• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-04-27 21:04:59 följande:
    Det är det jag använt men det blir ändå inte lika slätt som burkmaten, tyvärr.
    Oj, men är det kokat ordentligt då. Här blir det jätte slätt. Men då får du väl ta silen också.
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-04-27 21:07:36 följande:
    Oj, men är det kokat ordentligt då. Här blir det jätte slätt. Men då får du väl ta silen också.
    Ja, jag är nog inte helt vän med mixern ... men det mesta blir slätt - fast några små bitar verkar alltid hänga med. Supermjuka, men ändock bitar som min känsliga dam tycker att hon inte alls ska behöva krossa med sina käkar
  • Cs mamma

Älsklingen: Jag säger inte att det är lätt, det är inte lätt att få ett allergiskt barn men någonstans hoppas jag innom mig att du och alla andra gång stannar upp och känner efter vad som känns rätt, djupt där nere, innerst inne.

Jag säger det inte för att göra dig eller någon annan ledsen men ni frågar om hjälp och många svarar samma sak, ta det lugnt, lugna ner er men ändå kommer det efter någon dag att det testats xxx och yyy. Nu säger jag inte att du gjort det det finns fler men försök ta till er erfarenheten som faktiskt finns här inne om ni känner att läkarna inte lyssnar. Vi sitter inte och svarar och stöttar för att känna oss duktiga utan för att vi vet hur tungt det är och jääääääävligt ensamt, speciellt i början!

Du måste börja stå upp för hur du ser din dotter mår nu och helt sonika sätta ner foten. Förklara precis som du sa nu att du ser skillnad och att nu får det vara nog, lugnt stilla, hon måste få återhämta sig. Det kommer ta månader, många månader innan jag ens skulle tänka orden mjölk mot ett 4½mån barn som visat på kontaktallergi... vi talar månader i två siffror!

Vete osv vem vet hon kanske tål det men som hon fortfarande är skadad i magen efter mjölken så reagerar hon... men vet du vad? hon klarar sig utan det! Ta nu och gör allt långsamt långsamt och så säkra kort du bara kan. Skit rent ut sagt i läkarna om dom inte lyssnar... du har väl din ersättningshänvisning kör på den och köp resten. Jag fick inte läkare som lyssnade ang vetet förräns dottern var 3år, jag köpte allt själv. Det är inte billigt men det går.

Stå på dig nu, testa inget... finn friden i det som funkar och var inte ledsen. Se det som lite väckarklocka att oj det kanske inte var så bra det jag gjorde men jag gjorde mitt bästa, jag lyssnade på dom jag litade på (och borde kunna lita på) men det var inte så bra så nu kör jag efter eget huvud och magkänsla!

• Kavat
    Tibell skrev 2010-04-27 21:07:13 följande:
    Angel gbg : Jag känner mig lite träffad och antar att jag är en av dem du syftar på. JA vi har provocerat för många gånger, både omedvetet och medvetet! Det här med allergier är helt nytt för oss och vi får INGEN som helst hjälp där vi bor. Läkaren vi går till tror fortfarande inte ens dottern är allergisk mot mjölk, trots att hon även är kontaktallergisk. Det enda både läkaren och dietisten har gjort är att be oss testa, testa och åter testa. Jag är en ung och ganska osäker mamma. Men jag älskar mina barn högre än livet självt och skulle aldrig skada dem medvetet. Allt jag gjort är att ha lyssnat på vad dessa människor sagt och följt deras "råd". Bvc har tjatat på oss från det att dottern var 4½ månad att börja med både mat och gröt till henne eftersom vikten såg ut som den skulle!Och dum som jag var följde jag hennes råd och har testat lite olika smakisar..dock bara 1-2 tsk åt gången. Jag blev väl helt enkelt för "svag" för hennes tjat! Nu när dottern endast fått äta ersättning+frukt inser jag hur bra hon faktiskt mår nu. Inga eksem, inga diarrér och hon äter jätte bra. Först nu inser jag att det är precis såhär hon förtjänar att må. Vi har inte provocerat henne för att vi tycker det är roligt utan för att folk har sagt åt oss att göra detta! Och när du skriver som du gör känner jag mig oehört ledsen! Jag har fått otroligt mycket stöd och hjälp här utan er alla. Utan er hade jag inte ens vetat vart jag skulle vända mig. Nu när jag lärt mig mer om allergier har jag även lärt mig att stå på mig!! Och läkaren kommer utan tvekan vilja provocera med mjölk om inte pricktestet visar något den 10:e Maj. Jag kommer då vända mig till ett annat sjukhus för hjälp. Det ligger visserligen flera mil bort men det är det värt. Jag hoppas jag får fortsätta vara kvar här i eran tråd och fortsätta få stöd och hjälp!? För ni är verkligen helt fantastiska här inne och kan mycket mer än någon annan läkare jag träffat på!
    Självklart ska du hänga här! Jag vet precis och jag tror i stort sett alla har varit i den situationen du är, jag vet att Angel har varit där också (hennes dotters blind-mjölkprovocering höll på att sluta mycket illa för att hon lyssnade på en läkare t.ex, så vi alla har en massa historier om vårdpersonal som gett felaktiga råd...) , men det är just därför man tycker att det är så himla tråkigt och synd om bebisar och barn som får mer eller mindre lida för att läkare och dietister, BVC-tanter mm inte har så stor kunskap.
    Mammor och pappor har ofta rätt, men att det ska vara så svårt att lita på sig själv är så trist. Och om jag känner Angel rätt, som faktiskt har ett hjärta av guld, så är det precis det här hon menar. Att mammor och pappor ska våga lita på sig själva och se vad barnen mår bra av och låta dem må bra ett tag. Utan att lyssna på vad andra tror, tänker och tycker. Det är faktisk föräldrarna som tar ansvar för sitt barn och får ta alla skriknätter, gnälldagar, eksem och annat, det är inte läkaren som träffar barnen 5-10 minuter...
    Ni som hänger här i tråden gör ju det för att lära er och för att få kunskap om ert barn. Ni vill ju att era barn ska få må bra.
    Vi andra kan bara ge er råd, liksom läkarna gör, men vi har en stor samlad kunskap om just samma allergier och har nyligen varit i samma sits, men det är NI som föräldrar som är experter på ert barn och vad ert barn mår bra av. Ni måste bara våga lita på er själva! Kram!
  • trållmor
    Tibell skrev 2010-04-27 21:07:13 följande:
    Angel gbg : Jag känner mig lite träffad och antar att jag är en av dem du syftar på. JA vi har provocerat för många gånger, både omedvetet och medvetet! Det här med allergier är helt nytt för oss och vi får INGEN som helst hjälp där vi bor. Läkaren vi går till tror fortfarande inte ens dottern är allergisk mot mjölk, trots att hon även är kontaktallergisk.Det enda både läkaren och dietisten har gjort är att be oss testa, testa och åter testa. Jag är en ung och ganska osäker mamma. Men jag älskar mina barn högre än livet självt och skulle aldrig skada dem medvetet. Allt jag gjort är att ha lyssnat på vad dessa människor sagt och följt deras "råd".Bvc har tjatat på oss från det att dottern var 4½ månad att börja med både mat och gröt till henne eftersom vikten såg ut som den skulle!Och dum som jag var följde jag hennes råd och har testat lite olika smakisar..dock bara 1-2 tsk åt gången. Jag blev väl helt enkelt för "svag" för hennes tjat!Nu när dottern endast fått äta ersättning+frukt inser jag hur bra hon faktiskt mår nu. Inga eksem, inga diarrér och hon äter jätte bra. Först nu inser jag att det är precis såhär hon förtjänar att må. Vi har inte provocerat henne för att vi tycker det är roligt utan för att folk har sagt åt oss att göra detta!Och när du skriver som du gör känner jag mig oehört ledsen!Jag har fått otroligt mycket stöd och hjälp här utan er alla. Utan er hade jag inte ens vetat vart jag skulle vända mig.Nu när jag lärt mig mer om allergier har jag även lärt mig att stå på mig!! Och läkaren kommer utan tvekan vilja provocera med mjölk om inte pricktestet visar något den 10:e Maj. Jag kommer då vända mig till ett annat sjukhus för hjälp. Det ligger visserligen flera mil bort men det är det värt.Jag hoppas jag får fortsätta vara kvar här i eran tråd och fortsätta få stöd och hjälp!?För ni är verkligen helt fantastiska här inne och kan mycket mer än någon annan läkare jag träffat på!
    Klart du ska vara kvar i tråden!!!

Våran första läkare vi fick för Mattis sa att vi skulle fortsätta leva som vanligt, fast hans mjölkallergi visades på RAST Efter vi gjort efterforskningar själva (eftersom det lät så j-la dumt att fortsätta ge mjölk till ett allergiskt barn) så bytte vi direkt läkarmottagning... Nu med Neelah känner vi bara mest "ge fan i vårt barn", vi vill inte provocera mer på henne, hon måste få vara bebis och må bra också...

Vi blev dessutom ganska chockade idag för läkaren har inte skrivit ut Nutramigen AA till henne utan just Neocate som vi bad om Och det tror jag har mycket med att göra att vi just stod på oss
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-04-27 21:23:53 följande:
    Självklart ska du hänga här! Jag vet precis och jag tror i stort sett alla har varit i den situationen du är, jag vet att Angel har varit där också (hennes dotters blind-mjölkprovocering höll på att sluta mycket illa för att hon lyssnade på en läkare t.ex, så vi alla har en massa historier om vårdpersonal som gett felaktiga råd...) , men det är just därför man tycker att det är så himla tråkigt och synd om bebisar och barn som får mer eller mindre lida för att läkare och dietister, BVC-tanter mm inte har så stor kunskap. Mammor och pappor har ofta rätt, men att det ska vara så svårt att lita på sig själv är så trist. Och om jag känner Angel rätt, som faktiskt har ett hjärta av guld, så är det precis det här hon menar. Att mammor och pappor ska våga lita på sig själva och se vad barnen mår bra av och låta dem må bra ett tag. Utan att lyssna på vad andra tror, tänker och tycker. Det är faktisk föräldrarna som tar ansvar för sitt barn och får ta alla skriknätter, gnälldagar, eksem och annat, det är inte läkaren som träffar barnen 5-10 minuter... Ni som hänger här i tråden gör ju det för att lära er och för att få kunskap om ert barn. Ni vill ju att era barn ska få må bra. Vi andra kan bara ge er råd, liksom läkarna gör, men vi har en stor samlad kunskap om just samma allergier och har nyligen varit i samma sits, men det är NI som föräldrar som är experter på ert barn och vad ert barn mår bra av. Ni måste bara våga lita på er själva! Kram!
    Det som stressar mig lite angående sonens mat är att hans läkare säger att det inte är så bra att äta enbart Neocate under en längre tid eftersom det inte finns några proteiner att bryta ner. Tarmen blir då lat och kan pga det reagera på annat när man sedan introducerar det.

Läkaren tyckte att vi absolut skulle vänta med att prova sånt vi tror att han reagerar på (mjölk, ägg, vete) men att vi inte skulle vara rädda att prova annat.

Så jag vill ju gärna börja ge annan mat men smatidigt är det jobbigt nu när han blev dålig i magen igen efter att ha mått så bra på enbart ersättning. Och jag har ju bara försökt ge snäll mat.

Men jag ska försöka lyssna på mig själv och göra det som känns rätt!
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-27 21:10:13 följande:
    Ja, jag är nog inte helt vän med mixern ... men det mesta blir slätt - fast några små bitar verkar alltid hänga med. Supermjuka, men ändock bitar som min känsliga dam tycker att hon inte alls ska behöva krossa med sina käkar
    Jag är nog inte heller vän men min mixer man jag får väl öva
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-04-27 15:52:20 följande:
    Har fått så bra tips av er här inne så jag måste fråga lite mer Min son som snart är 8 månader äter nästan enbart Neocate pga allergier. Vi vet inte riktigt vad han inte tål då testerna inte visat något men misstänker vete, mjölk och ägg. Vi har nu sedan ett tag tillbaka börjat ge honom mat. Introducerar en sak i taget för att se vad han tål. Palsternacka gick bra. Provade sötpotatis men han vägrade äta det. Han vill överhuvudtaget inte äta hemlagad mat för den blir ju inte lika slät som burkmaten så nu provar vi burkmat ett tag. Majs- och potatispuré gick bra. Provade broccoli och potatispuré (innehåller potatis, broccoli, kokt ris och rapsolja). Det gick bra till en början men när vi gav mer så började han småbajsa flera gånger per dag och bajset blev lite slemmigt också. Han fick inte några eksem. Vad kan detta bero på? Kan det ha blivit för kraftigt för magen? Han fick ca 3 iskuber med mat så kanske 1/2 dl på 4:e dagen han provade det. För han lär väl inte vara allergisk mot något i den maten då han inte fick några utslag? Utslag brukar han alltid få när han fått något han inte tål. Hur ska jag göra nu? Ger mat en gång per dag (förutom ersättning då så klart). Då jag ger en ny sak får han ca 1 tesked första dagen, lite mer andra dagen osv tills det blir ca 1/2 dl efter 4-5 dagar. Går jag för fort fram? Idag tex gav jag 1 tsk morotspuré (som han aldrig fått tidigare) och sedan ca 1/3 liten burk majs- och potatispuré. Så hans lunch är väl ca 1/2 dl mat + ersättning efter. När sempergröten kommer tillbaka tänkte jag försöka introducera lite gröt morgon och kväll. Tar gärna emot tips för vad/hur mycket jag ska ge för att inte hans mage ska pajja ihop helt. Han mår så bra på Neocate men han kan ju inte äta bara det..
    Jag hade nog tagit det lite lugnt. Gått tillbaks ett steg och fått honom bra och sedan testat igen.
    Bara för att han fått prickar innan av det han inte tål betyder det inte att han måste få det av en annan sak. Sedan ändrar sig ofta symptomen på en allergi efter ålder. Alltså de kanske får prickar som bebisar, enbart magont och spyor som 1-åringar och eksem som 2-åring av samma sak.
    Det är ju bara du som kan avgöra om han mår bra eller inte, så mängden av något kanske är för mycket osv. Det är omöjligt för oss att bedömma vad som är för mycket osv, det tror jag du själv märker tydligast. Men så fort du ser att han inte mår bra, bajsar jätte ofta osv, så backa lite och hitta jämnvikt och kanske inte ge mer än t.ex 1 msk av just det som blev för mycket. Håll den mängden ett tag och t.ex prova annat som du tror funkar, så ni kommer vidare.

Sen är t.ex om det nu skulle vara broccoli inte livsnödvändigt, det gissar jag att du själv inte äter varje dag? Så det är inte benhårt att de måste äta en viss mängd av något, bättre att hitta ett läge som magen klarar.

Som en parallell, min son kan inte äta majs och då främst majskorn mer än en tesked utan att få diarrér. Men han tål majsmjöl i bröd mm och tål mjöl mycket bättre än majskorn. Innan kom kornen ut hela, men det gör de inte längre, men äter han 1 msk majskorn som kommer diarrérna som ett brev på posten. Han får majskorn, men jag försöker hålla nere mängden. Och han är så än idag och han fyller snart 3 år.
  • Tibell

Tack snälla ni för era varma ord! Ni har verkligen ett hjärta av guld allesammans!! Ni sitter här på eran fria tid och hjälper stackars förvirrande mammor som mig själv att finna de rätta vägarna!!
    Jag ska göra precis som ni säger och stå på mig. Dottern kommer vi inte provocera nått mer förens VI säger så.
    Tack igen =)

Och jag gjorde som du sa Angel gbg. Jag testade att ge henne fruktpuré och den äter hon med god aptit. Men hon får bara några enstakar skedar. Vill inte chocka den lilla magen !! Så nu kommer vi köra på detta i minst en månad sen ska vi kanske börja med lite potatis och palsternacka.
    Hennes gröt ( den mjölkfria från semper ) kommer till affären i morgon. Ska vi börja lite smått med den eller ska vi vänta ?! Hur hade ni gjort !?

• Kavat

Studsboll, jag frös in potatispuré och det är ingen höjdare att värma, så jag gjorde alltid potatis och palsternackpuré om jag skulle frysa. Och sen blandade jag i majspuré (det har jag däremot aldrig lyckats att få slätt själv utan alltid köpt) också.

Så du kan ju gömma potatisen i palsternackan för att kolla om han tål det, om du vill det. Då blir det sötare och godare.

Svar på tråden Allergitråden