Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Angående att vara hemma med barn eller inte.
    Våran kommun har ju sånt vårdnads bidrag, hade varit hemam även utan det med, men i alla fall.
    När min numera mellantjej skulle fylla 1 år så fick vi hem en massa info angående vårdnadsbidraget osv.
    Dom ville avlasta alla förskolor i kommunen och locka med bidraget.
    Så många som 95% av kommunens 1-åringar hade nån form av barnomsogr
    Är det bara jag eller vill man inte vara hemma med sina små?
    Är man ensamstående eller av någon annan anledning måste ha det så ok, bra att det finns. Men annars?

Mamma till 4, räcker det nu?
  • ChokladMoshin
    Juni flickan skrev 2011-02-01 23:10:07 följande:
    Jag har dock valt att läsa på distans för att kunna vara hemma med min son längre.
    Trots att jag är ensamstående. Känns bra!
    Härligt att du kunde lösa det så
    Buttelina skrev 2011-02-01 23:14:47 följande:
    oj 95% vad trist!!
    jag fattar inte heller. dom är ju små såå kort tid, varför inte ta vara på den tiden? det är ju såå mysigt! jag är "ledig" onsdag-fredag denna veckan och har barnen hemma. jag måste plugga med men det gör jag efter dom somnat och innan dom vaknar. allt för att ha dom hemma och tillbringa tid med dom på dagarna
    Håller helt med.
    Är så glad jag har den möjligheten att gå hemma så länge som jag gjort. Och längre lär det bli tack vare Maria
  • ChokladMoshin
    Buttelina skrev 2011-02-01 23:16:43 följande:
    åh mysigt!! vad bra allternativ!

nää tjejer nu ska jag gosa ner mig i sängen hos mina små hjärtan.

kram på er
    Hihi, låter bra.
    Jag får inte plats i sängen just nu för där ligger maken med 3 av 4 små hjärtan
    Nattis.
  • ChokladMoshin
    sesssan skrev 2011-02-01 23:24:52 följande:
    Jag skulle gärna haft mina barn hemma tills dom blir 2.men det går inte skulle aldrig ha råd tyvärr, 1.5 år är det vi klarar max ekonomiskt..tyvärr..dom flesta jag känner säger samma sakt. tyvärr är det så. Sen går min stora 15 timmar nu..hon blir snart 4 och behöver träffa sina kompisar där..hon vill aldrig vara hemma när jag frågar fast vi kan gå till öppna fsk och så. Hon hade gärna fått vara hemma med oss jämt nu när jag är mamma ledig men är man 4 år så är förskolan roligare.
    Näe, förstår att alla inte kan ha det så.
    Trist om man verkligen vill vara hemma egentligen, men inte kan av olika skäl.
    Har varit hemma i 7 år och kommer väl vara hemma i alla fall i 3 år till, men vet jag är lyckligt lottad och njuter av den tiden jag har med dom små.
    solouniko skrev 2011-02-01 23:26:00 följande:
    Håller med, när man är 1 år är man verkligen pyttig! Men kan man inte så kan man inte och tyvärr är ju vardagen så för otroligt många Obestämd Tur att det kom en liten Maria ändå så du får vara hemma liiite till
    Eller hur! Skulle ju börjat jobba lite på helger när maken ändå var hemma med barnen nu i vår, men nån ville annat
  • ChokladMoshin

Goddagens i tråden!
    Vaknade pigg som en lärka imorse, fattar inte hur denna unge sover bra. Ingen av dom andra 3 har sovit så här bra som Maria.
    Hon somnade för natte nkl. 20, vaknade kl.05, åt ½ timme och sov till 9!!!
    Lyx känns det som. Hon sov bättre inatt än dom större som alla 3 kom in till oss både 1 och 2 ggr.
    Har plockat konstant nu i huset i 2 veckors tid och det finns fortfarande mängder kvar att göra innan husvisningen, puh. Ska aldrig mer flytta med småbarn!
    Men bra kommer det bli.

Ser dagis diskutionen fortsatt idag men med trevlig ton, inte likt FL

1 och 1: Tycker ändå det är bra du står för hur du känner och följer det.
    Som du sa: Glad mamma, glada barn!
     Har en kompis som inte heller fixar att gå hemma men gör det för alla tycker att det ska man, hon mår peck kan jag ju säga. Barnet är 20 månader och borde ju kunna gå lite på dagis så mamman får bli bra också.
    Jag är tvärtemot, bara tanken på jobb utanför huset gör mig stressad. Sen tillbaka till jobb efter 10 år hemma är inte lockande alls.

• ChokladMoshin

Komsi komsi Råååsa Bubblan, tänkte gå till posten och vill veta om du har bestämt dig

• ChokladMoshin
    Duntoffla skrev 2011-02-02 11:02:15 följande:
    Alltså jag sov inte tills nu trots att jag fortfarande säger morgon Här har det varit dagislämning och sånt först. Lyxigt vore det annars

Från senaste kollektionen finns det en del godbitar på killsidan men i höstas var den rätt trist om jag inte missminner mig.
    Busbellan skrev 2011-02-02 10:42:58 följande:
    Börjar bli lite smått nervös
    August ska sövas på fredag. Ska nog bara ta en kort stund, men jag gillar det ändå inte. Jag kan inte ens vara med utan sambon får ta det, kanske lika bra det
     Det förstår jag. Sånt känns lite läskigt. Jag har bara blivit sövd en gång (tyvärr skrapning ) och var rätt nervös inför det. Men det gick ju bra. Jag tycker inte att man är dålig förälder för det. Alla har olika förutsättningar och vad man tycker funkar. Hellre en glad mamma än en som går hemma och är bitter. Jag LÄNGTADE efter att få börja jobba när jag var hemma med Noel efter 1 år. Han började sedan när han var 15 månader. För vår del var det väl mest ekonomiskt men samtidigt ville vi inte sätta honom på dagis för sent. Jag har sett andra fall där barnet börjar senare och har väldigt svårt att anpassa sig. Jag tror att det är lättare om de inte är "för gamla". Själv skulle jag inte klara att vara hemma med barnen jämt. Då skulle jag inte fungera som människa. Om det gör mig till en dålig människa so be it

Men att du inte fixar att gå hemma jämt kompenserar ju upp att jag inte fixar att jobba
    Måste ju gå jämt upp ju
    KAn vi vara dåliga människor ihop istället
  • ChokladMoshin
    Duntoffla skrev 2011-02-02 11:05:52 följande:
    Skönt att hon sover så bra. Lea har ju varit stökig senare nätterna (dock inte inatt) men innan dess har det i någon månads tid gått riktigt bra med bara ett mål. I natt var hon tillbaka på ett mål bara. Hon somnade vid 19 igår och åt sedan 04 imorse.  Hoppas att det fortsätter så. 
    Ja, det är himla skönt.
    Håller tummsen din tjej fortsätter med goa nattvanor, för sömnen behövs ju.
  • ChokladMoshin
    Duntoffla skrev 2011-02-02 11:13:28 följande:
    Perfekt! Jag jobbar och du är hemma Lagom är väl bäst antar jag. Denna gång känns det än så länge helt ok att vara hemma. Och ändå gör jag mindre saker men dagarna går ju fort när man har dagislämning och hämtning och sen lek och bus på eftermiddagarna.

Är det dockhus du undrar om? Om nu inte Bubblan är intresserad så finns det en som är det
    Precis, så då har vi löst det!!
    Ja,  dagarna springer ju iväg emd allt som ska göras ihemmet och framför allt med barnen.
    Leka är kul
    Näe, dockhusen har hon redan knipit, försöker pracka på henna Mini´s urväxta 62:or
  • ChokladMoshin
    juliet skrev 2011-02-02 11:19:45 följande:
    hej hej Glad
    Hallå, du prcikar in mig bra i dagarna
    Hujr går det med skolan förresten?
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17