- 

stämmer:)Småstadsbönan skrev 2010-08-06 10:50:28 följande:Torp ligger inte det i uddervalla?? eller är jag ute och cycklar?? - 

De har inte rätt att sparka dig under provanställningen för att du väntar barnLuna02 skrev 2010-08-06 11:21:58 följande:Hej,
Problemet är att jag blev anställd hos Manpower i Juni och skrev på kontrakt tills den 12/12-2010 och har en provantällning till September.
Dem hittade ett jobb åt mig på ett företag och dem på företaget vet att jag är gravid och enligt dem får jag jobba hos dem så länge jag känner för det och dem tycker att jag är jätte duktigt och eftersom en anställd har slutat så behöver dem mer folk.
Manpower kommer aldrig upptäcka själva att jag är gravid eftersom dem ser inte mig vi har bara kontakt via mejl och efter den 12/12 behöver dem inte anställa om mig om dem inte vill det är helt ok har ändå tänkt att börja studera då.
Jag vill inte få sparken innan min provanställning eftersom jag vill ju jobba allt jag kan inna jag föder den 15/12 så det blir svårt att veta om jag ska säga nu eller om jag ska vänta till provanställningen har gått ut.
 - 

Härligt att allt såg bra ut:). Eran BM hade samma ursäkt som våran, säkert väl intränat för att de inte ska bryta sin regel om att inte berätta. Tråkigt men:(.Momalicious skrev 2010-08-06 15:59:25 följande:Hehe, det gick fint! Bebis såg perfekt ut sa hon, och h*n var väldigt kissenödig eftersom blåsan var jättefull. Sen kissade h*n mitt under undersökningen hihi. En riktig snygging!
Blev bakåtflyttad en dag så nytt BF är 30/12 och jag är alltså i vecka 19+0 idag istället! Filmade lite under undersökningen och så, så ska försöka lägga upp det på youtube sen så kan jag länka. Men bebis var väldigt envis och ville inte lägga sig så bra för en pose.
Hon vågade inte gissa på kön heller, "för det är så svårt att se". My ass att det är, men men. Hon filmade mellan benen också, och vi såg inget som såg ut som en kille men inget som tydde på tjej heller så vi vet inte haha. Men vi har ju bokat könsbestämmande till den 7 september!
Efter vi varit på NÄL så åkte vi till H&M och så köpte vi en hel del bebiskläder och även ett par mammajeans till mig. UNDERBART! De första jag hittade satt som en smäck. Varför gör de inte såhär bekväma jeans till icke-gravida! Dessa vill jag aldrig ta av mig
 Ska lägga upp bilder på kläderna och bebis sen! 
Vi kunde inte heller se något mellan benen som tydde på pojk men sen e man ju inte på ultraljud varje dag direkt heller så de e ju inte lätt o se:P, härligt att ni snart får veta iaf:).
Supersöta saker ni har köpt till Bebis
                     - 

jag är bara timmare, går på schema till 22aug sen ska ja försöka bli så mkt inringd som möjligt så länge kroppen o jag orkar. Sen tänker jag försöka få havandeskapspenning från oktober om det känns jobbigt, det är otroligt tungt emellanåt på jobbet redan o det finns ingen möjlighet att erbjuda mig något annat, har läst om andra timmare som fått HP så det är ju värt ett försök. Blir man nekad så blir man.NhjärtaD skrev 2010-08-06 20:19:27 följande:Ni som inte har fast anställning, hur ska ni göra i slutet?
Blir det så illa får jag ta det då, på nåt vis måste det lösa sig- är ju ensam i min familj så någon sorts inkomst måste ja ha:P - 

Härligt att du blev nöjd med byxorna!ludicrous skrev 2010-08-07 12:38:24 följande:Ondar Jag går också på timmar och när jag pratade med FK så är det inte så mkt möjlighet att gå på HP sen. HP kan du få för dom dagar du är inbokade och vet då arbetsstället att du inte kommer jobba mer bokar dom ju inte in dig, så möjligheten att få pengar i slutet är sjukskrivning :(
Tack:), hur gör man då? vänder man sig till en läkare när det börjar bli för tungt och ber om sjukskrivning o så får denne avgöra om man kan jobba eller ej eller?
Och vad baseras sjukpenningen på när man egentligen inte har någon inkomst? - 

Tack för länken, har ringt o pratat med FK några gånger man aldrig fått något svar o inte ens blivit tipsad till denna sida.. Fattade inte riktigt hur mkt i procent man ska skriva på skatt, vad brukar det vara?ludicrous skrev 2010-08-07 12:53:51 följande:Ja det får en läkare avgöra, tyvärr kan ju sånt där ta en sjuhelvetes tid med intyg läkarbesök o handläggningstid :(
SGI, sjukpenninggrundande inkomst är samma som dom baserar din föräldrapenning på. De kollar vad du tjänat typ senaste året och för att få förhöjd föräldrapenning måste du ha jobbat ett halvår innan och "egentligen tänkt fortsätta med det". Sen räknar dom på årsinkomsten, skatt och så får man typ 80% eller nått av vad som e kvar. Här kan du räkna ut ca vad du skulle få
www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_fp/...
Okej, tack:). Eventuellt kan man ju jobba ända till slutet som min arbetskompis gjorde, hon födde tre dagar efter sista arbetsdag o hade fortsatt o jobbat om det inte va för att han kom:).delifi2 skrev 2010-08-07 13:02:29 följande:du säger till din bm om att du behöver en läkartid, läkare är kopplade till mvc (iaf här) så då beöhver ma nite betala för det.
Det är VAD läkaren skriver på sjukintyget som kan vara avgörande för hur fk godkänner det eller inte, skriver han för lite så kan de neka men om de skriver utförligt så kan de godkänna, typ om h*n skirver "Bör ej gå i trappor" så kan de neka men om h*n skriver "Ska ej gå i trappor" så kan de godkänna så det gäller att få en läkare som en van vid gravida och som har erfarehet vilka besvär man kan ha och som förstår hur fk tänker
Nu mår jag iof redan sämre än vad hon gjorde under sin grav men man kan ju hoppas att saker blir bättre och inte sämre, mirakel har ju hänt förut.
                     - 

Usch din stackare:(, hoppas du kan få vila snart dåNhjärtaD skrev 2010-08-07 22:13:08 följande:Helt slut efter 11,5 timmars jobb...ont ont ont....
ska nog försöka bli sjukskriven snart
 funkar inte...kunde knappt gå de 2 sista timmarna...
---
Jag ska till BM den 19 så ska prata med henne om det lite grann, som det ser ut nu får man sitta med benen högt så fort jag inte jobbar eller rastar hunden för att inte svullna upp och då inte kunna gå.
Ryggen värker så fort jag inte har ryggstöd och foglossningen blir knappast bättre. Ändå vet jag att jag inte har det så jobbigt som många andra har det men det är verkligen tillräckligt. Uppepå allt tycker jag att jag bara är arg o ledsen hela tiden, inte mycket känns bra och är tom mer gnällig än nånsin. Tror det e för att man inte orkar med nåt just när kroppen värker o bråkar.
En arbetskamrat är sjukskriven i iaf en vecka nu i sin grav, hon ska ha september, låg på sjukhus några dagar o sånt, tycker det e hemskt att man ska behöva slita ut sig helt innan man får gå hem.
Förra året var det en som hade sån hemsk foglossning att hon trillade omkull o bara skrek, ändå tog det lång tid innan hon gick hem,ena läkaren tyckte nämligen att det e sånt vi kvinnor får ta
Ja hoppas verkligen att vi slipper bli så dåliga.
Moma: Låter jättemysigt att de har fått känna bebis! Min Litens sparkar känns på utsidan men hittills har ingen annan än jag känt. Dock har jag nog hittills inte kunnat lokalisera hela den så som du gör
Jag ska kanske träffa Pappan idag, första gången sen RUL för en månad sen så han har inte sett bebismage eller nåt, hoppas att bebis kan sparka lite åt honom, det kan han behöva tror jag:). Han nämnde nåt om att träffa hans mamma också, så kommer nog va väldigt nervös sen efter jobbet :S - 

Hej allihop, kikar in lite snabbt så får läsa ikapp mig en annan dag:).
Blev ingen träff med Pappan o hans mamma i söndags, min rygg är helt paj pga grav så behövde vila efter jobbet för att orka upp till jobbet dagen därpå igen:/. På torsdag efter jobbet verkar det däremot bli av:). Jättenervöst men ska bli härligt o ha gjort första mötet iaf! Hoppas så att vi tycker om varandra så man kan umgås lätt även utan Pappan med. Vill ju att mitt barn ska ha lika god kontakt med sin farmor som jag hade med min.
Mamma var här igår och hon har ju sett hur svullen och öm jag är överallt, hur ryggen bråkar osv så hon tyckte absolut att jag ska försöka bli sjukskriven så fort sommarviket är klart den 21. Så ska prata med BM den 19 när jag ska dit o se va hon säger- om hon kan hjälpa mig få en tid hos en bra läkare.
Det hade verkligen vart skönt! Ser att vi är många som börjar må riktigt dåligt nu:(, så tråkigt!
Idag har jag vart med min brorsdotter som fyller ett år på söndag plus en kompis dotter som är född i februari, var första gången ja höll kompisens lilla idag och det går inte beskriva hur mkt jag längtar efter min egna nu
. Vi gick ut på promenad sen o där gick de med sina vagnar och jag gick med min mage:), snart snart är min också här!
Har hittat en sulky billigt nu som passar till babyskyddet jag har köpt så nu är verkligen nästan allt inköpt redan. Allt bara väntar på Liten, precis som jag!
Liten lever rullan där inne och idag har det vart riktigt hårda sparkar och iaf en gång en kullerbytta:). MYS!
Har fastnat för ett till namn nu också, har inte släppt det till Pappa ännu så vi får väl se vad han säger, förmodligen blir det ett nej:/. Menmen, är iaf TOKkär i namnet "Henry"
.
Vi vet ju inte vilket kön som Liten har så vi försöker samla på oss några förslag åt båda hållen:). - 

Ja vi får hoppas att man hittar en bra läkare o har tur med FK.Karttikeya skrev 2010-08-10 20:53:10 följande:Vore ju bra om du kan få bli sjukskriven ondar. Låter som om du har det jobbigt.
Jag har det inte så jobbigt med ryggen ännu, det är helt klart uthärdligt. Däremot sover jag inte tillfredställande om natten och jag som verkligenb behöver mina 9 timmar har det jobbigt när jag ska jobba 14.30-22 som idag och går på och jobbar 7.30-16.30 i morgon.. Jobbar 7.30-16.30 på onsag också, men SEN ÄR DET SLUT FÖR I SOMMAR! WOH! Kan jag bli människa igen då tro? Visst att skolan börjar igen, men då blir det förhoppningsvis inte lika många hopp i dag-kväll-dag-kväll osv osv. Ska ju praktisera på ett sjukhus och dom jobbar väl också i skift.. Men det är inte heltid i varje fall.
Ska till en sista vårdtagare innan jag får gå hem, sen ska jag våldta min karl (på skoj) och sen SOVA. Kommer förmodligen vara lätt död i morgon, jag beskyller lilla säl! <3 Den lever förresten rullan därinne, speciellt om kvällarna vid den här tiden, då undrar jag om det inte är sm i frisim därinne.
Nu ska jag göra ett sista ryck innan hemgång, vi höres!
Vi jobbar ungefär samma pass du o jag fast ja börjar sju o slutar halv två på dagpassen o kvällspassen är från halv fyra till tio så har något kortare dagar men det e verkligen ingen höjdare o komma hem runt elva på kvällen, försöka varva ner o sen veta att man ska upp kl 5igen dagen därpå.
Skönt att det snart är över för dig, hoppas skolpraktiken blir något lättare
                     - 

Hoppas du får som du önskar med en sjukskrivning *håller tummarna*
Och du...Harry är JÄTTEfint! En av mina egna favoriter...men skulle nu vår Agnes komma ut med "fel" kön så är ju hon isåfall en Carl-Johan
Emelle skrev 2010-08-10 23:07:39 följande:Ondar...henry menar jag ju...inte harry
Tack:)).
Å va kul att nån mer tycker det:D, då hoppas vi Pappan tycker detsamma!
Agnes och Carl-Johan var jättefina namn:), härligt
Momalicious skrev 2010-08-10 22:59:05 följande:Tycker det låter bra med sjukskrivningen! Låter som du behöver det!ondar skrev 2010-08-10 19:35:00 följande:Hej allihop, kikar in lite snabbt så får läsa ikapp mig en annan dag:).
Blev ingen träff med Pappan o hans mamma i söndags, min rygg är helt paj pga grav så behövde vila efter jobbet för att orka upp till jobbet dagen därpå igen:/. På torsdag efter jobbet verkar det däremot bli av:). Jättenervöst men ska bli härligt o ha gjort första mötet iaf! Hoppas så att vi tycker om varandra så man kan umgås lätt även utan Pappan med. Vill ju att mitt barn ska ha lika god kontakt med sin farmor som jag hade med min.
Mamma var här igår och hon har ju sett hur svullen och öm jag är överallt, hur ryggen bråkar osv så hon tyckte absolut att jag ska försöka bli sjukskriven så fort sommarviket är klart den 21. Så ska prata med BM den 19 när jag ska dit o se va hon säger- om hon kan hjälpa mig få en tid hos en bra läkare.
Det hade verkligen vart skönt! Ser att vi är många som börjar må riktigt dåligt nu:(, så tråkigt!
Idag har jag vart med min brorsdotter som fyller ett år på söndag plus en kompis dotter som är född i februari, var första gången ja höll kompisens lilla idag och det går inte beskriva hur mkt jag längtar efter min egna nu
. Vi gick ut på promenad sen o där gick de med sina vagnar och jag gick med min mage:), snart snart är min också här!
Har hittat en sulky billigt nu som passar till babyskyddet jag har köpt så nu är verkligen nästan allt inköpt redan. Allt bara väntar på Liten, precis som jag!
Liten lever rullan där inne och idag har det vart riktigt hårda sparkar och iaf en gång en kullerbytta:). MYS!
Har fastnat för ett till namn nu också, har inte släppt det till Pappa ännu så vi får väl se vad han säger, förmodligen blir det ett nej:/. Menmen, är iaf TOKkär i namnet "Henry"
.
Vi vet ju inte vilket kön som Liten har så vi försöker samla på oss några förslag åt båda hållen:).
Åh, jag vet, de där små gör bara att man längtar ÄNNU mer! ÅH.

Härligt att du köpt så mycket redan, måste vara fasligt skönt, särskilt om du har en så bråkig kropp också

Idag har det varit livat här med, boom boom pow i magen typ haha
.Ja hoppas en läkare tycker det med, de på jobbet har inte minsta tanke på att fråga hur man mår eller om någon vårdtagare är för tung nu osv utan blev tvärtom jätteglada när de fick veta att jag ska flytta närmare jobbet för då kan jag ju jobba ÄNNU mer! Så därifrån kommer jag inte få någon förståelse iaf

Ja det känns skönt o bara kunna slappna av sen om det blir ännu värre:), nu ska det bara hittas några som kan hjälpa att flytta åt mig om jag inte får nyckeln tidigare, första september är ju en onsdag i år då mina börder,pappa o styvpappa jobbar och den nya hyresgästen här i nuvarande lghn ska in samma dag jag ska ut isf. O när jag flyttade in här gjorde jag det i princip själv (hade en chaffis dock) men nu går ju inte det så får ge mig ut o hitta starka arbetslösa karlar;). .
Haha åå va mysigt!! Läste att killen din har fått känna också- helt ljuvligt
Angående körkortet så kommer jag också vara utan körkort och förstår känslan men ni gör nog klokt i o vänta, precis som du skriver så vill man ju inte riskera något o nu får du ju lite längre tid o övningsköra på :). Vet väldigt många mammor utan körkort och det går alldeles utmärkt:).