maugu skrev 2010-04-22 09:13:54 följande:
Vi hade oxå välling race dvs när de vaknade så trattade vi dem välling, sent på kvällen elle rmitt i natten, vi trodde att vi hjälpte dem men stjälpte dem snarare för de blev hungriga och vaknade samma klockslag varje kväll/natt..vi tyckte det var skitjobbigt så min man tog tag i det hela..de fick ingen välling utan han gick in och sade; pappa är här, det är kväll/natt och nu ska du sova..de tog tre nätter sedan sov de rakt igenom..de första kvällarna/nätterna protesterade de förstås..vi upptäckte oxå att de blev mindre griniga och åt bättre dagtid när de började sova natten igenom..om de vaknar nu så går han in och säger sin lilla ramsa så lugnar de sig och somnar om..vi bär inte över de i vår säng utan går hellre in mer ofta någon natt för att trösta och ta bort "nattmonstret"..
Vi gjorde samma med Milla, hon vaknade alltid vid 2-3 tiden och vi gjorde välling av gammal vana för då somnade hon ju om. Men sen en dag bestämde jag bara att det var nog med nattätandet, hon behöver det ju inte egentligen utan det var mer en vana. Det tog 3 nätter tror jag, hon vaknade kring 1-2 tiden och låg vaken typ en halvtimme-45 minuter och surrade men somnade om sen och sov till 6-7. Hon var aldrig lessen eller nått utan vaknade bara, nu sover hon alltid hela natten och klarar sig i 12 timmar nattetid.