LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:35:03 följande:
Måste få lite kostråd av er.

Lillkillen är jättedålig att äta och han har verkligen inget att ta av då han redan ligger runt 1,5 standardavvikelse under normalt på vikten. Han äter numera nästan bara frukost och kvällsgröt. Har jag tur får jag i honom en halv barnmatsburk från 6-månader (han blir 1 år om en vecka). Idag åt han inte ens en sked av maten jag värmde.
Dagen matintag:
5:30 ca 120 ml Nutramigen
8:00 en skål havreyoghurt (hemmagjord)
10:00 några bitar rostis, samt några majskrokar
14:00 vägrade smaka någon mat. Fick en smoothie (sempers från 1 år).
16:00 (supergnällig) försökte ge Nutramigenvälling med lite havredryck i. 2 klunkar gick i.
18:00 En skål mjölkfri banangröt (Enago)
19:00 nattning. En klunk Nutramigen.....
Hur sjutton kan en 1-års kille klara sig på ovanstående och dessutom kunna växa och bli större????
Försöker nu komma på vad jag kan ge honom som går lätt att plocka i sig och som han kan gilla. Rostisar gillar han och det går oftast i några bitar. Dock får han bara mjölkfritt margarin på. Han tål ju varken mjölk eller ägg så jag har jättesvårt att komma på ett pålägg som är lättuggat (han har bara 4 tänder) och som han tål. TIPS mottages tacksamt!
Har fått en extra längd och viktkoll på BVC på fredag med anledning av hans dåliga matintag. Han har dessutom börjat sova tokdåligt på nätterna (vaknar flera ggr/natt och skriker) vilket leder till sömnbrist för alla här hemma.
När Amanda åt dåligt matade jag henne med arbogas mjölk/glutenfria leverpastej.
Hon älskar den och den är enkel att äta eftersom den smälter i munnen.

Gick ungefär 1pkt om dagen, men det var det värt. ger ju extra järn också. Eller så ger du mycket av det du vet att han gillar. Äter de dåligt är det bättre de äter havregrynsgröt 5mål om dagen än ingenting alls.

Hoppas han börjar äta bättre. Det vände för amanda mellan 10-12mån ålder. Från att inte ha ätit nånting till att sluka allting själv.
Testat att låta honom äta själv? Tror det var det som fick amanda mer intresserad.
Idag är jag otroligt förbannad på allergimott!! Ringde ju igår och då skulle ssk bara prata med läkaren och sen ringa upp mig senare, men det gjorde de aldrig så jag ringde idag på förmiddagen ígen. sköterskan svarade och när jag presentera sa hon bara att hon inte hade tid att prata utan att hon skulle höra av sig till mig under dagen. vilket hon inte gjort. Ärligt talat! Behandlar man folk så? Funderar nu om man inte ska byta läkare ytterligare en gång för det där var riktigt dålig.