Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Älsklingen: Tycker bellas kurva ser jättebra ut.
    Hon håller sig ju fint på sin egen kurva även om den är under medel.
    Skönt att hon börjat öka igen. Alltid jobbigt när de inte växer.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 18:30:01 följande:

Mithrandil : Stackars liten =( Kan han inte ha fått i sig sädesslag då? Äter han mjölk??

Det känns ju inte som att han borde ha reagerat med kräkningar av ägg i andra avdelningar.. Utan det låter mer son magsjuka. Vi har haft så vid ett flertal tillfällen här hemma, att bara en av oss blivit drabbad men ingen annnan ( oftast jag oturligt nog ;) )

Skönt att utslagen försvann, låter ju som att det kanske var något virus då..precis som Tilde hade som liten.

Hoppas Alexander snart mår bättre i sin mage <3

Nej, tror inte han fått i sig sädesslag. Han har haft sån här mage under en period nu och innan har det gett med sig över natten om han råkat få i sig något. Nu är det mer som om det är något han äter dagligen som orsakar magen, eftersom den inte lägger sig.

Våra avdelningar sitter liksom ihop och man har ofta dörrarna öppna mellan så det är inte helt osannolikt att han skulle ha reagerat på äggen, eftersom han reagerar luftburet. Som sagt, magsjuka är jag helt övertygad om att det inte är. Ingen annan vi känner har haft det och ingen utav oss själva. Sen fick han eksem samma dag som kräkningarna så på något sätt tror jag ändå det handlar om att han fått i sig något. Sen om det är äggen eller annat vet jag ju iofs inte.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 18:35:36 följande:
    Sköter han magen ordentligt? Så det inte är en förstoppning ?
    Jättesvårt för mig att veta.
    Hos mig sköter han magen varje dag. Han hade skött magen på dagis också, men om han gör det hos andreas eller inte vet jag inte. Brukar fråga men han minns aldrig när jag frågar.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 18:53:24 följande:
    Hmm..lurigt

Kan ni se något samband med vad han äter ?? Kommer det direkt efter frukost/middag/mellanmål tex ? Blir han svullen varje dag ? Hur ser han ut på morgonen  ?
    Nepp, ser inget samband alls. Men det är ju så svårt eftersom jag har honom såpass lite nu.
    Han är ju på dagis och hos sin pappa endel så han är väl bara här hos mig 50% av tiden.

Jag skriver matdagbok och dagis ska börja. Köket som levererar maten till förskolan skriver också matdagbok men pappa tar sig aldrig för det.

Tycker han är mer eller mindre svullen dygnet runt numer, precis som innan vi slutade med vete.
    Imellan har han bara blivit svullen om han fått i sig vete, vetestärkelse eller glukossirap och liknande men nu äter vi ju (vad jag vet) inget utav det.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-31 19:20:54 följande:
    Hinner inte med här. Men hm, jag tror inte att det var något "konstigt" på mina listor, t0va. Har du hittat något så säg till!
    Angående baka och vetemjöl. Jag skulle helt klart inte tillåta dagis att baka där. På vårt dagis får det inte bakas i köket pga dammrisken. De får dock baka ute på avdelningarna och i matsalen. DOCK äter inte vår kille i matsalen utan på sin avdelning och där får det inte bakas.
    De har heller inte trolldeg på hans avdelning eller pasta att göra halsband med.
    Angående om han reagerar eller inte, att ni inte har märkt osv. Brukar ni baka med vetemjöl hemma? Det yr ju som bekant väldigt mycket och speciellt om det är barn som bakar så yr det ju ändå mer och kastas hur som (tänker på kommande pepparkaksbak t.ex). Är din son i det så andas han ju in mjölet. Så jag hade nog i ditt fall valt att ta det säkra före det osäkra.
    Nu vet jag ju att det inte funkar här, men när dottern hade bakat så visste jag inte om det. Hon kom hem lekte med sonen som blev skitdålig men jag fattade inte riktigt varför, för han var ju ok när vi åkte hem från dagis och direkt hem och fick inget konstigt hemma. Det visade sig efteråt att hon bakat med vetemjöl och ja, det räckte för att min kille skulle bli dålig... Det satt ju både i hår och kläder. Hade jag vetat om det hade det ju kunnats åtgärdats, men fick ju inte reda på det förän efteråt. Strumpor och ev andra kläder byts annars när vi kommer innanför dörren här hemma för att inte få in i huset.

Mithrandil, Har han ont av det? Alltså att magen är svullen?
    Jag tror ju han reagerat på att de andra åt ägg. Både med eksem och kräkning. Däremot så låter det ju som att magen är något annat? För han har enbart svullen mage annars eller. Lök har jag märkt är en maguppblåsare här hemma t.ex, och majs..
    Ja, till och från. Han säger ofta att han har ont i magen och han släpper gaser hela tiden. Fast ibland när man frågar har han inte ont alls även att magen är som en fotboll.

Han vrider sig och gnyr hela nätterna. Om han vaknar och jag frågar honom vad som är fel så säger han att han "har så ont i magen".

Börjar bli dags för det där hemmagjorda lapptestet. Hittar inte vart du skrivit om det, skicka länk?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 19:35:05 följande:

Och jag som alltid trott att luftburna allergier ger omedelbara reaktioner ?? Man lär sig något nytt varje dag =)

Men dagis brukar väl äta ägg ?? Kräks han då med ?
    Lite nyfiken bara =) Bella har ju upprepade reaktioner som vi inte kan härleda till något.. och det sätter sig som röda fläckar i ansiktet. Tänkte om det kunde vara något luftburet med kanske..

Han har inte haft några kräkningar sen han var året ungefär. Det var bara jag som tänkte om kräkningarna i sådana fall kanske visar sig nu igen bara för att han varit utan "skit" så länge? Jag vet ärligt talat inte själv, bara funderingar som flyger runt i huvudet. Man vill så gärna hitta en orsak till allting.

Han har aldrig gått på dagis under frukosten innan, så därför vet jag inte men vi har märkt klart och tydligt samband när vi varit hos mina föräldrar. Alexander fick alltid eksem och diarre när vi var där och ingen av oss förstod varför. Alexanders Morfar åt alltid ägg till frukost. Men sen en gång när vi var där hade de inga ägg hemma och Alexander fick varken diarre eller eksem så då märkte min mamma sambandet. Nästa gång vi kom dit så lät de bli äggen och han blev inte dålig då heller. Bara för att se om våra funderingar stämde så lät vi morfar äta ägg nästföljande gång och då fick Alex eksem och diarre som ett brev på posten och sen har vi inte ätit ägg i hans närhet mer. Jag vet ju egentligen inte om det bara är tillfälligheter, men att jag tycker det känns som luftburen reaktion eftersom vi testat med och utan ett par gånger med samma resultat.

Kavat: Tack!
    Dietisten har blivit uppskjutet igen. till den 7 Sept. Ledig då?
    Skönt att höra att de är bättre iaf. Hoppas ni får någon reda på allting.
    Vågar ni låta ena barnet äta och dricka mjölk när ett barn inte tål det?
    Har funderingar kring hur jag ska göra sen, eftersom jag är nästan helt säker på att alexander tål mjölk skulle han kunna behöva det i sin kost, men då kanske man är där med alla dessa ofrivilliga provokationer igen.
    vet inte om man vågar.
  • mithrandil

Just ja.. läste i din blogg kavat, om antihistaminer.
    Är tavegyl det? Trodde det bara var något emot klåda och Alexander har tavegyl hemma så då kanske vi har fått antihistaminer ändå.

• mithrandil

älsklingen: Ja, jag tyckte det.
    Brukar ni äta ägg hemma? Om du tänker efter, kan hon ha fått dessa fläckar i samband med att andra ätit ägg?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 20:20:44 följande:
    Mithrandil : nää ägg tror jag nog inte. Jag har ju varit helt inne på gräs eftersom det blev hundra gånger värre nere vid kusten när vi var ute mer. Samt att hennes ögon blir ruggigt irriterande i samband med utslagen.
    Så jag tror kanske mer på pollen ändå :)
    Får se hur hon reagerar nästa sommar
    Ja, att ni misstänkt pollen vet jag ju, men trodde ni var nästan helt övertygade för visst var hon jättedålig med rinnig näsa och ögon samt astma under tiden pollenhalterna var extra höga? Sen att hon fick prickar och utslag vid kontakt med gräs?

Kavat: Ja, jag hoppas vi får nån ordning på allt det här nu snart. Har plockat bort majs här hemma nu och ska säga till på dagis och även till Andreas att ta bort majs under en period. När Alex var liten klarade han inte av att äta majskrokar utan blev totalförstoppad i flera dagar av bara ett par st. Kan hända han alltid reagerat lite på majs men att han ändå blev bättre när vi plockade bort såpass mycket annat när vi ökade intaget av majs.

Hittade massa med korvar i alla olika slag som inte innehåller något druvsocker eller liknande nu när vi var hemma i torslanda senast. Är så otroligt skönt när man snubblar över produkter som funkar. Goda var de också, har nog inte ätit så god grillkorv på evigheter.
Svar på tråden Allergitråden