Allergitråden
Jag har bakat vörtbröd idag! :) Känner mig som en supermorsa.
Gud så skönt det känns! Smakade riktigt gott, tycker även jag som avskyr mat utan allt. :)
Tyvärr blev det lite bränt, men nästa gång får jag lägga aluminiumfolie över.
Jag har bakat vörtbröd idag! :) Känner mig som en supermorsa.
Gud så skönt det känns! Smakade riktigt gott, tycker även jag som avskyr mat utan allt. :)
Tyvärr blev det lite bränt, men nästa gång får jag lägga aluminiumfolie över.
Äsklingen: Ser precis ut dom de amanda brukar få. Jag har märkt att hon ofta får som i samband med att hon fått majs eller glutispasta, maizena eller andra livsmedel av majs. Misstänkte inte ni också Majs ett tag? Äter hon nå majs nu?
Hemma igen från allergimott.
Vad kan man säga, var väl både ett bra och mindre bra besök. Känner inte att jag direkt fick något mer lugn efter besöket och även läkaren var lite smått irriterad över att vi tagit barnen till NÄL och gjort patchtest.
Jag försvarade mig då med att jag var tvungen eftersom de inte ville hjälpa mig, då säger hon att om hon vetat hur pass dåligt jag mådde över att itne få en ordentlig utredning skulle de givetivs ha hjälpt mig även om hon inte trodde att det skulle visat något. :-O Trodde hon jag ringde och tjatade flera gånger i mån för att det var skoj?
Angående Amanda kom vi inte fram till mycket. Hon sa att vi ska ignorera alla provsvar som vi fått angående det barnet. hon säger att hon är helt övertygad om att Amanda är allergisk och hennes negativa provsvar på mjölken verifierar bara det hon alltid trott, att inga tester kommer kunna hitta Amandas allergier i dagsläget.
Övrigt så bytte hon ut Amandas inhalationer. Undra om det hon skulle få nu heter seretide? Skulle vara typ pulmicort och airomir i ett? Annars hette det något annat, jag glömmer så snabbt. Skulle hon få infektioner som avlöser varandra även denna vintern tyckte hon att hon även skulle stå på någon annan medicin som jag inte minns vad den hette. Uppfattade det det som om det var i tablettform. (Att jag aldrig kan minnas vad de säger)
Och Alexander fick äntligen bli patient. Tidigare har han bara smitit med på ett hörn vid Amandas läkar-/dietistkontakter men hon tyckte att han skulle ha en egen "behandlande läkare" och dietist nu. Märkligt att hon tycker det nu när hon tidigare inte velat ta emot honom. Han fick mer tavegyl utskrivet och så fick han en burk althera hon tyckte jag skulle prova med till honom. Men ärligt talat. Vågar jag ge honom den?
Dessutom fick jag veta idag att Alexander haft positivt för ägg på RAST? Undra varför de inte sagt det innan?
Hon sa att det var lågt positivit men att hon ändå klassar det som positivt efter hur hans reaktioner mot ägg varit.
Båda barnen ska lämna prov på D-vitamin för tydligen hade hon under sin utbildning fått lära sig att många multiallergiska barn är allergiska just pga avsaknad av d-vitamin. Någon som hört om detta?
Alexander ska även lämna prover för alla vitaminer och mineraler för att de ska kunna skriva ut vitamin/kosttillskott som är anpassade för honom. Hon tyckte inte om multivitaminer och hon höll med mig om att det låter som om han lider av näringsbrist.
Ja, som sagt, man får egentligen bara mer frågor för varje gång man går till henne, men lite har hon allt tagit tag i här nu. Skönt.
Alrro: Skickade iväg innan jag skrivit färdigt i vanlig ordning. :)
Har ni testat nallarna som "alla" pratar om?
Hon har ingen ersättning?
Älsklingen: nej, inte längre tydligen. Frågade också om det där men hon sa att de har nya känsligare tester nu och gränsen går vid 0.10 på dom. Men hon sa också att falska pos svar ökat med de nya teatern men att det räknas positivt på Alex tack vare hans symtom. :)
Allro: Nej, det går inge vidare med dagis tyvärr. Känns lite som om de gör allt de kan för att jag ska känna mig ovälkommen och flytta barnen. Men det kan ju vara inbillning också. Bemötandet är iaf inte bra.
Berättade igår om besöket på allergimott och då ojade sig förskolläraren om hur synd det är om stackars barnen som inte får äta ägg. :-O Idag ringde jag och sa att barnen var tvugna att komma till dagis för jag blev tvungen att jobba. Då svarar hon bara att de avbeställt deras mat så att de inte kunde komma dit. Men jag sa att de fick beställa den igen och att de skulle beställa tills imorn med. Då ifrågasätter hon vad jag ska göra? Jobba förmodligen eftersom jag ska ha de på förskolan. Då sa jag ifrån. att de får sluta ifrågasätta mig och att de får ta det där med rektorn istället. Sa att jag ville att de ska göra som jag säger istället för att tjafsa och ifrågasätta mig hela tiden. (tycker inte det ska behövas förklara att jag blivit inberordrad på jobbet)
Sen ringde jag rektorn och hon blev faktiskt upprörd över deras bemötande mot mig. Hon har själv varit närvarande vid flertalet gånger då de ifrågasatt mig, en gång frågade t.o.m en av fröknarna om jag inte bryr mig om mina barn. Helt sjukt. Men rektorn trodde ju på mitt ord för att hon hört det med egna öron antar jag så något gott i det hela. Hon skulle iaf ta tag i det här nu och få ett stopp på det hela. Hon sa också att hon var irriterad på personalen och framförallt köket för att hon fått veta att de serverade ägg igår till frukosten, men jag förklarade att det inte var pga personalen på förskolan utan på kostchefen så då blev hon irriterad på henne istället. Skönt iaf att man har en bra rektor.
Ananrs har jag bestämt mig för att flytta barnen för jag orkar inte mer. Blir en annan avdelning eller annan förskola i byn vi bor. Blir så ledsen att jag gråter varje gång jag varit där nu och så kan jag inte ha det. Byter jag kommer jag också göra en anmälan om det här till diskrimineringsnämnden eller vart jag nu vänder mig. för att inga andra föräldrar ska behöva gå igenom det här.
Idag kom iaf intyget så det ska jag skjuta upp i röven på dom.
Liten uppdatering..
Var på dagis och lämnade skitungarna imorse. Blev kvar där ganska länge för Alexander blev av någon okänd orsak väldigt ledsen och han kramade mig så hårt att jag inte hade hjärta att släppa honom. Han som aldrig kramar sin mamma mer än snabba kramar som varar 1-2sek. :)
Alla dagisfröknarna var väldigt trevliga. Log och skrattade, frågade hur det var med mig.
Herregud. Har det vänt nu? Behövdes det bara att bli riktigt jävla förbannad och ringa rektorn på dom? Kanske intyget på alla allergier också gjorde sitt? Jag hoppas verkligen att detta håller i sig. Idag kände jag igen de personer jag mötte vid hämtning och lämning som de vi hade till alexander innan vi tog bort så mycket från hans kost. :D
Skulle vara skönt om vi slapp byta avdelning. Alexander blir helt vansinnig de få gånger det är hämtning eller lämning på nån av de andra avdelningarna för att det är få barn. Han vill ha sin egen personal och sin egen grupp. Då är han trygg. Så håll tummarna för mig nu! :)