• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • pepprar

Hej på er.

Jag vill bara sticka in här och tala om att jag har suttit här en stund och läst vad ni skrivit. Vad fint att ni kan hjälpa varann så bra. Ni blir riktiga experter på området.
    Jag har en snart tonårig son som inte kan äta vare sig gluten eller mjölkprodukter eller soja. Jag minns när han var baby och jag skulle försöka luska ut varför han inte sov och alltid hade problem med magen, mm. 
    Det var en väldigt tuff tid och det tog ett bra tag innan han kom i balans och nu är det så skönt för det fungerar bra bara han håller sig till sin diet. Han fick ett väldigt besvärligt humör som dök upp varje gång tarmen reagerade på något födoämne.
    I dag är han en glad och härlig kille som håller sig friskare än han någonsin varit förut men tycker fortfarande att det är jobbigt att han inte kan äta samma mat som alla andra.
    Tack och lov för internet och andra föräldrar med erfarenhet.
  • Smulan1979
    trållmor skrev 2010-04-24 00:52:53 följande:
    Vi har ju inte velat knäppa bilder på Neelah och hennes utslag, men efter veckan som varit så kände vi att vi måste dokumentera hennes besvär bättre. Här är den första helkroppsbilden vi tagit på henne Det känns skönt att läkaren fick se det här, även om hon var mycket finare när vi träffade henne. Läkaren påstod att hon var för liten för Tavegyl, har ni någon erfarenhet av det?
    Blir alldeles gråtfärdig när jag ser er lilla tös! Min Signe var illa ett tag, men aldrig så illa! Men hon var 4 1/2 månad och fick tavegyl utskrivet direkt. Läkaren sa att jag inte skulle vara orolig för att använda det. Men som några sagt tidigare så blir de trötta.

Jag använde det därför bara på kvällen när hon skulle sova. Så mycket skönare för henne att sova med det. Märktes stor skillnad. Jag fattar inte hur er lilltjej får sova alls. Ni borde kunna trycka på för att få tavegyl, det är ju hemskt att låta henne ha det så!

Hoppas det blir bättre snart!
  • trållmor
    Smulan1979 skrev 2010-04-24 20:42:28 följande:
    Blir alldeles gråtfärdig när jag ser er lilla tös! Min Signe var illa ett tag, men aldrig så illa! Men hon var 4 1/2 månad och fick tavegyl utskrivet direkt. Läkaren sa att jag inte skulle vara orolig för att använda det. Men som några sagt tidigare så blir de trötta.Jag använde det därför bara på kvällen när hon skulle sova. Så mycket skönare för henne att sova med det. Märktes stor skillnad. Jag fattar inte hur er lilltjej får sova alls. Ni borde kunna trycka på för att få tavegyl, det är ju hemskt att låta henne ha det så!Hoppas det blir bättre snart!
    Anledningen till att vi frågade om Tavegyl är för att vi har det till de andra barnen men främst Timon, för han får ju extrem klåda av sina eksem. Ingen av dem har ju dock fått Tavegyl före 1½ års ålder... Men vi har faktiskt gett henne nu, och när ni ser bilden så förstår ni ju varför Vi har inte tänkt att ge dygnet runt, eftersom vi vet hur trött man kan bli av det, utan bara till natten för både hennes och våran skull... Vi har ju ändå trots allt tre till barn som kräver sitt

Hon fick sin dos med Tavegyl och lapade verkligen i sig den och efter ca 20 min så somnade och för första gången den här veckan med sitt goa leende på läpparna {#lang_emotions_heart} så nu ska vi också få oss en välbehövlig god natts sömn

Ni ska bara veta vad jag tycker om den här tråden och för er som finns i den!!!!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • 2små2stora

Är det någon som har märkt att barnen blivit dåliga i magen av Rapsyglass? J har ätit den i några dagar nu och har blivit mer och mer lös i magen. Idag har hon bajsat på sig 4 gånger hon brukar normalt bajsa varannan dag.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • EL I

Sonen är bra nu igen. Sover hela nätter och fin om kinderna.

Han har fått ca 1 dl solhavre per dag nu i ca 3 dagar...hmm är det inte tre dagar?! Tror det... så i dag fick han ca 4-5 tsk havregrynsgröt till frukost för att testa.

Kan man göra gröt av korngryn?? Någon som vet??
    Vad är nästa steg för oss tycker ni? Solhavre, ren havre, verkar som sagt gå bra. Var det "smart" att ge havregryn nu då?? kan ju vara kontaminerat av vete men liksom det är ju ALLT som dietisten vill att jag ska testa?!

• 2små2stora
    EL I skrev 2010-04-25 08:26:07 följande:
    Sonen är bra nu igen. Sover hela nätter och fin om kinderna. Han har fått ca 1 dl solhavre per dag nu i ca 3 dagar...hmm är det inte tre dagar?! Tror det... så i dag fick han ca 4-5 tsk havregrynsgröt till frukost för att testa. Kan man göra gröt av korngryn?? Någon som vet?? Vad är nästa steg för oss tycker ni? Solhavre, ren havre, verkar som sagt gå bra. Var det "smart" att ge havregryn nu då?? kan ju vara kontaminerat av vete men liksom det är ju ALLT som dietisten vill att jag ska testa?!
    Korngrynsgröt går bra att göra. 
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Twixie

Nej, jag vet också tyvärr att det inte alltid är bästa råden från allergiläkare Man tycker ju att de borde vara insatta i senaste råden och rönen men icke. Tänkte mer om det var en allmänläkare på vårdcentralen så brukar de vara mer benägna att gå efter vad FASS säger än vad läkare inriktade på barn (oavsett vad egentligen) är då vissa där inte är vana vid barn (vissa VC läkare har dock nästan varit bättre än barnläkarna men vissa undrar man varför de tar emot barn överhuvudtaget ).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • EL I
    Twixie skrev 2010-04-25 10:59:45 följande:
    Nej, jag vet också tyvärr att det inte alltid är bästa råden från allergiläkare Man tycker ju att de borde vara insatta i senaste råden och rönen men icke. Tänkte mer om det var en allmänläkare på vårdcentralen så brukar de vara mer benägna att gå efter vad FASS säger än vad läkare inriktade på barn (oavsett vad egentligen) är då vissa där inte är vana vid barn (vissa VC läkare har dock nästan varit bättre än barnläkarna men vissa undrar man varför de tar emot barn överhuvudtaget ).
    jo det är sant. barnläkare vågar väl kanske skriva ut mediciner lite tidigare än vad allmänläkare oftast vågar.

Vet inte alls hur jag ska lyckas att få i honom gluten. Han äter inte gröt och nästan inte bröd heller. Kanske 2 tuggor MAX på en macka Vad sjutton ska jag ge honom. Som sagt havre går ju bra men det är ju inte direkt nån gluten i
    Några förslag???
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-25 11:24:12 följande:
    Vet inte alls hur jag ska lyckas att få i honom gluten. Han äter inte gröt och nästan inte bröd heller. Kanske 2 tuggor MAX på en macka Vad sjutton ska jag ge honom. Som sagt havre går ju bra men det är ju inte direkt nån gluten i Några förslag???
    Köttbullar och liknande och i den vanliga maten? dvs att blanda i korngryn i köttbullesmet på samma sätt som man ibland använder havregryn, pröva att reda sås med råg/kornmjöl (ev i kombiantion med maizena), tillsätt lite extra vätska till tex köttfärssås och blanda i lite korngryn/korn/rågmjöl, gör köttgryta och blanda rågmjöl med lite kryddor i en påse där köttbitarna skakas innan man bryner dem lite och sen gör köttgryta av (har ett recept på en god och enkel köttgryta som jag kan lägga upp på min blogg om en stund - i det receptet är det visserligen majsstärkelse men det är bara att du byter ut det till finmalet rågmjöl) etc.
    La även upp ett recept på potatisgnocchi på bloggen igår - byt ut det mjöl som inte är potatismjöl till finmalet rågmjöl.
    Men sen även ge honom smörgås i den utsträckningen han äter det.
Svar på tråden Allergitråden