• molnen

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Och passar den till colibri ?

• molnen
    Busbellan skrev 2011-02-09 22:22:32 följande:
    Tack ite dyr frakt där tyvärr
    Vad har dom för frakt ? fann ju safarisängkläder lite billigare men då kanske det inte lönar sig.:(
  • molnen
    SmillaMilla skrev 2011-02-11 10:16:20 följande:
    20% på allt hos busochrackartyg
    kod ?
  • molnen

Finns spel till DS som små barn klarar att spela ,vi köpte ett Dora(som jag tänkt till vår 4,5 åring) som är på svenska men det spelar dottern som nyss fyllt 2 ,man ska ropa saker ,blåsa och peka med pinnen Jättekul =)

• molnen
    Mawe123 skrev 2011-02-16 22:44:23 följande:
    Åh vad jag blev sugen på en IdaT beställning nu, har lite att göra och roar mig med att klicka runt där inne.. mycket fint till liten kostnad - men jag behöver sälja kläder INTE köpa Flört
    Vet du när det kommer några Ida t nyheter ?
  • molnen

Brr så kallt ni har här är endast 19grader

Någon som vet när det kommer mera Molo nyheter ?

• molnen
    Lalalong skrev 2011-02-17 18:41:48 följande:
    Ser att ni diskuterat tillväxt och sånt intressant

Jag behandlas med tillväxthormon eftersom jag i princip inte producerar något själv. Låter kanske lite konstigt eftersom jag är väldigt normallång nu Men forskning visar att tillväxthormon har fler uppgifter än att bara stimulera tillväxt. Det gör att man har ett bättre allmänt välmående. Man blir piggare och får lite mer livslust om man går på tillväxthormon (om man har brist på det då naturligtvis). Men jag tar ju långt ifrån den dosen jag tog som barn när jag skulle växa! 

Jag växte normalt fram till 11 års ålder. Då fick jag hjärnhinneinflamation och teorin är att hypofysen blev skadad då. Den är kraftigt förminskad och jag har brist på vissa hormoner.
    När jag var 13 upptäkte man att jag inte vuxit en mm på 2 år. Jag utreddes och gjorde hur många olika undersökningar och belastningar som helst. Bland annat givetvis det där med handröntgen. Mitt skelett var 9 år vid 13 års ålder. MR visade att min hypofys är pytteliten, så det är inte konstigt alls att jag har brister.

Började ta sprutor  när jag var 14 och växte 15 cm på ett drygt år  

Nu har vi ju "problemet" med att Klara också har dålig tillväxt. Och naturligtvis blir alla lite stirriga när dom hör att jag är tillväxthormonbehandlad. Men det är oftast för att dom inte är riktigt insatta. För det första är min brist inte genetisk på något sätt, därför är det inte mer troligt att hon har brist på det än att vilket barn som helst har det. Sen växer hon ju faktiskt, även om det går ganska långsamt. Så jag tycker det är lite hysteriskt.
    Däremot har vi nu vikt oss (det känns lite så faktiskt... Som att vi inte kan ta hand om vårt eget barn utan måste be andra om hjälp. Men det är jobbigt nu) och bett om hjälp från en dietist för hennes vikt. Jag har skrivit i ett år nu att hon väger 13 kg och det är precis vad hon väger och det är alldeles för lite, dels för hennes längd (är visserligen inte så lång heller.. Men ändå) och dels för hennes ålder. Hon äter som en mus. Och vi är instängda i ett hörn där vi inte vet hur mycket vi ska tvinga henne och hur mycket vi ska kämpa för att behålla hennes matlust. Det är hon som håller i tyglarna helt och hållet och när det gäller mat kan hon få mig och Mattias till nästan vad som helst eftersom vi är så iviriga på att få henne att äta!!! Men det hjälper ju inte... Även om hon får äta precis hur mycket eller hur lite hon vill av vad hon vill (inte riktigt) så går hon ju fortfarande inte upp i vikt.

Var hos dietisten första gången idag och det var sååå skönt!!! Fick massa stöd, hjälp, bekräftelse o.s.v. Precis vad jag behövde. Fick iofs veta att det var värre än jag trodde med hennes näringsintag eftersom hon bara får i sig ungefär 50% av dom kcal och näringsämnen som hon skulle behöva och det var ju inte roligt att höra. Men skönt ändå!!
    Nya förhållningsregler om efterätt varje dag (behöver inte vara massor, eller avancerat) för att töja ut magsäcken.  Juice eller proviva 15 minuter innan måltid för att stimulera aptiten o.s.v. 
    Känns bra att ha konkreta saker att jobba med!

Jobbigast blir att få henne att dricka "Mjölk" (mjölkfri mjölk ). Hon tycker inte om det och var stor när hon började på mjölkfritt. Men dietisten var väldigt bestämd med att det är slut på vattendrickandet nu. K får inte dricka vatten förrän hon druckit ett glas "mjölk".
    Hon tipsade om Tofulines "mjölk", skulle visst smaka som glass, så jag hoppas på det!!

Förlåååååt för ett lååååångt OT inlägg men jag tyckte det var intressant med tillväxtsnacket och sen bara snurrade jag in mig i allt med K. Har full förståelse om ni inte orkar läsa allt  
    Ett annat tips är rismjölk  ,min tjej drack vanlig mjölk först och tyckte inte vidare om havremjölken. många mjölkfria produkter är det lite fett i .Lycka till
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17