Buttelina skrev 2010-11-23 21:50:44 följande:
men det ska hon inte få.. "tvinga" henne ligga kvar i sängen lugnt och fint. läs först lite saga och gör klart innan sagan att det bli bara en saga (eller två om du vill det) och sen ska ljuset släckas och hon ligga kvar i sängen tills hon sover och du eller pappa sitter hos henne hela tiden
har du provat det?
Vi har barn som inte går att tvinga, jag har fått utrusta mig med tåååålamod och till sist gör det av egen vilja och då går det bättre!

1 och 1 är 3 skrev 2010-11-23 21:46:07 följande:
Visst, vi slocknade på soffan i em så jag har väll lite mej själv att skylla men ändå, de va ju likadant igår å då hade hon vilat middag i typ 40 min i bilen hem...
Ibland är det inte längden på middagsluren som avgör, idag sov Henric middag i 2½ timma, ändå satt han här i soffan och nästan somnade i mitt knä redan halv åtta ikväll, vilket är tidigt för honom! Bra dagssömn ger bra nattsömn - sen är som sagt inte alla barn lika utan man får prova sig fram. Vi har aldrig begränsat någon sömn vid någon tidpunkt utan de har själva fått lära sig vad som händer när man inte sover vilket de faktiskt inser efter ett tag!