Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-09-06 20:46:39 följande:
    Oj ingen aning =0 Har aldrig reflekterat över att nässelutslag skulle vara en kraftig reaktion ?? Det går ju över rätt snabbt,,ser dock otäckt ut men ska ju vara ofarligt ? Eftersom man även kan få nässelutslag av helt andra anledningar.
    Till kraftiga reaktioner räknar jag : Våldsamma kräkningar, andningssvårigheter, svullnad i ansikte tex
    Men visst skulle han kunnat ha fått en chock, det kan man få av alla livsmedel

Hoppas ni kan bli lite klokare efter pricktestet sen
    Jag får googla. Men man blev lite rädd när han sa så.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Hittade detta på growingpeople. Usch och fy säger jag bara. Jag som trodde Amanda var den som hade störst besvär av mjölk.

"Allergiska nässelutslag kan ibland utvecklas till ett svårare sjukdomstillstånd med andningsbesvär och i värsta fall anafylaktisk chock."

• mithrandil
    Sousafon skrev 2011-09-07 08:41:47 följande:
    Ja, men det var lite väl dramatiskt av läkaren att säga så. Visst, nässelutslag kan vara ett av symptomen på kraftig allergisk reaktion som leder till anafylaktisk chock, men det behöver ju inte vara det.

Min son får nässelutslag när han får kraftiga reaktioner. Då är det första symptomet (förutom kli i halsen) och sedan följer kräkning, svullnad i ansiktet mm. (Hu, vill knappt tänka på det.) Men han har också fått nässelutslag när han ätit saker som han är mindre allergisk mot, och då bara fått nässelutslag.

Men visst ska du vara mycket försiktig med mjölk nu och dessutom få gjort tester.
    Tack!!! Verkligen. Känns lite tryggare nu.
    Ja, ibland uttrycker de sig ganska så klantigt måste jag medge.
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-09-07 11:15:44 följande:
    jag har fått veta av våra barns läkare att anafylaktisk chock kan det i princip bara bli om man visar på stark allergi på blodprov, medan andra allergiska reaktioner, såsom eksem, dålig mage, nässelutslag, kan komma för alla sorters allergier. så, visar man på RAST och får nässelutslag bör man vara på sin vakt mer än om man "bar" får allergiska reaktioner utan påvisan på RAST.
    Okej.. märkligt.
    Den läkare vi träffade igår sa att vad som visas på RAST egentligen inte spelar så stor roll
    Han sa att barn som inte visar alls kan få allvarliga reaktioner medans andra barn som har otroligt höga siffror på ett livsmedel lika gärna skulel kunna äta hur mycket som helst utav det utan reaktion.

Alla säger så olika.
  • mithrandil

t0va: Jag har tagit med neocate till Amanda och det dricker hon alltid som mjölk.
    Eftersom hon inte växer som hon ska kommer hon få dricka neocate som mjölk så länge hon inte tål mjölk, eller tills att hon kan säga att hon vill ha annat. eller iofs om vi inte får ut mer på recept så får hon ju också sluta. men enligt vår dietist har hon en 8åring som går hos henne som ännu dricker neocate som måltidsdryck så det blir nog inga problem.

Blandar neocate i kylskåpskallt vatten bara och woalla.

• mithrandil
    FenomenaA skrev 2011-09-11 12:10:45 följande:
    Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/
    Är mammascans verkligen utan allt? Har fått för mig om att vi inte kan äta de av någon anledning?
    Vi kör med felix ekologiska som finns i frysdisken.
  • mithrandil

Hej vänner! :)
    Nu har jag visst varit borta länge igen.
    Hur har ni det? Hur går det med allt?  

• mithrandil
    Bobbosmamma skrev 2011-10-05 12:01:38 följande:
    Ah ok tack!

Nu har jag läst om lapptesten....... det verkar ju som enklast är nog att göra det själva.. vi bor i Sthlm, inte nära nån "lapptestare" verkar det som.

Jäklar va krångligt det är med veteallergi! Alla dessa tillsatser. Jag måste ju lära mig allt detta. Måste sammanställa nån förteckning som man kan ha i plånboken, annars kommer jag aldrig klara det...

Upptäckte i morse att min flicka håller på att få kindtänder på ena sidan. Hon stördes väldigt när framtänderna kom och det känns som vi måste avvakta med provokationer tills tänderna är uppe (men det kan ju ta hur lång tid som helst ju, andra sidan oxå!) Men hur ska jag annars veta vad som är vad. Puh.

Vänta du tills tänderna kommit. Om det är något jag har lärt mig genom månaderna som gått så är det att det finns ingen brådska. I början hade jag jättebråttom med allt. ville provocera och återinföra livsmedel hela tiden men det viktigaste är ändå att barnen mår bra och att manvid en provokation tydligt och enkelt kan tolka vad som är vad. 
  • mithrandil
    Bobbosmamma skrev 2011-10-05 13:09:21 följande:
    Mm så sant. Det är bara det att tösabiten blev dryga 6 mån innnan vi fattade refluxen, och nu ca 15 mån innan vi fattade sädesslag (o vad mer det nu kan vara..). Men jag vet, bättre att göra det riktigt än att göra det hafsigt. Får pausa.. 

tog mig 2 år och en allergibebis innan jag förstod att min son var allergisk så det är inte helt lätt att veta vad som är vad. :) När det gäller allergier är allt så difust och skulle lika gärna kunna bero på något annat. :)
  • mithrandil

Ni som har astmabarn här i tråden. Låter ni barnen gå på dagis om de är opåverkade trots påverkad andning? Känns som om jag inte kan ha Amanda hemma hela vintern men jag vet inte om jag är elak som låter henne gå till dagis när hon låter som en kaffebryggare. :S

Svar på tråden Allergitråden