Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Är det någon som har något bra recept på äppelkaka med "utan allt" ? =)

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Sousafon skrev 2011-08-16 11:41:14 följande:
    Usch, läskigt. Nej, nötallergi är inte att leka med. VAd jag har läst är det ovanligt att nötallergi växer bort.Gråter Och att man har  mindre chans att bli allergifri om man har flera allergier. Verkligen ledsamt. Men jag hoppas ändå. Hoppas för er också!

Vi har tagit blodprov (RAST), men jag är också fortfarande nyfiken på om det finns andra test (som något pratade om) som kan indikera hur allvarliga reaktionerna kan förväntas bli. 
    Jag har varit allergisk mot "nötter". Det enda nu är jordnötter som är kvar!
    Jag vet inte vilka som är nötter, jordnöt o mandel är inte det iaf........
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    lessismore skrev 2011-08-18 00:12:00 följande:
    mithrandil: Har presenterat mig lite längst ned på sid 1108. Och det absolut bästa tipset jag har är att rulla köttbullar av endast lammfärs och havssalt (lamm är bra aftersom de mest ätit gräs - deras naturliga föda och många klarar därför lamm bra), värma dem föriktigt under lock tillsammans med blandade finskurna grönsaker (blomkål tex) om de tål några grönsaker?, lägg i lite kokt vit quinoa i det varma matfettet som blir över när du hällt upp på tallrik och servera. Quinoa kokar jag på morognen och tar sedan fram som bas i flera rätter under dagen. Kom dock ihåg att hälla hett vatten över quinoan i ett durkslag och sedan skölja den innan du kokar i nytt vatten så att den blir av med bitterämnet på ytan (annars kan de reagera på detta så småningom!). Om du sedan får tid och orkar koka buljong på märgben som du fryser in i små isbitar och kompletterar en måltid med varje dag så tror jag ingen dietist kan klaga:) 

Här står om buljong
    kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46...

Jag tog dock det säkra före det osäkra och använde bara märgben (utan kryddor) eftersom det viktigaste var att få ett naturlig lättupptagligt tillskott av kalcium. Det brukar finnas märgben att köpa frysta på många livsmedelsaffärer.

Kan tillägga att innan vi fick vår allergiske son var jag vegetarian i 13 år. Har med andra ord fått lära om allt jag visste om mat och kost...
    Jättebra tips. Sånt som jag också vill göra! Jag har haft storkok på kött och fryst in till sonen, men utan buljong! Han tål inte mjölk så han behöver ha i sig kalk! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    lessismore skrev 2011-08-18 13:06:00 följande:
    Vad bra att kunna ge tips (buljong) som hjälper fler! Den som känner någon jägare kan ju fråga om ni får köpa (eller hämta gratis!) märgben från älgjakten, många jägare slänger dessa tyvärr. 

Kan även tipsa om att ge mycket vatten (rent vatten, ej smaksatt).
    www.watercure.com/ 

Om du kokar kranvattnet över 3 min försvinner allt klor, bakterier och många andra "lättflyktiga" ämnen.
    Tex rentdricksvatten.wordpress.com/koka-vattnet-i.../

Om man som förälder själv har astma/allergier (eller ledvärk) kan man ju prova att öka vattenintaget markant och se om ngt händer  (om det gör det så behöver troligtvis även barnet mer vatten). Men ökar man vattenintaget mycket kan kroppen också behöva mer salt (havssalt utan tillsatser). Detta är ju delvis ett kontroversiellt råd och jag har inte gett mina barn så mkt salt som reckommenderas ovan men jag har varit med om att några saltflingor på tungan (ihop med vatten) fått bort pip på inandning efter att vår son ätit banan.  Läs mer på länken ovan... (Det är ju ingen som tjänar pengar på att andra kokar sitt vatten och dricker mer vatten så även om man tillhör gruppen "skeptiker" så kan det vara värt att prova detta råd).

Fru Fenoma: Vi har inte klart med barn till vårt familjesystem, många yngre har hört av sig (och några äldre) men ännu inget klart...
    Skickade sms till min faster och fråga om dom ska jaga älg! Flört hehe
    Quinoa: är det ngt man kan äta om man är allergisk mot sädesslag? Jag har inge koll på sånt...måste lära med allt sonen kan äta tills det är dax för honom o äta ordentligt! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    lessismore skrev 2011-08-18 23:42:42 följande:
    Suzzy. Quinoa är en (näringsrik) ört liksom bovete. Bovete har jag hört att ganska många reagerar på (inklusive vår son - astma) men quinoa har jag förtått som säkrare. Amaranth däremot har jag läst kan störa upptagningen av olika näringsämnen, tror zink bla så det har vi ej provat. Jag tycker han smälter röd och svart quinoa sämre så därför ger jag bara vit (de är lite olika i näringssammansättning också). Reagerar ditt barn på säd? Proteiner eller gluten? Hirs är ju också glutenfritt men i övrigt lik annan säd i sammansättningen. 
    Han är allergisk mot vete, havre och råg. Bovete har han inte reagerat på. Bra det för det gör vi välling på! =) Min son har antagligen astma han med.
    Jag har ingen koll alls på vad han kan äta. Har bara gett honom potatis och har glutis pasta som han ska få testa. Ris vill jag inte ge än då han sätter lätt i halsen. =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Jag var allergisk mot potatis när jag var liten! Var nog inte förrän jag var tonåring som jag kunde skala potatis utan de fula gula handskarna! Tålde inte stärkelsen som blir av skalet. Vet inte när jag började tåla potatis men jag var nog liten då!

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-08-22 19:35:35 följande:
    Här tål sambon (som är pollenallergiker) fortfarande vid snart 36 års ålder inte att hantera rå potatis med händerna utan att få utslag. Och under pollensäsong när det är färskpotatis så kan han inte ens vara i samma rum eller strax utanför köket när man skrapar färskpotatis utan att det börjar klia i ögon, öron och även börja snora. '

Han klagar inte utan är snarast välddigt nöjd med det eftersom jag då inte kan be honom hjälpa till med tråkuppgifterna till matlagningen som potatisskalning. Flört
    Va jobbigt o ha det så. Så skönt att det inte är så på mig längre. Har det med pollen o göra? För jag är inte pollen allergiker längre!
    Ja, han har en bra ursäkt! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-08-22 21:38:13 följande:
    Jag hinner inte ens plocka fram något att avleda med förrän han kastat sig runt på magen och står på alla fyra och gungar hela skötbordet (har ett ihopfällbart). Ena handen på honom och den andra försöker man klämma ut lite salva med och sen får man kasta sig på honom och försöka massera in salvan innan han snurrat runt. Sen är det ju härligt när han väl är helt insmord i salva och han far runt som en vilde. Hal som en ål blir han ju. Är rena cirkusen vid skötningarna.
    Ja, snart är man där med min plutt med. Räcker att han lägger sig på sidan. När man har tvättat hans stjärt o ska tvätta sina händer så ligger han o sparkar med båda benen så hela skötbädden glider. (ligger på tvättmaskinen). Galning! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Mela78 skrev 2011-08-25 00:10:23 följande:
    Vi har fått klartecken för äggprovokation på dottern efter provtagning som visar på liten risk för anafylaktisk chock. Provokationen kommer att göras på barnmottagningen genom att dottern får äta sockerkaka som vi bakar hemma och tar med oss. Men, receptet var med Sempers fina mix vilket ju innehåller 412 som dottern inte tål! Väntar på att barnmottagningen ska höra av sig med nytt besked. 

Är det någon här som gjort äggprovokation på mottagning? Eller vet hur man brukar göra när man inte tål standardsockerkakan som används? 
    Vad är 412?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Ah, ok! Ja, nu när jag slutat amma o sonen äter själv så måste jag lära alla dessa e-ämnen! *suck*

Loke 11/1-11
Svar på tråden Allergitråden