Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Vad tror ni?

Av 7 testprickar har alexander 5 röda upphöjningar.

Ska försöka ta ny bild men det var svårt för man får inte komma nära ryggen.

Är det reaktion?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-23 06:32:37 följande:
    Och här fortsätter dottern upp i vikt efter att vi tog bort vete! +500 gram på ca en månad nu

Så glad jag blir!! Äntligen. Lilla skitehöna. :)

Snart kanske hon blir stor tjej.  
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-23 09:39:28 följande:
    Mithrandil : man ska väl läsa av efter 24 h ? Är det "bara" upphöjt eller är det även prickar, blåsor ?

Svårt att se. lite småskrovlor, alltså små små plitor är där i hela de röda områdena. Men inga direkta jätteblåsor. Fast från allra första början när vi tog av var där inget rött eller så alls.

ja, vi ska läsa av imornbitti, men vad jag har förstått så brukar man ändå kunna se ganska så direkt.
    När mamma gjorde lapptest för kemikalier så såg man hennes reaktioner direkt plåstren åkte av och sen blev de värre under det närmaste dygnet.

• mithrandil

Kavat: Amanda ser fin ut. Har bara en liten rodnad där en lapp satt och lite i nederkanten av lappen över, men inga blåsor. 

Denna bilden på alexander är tagen precis nu. Kan hända upphöjningen lagt sig lite men där är fortfarande småblåsor och rött. Han klagar mycket på att det kliar och går och river sig hela tiden. Bilden gör inte riktigt rättvisa, det är lite rödare i verkligheten och även på telefonen, vet itne varför det inte är lika rött när jag la in den i datorn.

älsklingen: Ja, vi testade allt på Amanda. Hon reagerade ju inte på prick så jag kände att det fick gå.
    Vet inte om de hade med pos/neg på lapptestet. Hörde inte riktigt vad hon sa när hon skulle förklara för barnen var så nedrans förbannade efter att ha fått på sig lapparna.

Tror de testade mjölk två gånger, i olika blandningar, havre, vete, råg och soja.
    Vilka som sitter var får vi dock fråga efter imorgon.

Lägger man ihop alexanders humör och beteende dessa dagar så känner ju iaf jag att han har reaktion på något. Så jädra grinig och gnällig som han varit har han inte varit på evigheter. Får utbrott över precis allting.
    Han tappade ut en köttbulle på bordet förut, vilket resulterade i en unge som gallskrek i 30min och riktigt så tjurig är han inte längre. :) Men vi får se. Jag har nog iaf redan bildat min egen uppfattning. 
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-23 18:36:35 följande:
    Mithrandil : ja det ser och låter verkligen som att han kommer visa positivt imorgon. Skönt på ett vis med lite bekräftelse kan jag tro ?

Hur ska ni göra med Amanda nu om det visar neg, våga börja provocera ? Eller vad säger läkaren?
    Då kanske hon inte är kontaktkänslig för mjölk längre ? Det är ju en rätt stor mängd de sätter på kan jag tänka mig ? Vore ju underbart :) kanske hade hon råkat få i sig ost den gången hon reagerade.. Eftersom det satt i halsvecket? Håller i allafall tummarna att hon tål mjölk via kontakt nu, ett steg i rätt riktigt , det är ni värda
    Ja, det är väl väldigt blandade känslor just nu. Samtidigt som jag är glad att det visade något så känns det ruttet att det var så "mycket" som visade. Det känns skönt att veta att jag inte bara inbillat mig alltihop men samtidigt så hade jag nästan önskat att jag gjort det. :) Men nu är jag mest bara orolig för vad de kommer säga, eller om det ska försvinna över natten. Tänker mig att de kanske tycker det är för lite blåsor, eller för lite rött eller nåt liknande och att de kommer säga att det inte är någon allergi alls. För mig känns det ju iaf som om det måste vara det för annars skulle väl allt se ut som den översta pricken? helt slät och fin.

Amanda ja, jag vet inte alls. Ska ringa hennes läkare innan jag fattar några fler beslut tror jag.
    Hennes doktor har ju alltid sagt att hon inte vill testa Amanda för något för att hon är övertygad om att inget kommer att visa ändå så jag behöver nog veta vad hon tycker först. Mjölk kommer vi ändå hålla oss ifrån till Amanda är 2 år vilket läkaren sa vid förra besöket. Känner inte att jag behöver mjölk i hennes kost ändå. Hon har ju sin neocate och hon tycker om den så. :)

Mycket möjligt att hon faktiskt åt ost den gången också, har aldrig tänkt så långt innan.
    Jag såg ju inet när hon fick ostbiten i halsvecket, utan hittade den bara där. Hon kan mycket väl ha ätit något samtidigt, eller så kanske hon blir minre och mindre känslig? Hon har ju ändå varit utan i snart 1år. (helt otroligt, har det gått så snabbt?) 

Så som bella ser ut kring munnen ser Amanda också ut till och från. Jag har faktiskt kopplat det till majs. Sen undrar jag, puffar ni henne något nu? En liten parvel jag jobbar hos blir värre i sina eksemområden när han får pulmicort. Kanske det kan förvärra på bella med?
  • mithrandil

Alrro: Nä tyvärr. Jag kommer inte ihåg. 1an och 2an är iaf mjölk. Olika blandningar eller vad hon sa. Den ena var vassle och den andra minns jag inte. Får se vad de säger imorn, ska be om att få en lapp med vad som satt vart oavsett vad de säger.

• mithrandil
    Jasusu skrev 2011-11-24 08:55:57 följande:
    Du är inte ensam att känna så. När jag krävde test på mitt andra barn,då mitt första hade fått positivt på en radda av ämnen så visste jag ju att det skulle bli positivt där med. Jag började böla när de läste av och sköterskan tog min hand och sa att jag absolut inte är ensam om en sådan reaktion. Man blir så lättad av att få reda på vad det är,  och att man nu blir tagen på allvar,men samtidigt så önskar man inte sitt barn så många allergier.Vi är ju många som har fått kämpa oss till att få göra dessa tester. Barnens läkare här i stan klappade mig på axeln nedlåtande och sa att mina barn är friska för blodrpovet inte visade något och att jag skulle fortsätta smörja med kortioson 3 ggr per dag,trots att det inte hjälpte.Magproblemen skulle lösas med stoppande och lösande kost.  Jag fick alltså kräva remiss till NÄL som ligger en timme bort.
    Tack för att du delar med dig! :) Jag känner mig minst sagt löjlig ibland. Ingenting är helt bra. Får man ingen respons av läkare och sköterskor och får man inga positiva provsvar så är inte det bra, får man för många positiva är inte det heller bra. Men känns skönt att veta att jag inte är ensam om alla dessa tvetydiga dubbla känslor som snurrar runt. :)

Jag har kämpat och slitit som ett djur för att bli tagen på allvar nånstans. varit hos läkare i varberg, halmstad, kungsbacka och nu NÄL. Alla säger att mina barn är så friska och krya så. När dottern var 4mån var det 5 olika läkare som sa att min dotter absolut inte har astma trots att hon lät som en perkulator hela dagarna, efter flera, flera mån fick hon tillslut sin astma bekräftad. tänk så enkelt det varit om jag sluppit gå till läkare för samma problem 7 gånger innan man blev tagen på allvar? Samma med allergierna. har tjatat och gnatat och träffat massa läkare men ingen vill göra en ordentlig utredning. Sen fick jag nog och ringde NÄL för ett par veckor sen, skrev sen egenremiss och bara dagar efter fick vi tid och nu är allt äntligen avklarat för denna gången.

Amanda hade 2 svaga reaktioner, på havre och soja. Låter helmärkligt men ska prata med vår riktiga läkare innan jag går vidare med henne.

Alexander däremot hade reaktion på allt de testade. Stark reaktion på Vete och råg ++ Medelstark på mjölk, havre och soja +(+). Men sköterskan tyckte vi snart skulle börja ge alexander mjölk eller havre i tillagad, kokad form. i ca 2-3 mån. Känns inte helt okej för mig om han har så pass stark allergi? Vad tycker ni?
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-24 21:52:22 följande:
    Mithrandil, skönt med svar.

Ja, du. Frågar du mig så säger jag noway. Om man reagerar så på huden av ett ämne hur tror du då han kommer reagera när ämnet kommer i honom och går genom hela kroppen och sen kommer ut på andra sidan...

Men det är min åsikt. Det är väl bättre att försöka få dem att må så bra som möjligt. Jag hade nog inte vågat prova så snart i alla fall efter en sådan tydlig reaktion.
    Nej, jag vill inte prova heller. Dessa 3 dygn har varit fruktansvärda. Jag ber om ursäkt, det är inte hans fel men han har retat ihjäl mig med sina utbrott och tokanfall vid minsta motgång. Han helt enkelt mått skitkass så därför vill jag inte utsätta honom för att bli sån igen. Jag tror inte inger heller tycker man ska börja ge honom det nu? Hon brukar ju vilja hålla sig borta länge ifrån ett ämne de reagerar på? eller vad tror du?
  • mithrandil

Kavat. Vad ska jag göra med alla andra födoämnen Alex är utan? Ska jag be om att få göra fler tester eller ska jag provocera med resten? Eftersom han var allergisk mot allt de testade honom för känns det ju som om möjligheten finns att han har fler allergier? Hur är det med baljväxter tex? Majs? Fisk, nötter, skaldjur och allt annat?

Svar på tråden Allergitråden