Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Någon som vet om man kan få problem med skelettet om man har mjölkallergi?
    Var på bvc med amanda och hennes ena ben har blivit ca 1cm kortare än det andra.
    BVC påpekade att det kunde ha att göra med mjölkallergin, för luxation trodde hon inte på eftersom hon kollats för det vid 2mån och 6mån. Ska få träffa läkare den 12 Juli pga detta med benen, men vad tror ni?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-17 15:15:10 följande:
    Mithrandil : ingen aning.. Aldrig hört något om det :-0 . När det skiljer i cm på mina ben är jag alltid sne i ryggen.. Men det kanske inte barn kan bli ??
    Hade hon växt bättre nu då?

Vi fick neocate nu.. Inget snack om saken :)
    Fick 10 burkar per uttag.. Perfekt!
    Bra det! Känns skönt att höra!

Nej, hon hade inte det. Inte ett gram och inte en mm. Får se vad dietisten säger.

Jag själv har medfödd skolios så jag misstänker att det är något liknande amanda har. För att det skiljer på benen är uppenbart för vilket otränat öga som helst. Dessutom syns det tydligt nu när hon går. hon liksom haltar och det benet som är längre går hon utåt med, om du förstår.
    Efter att vi såg det på bvc har jag hållt på och testat 100gånger och det är samma varje gång. ena foten är 1cm längre upp än den andra. Får se vad läkaren säger på kontrollen. Inget jag är direkt orolig över ändå. Det finns alltid något bra sätt att lösa allt på.

Kavat: Tror inte det var det hon menade, att ena benet växer men inte det andra.
    Hon menade nog att hon skulle ha blivit lite skör i skelettet av mjölkallergin och det där kan ha blivit något problem i höften. Men jag tror mer på skolios eller höftluxation eller något.

sussy: Nej, inga tillskott men hon dricker neocate 5mål om dagen så hon borde få i sig tillräckligt.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-06-19 21:08:35 följande:
    Är lite deppigt här, igår fick theo prova lite havregrynsgröt på ren havre, han har mått bra några dagar dvs. ingen förkylning eller tandstrul, idag fick han lite till på morgonen. Men han bajsade rätt löst vid frukosten, luktade död utter och sen bajsade han 2 gånger till. Nu ikväll var det slemmigt också. Nog för att han fick en kycklingbit för några dagar sedan men jag tror tyvärr mer på havren, det kom så direkt på igen. 

Jag som hade hoppats på att det skulle funka. Kan det vara allergi eller gluten?

Hade tänkt prova igen när han är ok, nu när jag skriver ner vad han äter så kanske läkarna tar det på allvar. De vill ju att vi har provat nyligen vad som funkar och inte. Nu har vi ju kört med saker som vi vet fungerar så det känns så tydligt nu när bajset blev knas.

Igår somnade han som vanligt och sov jättebra, det dröjde länge innan han blev hungrig på natten, idag har det varit full fart, vi lekte ute i regnet och han sov 2 timmar på dagen, brukar vara så nu när han bara sover 1 gång på dagen. Sen försökte han krypa ifrån oss på ica och har krypit runt i lägenheten som en tok, förut har han bara krypit efter oss och letat men nu var det egna äventyr. Så han verkar ju må bra om än lite hyperaktiv kanske, men bajset visar på något annat. :(
    Ren havre ska inte innehålla gluten, så då tänker jag mig att det mer är sädelsslagsallergi.
    Amanda blir aldrig direkt slö och medtagen när hon får i sig något, snarare blir hon hyperaktiv som du skriver.
    Klarar inte av att vara still och är både högt och lågt och stämman är aldrig så hög som när hon fått i sig något tokigt. Fast sen sover hon ju iofs ruttet och är allmänt skrikig i mellan hennes äventyr.

Men jag tror absolut att han reagerar på havre om han blev rutten i magen. Han klarar ju inte vete så då är det ju inte långt borta att tro att han inte klarar havre heller. För visst hade ni provat ren vete?
  • mithrandil

Här fungerar allt jättebra för alexander med hans nya kost.
    Han äter numera upp all sin välling och han äter all mat jag serverar.
    Magen fungerar bra, inga mer diarreer och han klagar inte på magont längre, men ibland luktar det fortfarande skunk och magen jäser upp nån gång då och då.

Kan magen svullna av tex mängden han äter eller gissar vi att något misstag skett, att han har något mer som måste bort eller att det bara är gamla rester?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-22 20:23:19 följande:
    Vad skönt! Vänta några veckor med rätt kost (minst) innan du gör förändringar. Det kanske är som du sägerMen det skadar ju inte att skriva upp vad han ätit innan magen svullnar och se om du hittar samband. Jag skulle nog bara skriva upp senaste två målen (6 timmars) intag vid magsvullnad, hade inte letat längre tillbaks.

Och om det hänger ihop med illaluktande bajs, så hade jag tagit senaste dygnet. Alltså först svullnar magen och sen kommer stinkbajs? Klart det kan vara längre tillbaks... Men jag hade inte letat längre tillbaks i nuläget.

Magen är ju fortfarande i olag, det kan ta ett par månader innan den läkt helt. Så jag hade nog inte tagit bort något mer om du inte märker att han antingen mår väldigt dåligt av det eller att du då hittar ett rakt samband vid tre tillfällen med samma sak.
    Ja, jag får börja föra matdagbok. Känns som ett måste.
    Känns också som om den här kosten borde fungera ganska så bra, som om det antingen är något misstag som skett eller att han som du skriver är i olag ännu. tack för råden!

älsklingen: Tack! Nej, vi har kört 2 veckor nu, men vi äter inte baskost då vår bvc avrådde från det fram tills att vi träffar dietisten. Just nu äter han utan sädesslag, mjölk, ägg, soja, baljväxter och alla dess släktingar, fisk, skaldjur nötter och kyckling.

Amanda är som vanligt. Skrikig och jävlig. Förstår inte vad det är med den ungen. Sover hela nätterna ibland numera och är så glad som bara hon kan vara men oftast så är hon som ett litet skrikmonster som varken vill sova eller leka. Men inga fler infektioner iaf och inga fler astma besvär så något är ju bra där med.

Hur har era barn det?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-22 20:25:26 följande:
    Det är alltså jag själv som ska testa vara utan vete för att se om jag blir bättre av det
    Ska du vara utan enbart vete eller även vetestärkelse?
  • mithrandil
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:31:12 följande:
    Ska du vara utan enbart vete eller även vetestärkelse?
    gluten skulle det stå.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-22 20:48:52 följande:
    Mithrandil : Det låter som om hon har samma humör som min höna ;)
    Barnen mår bra. Vi har de senaste dagarna testat att dra ner lite på Bellas astmamediciner, vet inte riktigt än om det funkar. Hon blir ju flåsig och stönig vid framförallt vid lek och får även lite bukandning och indragningar. Men hon mår inte dåligt av det och hade samma symtom när hon hade 1 dos till, så vi står kvar på detta tills vidare.
    Har telefonkontakt med hennes läkare på måndag så ska se vad hon säger om saken.
    På fredag nästa vecka ska vi göra ny vägning och mätning. Hoppas att det hänt massor sedan sist =)

Tilde äter inte sädesslagsfri kost än. Hemma gör hon det, men inte på dagis. Magen blir svullen dagligen men det beror säkert på kosten på dagis. Hon ska bara vara där i 2 veckor till och sen ska vi testa ordentligt utan. Vi orkar inte krångla med dagis.
    Ska ta upp frågor om eventuella allergitester på Tilde när jag pratar med läkaren på måndag.
    Sen kan vi alltid tacka allt regn för att barnen mår bättre i sina pollenallergier ;)
    Ja, ett hiskeligt jäkla humör. Blir tokig.

Håller tummarna att hon blir helt bra på sädesslagsfri kost.
    Kan ju berätta att alexanders tok gung och det här med att ständigt vagga fram och tillbaka eller åla sig omkring helt försvunnit med hans nya kost. Alla de besvär som du skrivit att även tilde har så jag håller tummarna för att även hennes problem löser sig när hon får äta rätt mat!!

Nån som vet nån falukorv som inte innehåller druvsocker?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-22 20:48:30 följande:
    Mithrandil - jag börjar med vete
    Då kanske lailas gula är en bra ide.
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-06-22 21:11:07 följande:
    lokala falukorvar brukar vara fria från druvsocker. här i Uppsala är det Andersson & Tillmans. Melkers är också utan tillsatser.
    Tack, ska se om vår lilla lantaffär kanske kan ha någon falukorv inne.
    Kan ju vara kul att kunna ha något snabblagat hemma.
Svar på tråden Allergitråden