• Johans Pillerill

Känns det när man spricker?

Väntar mitt första barn... Har på tok för mycket fritid att tänka på nu när jag går sjukskriven och min senaste noja är hur det känns att gå sönder när man föder...

Så min fråga till er som vet är: Känns det när man spricker? När kroppen ger efter och går sönder... Känner man det precis när det händer? Och hur ont gör det i såfall i förhållande till alla andra smärtor när man föder?

Jag vet att det gör ont efteråt... Men min oro är smärtan just vid förlossningstillfället...

• Svar på tråden Känns det när man spricker?
  • Johans Pillerill
    Duefigli skrev 2010-04-29 09:59:03 följande:
    Jag kände nog att jag sprack. Eller - jag vet nu i efterhand att enda gången jag liksom inte kunde hålla tillbaka ett rejält skrik, var när jag sprack och bebis om ut. Sprack uppåt de lite känsliga partierna, nära "lyckoknappen" som någon uttryckte sig.Dock hanterbart och det gick ju snabbt. Ville inte bli klippt och slapp det, även om jag såg att de tog fram saxen och hävdade att jag inte skulle känna nåt alls. 
    Åh, den saxen måste vara en av de mest hatade redskapen som finns på sjukhuset {#lang_emotions_tongue_out} Själv är den min absolut största fasa!!

Sen hatar jag när de säger "det här kommer inte att kännas" för man VET att de ljuger!! Det KOMMER ATT KÄNNAS.
  • Mary Jo

nu i efterhand förstår jag att jag kände när jag sprack,det brände nåjävulskt nere i pumlan. men då tänkte man väl inte mer på det än att det gjorde ont i barnet skulle ut,ungefär.

• Googels
    EmmaoLeon skrev 2010-04-18 17:13:31 följande:
    Ni som inte kände något hade ni bedöving eller? Jag kände som fan att jag sprack fast det bara behövdes sys nåt stygn så det var inte så mkt jag sprack. O sen när dom sydde gjorde det svin ont för dom sprutade nåt bakteriedödande innan, aj. Vill inte skrämma dig, men jag vill att du ska veta. Själv låg jag där och var så jävla arg på alla som inte sa att det gjorde ont att föda barn. För det gjorde så sinnesjukt ont och "förhoppningsvis" ska jag göra det igen, är i v.15 nu så om allt går som planerat kommer jag ligga där igen och undra hur fan jag kunde göra så här mot mig själv en gång till...men det går ju över, det är ju bara i "stundens hetta" Lycka till!
    Jag kände inte att jag sprack. Sprack visserligen inte så mycket så behövde inte sy något. Hade lustgas under förlossningen men ingen annan smärtstillning eller bedövning. 
  • evelinahjärtaängla

Vad skönt för er som inte hade ont efteråt. Själv kunde jag inte sitta på två veckor och knappt gå. Men nu är det snart dags igen:) 9 veckor kvar!!

• BillyX

Hm, om man spricker upp till klitoris, vad händer då? Kan man få problem med att smeka sig där då?

• Hanna36

Jag sprack mycket, från hål till hål och jag kände ingenting! Fick en chock när de berättade hur mkt jag spruckit och att jag skulle opereras.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • I Love You Three

jag blev klippt och barnmorskan som klippte gjorde det när jag inte hade värkar. det KÄNDES ngt förjävla mycket! den smärtan var värre än ngt annat under förlossningen. 

min son kom med huvet vridet åt fel håll, hade inte snurrat hela vägen som bebisar ska.. så dem fick klippa mycket för o få ut han med sugklockan.
    hade stygn hela vägen innuti slidan nästan upp till livmoderhalsen, och utsidan hade jag 18 stygn. 
    kunde inte sitta på 6 veckor efter för stygn som släppte och läkte fel, blev bubblor imellan stygnen. 
    Sved ngt jävulskt när man skulle på toa och bajsa det vågade jag inte. 
    men använde gasbinda med alsolsprit på i trosorna, och det lindrade otroligt mycket! 
    men nu är jag på och ska få andra barnet om 8 veckor så det är ngt man glömmer och kommer över :-P 
  • babuschka09
    Johans Pillerill skrev 2010-04-06 11:38:01 följande:
    Väntar mitt första barn... Har på tok för mycket fritid att tänka på nu när jag går sjukskriven och min senaste noja är hur det känns att gå sönder när man föder... Så min fråga till er som vet är: Känns det när man spricker? När kroppen ger efter och går sönder... Känner man det precis när det händer? Och hur ont gör det i såfall i förhållande till alla andra smärtor när man föder?Jag vet att det gör ont efteråt... Men min oro är smärtan just vid förlossningstillfället...
    Hej, låt dig inte bli för uppskrämd av detta! När man är mitt upp i det så tycker jag ändå att smärtan är hanterbar när man föder. Liknar ingen annan smärta, det är ju toppar när man har en värk och när det är "paus" mellan värkarna tyckte jag inte att det var någon vidare smärta alls ( nu talar jag om hur jag upplevde det - men det är ju såklart olika) men jag hade en ganska "normal" förlossning.
    Det spände mycket när barnet kommer ut ( då sprack jag en del ja) men det är ju iregel så kort tid och jag andades in mkt lust gas just då - så poff var barnet ute och smärtan upplevdes som totalt borta. Visst är man öm efteråt, men jag måste ändå säga att jag är imponerad över kroppens snabba sätt att läka! Jag måste säga att såhär i efterhand minns jag inte direkt smärtan som något fruktansvärt.
    Jag blev klippt i en krystvärk, och jag kände ingenting av det. Lycka till med bebisen! {#lang_emotions_smile}
  • ploten

Jag kände inte att jag sprack, trodde faktiskt att jag inte gjort det, så jag blev ganska förvånad när bm berättade att jag spruckit "hela vägen"

• ploten
    ploten skrev 2010-05-09 22:28:46 följande:
    Jag kände inte att jag sprack, trodde faktiskt att jag inte gjort det, så jag blev ganska förvånad när bm berättade att jag spruckit "hela vägen"
    Kan förresten tillägga, eftersom någon här uppe frågade, att jag inte hade bedövning.
Svar på tråden Känns det när man spricker?