Inlägg från: Greksmurfen |Visa alla inlägg
  • Greksmurfen

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

lillronya skrev 2010-10-05 12:50:43 följande:
    Den ena förälderna kan vabba för att åka till sjukhus med ett av barnen medans den andra föräldern är hemma med de andra barnen iaf. För så har vi fått göra ett flertal gånger.
    håller på lilronyan där......man har ju rätt å vara hemma för varsitt barn oavsett om det är vab eler bara vanlig föräldraledighet.

här e vi precis tillbax från läkarbesöket med melina, blv ju inte recis mindre orad nu =/..
    hon hade ju blåsljud på hjärtat vid 6v kontrollen. detta var fortfarande kvar nu och berodde på att en genväg som ska stängas strax innan födseln inte hade stängts till.

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    kalades för öppenstående ductus.... vad ja kan läsa mej till så ser ja inte ngn stans att den kan läka ut av sig själv utan att de alltid stänger den operativt =/.
    läkaren sa att det kan hända att den tillsluter sig själv men oftast när hon väger ca 10kg så får man remiss för utredning nere i lund där dem med hjälp av en katereriserin tillsluter den extra gången.....
    vet att hon mår bra å så, men man blir ju ändå oroad, hon ej u så liten
    mamma till Maximilian född 081028
  • Greksmurfen
    Tic1 skrev 2010-10-05 13:20:15 följande:
    Är det stor skillnad på Småfolks storlekar i 92/98 jämfört med 98/104? Har köpt fyra nya tröjor nyligen i 92/98 till växalådan, men nu när jag jämför dem med de vi har i 86/92 i de nästintill lika stora...   Gör ju inget iof för vi kan ju använda dem nu istället, men tänkte om jag skulle bunkra fler om tillfälle ges. Är 98/104 mycket större?? Vet att när tjejen hade 74/80 så blev det ett glapp på flera månader innan hon kunde ha nästa storlek, vissa är fortfarande för stora.
    beror ju lite på säsongen när de e gjordahär tyckre ja det har varit rätt stor skillnad på  dem stl....
    har 92/98 till min son nu som snart fyller 2år
  • Greksmurfen
    Busbellan skrev 2010-10-05 14:25:40 följande:
    Hej på er
    hemma efter en sväng till Växjö.
    Slank in på second hand butiken på vägen hem och kom visst ut med en Ida T tröja.
    Jag som inte brukar vara överförtjust i Ida T, men igelkottarna var rätt söta
    jasså det hittade du =P..........
    du ska ju ringa bär du e i krokarna har vi ju sagt ;)..... var ju med nere på stan .. lr ja på sjukhuset med melina så hade ju kunna träffas=)..
  • Greksmurfen
    Busbellan skrev 2010-10-05 14:39:56 följande:
    Jag funderade faktiskt på att ringa
    Men jag var bara inne en snabbis på vägen hem

Hon hade visst hängt ut den tröjan igår. Stod och hölli en katvig velourkofta också, men 116 bir nog på gränsen till för liten för August tror jag.
    ah oki=)....j a ibland kan man göra fynd där;)....
    vad hade ella för hjärtfel nr hon föddes?
  • Greksmurfen

HKLÖÖ igen =P råkade handla lite på fb... farligt den där siten... få se till å få ut lite av melinas plagg nu hon har ju vuxit ur en del=P, varav vissa inte ens blivit använda=P

• Greksmurfen
    Busbellan skrev 2010-10-05 14:57:22 följande:
    Hon hade inte hjärtfel utan diafragmabråck
    Däremot hade hon ett pyttelitet hål i hjärtat också, men det växte igen bara på nån vecka.

Läste att Melina hade öppen ductus, det är ju det kärlet som stängs när de är några dagar egentligen väl, det var det de väntade på innan de opererade Ella, att det kärlet skulle stängas

Hoppas allt bara är bra med henne ändå, och att du kan få lite mer info för det är inte kul att inte veta ordentligt vad det innebär!
    ah okej..

jo ha nsa  att det vanligtvis skulle var stängt, att det är vanligt på förtidigt födda barn men då anses det normalt fynd eftersom den inte skulle vara stängd egentligen förrens de var fullgångna.....när det är på normalgångna barn så anses det som en missbildning "hjärtfel"
    när föddes ella? när stängdes det för henne??

allt e ju bara med lillis hon e ju pigg å så =) så det  ju positivt. fick direktnr till hjärt ssk så ja kan ringa när ja ville=) känns toppen om det skulle vara ngt man går å tänker på. det som känns bra 'r ju att de har koll på henne å att det inte är livsfarligt å går att åtgärda sanbbt om hon fortfarande skulle ha det kvar när hon väger typ 10kg sa han.
  • Greksmurfen
    Kristyr skrev 2010-10-05 15:11:03 följande:
    grekis lillasyster här hade med blåsljud, vi gjorde UL på hennes hjärtat och då var det typ borta.. det var tack vara UL maskinen man kunde se att de läckte lite.
    Hon ska tillbaka på återkontroll och säkert friskförklaring innan hon fyller 1.
    var det ett hål hon hade då?? detta var inte hål utan den där gången då som inte stängts så blodet tar ett extra varv som han förklarade det.
    kan säga att mellisen var inte sammarbetsvillig =P hon blev ju hungri pang bom haha så redigt förbannad var hon.. såv i fick ta matpaus...=P... men hon blev mest upprörd när dem tog bort ekg lapparna.. det där klistret satt rejält fast =/....
  • Greksmurfen
    Busbellan skrev 2010-10-05 15:16:22 följande:
    Hon föddes i v40+2 och har för mig att det var när hon var 3 dagar den stängdes, det var i alla fall när hon var 3 dagarhon opererades och de ville göra det så fort ductus var stängd.
    Då sa de att den brukade vara öppen när barnet föds, men stängs oftast inom en vecka ungefär
    ah okej ... trode hon hade den öppen längre..... skönt att den stängdes så fort på henne eftersom hon behövde den op:n
    jo så sa denna hjärtläkaren med, och att det va därför de inte hörde det på bb- läkarbesöket.
  • Greksmurfen
    Kristyr skrev 2010-10-05 15:18:29 följande:
    hmm kommer inte ihåg nu var det var
    Läkaren upptäckte blåsljudet på BB redan och då trodde hon att det var den gången som inte hade stängts.. men sedan kommer jag inte längre i håg vad det var som de såg på ULet.

Men det skulle som sagt växa bort och på BVC har inte någon av BVC läk som lyssnat på henne vid kontrollerna där hört nått.
    aha så dem märkte det så tidigt... detta var ju först vid 6v kontrollen å hördes väldigt tydligt när han lyssnade idag med å han lyssnade på olika stället även på ryggen där det med hördes å det var typiskt för att denna gången inte var sluten.....
    är vella lite mer nervös för det här med hjärtat eftersom morfar och lilebror led av förstorat hjärta....å man vet inte grundorsaken....å komemr ju inte få reda på det heller då morfar och lillebror inte lever längre
  • Greksmurfen
    Busbellan skrev 2010-10-05 15:23:31 följande:
    Åh måste bara tala om nåt roligt, eller det känns så lättande i alla fall
    Ella har ju aldrig varit riktigt pigg sen första febern i höst v.33
    Inte ätit osv

Men NU har hon kommit igång och äter mer än vad hon någonsin har gjort.
    Börjar dagen med en flaska välling vid 7, sen två mackor framåt 8-8.30
    Idag åt hon helt ok med lunch på dagis, både biff och potatis.
    Sen mellis innan jag hämtade henne, men nu ville hon ändå ha en rostad macka när hon kom hem.
    Hoppas det börjar visa sig på vikten snart också!
    va duktig hon e.. kanske blir en sånt där språng som det blev för malous maia =).. från spinkis till normalis=)
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17