Zvartaliljan skrev 2010-11-03 11:41:00 följande:
jo enligt lag är det ju köparen som får ansvara för det...annars får h*n betala extra för att det ska skickas rekommenderat.
Av mina ca.2000 affärer på tradera så har 4 paket försvunnit (där jag är helt säker på att köparen inte försökt luras) totalt nu, varav två på väldigt kort tid och de andra två också ungefär samtidigt. Så det händer ju inte ofta, men tyvärr händer det ju

Nu är en jacka värd 600kr försvunnen, inte roligt
och det sjuka är ju att det går uppenbarligen i vågor, just nu är flera paket borta för flera köpare, det är ju mycket lustigt tycker jag

AnnaFreja skrev 2010-11-03 11:43:42 följande:
Det är ju för att om inget anges så gäller det att paket sändes på avsändarens risk = då måste säljaren stå för allt.
Kommer jag och lägger mig i

Jag har förståelse för att man som säljare poängterar att man inte kan ansvara för postens hantering, det jag menar är när de upprepas, sånt kan jag blir lite avig på..
Det är självklart att säljaren inte kan ha det ansvaret.
Men jag som säljare ser hellre att potentiella köpare budar högre och betalar lägsta porto, än istället tänker på att dra ner buden 53 spänn pga rek-avgiften.
Jag har skickat med rek någon enstaka gång, har t om bjudit på rek kostnaden till köparen, då varan var värd ca 1000kr och jag som säljare skulle bli förtvivlad om inte varan kom fram..
Eftersom varan oftast hittar fram till adressaten anser jag att jag som både köpare och säljare tjänar på att hoppa rekavgiften på varor för under 5-600kr, och olyckas det då att paketet försvinner så är jag med på en kompromisslösning oavsett om jag köper eller säljer.
Jag kräver inte detta av andra, och det finns som ni skriver säkert både lagar och avtal som reglerar säljarens ansvar, men för mig känns detta mest fair