Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-31 20:46:26 följande:
    Härligt =)
    Då kanske det var denna dumma bakterie som orskat alla andningsbesvär ändå. Håller tummarna för det!

Här är Bella sämre igen =/
    Ja jag läste det! Så jobbigt för er!
    Brukar hon vara dålig länge när hon blir dålig?

Ja, jag hoppas på bakterien, så kanske vi slipper allt med astma.
    tycker astman var obehaglig. man visste liksom aldrig när man skulle åka in eller inte och så var det så nojigt att se att hon andades konstigt men ändå inte visste om hon andades såpass dåligt att det var akut.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 21:02:54 följande:
    Hon har mer eller mindre varit dålig sedan förra sommaren =(
    Hennes astma är så svår medicinerad just nu eftersom jag har så svårt att tyda vad som är symtom eller inte.
    Idag  har andningen varit lugn bara hon sitter helt still. Men vid minsta lilla rörelse blir hon anfådd och dan.
    Badet var tydligen riktigt jobbigt och hon hade rejäl bukandning och man kunde räkna varje revben på ryggen där huden sögs in =(

Just de sakerna du tar upp tycker jag med är sååå svårt.
    Jag tror nog jag medicinerar henne för lite faktiskt =/
    För den enda gången hon var riktigt bra i astman var efter hon inhalerats MYCKET med maskinen i ett par dagar.
    Då hade hon inte dessa andningsuppehåll som hon annars har vid minsta lilla aktivitet. Det vi pratade om för nån dag sedan du vet =)

Men hennes hud ser lite bättre ut och magen funkar kanon =) Så då är det nog tomat som ställer till det för henne trots allt..
    Ja, jag tror jag medicinerar lite för dåligt med. jag hatar verkligen att behöva tvinga henne så jag har inte hållt de där 3tim utan medicinerat efter behov och vad läkaren sa till oss sist så kan det vara därför hon inte blir bättre trots medicin. för att hon hinner bli rejält dålig innan hon får något för att underlätta och att jag varit för snabb på att sänka pulmicorten 2 gånger.

men allt är ju så jobbigt.
    Vet inte heller vad de där andningsuppehållen är för något, men är amanda bra i andning i övrigt har hon aldrig så så iaf jag associerar det med henne andningspåverkan. Borde juv ara så på bella med då eftersom hon inte var sån när hon var helt bra?

Hoppas hon blir bättre snabbt här nu!
  • mithrandil

Ni som är glutenintoleranta.. kan ni äta vetestärkelse?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-02 10:24:08 följande:
    Jag har inte kunnat det hittills. Men jag har ju DH och får klåda.
    Däremot de som har celiaki och inte på huden brukar klara vetestärkelse. Men om jag står ut med klådan så ska det inte vara farligt för magen typ, men man ska ju må bra också. Annars ska man ju som glutenintolerant äta strikt utan då magen tar sådan stryk av varje intag som i förlängningen kan ge andra sjukdomar.
    Okej tack.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-04-02 22:46:12 följande:
    Alrro: jo det kan det nog vara också, vet inte säkert men nåt som är i tex ketchup, sylt och godis reagerar han på iaf. Blir illröd inom någon minut.
    Hur är det med jordgubb och hallon och liknande?
    Finns det inte något i röda saker som barn kan vara känlig mot?
    På vårt dagis finns en kille som inte får äta något som är rött.
  • mithrandil

Var på VC med amanda precis. ville kolla upp hennes hb.
    det hade sjunkit från 105 - 93 på en vecka och några dagar.
    Dumhuvudet läkaren sa att det inte var någon fara, att vi skulle åka hem och invänta tillväxtkontrollen på barnmott om 2 veckor. På barnmott när jag ringde förra veckan sa de att värdet skulle vara 100 eller mer.
    Man blir ju jätteorolig. inte kan man väl vänta 2 veckor?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-04 12:09:16 följande:
    Mithrandil : fy vad läskigt :( får hon i sig något hon inte tål som kan påverka hb ? Gluten ?
    Kan det kanske bero på bakterien hon har ?
    Hoppas det löser sig med lilltjejen! Kram
    Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.
    Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.

Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
  • mithrandil

ELI: Hon dricker ju 230ml ersättning 5 gånger om dagen sen kanske 30ml vatten till varje mål mat. nån enstaka gång därimellan dricker hon några klunkar med om hon ser alexander dricka.

• mithrandil
    miracle maker skrev 2011-04-04 13:01:56 följande:
    Hm, broccoli innehåller väl mycket kalcium och kalcium hindrar upptaget av järn, så testa att ge henne någon annan grönsak som funkar. Ärtor kanske?
    Fast läkaren sa att jag skulle ge broccoli just för att höja järnvärdet?
    När jag var gravid åt jag broccoli istället för järntabletter och mitt värde ökade markant?
    Fast jag vet inte. trodde det var så att broccoli var bra för järnet.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-04-04 13:09:30 följande:
    Broccoli och andra gröna grönsaker innehåller mycket järn men det behövs C-vitamin för att det ska tas upp.
    Ja vi skulle även ge henne apelsin eller clementin saft, alltså färskpressad men jag har inte kommit så långt ännu. Fast 1177 sa att det inte borde sjunka så som det gör utan att något är "fel".
    12 på en vecka var jättemycket att tappa och hon sa att spontant tänkte hon att det kanske är en blödning??
    nä jag vet inte alls.. får se vad barnmott säger sen i em.
Svar på tråden Allergitråden