Inlägg från: LillSnurr82 |Visa alla inlägg
  • LillSnurr82

December Bebis 2010 :)

ludicrous skrev 2011-03-14 08:33:39 följande:

Jag skrev för ett tag sen ett inlägg om just det här med närhet, läs här :

ludiicrous.blogg.se/2011/february/bortskamda-...

Jätte bra skrivet. Lever efter den filosofin också.. man kan inte skämma bort en bäbis med kärlek och närhet.. kärlek och närhet ger dem trygghet och självkänsla, att gråter dom så tröstar vi och dom blir hörda och förstodda.

Helt sjukt att det finns folk som fortfarande tror att det på nåt sätt skulle vara bra för en bäbis att skrika.. att det skulle rensar lungorna.. Att en bäbis skulle bli bortskämd om man bär runt på henne/honom.. Om Agnes bara vill sova i min famn nån period så får hon göra det, tror inte på nåt sätt att det skulle påverka henne att aldrig kunna sova i sin egen säng nu eller i äldre ålder. Alla barn är olika och ett barn kanske somnar lätt i sin egen säng en period för att efter en tid inte vilja sova där alls. Sen genomgår dom ju så många olika tillväxtfaser så vissa perioder är dom nog mer ängsliga och oroliga och behöver mer närhet än vanligt och tvärtom...

För er som inte får era bäbisar att fortsätta sova när ni lägger ner dem.. tips är ju att se till att sängen inte är kall. En snuttefilt som luktar mamma (om ni ammar kan man spruta lite mjölk på snuttefilten så får den extra mycket doft av mamma) vid näsan kan ju lugna om dom vaknar till..

Agnes somnar som en gris om dagarna i sin vagga, med napp och snuttefilt att hålla och pilla i som ligger lite över ansiktet så inte nappen ploppar ut. Hon gillar även att varva ner genom att lyssna på sin speldosa innan hon somnar..
    När hon väl somnat där (brukar även natta henne där ) och sovit ett tag så går det enkelt att lyfta över henne till sin säng..
  • LillSnurr82
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-14 16:43:18 följande:

Nu är jag fan trött på detta !!
    Vem syftar du detta på MIG eller ???

Helt sjukt att det finns folk som fortfarande tror att det på nåt sätt skulle vara bra för en bäbis att skrika.. att det skulle rensar lungorna..

Har aldrig sagt att jag vägrar ta upp och lyssna när en bebis skriker
    Är så jävla irriterad på detta att ni alltid ska hoppa på och rätta och tycka och tänka.
    Jag har sagt vad jag gör inte fan är jag en dålig mamma för det.
    Han får lika mkt kärlek om inte mer.

komenterade hennes blogg inlägg.. hade jag skrivit till dig hade jag komenterat till dig, eller hur? Sen om du tar åt dig är ju upp till dig..
    Känner inte dig och vet inte hur du tar hand om ditt barn så det säger jag inget om, men jag får ju tycka och tänka lika mycket som du och alla andra också eller hur??
    Du känner ju ditt barn bäst och vet hur man ska ta hand om just ditt barn, behöver han inte lika mycket närhet som en del andra barn så vet ju du det bäst..
  • LillSnurr82
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-14 18:04:33 följande:
    Då lägger vi ner detta för jag pallar inte höra massa neg av mig hela tiden
    undrar varför du hoppa på just mig , får inte jag skriva vad jag tycker och tänker när alla andra får det?.. det jag skrev var inte ens riktat till dig utan i ren allmänhet. Inse att folk tycker olika om allt. Är väl inget att sura över. Vad ska vi lägga ner? Tråden? eller vad??
    Haligh skrev 2011-03-14 17:34:35 följande:

Jag tycker att jag får många bra tips härinne, som förstagångsmamma känner jag iaf att det är så mycket man har att lära av andra,

Det största problemet vi har nu är kräkningarna som kommer i tid och otid, inte är det lite heller! Ofta har det blivit halvsmält så det luktar verkligen kräk. Blä!

Håller med, mycket tips och ideer har man fått , funkar inte det ena så funkar kanske det andra :)

Här är det inte så mycket kräkningar, även om det blir mer o mer.. är mer dregel.. som niagra fallet ur munnen..haha,,
  • LillSnurr82
    Mysmamma70 skrev 2011-03-14 20:39:46 följande:
    Tips och idéer ska man vara frikostig med, råd ska man vara försiktigare med (såvida man verkligen inte är expert inom ämnet) har jag lärt mig genom åren
    hade tryckt på "gilla" knappen om det hade vart facebook Glad
  • LillSnurr82

Godmorgon!
    Här är det med strålande sol Solig
    Blir strax babysim för 3:e gången... såååå mysigt Skrattande och denna gång är sambon hemma och kan följa med, ännu bättre..

Krya på er alla sjuka!!

• LillSnurr82

Här är en till som vill till Ullared, ska försöka ta mig dit innan sommaren har jag tänkt. Får nog bli med barn då eftersom jag kommer amma fortfarande då.

• LillSnurr82

Har i dag vart på 4 månaderskontroll + kostinfo med Agnes. Hon har på 1 månad växt hela 4 cm är nu 64,5cm lång, men bara gått upp 300g så nu väger hon 7kg.
    Ska nog börja med lite smakisar potatis/palsternacka eller liknande snart, ska bara införskaffa en stavmixer först. Men köpte hem gröt till henne nu som jag ska försöka börja ge henne på kvällen då det känns som hon inte nöjer sig på amningen utan blir hungrig rätt snabbt igen.. Så då kanske man får sova ett par timmar extra/natt och Agnes kan sova gott hon också.

• LillSnurr82
    Haligh skrev 2011-04-05 10:53:31 följande:
    Sigrid kunde somna själv förut, knorrade kanske lite men ändå rätt lugnt. Men när det ILLVRÅL som gäller, försöker stå ut några minuter men hon hetsar bara upp sig mer och mer så det går inte. Tar upp en stund så blir det lugnt, men så fort hon läggs ner så är det samma visa...man ser ju att hon är jättetrött, men benen och armarna går som vispar, så upp i varv!!! På dagarna är hon en sån nöjd bebis som kan ligga själv. Man känner sig så maktlös,!!!
    Kanske kan prova att lägga henne för natten INNAN du/ni ser att hon är trött.. Kanske kan vara så att hon är övertrött och inte kan slappna av pga det. Prova att söva henne en halvtimme innan vanlig tid kanske?  Kan vara så för Agnes ibland när jag försöker natta henne för sent.. Hon har redan hunnit bli övertrött och vill absolut INTE slappna av och armar och ben flyger åt alla håll.. Bäbisar är väl av naturen lite mer oroliga vid kvällstid.?

Sen tycker jag att det går bättre att söva Agnes på kvällarna om hon sovit mycket och bra på dagen. Om vi bara vart hemma nån dag, helt utan nån aktivitet (som nu när jag vart sjuk ett par dagar och knappt orkat leka hemma med henne) tycker jag också hon blir lite mer svårsövd..
  • LillSnurr82

Enligt min bvc rekomenderar dom att man börjar med gröt och smakisar from 4 mån i och med att bäbisar är mer intresserade av att ta saker/mat i munnen då.. vid 6 månader så brukar det intresset lagt sig och då kanske det blir svårare.

Men tror man gör som man själv tycker passar sin bäbis. Vi har som sagt börjat med mild gröt (utan frukt, då man tydligen ska ta sötsaker sist)  lite smått och tänkte fortsätta med smakisar när gröten går lätt och smidigt.

Jag börja med gröt för jag känner att min mjölk inte räcker till då Agnes är en kvällsätare (äter typ bara en gång på dagen och 3-4ggr på kvällen.) och har även nu börjat vilja äta varanan timme under natten. Därför vill jag lägga in gröten nu på kvällen så hon håller sig mätt längre under natten..

Bara för att man börjar med gröt och smakisar betyder ju inte det att man måste sluta amma tidigare för det. Jag har tänkt amma Agnes ialla fall tills hon är 7-8 månader helst 9 månader.

• LillSnurr82
    thegoddess skrev 2011-04-06 11:47:40 följande:
    ni som bara ger gröt på kvällen.. hur mycket ger ni, vilken tid ch hur länge sver dom sen?
    jag ger själv fortfarande ersättning

ronja har blivit mycket lättare att ha å göra med på dagarna nu. har ju kört med nan pro 1 ett par dagar kan det vara så enkelt. eller kanske e det bara ett nytt steg i utvecklingen. hon har bättre humör och är lättare att söva.
    kan ju iof vara så att jag har fått in rutinerna bättre. har ju tex insett att det inte e nån ide att tänka på att hon ska kunna sova mer än 1 timma på dagen
    Jag har än så länge bara gett smakisar på gröten ännu i 2 kvällar i rad efter sista kvällsamningen har hon fått 2 msk gröt.. ikväll tänkte jag öka portionen lite..hoppas att hon snart kan äta en hel portion så att hon håller sig mätt lite längre på natten än 2 timmar som det är nu.
    Mysmamma70 skrev 2011-04-06 11:50:21 följande:
    Vårt BVC rekommenderar oxå från fyra månader, oavsett om man ammar eller ej, men man bestämmer ju själv som förälder

Charlie tappade vikt i tremånåldern och vägrade ersättning så då rekommenderade BVC gröt och smakisar. Han blev så lycklig över att få bli mätt så smakisarna blev hela portioner på några veckor och tyvärr valde han helt bort amningen, sista målet bröstmjölk var vid fem månader, då skrattade han bara åt mig när jag tog fram bröstet

Så tidiga smakisar kan innebära en risk för att barnet väljer mat framför bröstet. Jag hade tänkt delamma till sju-åtta månader...
    Jag riskerar hellre att Agnes inte vill ta bröstet alls än att fortsätta amma när det är tydligt att hon inte blir mätt på det jag har att erbjuda( i alla fall kvällstid). Men än så länge håller jag mig till gröten, tänkte nästa månad kanske börja med smakisar, då är hon 5 månader.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)