• Johans Pillerill

Känns det när man spricker?

Väntar mitt första barn... Har på tok för mycket fritid att tänka på nu när jag går sjukskriven och min senaste noja är hur det känns att gå sönder när man föder...

Så min fråga till er som vet är: Känns det när man spricker? När kroppen ger efter och går sönder... Känner man det precis när det händer? Och hur ont gör det i såfall i förhållande till alla andra smärtor när man föder?

Jag vet att det gör ont efteråt... Men min oro är smärtan just vid förlossningstillfället...

• Svar på tråden Känns det när man spricker?
  • Ambi86

Jag kommer ihåg att jag skrek att något gick sönder men det var inte för att det gjorde ont utan jag kände mer en obehagskänsla av att något gav vika, gick sönder och att det kändes stort. Jag sprack ganska ordentligt och fick sys ihop av en läkare med samråd av en annan läkare. Men som sagt, det gjorde inte ett dugg ont vad jag kommer ihåg idag. Hade så mycket annat att tänka och fokusera på.

• Johans Pillerill

Tack för alla svar... Känns lite lugnare nu. Då är det bara ett par andra miljoner saker att oroa sig för :)

Egentligen är det bra att man inte har något val när det väl är dags att krysta ut dem... Då hade man väl gått gravid i flera år och samlat mod...

• Aquavit

jag var också lite rädd för att spricka innan, och jag nämnde det för min barnmorska, bara för att hon skulle vara medveten om det. Men sen när jag var mitt uppe i krystningsarbetet så vet jag att jag tänkte vid några tillfällen att jag måste ju spricka, det här går ju inte annars! Sonen tog tid på sig ut och för varje krystvärk som han åkte ut en bit så åkte han tillbaka in i gen, frustrerande. Och vid det laget tänkte jag att jag struntar i om jag spricker - ut måste han ju.
    Det som hände istället var att de klippte mig för att han skulle komma ut, och jag kände det inte. De gjorde det mitt i en värk och med den värken lyckades han till slut komma ut, så jag hade ingen aning om hur det stod till där nere...
    Så slutsatsen var att för mig spelade det ingen roll när man väl var mitt uppe i det, och det kändes inte eftersom jag tänkte att det bara var för att han just då kom ut.

• Naita

Oroa dig inte! Jag både klipptes och sprack men redan på bb morgonen efter kände jag att; det här kan jag göra om, men helst inte imorgon bara =)
    Dom är SÅÅÅ kompetenta på förlossningen och kommer att hjälpa dig oavsett! Njut  av graviditeten och ta förlossningen som den kommer, det är jättehäftigt!!!   

• anna ruffs

jag kännde inte heller nånting när jag sprack, och jag blev sydd med drygt 15 stygn. hade inte heller nåt problem att det sved när jag gick på toa efteråt, däremot kunde jag inte sitta ordentligt på ett par veckor...

• elinnnnn

du behöver inte oroa dig. jag har fött 3 barn och spruckit alla gånger. jag har aldrig känt det för det är då huvudet kommer. det känner man däremot, känns som om man sitter på en vattenmelon :P

Vår älskade bebis har BF 100809
  • Umm Elias

jag sprack så mkt man bara kan, fick en total sfinkterruptur men kände ingenting på förlossning så jag betvivlar att man känner om man spricker litegrann

• Mariohn

Sprack låångsamt framåt och kände varje mm ända fram till lyckoknappen sprack Helt smärtfritt dock. Mest obehagligt. De sprayade med kylspray hela tiden och jag kommenterade såg jag på filmen nyss. "nu spricker jag framåt, en liten bit till sen jäklar säger det popp". 

• Toka2

Jag sprack en del och blev klippt utan bedövning, för det blev jättebråttom på slutet. Jag kände varken klippet eller när jag sprack, däremot nappade jag åt mig gasmasken när någon sa "Var är saxen?!"

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Känns det när man spricker?