Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-08-21 09:08:26 följande:
    Mithrandil : ja hon äter verkligen jätte bra :) så vikten borde ju inte peka neråt.. Usch. Hoppas ni kan komma på vad det beror på.
    Vad väger hon ? Och hur gammal är hon ?
    Hon är 14mån och väger 9kg, så det stämmer ju som barnläkaren säger. att hon inte är onormalt liten eller tanig för hon har ju bebishull men med tanke på att hon var nästan lika stor vid 6mån och bara det att hon går ner 700g i veckan säger mig ändå att något är fel.

Hon gick ju upp i vikt när vi slutade med mjölken, sen började hon stanna av igen och då tog vi bort sädesslag, gick upp i vikt en period igen men började senare dala. Då började vi köra på baskost och hon fortsatte växa lite till men nu har hon ju gått ner nästan ett kg på en mån. Tycker det låter helt otroligt mycket för ett sånt litet barn.

Angående rörlighet så har inget förändrats i hennes mönster heller. Hon har varit precis lika aktiv och gått har hon gjort i 4 mån.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Älsklingen: Jag skulle gjort om hela provoceringen. Man kan ju omöjligtvis veta vad som var vad ifall hon fått i sig två olika livsmedel som hon inte tål.

Precis sådär ser Amanda ut kring munnen, fast inte lika mycket.
    Hennes prickar fastnar inte alls på bild så jag har inte brytt mig om att lägga upp något. Men nu så syns det ju tydligt på din bild.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-21 20:09:47 följande:
    Jo jag vet att vi kommer få göra om den..tyvärr..

Men det jag undrade var att om era barn fått samma mängd eksem ( vilket inte alls är mycket, dock lite mer än vad bilderna visat ) hade ni kunnat tänka er att ge barnet det livsmedlet då??
    Bellas läkare säger ju att vi ska ge henne livsmedel som "bara" ger lite eksem..
    Själv vet jag inte riktigt...
    Jag hade inte gett mina barn något som de får minsta eksem av. Ser ingen anledning till det. reagerar dom så gör dom och vad säger att det kommer hålla sig till "bara lite eksem" om de utsätts för det frekvent?

Hur lite eksem det än är så är eksem irriterande och det unnar jag inte mina barn. Då får jag hellre ge näringstillskott isåfall.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-21 20:33:21 följande:
    Ja ni har ju rätt iofs.
    Nu fick hon bara ha äggbiten i munnen en stund så kan tänka mig att hon ser värre ut om hon skulle få mer i sig ?? Eller funkar det så?

Bara läkaren som sagt så ett par gånger så tillslut börjar man ju lyssna =(
    strunta i läkaren. Mina erfarenheter säger mig att de ofta inte vet vad de pratar om.
    Känns det bra för dig när din dotter får eksem? Nej? Nä, ge henne inga då.

Min gissning skulle vara att hon skulle få mer eksem om hon blev utsatt för ägg upprepade gånger och kanske även ifall hon fick i sig mer än att ha lite i munnen.

Men gör om provoceringen en gång till så att ni vet vad som var vad.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-21 20:40:01 följande:
    Ja det ska vi absolut göra =)
    Och sätta henne i ett vadderat rum så hon inte kan pilla i sig något annat ;)
    För mig har det underlättat fruktansvärt att aldrig ha något hemma som amanda inte tål.
    Innan andreas flyttade hade vi så många ofrivilliga provokationer att jag höll på att kräkas.
    Enda undantaget är mjölkpaketet som står i kylen till mitt kaffe och det har inte hänt ännu att hon fått i sig det.
  • mithrandil

Kavat: Men gud, en sån pers!
    Skönt iaf att det börjar ge med sig lite. Nu vet ni ju vad problemet är så förhoppningsvis ska det väl gå smidigare att få syrran frisk? Håller tummarna för er!

Ska ringa till allergimott imorn och be om lapptest.
    Nån som kan ge tips på hur jag kan tjata till mig ett lapptest på båda barnen eftersom de så många gånger innan sagt nej?

• mithrandil

Blir inge lapptest på något utav barnen.
    Alexander har för fina eksem och amanda har bara några prickar, inga riktiga eksem.
    Fan också.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-23 10:48:25 följande:
    Men, är hon helt knasig eller?
    Sätt själv! Eller kom hit så fixar vi! Dock inte nu när vi är sjuka. Men det är en baggis att sätta själv.
    De säger att det inget visar ifall barnet mest lider av magbesvär. Men som jag sa till henne så har ju amanda reagerat med blåsbildning av lite ost i halsvecket och även att hon blir sårig innanför blöjan av urin och avföring när hon ätit något hon inte tål. så då borde det ju ändå visa något eftersom det bevisar ju att huden reagerar? Eller har jag fel? Men ja, i värsta fall får vi väl lösa det själva. Kommer gärna och får lite hjälp så får vi ses också. var ju länge sen nu. Bara höra av dig när ni alla är friska.

Sköterskan skulle iaf prata med inger och sen ringa upp mig. Jag tjatade och höll nästan på att börja gråta så har man tur kanske de kan lösa sig ändå. Får se vad hon säger.

Sumofru: Ja, det är väl just det. Det är nog för dyrt.
    Men det är ju helt sjukt att ett barn ska behöva äta strikt baskost och ändå vara dålig och ändå inte få någon hjälp.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:35:03 följande:
    Måste få lite kostråd av er. Lillkillen är jättedålig att äta och han har verkligen inget att ta av då han redan ligger runt 1,5 standardavvikelse under normalt på vikten. Han äter numera nästan bara frukost och kvällsgröt. Har jag tur får jag i honom en halv barnmatsburk från 6-månader (han blir 1 år om en vecka). Idag åt han inte ens en sked av maten jag värmde.
    Dagen matintag:
    5:30 ca 120 ml Nutramigen
    8:00 en skål havreyoghurt (hemmagjord)
    10:00 några bitar rostis, samt några majskrokar
    14:00 vägrade smaka någon mat. Fick en smoothie (sempers från 1 år).
    16:00 (supergnällig) försökte ge Nutramigenvälling med lite havredryck i. 2 klunkar gick i.
    18:00 En skål mjölkfri banangröt (Enago)
    19:00 nattning. En klunk Nutramigen.....

Hur sjutton kan en 1-års kille klara sig på ovanstående och dessutom kunna växa och bli större????
    Försöker nu komma på vad jag kan ge honom som går lätt att plocka i sig och som han kan gilla. Rostisar gillar han och det går oftast i några bitar. Dock får han bara mjölkfritt margarin på. Han tål ju varken mjölk eller ägg så jag har jättesvårt att komma på ett pålägg som är lättuggat (han har bara 4 tänder) och som han tål. TIPS mottages tacksamt!
    Har fått en extra längd och viktkoll på BVC på fredag med anledning av hans dåliga matintag. Han har dessutom börjat sova tokdåligt på nätterna (vaknar flera ggr/natt och skriker) vilket leder till sömnbrist för alla här hemma. 
    När Amanda åt dåligt matade jag henne med arbogas mjölk/glutenfria leverpastej.
    Hon älskar den och den är enkel att äta eftersom den smälter i munnen. Gick ungefär 1pkt om dagen, men det var det värt. ger ju extra järn också. Eller så ger du mycket av det du vet att han gillar. Äter de dåligt är det bättre de äter havregrynsgröt 5mål om dagen än ingenting alls. Hoppas han börjar äta bättre. Det vände för amanda mellan 10-12mån ålder. Från att inte ha ätit nånting till att sluka allting själv.
    Testat att låta honom äta själv? Tror det var det som fick amanda mer intresserad.

Idag är jag otroligt förbannad på allergimott!! Ringde ju igår och då skulle ssk bara prata med läkaren och sen ringa upp mig senare, men det gjorde de aldrig så jag ringde idag på förmiddagen ígen. sköterskan svarade och när jag presentera sa hon bara att hon inte hade tid att prata utan att hon skulle höra av sig till mig under dagen. vilket hon inte gjort. Ärligt talat! Behandlar man folk så? Funderar nu om man inte ska byta läkare ytterligare en gång för det där var riktigt dålig.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-25 00:08:29 följande:
    Mithrandil, läkaren är det inga fel på, tror inte att du hittar någon bättre. Ssk kanske glömde, har en dålig dag? Maila direkt till läk och skriv som det är?
    Dåliga 2dagar i sådana fall. Eftersom hon lovat att ringa upp mig två dagar i rad nu.
    Läkaren är kanske inte dålig, hon lyssnar ju på vad man säger men hon gör ju ingenting. Skicka remiss till dietist och säger att vi ska utesluta allt som hon reagerar på. Men ärligt, brukar man inte testa barn för allergier?
    Pricktest? RAST? Lapptest ännu hellre. Är så trött på att bara gissa. Kanske finns någon annan som har tiden att göra en ordentlig undersökning.

Ursäkta om jag låter otrevlig. Men man blir irriterad av att aldrig någonsin få någon rätsida på allting.
Svar på tråden Allergitråden