Inlägg från: LillSnurr82 |Visa alla inlägg
  • LillSnurr82

December Bebis 2010 :)

LokesMammi skrev 2011-04-13 09:51:15 följande:
    Loke klarar inte av o ha ngt för ansiktet. Har försökt med det några ggr. Min gamla snuttefilt som luktar mig, men han får panik! :/

Nej Agnes har inte heller den över ansiktet ( eller ibland lägger hon den över ansiktet själv, men jag lägger den aldrig där..), utan hon ligger ofta på sidan och sover och då ligger hon och kramar snutten.

Du kanske kan prova och ge gröt på kvällen? Det sover ju i alla fall Agnes några timmar extra på(20.00-2.00).. Men du kanske inte börjat/vill börja med det än (mins ej heller hur gammal din son är)??

3 barns mamma84 skrev 2011-04-13 09:55:58 följande:
    Ni som har snuttefilt hur ger ni dom och hur har dom dem ?

När elias har snutte filt har han den då han ligger på sidan och har den då mellan sina armar som täcker att nappen inte ramlar ut

Amadeus hade samma sak sen kunde han somna snuttan över ansiktet men idag har han den

Så har Agnes sin snutte så också..

• LillSnurr82

Här också sötsuget ENORMT och jag har inte ens fått min mens ännu, så får väl skylla på ammningen (går att skylla det mesta på det )

I eftermiddag ska jag och mina mammavänner (som jag hittat här på familjeliv) som jag träffat sen vi var gravida och fortsatt träffas 1-3ggr/veckan , gå på barnvagnsbio (Black Swan) ska bli sååå mysigt Glad
    Efter det ska jag och min mamma åka och handla till dopet som vi ska ha på söndag för lilla Agnes.. Fullspäckad dag.. !

• LillSnurr82
    Willes Mamma 08 skrev 2011-04-13 22:13:42 följande:
    Kan 4 månaders bebisar tykännas??

Vi var på kalas i dag och då va de en äldre dam som tog albin (han hade aldrig träffat henne innan) och de gick bra en stund,men sen va de som o trycka på en knapp, han blev knallröd och skrev o grät med tårar som jag aldrig nånsin sett innan, helt förtvivlad, hjälpte knappt med min tröst eller bröstet, han skrek närmare i 10 min innan jag fick honom till ro igen.
    Sen åt han lite och vart glad igen.........................sen tog hon upp honom igen, och direkt började hans underläpp darra och tårarna sprutade o han blev högröd o skrek....denna gången gick de dock lite fortare och få honom lugn igen!
    har aldrig varit med om något liknande o albin har aldrig gjort eller skrikigt så tidigare!!

man undrar ju vad som hände??

Hänger inte så bra med i tråden, men har nån börjar ge sina små gröt??
    Albin är ju 4 mån idag.... vet inte hur jag ska göra om jag ska börja eller inte?? o hur,när ,tidpunkt, hur mycket?? haha 2:a barnet ,men lika vilsen som med första:)

By the way! Cissi måste bara säga du är grymt snygg för och vara 40 år! Om en annan såg så fräsch ut som du skulle jag vara överlycklig:)
    Min Agnes har haft tykänslor, börja med de redan vid 3 månader. Bara nån tittar och ler mot henne kan hon ibland bli as arg och ledsen. Vet inte om det är ty känslor men borde väl vara nåt liknande i alla fall..?

Jag har börjat ge gröt morgon och kväll.. började med kvällen 2msk, när det gick bra fick hon 2 msk på morgonen också. Sen har jag bara ökat mängden. Nu är vi uppe i 3 msk morgon och kväll, funkar bra tycker jag. Hon sover längre på gröt.. somnar kl 20.00 och har sovit till 1.30-2.00 tiden. Innan vi börja med gröt så sov hon bara högst 3 timmar innan hon ville ha mat igen...

Hon får vid middagstid också en smakportion puré också.
  • LillSnurr82
    LokesMammi skrev 2011-04-13 22:27:01 följande:
    va är tykänslor? :/
    Tykänslor är att dom blir typ rädda/ledsna blyga inför okända människor.
    Willes Mamma 08 skrev 2011-04-13 22:28:53 följande:
    började ni vid 4 mån? det där med att hon sover längre låter ju inte helt fel:) har ju försökt med ersättning i förhoppning om att albin ska sova längre,men han tar inte flaskan utan vill bara ha bröstet, så om han får gröt o gillar de kanske han med sover bättre:)

Men vid kl 20 målet, ger du något mer då än bara gröten??

ja, jag e inte van vid barn som tykänns direkt, min första, gjorde de inte, o så nu då! Men de måste de ju nästan varit....
    Ja vi börja när hon blev 4 månader. Hon får gröt sen byter vi om till pyjamas och ny blöja och lägger oss i sängen, sen får hon amma om hon vill. Är lite olika om hon vill om det eller inte. Sen somnar hon jätte gott Skrattande

Har i dag även gett henne några tsk katrinplommonpuré efter varje mål då hon sen vi börja med gröten blivit lite hårdare i magen och gör bara nr2 en gång/dag mot innan då hon gjorde nr2 kanske 4-5ggr/dag. Det stora lasset kommer nu varje morgon vid 10-tiden och det lasset börjar hon böka fram redan vid 6-7 tiden på morgonen..så låter som det är lite mer jobbigt att bajsa nu.. Får se om det blir bättre men lite katrinplommon. Men är ju helt naturligt att dom blir lite hårdare i magen så fort dom börjar få lite mer fast föda.
  • LillSnurr82
    Karttikeya skrev 2011-04-13 22:51:24 följande:

Jag ger Tim en och en halv portion gröt på kvällen, men han sover då inte längre för det, haha.. Funderar på att utöka till på morgonen snart också.. Eller om man ger på eftermiddagsmålet och sen kvällsmålet också.... Han verkar ju mättare åtminstone..

vad menar du med 1½ portion? Är inte en portion på 1 dl vatten?? Menar du att du gör på 1½ dl vatten och han ändå inte sover längre?? Agnes får nu gröt på 3 msk vatten och sover flera timmar extra..
  • LillSnurr82

Tänderna kan börja växa from 3 månader med brukar dröja innan dom kommer fram, men bäbisen kan känna att det kliar osv redan vid 3 mån..därav fingrar o annat i munnen som går att bita i.. Skrattande

• LillSnurr82

Någon som har nåt tips på vad man ska göra när ens bäbis matvägrar när man inte är hemma? Kan ju inte sitta hemma hela tiden för att hon inte kan eller vill ammas utanför lägenheten.. skit unge!

• LillSnurr82
    linasmama skrev 2011-04-14 21:53:24 följande:
    Du brukar väl ge flaska med mjölk ibland? Fungerar inte det om ni är borta då?
    Jo det brukar jag, men den måste ju värmas i vattenbad, går inte att micra så svårt att värma den om man inte är hemma hos nån. Annars funkar flaska för då har hon mer koll och kan kolla på allt som händer runt i kring.

Har provat att gå in på toan om vi vart på nåt café eller så, så vi är ensamma, men det funkar inte heller. Funkar bara att amma på ställen hon känner igen sig på, som hemma och hos mormor o morfar och hos min syster.
  • LillSnurr82
    ludicrous skrev 2011-04-14 22:30:09 följande:
    Lillsnurr - blir hon distraherad av allt? Du kan ju prova lägga en filt från din axel o över henne. Om du orkat lägga tid på det kan du använda dig av en sång/ramsa/mantra. T.ex så börjar du sjunga en sång varje gång ni ammar hemma (eller där hon kan amma). Efter ett tag kommer sången bli en trygghet och så gör du likadant när ni är iväg, sjunger sången när hon ska äta. Eller nynnar, eller upprepar nån ramsa/ mantra, ja du fattar ;)

Filt har jag provat och det funkar inte, det blir hon bara mer upprörd av Rynkar på näsan

Ska testa nynna lite, brukar göra det ibland, men inte alltid...kanske funkar om man som du säger gör det till en vana..
    Tror inte hon blir distraherad av allt utan mer att hon vill vara med hela tiden och när hon ammar så ser hon ju inte vad som händer och sker runt henne. Är nu sista månaden ungefär som hon "matvägrat" när vi inte vart hemma (och även hemma förra veckan, men då var det pga att hon var täppt i näsan).

Hoppas det blir bättre snart, kanske bara en fas hon har.

• LillSnurr82

Är också nöjd med våra nätter nu. Hon somnar senast 20.00 efter lite gröt+ ammning och vaknar vid 2-tiden ammas sen sover hon till 6.30 ammas, somnar om till 8.30-9.00 då går vi upp och äter lite grötfrukost.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)