Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

t0va skrev 2011-06-26 23:40:22 följande:
    Är det inte soja i den? Har för mig jag har läst det, kanske kan vara något sådant som han reagerar på. Skriv nr vad som finns i så är det lättare att hjälpa dig. 
    Ja, du har rätt.
    Har stått innehåller soja på alla oboy paket jag läst på. (olika märken alltså)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-27 08:41:36 följande:
    Mithrandil : vad var det för glass ? Kan den ha innehållit något annat han reagerat mot ? Kanske bäst att försöka provocera med ren havre ?
    Hur mår han idag ?

Till amanda borde du kanske kunna testa havredryck? Vet ju inte riktigt hur det funkar eftersom Bella inte tål några sädesslag.
    Tack.. det var Oatlys havreglass. Ser inget i innehållsförteckningen som han skulle reagera mot. Med alexander misstänker jag egentligen enbart sädesslag och ägg och när vi plockade bort allt från hans kost har han blivit som en helt annan unge. Han vägrar äta allt annat som är havrebaserat än just havreglassen så havre får gå bort för honom.

kavat: Tack!
    blåsbildning, alltså hon blir röd och får som blåsor innanför blöjan. Främst framtill, ser mycket finare ut baktill.
    Annars tycker jag hon är som vanligt. Har sovit 4 hela nätter här nu och det har aldrig hänt förut.
    Vad jag har förstått så ska väl oatly ha ren havre? Vår förra dietist här i vbg sa det iaf?
    Men är det så så är det kanske givet då. Amanda försöker jag nog lite till med, tycker hon borde blivit mycket sämre ifall hon varit känslig/allergisk mot havre?

tes: tack! ja, det var oatlys havreglass. Hittade ingenting om soja eller släktingar i innehållsförteckningen.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-29 12:53:42 följande:
    Oatleys produkter är mätta att de innehåller under tillåtna glutenmängden för en gluteninoterant, men som jag skrev innebär det inte helt fritt från veteprotein eller gluten. Jag reagerar som sagt..

Får hon blåsor av kisset sådär så är det väl ett rätt säkert tecken på att hon inte tål det. Kisset ligger ju emot huden hela tiden i blöjan. Det är typ så patchtest funkar. Min lille får blåsor av fisk bl.a.

Hur går det för er?
    Okej. Så dumt. Jag hade precis fått för mig att de bara innehöll ren havre.
    Men hur som haver åker havre bort här ytterligare ett litet tag. Alexander drack typ 2dl med havredryck och har fasan i mig skrikigt större delen av tiden i över 1 dygn. Magen är svullen och han pruttar hela tiden. Först var han hård i magen och sen blev han riktigt rutten, om du ursäktar detaljerna. Prickar i ansiktet har han också fått så något i havreprodukterna reagerar han ju iaf på.

såg idag att jag hade missat tiden hos dietisten. Var helt säker på att vi skulle dit imorn men så var det idag redan. Måste ringa och fråga om man inte kan få en akuttid eller något. nu har vi ju väntat så länge och så missar jag det. Tröttsamt.

Hur har ni det? {#emotions_dlg.flower}
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-30 23:15:19 följande:
    Mithrandil : hur vi har det ser du en bit upp :(

Hur funkar det med havre för Amanda ? För Alexanders del låter det som att det inte funkar så bra :(
    Jag tycker att det gick relativt.
    Hon sov ju bra men var lite konstig i magen, om ändå inte dålig. Sen fick hon blåsor i blöjan.
    Gav upp ett litet tag till. Tänkte låta henne vila upp magen lite så går det säkert ännu bättre nästa gång.
    Dessutom är det för min del helt ointressant att hon ska klara av att äta havre om inte alexander gör det.
    Här hemma äter vi alla samma ändå. Enda sättet att undvika misstag.
  • mithrandil

Älsklingen: Troligtvis så har väl din lilla fått i sig något hon inte borde ha?
    Eftersom hon har så tydliga reaktioner på det. Tror inte det är neocaten som slutat göra nytta mot hennes förstoppning när hon samtidigt har "veteprickar" och liknande.

Håller tummarna för att magen repar sig snabbt!!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-07-01 09:59:04 följande:
    Mithrandil : Ja det låter ju som att ni alla skulle må bättre på sädesslagsfritt =) Äter ni fritt från soja, ägg, baljväxter och sådant med ??

Och ja, det känns ju som att hon fått i sig något, har ingen aning om vad dock. Hon är ju rätt känslig och reagerar på väldigt små mängder så det kan lika gärna vara smulor eller liknande..

Så här ser hon ut...

( ignonera minen ;) )

Det är väldigt lite så jag antar att det är glukossirap hon fått i sig. Av vetemjöl eller liknande blir det mycket mer. Iförrgår hade hon även runt ögonen..
    Gav henne lite movicol idag och håller tummarna att det inte blir stopp och vi måste börja om från ruta 1..
    Ja, vi äter fritt från mjölk, ägg, soja och baljväxter, samtliga sädesslag, även nötter, fisk och skaldjur men de mesta har vi väntat med för att allergologen tyckte Amanda skulle bli över 1 år innan hon testar viss mat.
    Nu blev hon ju 1år förra torsdagen så nu väntar vi bara på att få komma till dietisten så vi kan få hjälp att återinföra så mycket som bara går. Glömde totalt bort tiden vi hade hos dietisten igår. kom på det igårkväll men har vi tur nu så kunde de ordna en tid till oss på måndag men annars får vi snällt vänta tills aug. vi som redan väntat så länge för en tid. Men det är ju mitt eget fel.

Sådär ser amanda också ut kring munnen ibland, men jag har inte sett någon koppling med nånting förutom att hon förut kunde få så om hon åt enagos gröt och välling.

Hoppas Bella blir bra snart. Du ska se att allt kommer ordna till sig igen.
  • mithrandil

Kavat: Ja det hoppas jag ju på att vi ska göra. Ska inte boka upp något annat på måndag så har vi hela dagen fri utifall att vi nu får den där tiden.
    Jobbigt när de visar reaktion på något som man faktiskt inte har en aning om vad det beror på! Men med din vana så kommer du säkert på det på nolltid. Håller tummarna att han kryar på sig snart! {#emotions_dlg.flower}  

• mithrandil

Just det.. rotade på hajen idag. Alla bovetemjöl som inte varnar för spår av soja är helt slut. Undra om de har ändrat innehållet så att det alltid kommer innehålla spår av nu?

älsklingen: Skönt att hon repade sig så snabbt!
    Säg åt din karl att vara mer noggrann.. förstår inte hur svårt det ska vara men vi har precis samma problem här hemma. Andreas hade varit jättesnäll och köpt massa glutenfria produkter till alexander. Värsta var ju bara att allt innehöll massa soja och även vetestärkelse, vilket vi vet att han inte klarar av.
    Idag var jag och handlade åt honom så jag vet att jag inte får tillbaka två hemska monster på söndag.

• mithrandil

Just det, en fråga till som ploppade upp.
    Ska man meddela försäkringsbolaget om alla amandas allergier?
    Hur gör man med sånt. Har inte haft en tanke på att man kanske borde tagit upp det med försäkringen.

• mithrandil

Någon som har förslag på gott mjukt bröd utan allt?
    Alexander bara tjatar om smörgås, har tittat runt en massa men hittar inget färdigt och hittar bara krångliga brödrecept.

Svar på tråden Allergitråden