• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    trållmor skrev 2010-04-26 13:40:33 följande:
    Jag satte alltså in spiralen den 13 april i år, har inte använt skydd sen -97 då vi försökte bli gravida. Sen har jag haft svamp så många gånger, och otroligt svårbehandlad svamp, så ja, jag vet att det är svamp. Som längst har jag fått gå på en 6-veckors kur mot svamp. De har tagit prov på Fredrik och behandlat honom samtidigt ibland, utan att det har hjälpt mig. Det var därför Fredrik fick sin snilleblixt igår om att det kunde vara det han äter som gör det?!?!
    Du skriver visserligen att du vet att det är svamp du haft många gånger. Men jag kan ändå inte låta bli att undra. Den info jag hag fått är att man inte kan ha svamp jätteofta utan problemet i så fall är obalans i underlivet. Har du tex testat med lactal eller vivag? Eller både och? Det finns också ett självtest på apoteket för att kolla om man har obalans eller inte. Tror att det också heter Lactal. Jag tänker nämligen så här (och det har funkat för mig) att slidan ska ha lågt/surt pH och sperma är basiskt. Har man det redan svårt med  balansen så gör förvärrar alltså sperma det. På den tiden jag fortfarande hade sex *ha ha* så var jag noga med att alltid ta en klick Lactal efter duschen och det funkade för mig. Kondom funkar då också om man orkar hålla på och tål själva kondomen ...
  • FenomenaA

Vår bebis blir inte bättre. :( Han kan ha några bra dagar, sen kommer prickar, knottror och klåda ofelbart tillbaka. Ibland börjar det med kräkningar. Jag tycker så synd om min honom. Jag hinner tyvärr inte med i era trådar: jag frågar och läser svaren men hinner inte ens tacka. Jag ströläser för att suga i mig lite av er kunskap.

Bebis är 7 ½ mån.Jag har uteslutit ur min kost: mjölk, ägg, nötter, mandel, skaldjur, soja, fisk (i december).I början på 2010 :kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker, linser bönor och andra sojasläktingar (men har kanske inte lärt mig allt än) mm.

Jag har försökt hålla rätt strikt kost för att han ska bli bra någon gång, men det verkar inte hända. Som mest har han varit nästan bra i 14 dagar. Han verkar absolut reagera på mjölk, blev bla prickig av handtvål hos min mamma. Pricktest: ingenting. RAST: sensibilisering emot jordnötter, men inget mer.

Sedan han var sex månader äter han lite mat själv, vilker gör det ännu svårare att veta vad det är. Jag håller matdagbok. Min älsta är snart fyra år, och

äter mjölk. Vi hjälper numera till med handtvätt för att det inte ska komma på lillebror. Jag äter inte ute och har alltid med egen mat och fika. Vad ska jag tro: att han får i sig/på sig mjölk av misstag så ofta eller att han är allergisk emot vete, havre eller något annat? Skulle vara så tacksam för tankar (även om jag bidrar dåligt i tråden).

Bebis äter:
    Bröstmjölk
    Banan
    Majskrokar
    Majs
    Potatis
    Nötfärs
    Broccoli
    Gurka
    Rapsolja
    Rotselleri
    Välling (små små smakisar) sempers mjölkfria
    Milda mjölkfritt smörgåsmargarin
    Bröd (små mängder)
    Pasta (sög på)
    Smörgåskex (små mängder)

• FenomenaA

Jag äter:
    avokado
    bakpulver
    Bananer
    blomkål
    Broccoli
    Bröd (olika från Pågens mm)
    Chips (OLW lättsaltade chips, OLW grillchips, OLW Partymix)
    Chokladrån Jätte (göteborgskex)
    Corn flakes (kellogs)
    Delicatoboll
    Digestive (McVites)
    Fefferoni
    Fläskkött
    Grönpeppar
    Grönt te
    Gul löl
    Gurka
    Gurkmeja
    Havre. Bla havredryck, iMat, bröd, havregryn
    Isbergssallad
    Italiensk salladskrydda
    Kaffe
    Kanelbulle (findus)
    Kakao (Willys)
    Kokos (Willys)
    kokosmjölk (santa maria 500 ml utan tillsatser)
    Kålrot
    Majs, i olika former
    Malaco Engelsk konfekt,
    Milda mjölkfritt margarin
    Milda mjölkfritt smörgåsmargarin
    Nötkött
    Oliver (gröna utan paprika)
    Olivolja
    Potatis
    Purjolök
    Påskmust (två ggr under våren)
    Rapsolja
    Ris
    Rotselleri
    Rökt skinka (Pärssons)
    Senap
    Solrosfrön (i bröd)
    Solrosolja
    Svartpeppar
    Tacoskal (santa maria)
    Vanillinsocker
    Varmkorv (”barnens korv” från Lithells)
    Vete: bla bröd, mjöl, Vetetortillas (santa maria) fullkornpasta
    Vin, rött
    Vindruvor gröna

• Ellisizza

Har fått så bra tips av er här inne så jag måste fråga lite mer

Min son som snart är 8 månader äter nästan enbart Neocate pga allergier. Vi vet inte riktigt vad han inte tål då testerna inte visat något men misstänker vete, mjölk och ägg.

Vi har nu sedan ett tag tillbaka börjat ge honom mat. Introducerar en sak i taget för att se vad han tål. Palsternacka gick bra. Provade sötpotatis men han vägrade äta det.

Han vill överhuvudtaget inte äta hemlagad mat för den blir ju inte lika slät som burkmaten så nu provar vi burkmat ett tag. Majs- och potatispuré gick bra. Provade broccoli och potatispuré (innehåller potatis, broccoli, kokt ris och rapsolja). Det gick bra till en början men när vi gav mer så började han småbajsa flera gånger per dag och bajset blev lite slemmigt också. Han fick inte några eksem.

Vad kan detta bero på? Kan det ha blivit för kraftigt för magen? Han fick ca 3 iskuber med mat så kanske 1/2 dl på 4:e dagen han provade det. För han lär väl inte vara allergisk mot något i den maten då han inte fick några utslag? Utslag brukar han alltid få när han fått något han inte tål.

Hur ska jag göra nu? Ger mat en gång per dag (förutom ersättning då så klart). Då jag ger en ny sak får han ca 1 tesked första dagen, lite mer andra dagen osv tills det blir ca 1/2 dl efter 4-5 dagar.

Går jag för fort fram? Idag tex gav jag 1 tsk morotspuré (som han aldrig fått tidigare) och sedan ca 1/3 liten burk majs- och potatispuré. Så hans lunch är väl ca 1/2 dl mat + ersättning efter. När sempergröten kommer tillbaka tänkte jag försöka introducera lite gröt morgon och kväll.

Tar gärna emot tips för vad/hur mycket jag ska ge för att inte hans mage ska pajja ihop helt. Han mår så bra på Neocate men han kan ju inte äta bara det..

• Ellisizza
    FenomenaA skrev 2010-04-27 11:17:31 följande:
    Vår bebis blir inte bättre. :( Han kan ha några bra dagar, sen kommer prickar, knottror och klåda ofelbart tillbaka. Ibland börjar det med kräkningar. Jag tycker så synd om min honom. Jag hinner tyvärr inte med i era trådar: jag frågar och läser svaren men hinner inte ens tacka. Jag ströläser för att suga i mig lite av er kunskap. Bebis är 7 ½ mån.Jag har uteslutit ur min kost: mjölk, ägg, nötter, mandel, skaldjur, soja, fisk (i december).I början på 2010 :kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker, linser bönor och andra sojasläktingar (men har kanske inte lärt mig allt än) mm. Jag har försökt hålla rätt strikt kost för att han ska bli bra någon gång, men det verkar inte hända. Som mest har han varit nästan bra i 14 dagar. Han verkar absolut reagera på mjölk, blev bla prickig av handtvål hos min mamma. Pricktest: ingenting. RAST: sensibilisering emot jordnötter, men inget mer. Sedan han var sex månader äter han lite mat själv, vilker gör det ännu svårare att veta vad det är. Jag håller matdagbok. Min älsta är snart fyra år, och äter mjölk. Vi hjälper numera till med handtvätt för att det inte ska komma på lillebror. Jag äter inte ute och har alltid med egen mat och fika. Vad ska jag tro: att han får i sig/på sig mjölk av misstag så ofta eller att han är allergisk emot vete, havre eller något annat? Skulle vara så tacksam för tankar (även om jag bidrar dåligt i tråden). Bebis äter: Bröstmjölk Banan Majskrokar Majs Potatis Nötfärs Broccoli Gurka Rapsolja Rotselleri Välling (små små smakisar) sempers mjölkfria Milda mjölkfritt smörgåsmargarin Bröd (små mängder) Pasta (sög på) Smörgåskex (små mängder)
    Precis som du så hinner jag inte med att läsa allt och ännu mindre svara..

Jag höll också på med matdagbok när jag ammade för min son reagerade på sådant jag åt med utslag, klåda och dålig mage. RAST och pricktest visar inget. Försökte och försökte men det enda som hjälpte var att sluta amma och ge honom ersättning istället. Jag ville verkligen amma men trots att jag uteslöt nästan allt så reagerade han ändå. Till sist gav jag upp och han fick Neocate utskrivet. Han blev så mycket bättre! I princip alla eksem försvann och nu är han så fin i huden! Bara lite torr här och var. Ångrar att jag inte slutade amma tidigare.. Slutade amma över en natt när han var ca 6,5 månad.

Nu försöker vi introducera mat åt honom men det går sakta. Han är snart 8 månader nu.

Mitt tips är att sluta amma så att du bara behöver hålla reda på vad han äter och inte vad du äter.
  • EL I

Vi har ju haft bort vete i ca 4-5 veckor nu. Bör man provocera? Vi har ju aldrig gjort nån regelrätt provocering. Det som hänt är att han fått i sig 2 godisbitar en gång men det kan ju fortfarande vara en slump eftersom edt sägs att det är ovanligt att vara så känslig?: vad tror ni?

• Cs mamma
    EL I skrev 2010-04-27 16:48:24 följande:
    Vi har ju haft bort vete i ca 4-5 veckor nu. Bör man provocera? Vi har ju aldrig gjort nån regelrätt provocering. Det som hänt är att han fått i sig 2 godisbitar en gång men det kan ju fortfarande vara en slump eftersom edt sägs att det är ovanligt att vara så känslig?: vad tror ni?
    Nej! Låt magen läka...
  • Cs mamma

Oj förlåt tryckte nog lite fort där... låter en aning snobbigt och hårt, och inte det var menat.

Jag känner att oerhört många här inne nu (ingen nämnd och ingen glömd av den enda anledningen att jag inte minns alla namn) som vill testa och provocera olika saker var och varannan dag... Visst man ska inte ta bort onödigt mycket ur ett barns kost men det är (på ren svenska) FAN så mycket bättre att barnet bara äter 10saker och får må bra än 15 och mår halvskyffigt.

Funkar inte det vanligaste allergenerna och ta bort och man får ett friskt barn så känner jag men vaf*n gå över till skonkost ta bort dom som är statistiskt största bovarna... LEV SÅ! och då pratar jag inte 2v utan ett tar, låt barnet återfå glädjen till mat, frisk, hälsa, sova, leka, andas osv. SEN kan man börja testa en sak i taget och låt det ta tid... mycket tid! Om sak 1 testas 1 maj och det ger problem så låt sedan barnet vila hela maj och kör en ny sak tidigast 1 juni. Mage och tarm tar skada och för att dom små liven inte alltid ska vara sjuka i allergier vilket ger nersatt försvar och ger sjukdommar i övrigt så låt det ta tid. Tro mig jag sitter inte och snackar och vet inte vad det handlar om men jag vet också vilken lycka det är när barnet en dag mår bra och man märker att oj va dåligt hon mått. Och samma sak detta man tänker att ack så trist att äta mer eller mindre samma.... visst sure men det är små barn i många fall och dom är inte lika i behov av ombyte och även om du frågar dig själv så nog skulle du hellre leva på 10 maträtter och må bra än att må piss eller hur.

Stressa lagom, helst inte alls! Försök njuta av era barn även om dom inte är textboksexemplar 1A. Nu är det snart sommar, försök få någon form av normalt liv, det kräver mer planering med en multiallergiker än man kan tro men ack va gott det är när dom små liven verkligen mår bra och kommer springande och verkligen skriker jag älskar dig mamma och man ser att dom verkligen mår bra! Dom är som barn ska vara, preciiiis som alla andra, bara att dom äter lite annorlunda och/eller har vissa behov av mediciner lite hmm... jämt men iaf...

Är det någon som tar illa upp så är det inte meningen att trampa på några tår men jag känner bara att så många stressar. Det ÄR en sorg att få sjuka barn, en stor sorg och man måste få sörja men att låssas om att det inte är så som det är är att göra både sig själv, barnet, familjen, omgivningen ja alla en jätte björntjänst!

• Ellisizza
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:03:44 följande:
    Oj förlåt tryckte nog lite fort där... låter en aning snobbigt och hårt, och inte det var menat. Jag känner att oerhört många här inne nu (ingen nämnd och ingen glömd av den enda anledningen att jag inte minns alla namn) som vill testa och provocera olika saker var och varannan dag... Visst man ska inte ta bort onödigt mycket ur ett barns kost men det är (på ren svenska) FAN så mycket bättre att barnet bara äter 10saker och får må bra än 15 och mår halvskyffigt. Funkar inte det vanligaste allergenerna och ta bort och man får ett friskt barn så känner jag men vaf*n gå över till skonkost ta bort dom som är statistiskt största bovarna... LEV SÅ! och då pratar jag inte 2v utan ett tar, låt barnet återfå glädjen till mat, frisk, hälsa, sova, leka, andas osv. SEN kan man börja testa en sak i taget och låt det ta tid... mycket tid! Om sak 1 testas 1 maj och det ger problem så låt sedan barnet vila hela maj och kör en ny sak tidigast 1 juni. Mage och tarm tar skada och för att dom små liven inte alltid ska vara sjuka i allergier vilket ger nersatt försvar och ger sjukdommar i övrigt så låt det ta tid. Tro mig jag sitter inte och snackar och vet inte vad det handlar om men jag vet också vilken lycka det är när barnet en dag mår bra och man märker att oj va dåligt hon mått. Och samma sak detta man tänker att ack så trist att äta mer eller mindre samma.... visst sure men det är små barn i många fall och dom är inte lika i behov av ombyte och även om du frågar dig själv så nog skulle du hellre leva på 10 maträtter och må bra än att må piss eller hur. Stressa lagom, helst inte alls! Försök njuta av era barn även om dom inte är textboksexemplar 1A. Nu är det snart sommar, försök få någon form av normalt liv, det kräver mer planering med en multiallergiker än man kan tro men ack va gott det är när dom små liven verkligen mår bra och kommer springande och verkligen skriker jag älskar dig mamma och man ser att dom verkligen mår bra! Dom är som barn ska vara, preciiiis som alla andra, bara att dom äter lite annorlunda och/eller har vissa behov av mediciner lite hmm... jämt men iaf... Är det någon som tar illa upp så är det inte meningen att trampa på några tår men jag känner bara att så många stressar. Det ÄR en sorg att få sjuka barn, en stor sorg och man måste få sörja men att låssas om att det inte är så som det är är att göra både sig själv, barnet, familjen, omgivningen ja alla en jätte björntjänst!
    Vet inte om du syftade på mitt inlägg ovan angående tips på hur vi ska introducera mat. Vi har ju gjort som du skriver och gett bara Neocate länge nu och sonen mår jättebra. Fin i huden och bra i magen. Men någon gång måste man ju börja med mat.. Kallar inte det att provocera då vi inte testar något av det vi tror att han är känslig mot.

Du verkar kunna mycket om det här så om du har några tips på vad man ska börja ge och hur mycket så får du gärna dela med dig
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:03:44 följande:
    Oj förlåt tryckte nog lite fort där... låter en aning snobbigt och hårt, och inte det var menat. Jag känner att oerhört många här inne nu (ingen nämnd och ingen glömd av den enda anledningen att jag inte minns alla namn) som vill testa och provocera olika saker var och varannan dag... Visst man ska inte ta bort onödigt mycket ur ett barns kost men det är (på ren svenska) FAN så mycket bättre att barnet bara äter 10saker och får må bra än 15 och mår halvskyffigt. Funkar inte det vanligaste allergenerna och ta bort och man får ett friskt barn så känner jag men vaf*n gå över till skonkost ta bort dom som är statistiskt största bovarna... LEV SÅ! och då pratar jag inte 2v utan ett tar, låt barnet återfå glädjen till mat, frisk, hälsa, sova, leka, andas osv. SEN kan man börja testa en sak i taget och låt det ta tid... mycket tid! Om sak 1 testas 1 maj och det ger problem så låt sedan barnet vila hela maj och kör en ny sak tidigast 1 juni. Mage och tarm tar skada och för att dom små liven inte alltid ska vara sjuka i allergier vilket ger nersatt försvar och ger sjukdommar i övrigt så låt det ta tid. Tro mig jag sitter inte och snackar och vet inte vad det handlar om men jag vet också vilken lycka det är när barnet en dag mår bra och man märker att oj va dåligt hon mått. Och samma sak detta man tänker att ack så trist att äta mer eller mindre samma.... visst sure men det är små barn i många fall och dom är inte lika i behov av ombyte och även om du frågar dig själv så nog skulle du hellre leva på 10 maträtter och må bra än att må piss eller hur. Stressa lagom, helst inte alls! Försök njuta av era barn även om dom inte är textboksexemplar 1A. Nu är det snart sommar, försök få någon form av normalt liv, det kräver mer planering med en multiallergiker än man kan tro men ack va gott det är när dom små liven verkligen mår bra och kommer springande och verkligen skriker jag älskar dig mamma och man ser att dom verkligen mår bra! Dom är som barn ska vara, preciiiis som alla andra, bara att dom äter lite annorlunda och/eller har vissa behov av mediciner lite hmm... jämt men iaf... Är det någon som tar illa upp så är det inte meningen att trampa på några tår men jag känner bara att så många stressar. Det ÄR en sorg att få sjuka barn, en stor sorg och man måste få sörja men att låssas om att det inte är så som det är är att göra både sig själv, barnet, familjen, omgivningen ja alla en jätte björntjänst!
    Nej jag tar inte illa upp och mitt förnuft säger samma som dig! HAn har för första gången mått bra i sitt liv typ. Tänkte bara fråga er erfarna så jag inte gör nåt dumt i att ta bort något som han kanske faktiskt tål eftersom hans dietist sa att han skulle äta det han verkligen tål  jag sa att jag tagit bort havre "för säkerhets skull" och det tyckte hon var dumt

I dag är sonen jätteskrikig och uppsvälld mage men jag vet inte om skriket är pga att han är trött eller nåt annat. Får avvakta och se.  Det han fått förutom solhavre som han ju fått i 5 dagar nu, är de där mackorna med 2/10 delar rågmjöl. Han älskar brödet så han har nog ätit 2-3 mackor i storleken 4-5 cm i diameter i 2 dagar nu...kanske det? Får se hur natten blir. Blir den hemsk så får jag strunta i att ge de där mackorna i morgon o backa ett steg.
Svar på tråden Allergitråden