• Lindis41

    Foglossningsvännerna forts.tråd 16

    Här träffas vi och delar både glädje och sorg. Vi har ju blivit ett riktigt härligt gäng som stöttar och peppar varandra så enormt mycket!!

    Vi med svår foglossning har inte bara haft ont under graviditeten. Det är EFTER förlossningen, med en nyfödd bebis, som det blir riktigt tufft. Här i tråden samlar vi dock flitigt information, fakta och ALLT vad vi kommer över för att vi ska få ett så smärtfritt liv som möjligt.

    Här finns även några som inte längre har foglossning men andra problem. Men här hänger man ändå eftersom det är riktigt bra tjejer och allt detta stöd man får här är GULD värt.

    Några av de tidigare trådarna:

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48214739.html






    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50210457.html

    Länkar:




    Att vara stark är inte
    att aldrig falla
    att alltid veta
    att alltid kunna

    Att vara stark är inte
    att alltid orka skratta
    att hoppa högst
    att vilja mest

    Att vara stark är inte
    att lyfta tyngst
    att komma längst
    eller att alltid lyckas

    Att vara stark är
    att se livet som det är
    att acceptera dess kraft
    och ta del av den
    att falla till botten
    att slå sig hårt
    att alltid komma igen

    Att vara stark är
    att våga hoppas
    när ens tro är som svagast

    Att vara stark är
    att se ett ljus i mörkret
    och att alltid kämpa
    för att nå dit
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m45875464.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m43459292.htmlwww.familjeliv.se/Forum-11-241/m34799686.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-149/m28953643.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-149/m26154575.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m13896916.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-149/m11345900.html

  • Svar på tråden Foglossningsvännerna forts.tråd 16
  • CeeJay

    Anmäler mig till nya tråden

    Jag har varit på vårdcentralen idag och gjorde ett vilo-EKG. Bad om en tid eftersom min smärtläkare tyckte det var en bra idé att kolla hjärtat. Dels pga inflammationerna jag har kring bröstkorgen = närhet till hjärtat och dels pga att både mamma och pappa (och även farfar) hade problem med hjärtat när de levde.

    Undersökningen gick bra, dvs jag låg bra i blodtryck och hjärta/lungor lät bra. EKG var utan anmärkning och det känns ju jättebra. Däremot ville läkaren (hon var ny och tillsammans med min ordinarie läkare på VC) skicka remiss till kardiolog för arbets-EKG och ytterligare undersökningar pga ärftligheten av hjärtproblem. Ska även in någon morgon den här veckan för att lämna blod för att kolla fetter och kolesterol. Känns väldigt bra att ta uti med hjärtat så jag slipper oroa mig för att någonting ska vara knas med det!

    Annars är livet som vanligt för mig. Just nu är jag enormt trött (fortfarande) och har hamnat i en träningssvacka tyvärr. I början av förra veckan gick jag på motionsbandet varje kväll och "joggade" till och med ca 5 minuter vilket är stort för mig

    Nu känner jag mig jättetung i kroppen och nästan som träningsvärk när jag vaknar på morgonen. Känner mig stel, otymplig och har ganska ont. Funkar ändå rätt ok med dubbla smärtstillande och dubbla Tryptizol till natten. Den nya medicinen som jag började med för drygt 2 veckor sedan (Celebra) är jag osäker på om den funkar eller ej - känner av inflammationer runt om i kroppen precis som vanligt.

    Nästa besök på smärtkliniken ska vi prata om hur jag ska gå vidare när det gäller inflammationerna i armbågarna = ingenting har ju fungerar och då kan det bli tal om operation.

  • Jempa L

    *Räcker upp handen*

    Halloj! Här snurrar det på som vanligt ungefär. Har haft en rätt bra period, så jag har lyckats fixa litegrann med det vardagliga. Var tom iväg själv med ungarna o hälsade på en kompis i går. Det är helt underbart att känna att jag klarar av att ta hand om ungarna själv, även om det bara är för kortare stunder. Skulle "bara" göra rent åt kaninerna igår kväll, och lyckas låsa hela höger arm från nacken ner till handen på något vis. J fick smörja in mig med Voltaren Gel i nacken, så då släppte det efter ett tag. På något vis känns det som om kroppen slår "bakut" och säger åt mig att jag ska ta det lugnt. Men jag kan ju inte ta det mycket lugnare än vad jag redan gör!

    Trotsade alla fysikens lagar och följde med ut och skrittade i helgen. Min häst är helt underbar, har inte ridit sen i höstas någon gång, och ändå är han "som vanligt" när jag sitter upp. Han kliver snällt över vattenpölar, stockar å stenar utan att göra några hastiga rörelser. Underbart att få komma ut i skogen en stund.

    På måndag har jag tid hos Reumatologen! Får se vad det leder till.

    CeeJay: Vad skönt att de tar dig på allvar så att du slipper oroa dig! Lycka till!

    Kram allesammans!


    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • taksi

    Kikar in i nya tråden jag också. Kom hem från påskresan till fjällen igår och vi har haft det riktigt skönt och bra i fjällen! Idag klarade jag bara jobba 2 timmar ohc har planerat att jobba samma tid imorgon, men det är det definitivt värt. Tänk ändå att det gått så bra! Det betyder jättemycket för mig att få komma "hem" med jämna mellanrum så jag är sååå lycklig att äntligen ha varit där och allra bäst rä det alltid att åka just över påsken!

  • Lindis41
    taksi skrev 2010-04-08 21:28:41 följande:
    Kikar in i nya tråden jag också. Kom hem från påskresan till fjällen igår och vi har haft det riktigt skönt och bra i fjällen! Idag klarade jag bara jobba 2 timmar ohc har planerat att jobba samma tid imorgon, men det är det definitivt värt. Tänk ändå att det gått så bra! Det betyder jättemycket för mig att få komma "hem" med jämna mellanrum så jag är sååå lycklig att äntligen ha varit där och allra bäst rä det alltid att åka just över påsken!
    härligt

    en annan e hemma med två sjuka barn ella fick 39graders feber igår o sov 4h på soffan o vips så mådde hon bättre, sigge har öroninf o MAGSJUK ingen höjdare om jag säger så
    själv  så stod jag på crossen igår o körde 6km känns lite i fogarna idag, vill ju blio smal ngn gång
    trevlig helg
  • kodoktorn

    God kväll


    I dag har vi verkligen sålt vårt radhus så nu har vi bara det nya huset som vi bor i - skönt!
    Ett litet problem har vi dock den här veckan, vi bor granne med den förra ägarens föräldrar och de är katt och kanin vakt. Katt och kanin har dock rymt och gått "hem". Kaninen är väl inte nå´t problem men katten - hon löper och vill komma in i huset. Så förutom att hon jamar så är det 2 kattgubbar här och uppvaktar henne - inte helt lätt att lyckas sova på nätterna, särskilt inte när hunden blir galen på alla främmande katter.
    Fogarna är dock ganska bra, har fått acceptera att jag inte kan gå på långpromenader och göra det jag brukar träna på gymmet. Under förutsättning att det inte är för mycket spring på jobbet så är det inga problem att jobba.  Hade ju som mål att jobba tom v 20 men dit är det ju bara 4 veckor och som det känns nu så är ju det inga problem.
  • Lindis41
    kodoktorn skrev 2010-04-09 19:41:59 följande:
    God kväll I dag har vi verkligen sålt vårt radhus så nu har vi bara det nya huset som vi bor i - skönt! Ett litet problem har vi dock den här veckan, vi bor granne med den förra ägarens föräldrar och de är katt och kanin vakt. Katt och kanin har dock rymt och gått "hem". Kaninen är väl inte nå´t problem men katten - hon löper och vill komma in i huset. Så förutom att hon jamar så är det 2 kattgubbar här och uppvaktar henne - inte helt lätt att lyckas sova på nätterna, särskilt inte när hunden blir galen på alla främmande katter. Fogarna är dock ganska bra, har fått acceptera att jag inte kan gå på långpromenader och göra det jag brukar träna på gymmet. Under förutsättning att det inte är för mycket spring på jobbet så är det inga problem att jobba.  Hade ju som mål att jobba tom v 20 men dit är det ju bara 4 veckor och som det känns nu så är ju det inga problem.
    tror jag har missat att du e gravid för det e väl så??GRATTIS i sånt fall
    Jag har kommit igång ordentligt med att träna dock känner fogarna av crosstrainerna m jag trotsar de för jag måste verkli gå ner mer i vikt tills sommaren..o det är ju inte långt kvar!!Nu har jag iaf gått ner en stl i jeans tum på ca 1,5månad det går sakta neråt!!!Känns bättre m allt bara hänger!!!
    Sigge har varit dålig örininfl o magsjuk samtidigt fått penicilin har varit dålig en vecka det har varit tok jobbigt min lilla plutt!!

    hur mår ni??Ska vi inte ta o boka ngn date???
  • Jempa L
    Lindis41 skrev 2010-04-21 14:36:59 följande:
    mår alla tipp topp eller???
    Önskar jag kunde svara ja... Kroppen mår hyffsat, har styrketränat (väldigt försiktigt på sjukgymnastiken) o vattengympat utan att gå sönder, men huvudet är seeeegt som sirap känns det som.

    Har pratat med FK idag, och vi ska höras vidare om hur min arbetsträning kommer att se ut. Mitt ordinarie jobb kommer jag inte att klara av då jag står hela tiden, utan jag behöver arbetsträna någonstans där det finns möjlighet att sitta och stå om vartannat.
    Har använt Back on Tracks nackskydd i ungefär en vecka nu, och det har varit lugnt med nackspärren åtminstone.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Fogen

    Jag anmäler mig till denna tråd, den passar mig bra.

    Födde andra sonen 2004 och fick stora besvär, förlamad första tiden i benen pga foglossningen som påverkade alla nerver ner till benen och kisseriet.

    Har provat diverse behandlingar för denna hemska smärta, är opererad, fick göra 2 stelop. då foglossningen var så grav...

    Operationerna och träning har inte hjälpt mig så mycket, jag sitter i rullstol när jag är utomhus. Smärtan, och att jag inte kunnat vara föräldraledig, har givit mig en djup deppression och jag använder nu fentanyl plåster som smärtlindring då inget hjälper längre. Nästa vecka ska jag få prova baksträngsstimulering (invändig TNS) och jag hoppas verkligen det hjälper, annars vet jag inte vad man tar sig till.....

Svar på tråden Foglossningsvännerna forts.tråd 16