Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-08-26 09:35:49 följande:
    nu har jag köpt kompresser, så nu ska här lapptestas hemma! (har inte fått någon läkare i Uppsala att göra det, iofs har jag inte frågat särskilt intensivt heller..). tänkte börja med mig själv, åh vad spännande!
    Sånt vågar inte jag göra. Varken på mig el på sonen! Vet hur mkt det kliar på mig när jag får ngt på huden som jag inte tål! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

En "off topig" grej men måste säga det iaf. Nu är min son 7½månad. Jag har nu inte ammat sen i måndags. Ammade då en stund för det gjorde ont i ena bröstet. Har väntat på att det ska göra ont igen, men har inte gjort det ännu. Tänkte vänta till nångång nästa vecka och sen äta det jag känner för = det han inte tål! =) Ska bli skönt o sluta vara så noggrann till mig. Därav varför jag vill sluta amma. Vill egentligen inte, men just för att det är så jobbigt o vara så noga, o får han utslag så vet jag inte om det är ngt han ätit el jag. Därför ska bara han få äta nu. Ska ta mig en el två drinkar till kräftorna imorgon också, då gör det säkert ont i bröstet på söndag bara för det! =)

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-08-26 22:14:21 följande:
    Jag har ätit daim idag! Så jag vet hur det är. Har varit utan mjölk, ägg, soja, sädesslag (fast det äter jag ju inte själv ändå) i ett år nu! Men konstigt nog, jag skulle lätt kunna klara mig utan, även om det är gott. Har inte vågat mig på mjölk än helt. Knasigt, men tänker lite som dig där med mjölkstockningen. Fast nu fick jag i mig liiiite idag i daimen... Och det tål han inte alls så nu kan jag nog lika gärna köra på.

Förstår precis ditt "dilemma". Ha det så trevligt imorgon!
    Jag har haft mjölkstockning 3ggr, hoppas verkligen jag klarar mig nu. Har ju inte känt av ngt på en vecka drygt! Så borde kanske klara sig! Ja, visst klarar man sig utan mjölk, ägg, sädesslag osv. Det gör man, men så jobbigt när man måste vara så noga! Sen vill jag äta det jag vill! =) Fick chokladkakor när jag fyllde år som ligger i kylen fortfarande. Fast sambon har ätit upp ena! hehe Den som är kvar är jag såååååå sugen på! =)
    Tack! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-08-29 19:00:18 följande:
    kom på fler frågor, ska vi sluta med sinlac även om vi inte ser någon reaktion eller kan vi fortsätta ge den, har kört någon månad nu. Hur är det med andra sojasläktingar är det smart att vara lite restriktiv med det eller vad är smart? Han har fått piggelin några gånger och inte reagerat. 

Ärtor har han inte heller reagerat på, tänkte dels på rent allmänt men även vad jag ska säga till i köket på förskolan. Jag har sagt att vi ska undvika soja pga. risken för att han är det även om vi inte testat soja men att släktingarna vi testat fungerar. 

Vi fick ställa frågor efteråt men just då hade vi ju inga, skallen var helt tom.  
    Sonens läkare o även dietisten sa att vi inte skulle lägga ner energi på soja släktingar som t.ex ärtor! Har inte testat o gett honom det ännu. Vet inte hur noga man ska vara med släktingar!
    Skallen är alltid tom på frågor när man är där, sen när man kommit hem har man 100 frågor! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Tibell skrev 2011-08-30 19:25:38 följande:
    Nu behövs ni igen tjejer!!

Vilken salva är den bästa att använda om det uppstått sår i eksemen ??

Bellas knäveck ser mindre roligt ut =/
    Hon har, som ni säker ser, kliat så mycket att hon rivit sönder sig. Men vad ska jag använda ?? Försöka med locobase men det sved så mycket så vi fick tvätta bort det...
    Och nu har hon haft eksemen så många veckor att vi måste försöka smörja bort det en gång för alla..
    Tips??

inotyol smörjde vi med när han kliade sönder sig. står på den att den kan användas till sår!
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Men såret ser ut o vara öppet, då ska man ju inte smörja med kortison! när vi smörjde sonens öppna sår med inotyol tyckte bvc sköterskan att det var bra!  :/

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Tibell skrev 2011-08-30 20:48:26 följande:
    Suzzy : ja såret är helt öppet.. Hon har rivit bort två hudbitar :(
    då är ju kortison salva för starkt! :/
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-08-31 20:30:30 följande:
    Vad jag har förstått kan man väl vara allergisk mot morot, dessutom om jag förstått det rätt så är morot liksom ägg. Mer allergiframkallande om den är rå. Jag skulle betrakta henne som allergisk mot morot när ni sett reaktion vid (minst) 3 tillfällen.
    Det också? Brukar ge Loke rå morot o tugga på! Han biter inte av nånting men......
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-08-31 22:07:10 följande:
    Man kan väl vara allergisk mot nästintill allting.
    Men om han inte visar på någon reaktion när du ger morot så skulle jag gissa att han tål det.

kavat: Tack!
    Jo, jag var allergisk mot nästintill allt. Men har inte tänkt på morot! =) Han är prickig på rygg, stjärt o armar. Vet inte av vad. Kan vara bovetemjölet som det kunde innehålla spår av soja i.
    Han får majsvälling nu ist bovetevälling. Får se om prickarna försvinner!
    Loke 11/1-11
Svar på tråden Allergitråden