast att göra det hemma?
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 21:13:34 följande:
    Tänkte kolla med dom ifall det var ärtor till, hon tål ju inte det och ibland kan det finnas på golvet som hon plockar i sig (även om dom är supernoga med städningen). Annars tror jag vi slutar med fisk igen och provar hemma - precis som du säger :)
    Jag tänker mig att det kanske varit klokt att sluta med fisk även om det var ärtor till maten, just eftersom ni inte vet om det är så att hon av misstag fått i sig eller om det är fisken i sig.
    Kanske bättre då att provocera om ett tag? Med tanke på att hon blivit mycket bättre även i sin astma när ni slutat ge henne fisk? Astman kan ju i sig förvärrats av att hon ätit fisk? eller är jag helt ute och seglar?
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-04-19 21:33:39 följande:
    Testade att ge lite enago gröt idag och ena kinden lyste upp som rudolfs mule. Var sambon som gav det så jag såg sonen före och sen efter och det syntes stor skillnad. Gissar på veten är den jag funderat på tidigare. 

Kan man prova att ge vetemjöl eller vad kan vi ge som är rent för att se ifall det blir samma resultat då också?  
    Koka vetemjölsvälling och blanda i i ersättningen?
    Det gjorde ju jag till Amanda, inte för att se om hon reagerade utan för att jag ville hon skulle äta men hon blev förstoppad så vi fick sluta.
Svar på tråden Allergitråden