Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Lindreas skrev 2011-04-08 09:03:34 följande:
    Ja, jag har också haft det, och det ser ju verkligen ut som när man bränt sig på en nässla. Men ja, jag ska ringa bvc och fråga, inte för att ett par utslag är hela världen, men om han skulle vara överkänslig mot tomat så vill jag ju gärna undvika att ge honom det. Tack för svar!
    Det kan ju vara hela världen för honom. far han illa av det så är det ju verkligen inte bra!
    ring bvc du så ska jag hålla tummarna för att de kan hjälpa er!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Lindreas skrev 2011-04-08 09:23:53 följande:
    Nej, men det är klart, om han mår dåligt av det så är det ju såklart hela världen! Fan, nu låter jag ju som världens slappaste mamma, det jag menade var förstås att om det bara hade rört sig om ett par utslag som inte gjorde ont eller kliade utan som snarare varit virusprickar liksom så hade jag inte brytt mig så himla mycket. Men just eftersom de kommer efter mat och att han blir så himla ledsen när han äter gör ju att jag oroar mig.

Tack för tummarna! De kommer säkert säga att det inte är någon fara, men å andra sidan så är inte tomat en livnödvändig näringskälla heller, så jag tar i vilket fall bort det någon vecka och ser vad som händer.
    Haha.. nä inte tror jag du är slapp.
    Men jag vet att när det gäller allergier kan man ofta tycka att man är lite hypokondrisk som lägger så mycket vikt på några prickar. Det var mer därför jag skrev att det kan vara hela världen.

testa du ta bort tomat i minst 2 veckor. 1 vecka kan vara lite snålt.
    hoppas ni löser problemet!
  • mithrandil

älsklingen87: Gud så rolig läsning! Så glad jag blir av att få läsa något uppmuntrande!
    Härligt för henne att slippa ha ont i magen.

Här knallar allting på som vanligt.
    Amanda är aptjurig mest hela dagarna om man inte sitter som ett plåster med henne och hon har fått för sig om att hon absolut inte ska somna. Mat är inte direkt roligt så hon vill inte äta något vidare heller.
    Pust, suck och stön. Herregud vad det ska vara mycket med den där Amanda. förstår inte hur jag gick igenom Alexanders första 10månader för han var sju resor värre än amanda någonsin varit. Men jag antar att det var enklare när man bara hade ett barn att ta hand om. Skönt iaf så var det väl ungefär runt 10-12mån som han blev bättre och slutade skrika konstant så nu kanske man snart kan se slutet på tunneln, om hon bara ville vara som sin bror. Nu är iaf antibiotikakuren avklarad sen igår och hon puffas ingenting. Håller tummarna för att hon får hålla sig frisk nu.

Prickar kring munnen, kan de ha andra orsaker än allergi?
    Amanda får bara fler och fler konstiga prickar, men så går de bort efter några timmar och så kommer de tillbaka igen. Måste börja skriva matdagbok så jag vet exakt vad hon ätit.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-09 20:39:07 följande:
    Mithrandil : fy för gnälliga barn. Det är jag alltför bekant med.
    Man blir minst sagt knäpp tillslut. Hoppas hon blir på bättre humör snart ;) och skönt att hon inte behöver puffas alls. Då kanske det inte var astma då? Håller tummarna!!

Angående prickarna. Använder hon mycket napp ? Det kan ju ge fuktprickar om det används ofta.
    Bella blir super prickig runt munnen av vete. Sitter vid telefonen nu så kan inte visa någon bild. Men hon ser inte klok ut.
    Är det bara ett par brukar jag inte lägga så stor vikt vid det. Hon blir tex prickig av äpple men får äta det ändå eftersom hon inte mår dåligt av det.
    Har du någon bild på prickarna ? Någon här kanske känner igen dem ?
    ja herregud! Knäpp är nog bara förnamnet. Man vet ju knappt vad man ska ta sig till tillslut.

vi vet ju inte om det var någon förkylningsastma eller inte. Jag tänkte ungefär som du, men när jag pratade med läkaren i fredags så sa hon att det inte behöver betyda att hon inte har förkylningsastma även om hon blev bättre i andningen med antibiotika. Hon sa att när det gäller just förkylningsastma så blir ju den bättre ju bättre infektionen blir. Men vi ska inte ge pulmicort vid nästa förkylning för att vi ska se om hon får dessa besvär ändå. Håller verkligen tummarna här. Skulle vara skönt att slippa, men tänker inte hoppas för mycket så man blir besviken.

Hon brukar oftast bara ha napp när hon sover, ibland även om hon är extremt skrikig men jag försöker hålla nere nappanvändadet för att hennes bror använder napp alldeles för mycket. Minns inte hur hon har haft nappen när hon fått dessa prickar, men ska försöka att ha det i tankarna nästa gång de dyker upp.

Ofta när hon får dessa prickar kring munnen brukar hon även bli prickig i baken samma dag. ser typ ut som små små blåsor, men även de försvinner ganska snabbt när man tvättat och smörjt lite.
    Har ingen bild, för hon har inte mycket prickar alls kring munnen. kanske 5-10 mindre och ett par större.
    Ska ta någon bild här framöver så får vi se om ni vet.

Hur mår bella? Är hon också bättre?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-09 21:16:57 följande:
    Kavat : ja det är helt underbart :) även om det nu bara var en engångsföreteelse och att hon är gnällrumpa imorgon igen så var det underbart att se att våran glada, pigga och älskade lilla tös finns under allt det där gnället.
    Men eftersom hon nu är tipptopp i magen känns det som att det hör ihop med hennes gnäll. Nu ska vi bara komma fram till vad som orsakar hennes förstoppning. 1 vecka kvar till provtagning.
    hon har ätit både smörgås och pasta idag utan att klaga på magont. Så gluten/vete känns inte troligt ?? Hon brukar Iofs inte klaga förens hon verkligen har jätte ont. Då blir hon precis likblek stackarn :(
    Hon kanske bara fått omogna tarmar helt plötsligt ?
    haha.. ursäkta att jag skrattar åt dig men det lät lite gulligt.
    Jag misstänker att man inte kan få omogna tarmar helt plötsligt. det borde de isådanafall ha från början.
    Magontet kanske hon får pga förstoppningen? Men förstoppningen i sin tur kan ju vara gluten/vete?
    Nu kanske hon inte reagerar med magont eftersom hon får sköta magen.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-09 21:23:06 följande:
    Mithrandil: ja förkylningsastma brukar ju bara ge besvär vid infektioner. Ska hålla tummarna hon slipper fler besvär.
    Bella mår jätte bra :) hon får 3 puffar airomir, 6 pulmicort och en påse singulair om dagen. Det är hennes underhålls dos nu som helt frisk. Och med den mår hon jätte bra. Minskar vi kommer de där andingsuppehållen och anfåddheten vid lek samt indragningar när hon sover.
    Hon kan fortfarande få denna konstiga andning vid lek men inte alls lika mycket som för någon vecka sedan.
    Ska till barn om en vecka och då ska jag be att de tar en syresättning på henne. Vill veta hur hon syresätter sig helt frisk.

Angående prickarna. Har märkt att Bella blir mycket mer prickig när hon inhalerat.
    Tvättar ni henne om munnen efterråt ? Kanske kan vara något sådant ?
    Bella fick jätte mycket efter att hon inhalerat ventolin på barnmottagningen sist. Antar att det var pga av medicinerigen..
    Hade skrivit ett långt inlägg igår, men det bara försvann. :-S

Amanda kunde också bli lite prickig efter hon inhalerat, men det har hon ju inte gjort på 2 dagar nu men prickarna kommer iaf. Men jag ska nog bara slappna av för det är ju inte många prickar alls. Det är bara lite konstigt för såfort något är "utöver det vanliga" så springer tankarna till allergier direkt. förut var hon "en tjurig unge" nu så tänker man att hon är tjurig för det är något hon inte tål.

Menar du att Bella inte håller andan och pustar ut längre? Men det är ju jättebra!
    Pratade med min mamma som har astma och hon sa att hon brukade göra liknande när hon har sina anfall. Hon säger att det under ett anfall känns som om struplocket stängs och om hon då pustar ut känns det lättare, som om det öppnar sig. Hon sa också att det säkert bara är inbillning att locket skulle stängas men att det ändock känns lättare när hon håller andan och pustar. Kanske även är därför våra små gör så när de har det jobbigt, för att det känns bättre då.

Nu är det väl kanske bäst att ni kör på på er underhållsdos ett tag så att hon hinner återhämta sig?
    Dumt att sänka den för snabbt igen, menar jag.

skönt att båda era barn är bättre nu iaf!
  • mithrandil

Amanda har ätit vetemjölsvälling 2 kvällar.
    Idag var avföringen hård, lite hårdare så är de bara små harpluttar och så har hon spytt ett par gånger, bara ytterst lite åt gången. Snälla sig att vetemjöl är en "sträng" produkt så att det inte måste vara allergi/intolerans?

Hon har tidigare kunnat äta nån liten smörgåsbit eller kanske lite spagetti utan att bli hård i magen.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-10 10:58:23 följande:
    Jag är inte rätt person att svara på det här med mina erfarenheter. Eller rättare sagt jag skriver inte det du vill höra.

Som jag skrev i går. Jag tror inte barn är gnälliga och jobbiga barn bara för att. Jag tror det hänger ihop med veten.. Väntade bara på att du skulle skriva att du gett något nytt om jag ska vara helt ärlig...

Men ta bort och få henne ok och gör ev om om du är osäker....
    uscha mig. Ja, jag får väl göra det. Jäkla pussel hela tiden. Önskar så att det bara kunnat visa på proverna så att man vet vad hon tål och inte tål, snarare än att hålla på såhär hela tiden. Känner att jag hela tiden tvivlar på hennes allergi bara för att jag inte har det på papper. Herromdagen tänkte jag nästan ge henne mjölkbaserad välling bara för att få henne att äta, men jag hann hejda mig i tid och provade vetemjölsvälling istället.

Förstår bara inte hur jag ska få i henne mat. Hon hatar maizena och risvälling och enbart neocate gör att hon vaknar flera gånger under natten för att äta. Finns det något sätt man kan göra god välling utan mjölk? Socker verkar inte funka för hon äter inte även om det är socker i.
  • mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-10 12:50:08 följande:
    Du kan inte försöka få i henne mer mat dagtid? Man kan ju tillsätta t.ex äpplemos i vällingen för att få godare smak det gör ju typ industrin så det borde väl gå att göra själv också.
    Åh.. äppelmos, det lät ju gott.
    Hon har dock aldrig ätit äpple? Kanske kan funka med päronpure? Fast äppelmos låter ju godare.

Hon äter varje 2-2,5 timme på dagen. dietisten tyckte vi skulle lägga in ytterligare ett mål för att hon sa att vi måste få bort nattmål. men vet inte vart jag kan lägga det.

7 - Välling/Gröt
    9.30 - ersättning (mellanmål som vi även försöker börja ge frukt eller smörgås och så)
    11.30 - lunch
    14 - ersättning (samma som 9.30målet)
    17 - middag
    19 - välling

ELI 79: Nja, gnällig och klängig tar jag nog inte enbart för allergi, även om tanken far dit först.
    Nu håller hon även på att få en tand och har varit sjuk i en månads tid med diverse mediciner så det är ju  kanske inte konstigt om hon är ur fas. Sen är hon ju 9mån + lite så hon är ju mitt upp i separationsfas också.

sonen har varit gnällig och skrikig sen bara några dagar så där har jag alltid tänkt att han är ett tjurigt och gnälligt barn, men amanda är (när hon är frisk) en underbart glad tjej. Därför blir det nog lite extra jobbigt när hon är tjurig.
  • mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-10 19:22:26 följande:
    M ammar ju istället för att få ersättning men ofta när jag ammar på dagen så ger jag smörgås eller hemmagjord yoghurt/fruktpure vid samma tillfälle. Efter både lunch och middag så brukar han få lite frukt för attt fylla upp. Men annars har vi ungefär samma mattider på dagen. Dock så har jag inget mål att få bort nattamningarna vilka är ca 3 och det är helt okej för mig.

Hemmagjordyoghurt här är : mosade bär+skrädmjöl+kokosmjölk.
    Amanda får ca 1dl fruktpure efter lunch och middag och vatten att dricka. Mellanmålen får hon frukt eller smörgås till sin ersättning men jag kunde kanske försöka lägga in något liknade på frukost och sista kvällsmålet? Fast vid kvällmålet antar jag att hon är för trött för att orka äta något annat.

Jag har inte heller något emot nattmål egentligen, det var vår dietist som sa att nattmålet måste bort.
    varför frågade jag aldrig och hon berättade inte men jag har inte ansträngt mig för att sluta ge mat på natten. tycker hon får äta så länge hon vill och när hon under så lång tid gått ner i vikt och hon nu ökar vill jag inte mixtra med något.

Hur gammal är din lilla?
    vad för allergier?

Hur mycket ska man ha av allt till yogurten?
    Den verkar ju jättegod och lite variation till allt annat tråkigt.
Svar på tråden Allergitråden