• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Haligh

och på tal om att spricka, jag känner en tjej som fick en 5,5-kilos-bebis för ett tag sedan (de lät henne gå över 2 veckor!!!!) och det gick jättebra utan bristingar! Hon sa att man ska lyssna på bm ordentligt så att man inte krystar när man inte ska, jag blev förstås lite förskräckt...., jag hoppas verkligen inte att man får en sån jättebebis när det är första barnet, hjälpe mig!!

• Lallan
    AnnaCL skrev 2010-12-12 12:01:28 följande:
    här har det kommit en liten elsa på 3200gram som verkar må toppen. hurra!
    Grattis Det gick undan!
  • Momalicious

Nää jag vill inte mer. Nu har jag skitont igen, vill bara gråta. Det får fan ge sig när det bara är på låtsas. Ska jag behöva ha det såhär i tre veckor till?! Aj aj aj. :( orkar inte mer falsklarm nu :(

• Emelle

GRATTIS ALLA NYBLIVNA MAMMOR!!

Vad bebisar det kommer!! Jag blir AVIIIIS!!
    Herregud, jag tillhör väl de tre fyra st som inte känner så värst mycket alls nu mer än det vanliga sista veckorna symtomen med SD och lite värk i rygg men inget som gör nån värkan!

Jag är som Willesmamma, Moma mfl lite "rädd" för stor bebis, men samtidigt så tror jag mer att det är jätteviktigt att lyssna på BM och berätta för henne inann att man INTE vill spricka och bara krysta när man "ska".
    Det gör nog att man spricker mindre lätt än att bara "skylla" på bebisen strl!

Nu sak jag ut och sätta in bebyskyddet i bilen. Sen bär det av mot lucia i stallet.
    Får väl se om det kommit nån mer bebis när vi kommer hem ikväll.
    Ni pluppar ju ut dom som små raketer nu ju!

Ludi- DRA FRÅN HONOM. Jag blir galen när jag läser om ert förhållande. Vilken jävla idiot!!
    Fyller 30 i vår. Grattis, det går ju inte skylla på hans låga ålder och omogenhet då. Nä din stackare. Varför plåga dig och ta skit du inte förtjänar. Du, bebis och storasyster förtjänar såå MYCKET MER!!! 

Kramar till er ALLA i tråden!! Hjärta

• Mysmamma70

Ja, det är viktigt att lyssna på BM när man ska krysta. Men ibland är det svårt att höra om man är väldigt fokuserad eller smärtpåverkad eller har lustgasen susande. Då kan det vara bra att be sin partner, som står uppe vid ditt huvud och stöttar, att återupprepa vad BM säger "därnere".

I Lund har de väldigt hög statistik på bristningar visades på nyheterna i förra veckan. Det ville de förklara med att mammorna blir allt äldre och föder allt större barn...

• Jenni78

Grattis till alla nya underverk! Hjärta

Sitter och läser som jag gör mest... har också funderat över det där med storlek på bebis. Det måste ju vara omfånget på huvudet och inte vikten i sig om har betydelse. I och för sig hör väl det ihop - stor bebis har större huvud? Sen är det ju också en psykologisk grej. BM trodde min var runt 3,5 - 4 kg. Visade sig bara vara 2778g. Hade 32,5 cm i omfång. Någon som vet var "normalt" omfång ligger på?

Var lite orolig att jag skulle spricka ner till Kina när jag väl låg där med krystvärkar, men släppte på kontrollen och förlitade mig helt på BM som bara sa åt mig att krysta. Behövde aldrig hålla emot vad jag minns och sprack bara lite. Det kändes inte, inte heller att sys (gjordes direkt på plats). 

Idag fick Vanja bada för första gången... utan skrik dessutom. Stolt mamma...  

• ondar
    linasmama skrev 2010-12-12 12:36:11 följande:
    Ja den kan göra det, det står det på min förpackning Jag köpte det på hälsokostaffären här i stan..
    Jag borde väl frysa i den men har inte diskat iskubsformen så mjölkar ut i handfatet än så länge..

Han äter mycket på nätterna sen sover han hela fm, han har sovit sen 9 nu.. Alla äter olika mycket och det tar ett tag innan kroppen vet hur mycket den ska producera för att de ska bli lagom..

Fråga på du jag visste inget innan jag fick min dotter för ja frågade inget så blev ingen bra start..
    Tack för svaret, och för att jag får fråga:D.
    Har i princip bara en kompis som har ammat sina barn och hon svarar inte så där jättegärna på frågor:P.

Hur ofta går du upp på natten o matar honom då? Man har förstått att det där är väldigt olika.

Jag tycker det e så svårt för pga min bröstförminskning jag gjorde för några år sen så är det ju inte säkert att min amning kommer funka till hundra (vilket det ju aldrig är så chanserna är ännu mindre här).
    Så jag var på amningsmottagningen och fick råd i en timma av en av barnmorskorna där:).
    Jättegivande men hon sa att jag absolut inte ska pumpa utan lägga till barnet så mycket jag bara kan för att en bebis som suger gör mkt bättre verkan för mjölkproduktionen att komma igång osv än en bröstpump.
    Fullt logiskt.

Men nu tänker jag då som så att om min bebis är som din och faktiskt inte äter så mycket, inte hela tiden iaf, ska man ta till en bröstpump ändå då kanske för att "hålla produktionen igång"? Eller sköter det sig själv när det väl har kommit igång?

Hon förklarade att det som har hänt i mina bröst är att många mjölkgångar är av efter operationen men de som har kontakt med mjölkkörtlar osv kommer ju iaf ge mjölk, men eftersom jag har färre än andra så kan det ta flera veckor- upp till månader innan allt fungerar ordentligt.. Om det kan ta tid normalt så kan det nu istället ta dubbelt så lång tid här:(. Så man funderar ju rätt mycket kring det här om amning och vill förstå så mycket som möjligt eftersom jag verkligen vill kunna amma.

Hehe du kanske inte vet men då har jag iaf frågat:)).
  • Mysmamma70

Ondar - min första sov hela nätterna fr.o.m. tre veckors ålder, men då låg hon istället och tankade hela kvällarna fram till 23

Tvåan skulle ha mat var och varannan timme dygnet runt. Började med tillägg vid två mån ålder och då började han sova mkt bättre och sov hela nätter vid tre mån.

Trean åt två nattmål tills han var två mån, sen ett nattmål tills han var fyra mån då han ville äta varje timme dygnet runt och fick få gröt på kvällen. Sov hela nätterna när han var fem mån.

Alla bebisar är olika

• pickaboo

ÅH vad härligt med alla bebisar!!! GRATTIS alla som fått!

Någon mer än jag som alla förvärkar fullständigt gått över på? Bebisen har blivit sjövild och verkar ha det så bra därinne. Iofs så är det 15 dagar kvar till beräknat så jag ska ju egentligen inte gå och leta tecken, men gör det ändå

Mår ganska pissigt nu. Är pms:ig så in i bomben. Vill bara lägga mig i sängen och se på film och låta dagrna fly... Men det går ju inte när man har en ettåring att pyssla med. Hon får åtminstone dagaran att gå fort, men det kan också vara enormt krävande!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)