• MFJG

December Bebis 2010 :)

Jag ringde och jag ska få lämna prover. Iom att jag har svullnat så snabbt och så.

• MFJG
    Sandragumman skrev 2010-11-01 10:42:15 följande:
    okejsan, kanske ska fråga min BM lite snält nästa gång hur de går till här!

MFJG: bra bra! kand e bero på nå speciellt när man sväller fort?
    Vet inte. Dem skulle ta mitt blodtryck + urinprover..
  • MFJG

Ingen protein i urinen och blt 110/65. Så allt va bra. Dock lite högre tryck än för en vecka sen. Ska lägga mig och vila nu. Har GBS i urinen igen. Trots att jag precis avslutat en antibiotika behandling. Jäkla skit mög säger jag till det..

• MFJG
    NhjärtaD skrev 2010-11-01 14:29:09 följande:
    har ont i magen nedre delen....vad kan det vara?
    Vilken slags ont?
  • MFJG

Tog en panodil i hopp om att huvudvärken skulle släppa. Men det gjorde den inte. Hoppas en natts sömn gör att jag vaknar huvudvärksfri imorgon bitti. Mår fortfarande helskumt!

Sandragumman skrev 2010-11-01 18:41:15 följande:
    hmmm konstigt att hon inte kollat de på mig!
    har ju inte kissat nå under alla gånger jag varit där, de måste ju vara lite slarv då tycker jag om de kan ha sån tråkig utgång som de höll på bli för er.... huvva
     Fast jag har för mig att det inte är rutin i alla län. Har man inte besvär av sin GBS behandlas den inte. Som nu har jag den i urinen, men jag behandlas inte just nu. För jag vill inte gå på antibiotika hela tiden heller, då den sorten jag får inte är testad på gravida kvinnor. Bara gravida djur. Men när jag har besvär behandlas jag. Lite som pest eller kolera för min del. 

Men som Cissi skrev är det en bakterie som var tredje kvinna bär på. Finns normalt i tarmfloran. Därför lätt att den vandrar över till slidan.  
  • MFJG
    NhjärtaD skrev 2010-11-01 19:07:55 följande:
    Vet inte rikigt, svårt att beskriva...kommer & går...
    Var har du ont? Strålande? Molande? Ilande? Regelbunden? 
  • MFJG
    Sandragumman skrev 2010-11-01 19:28:45 följande:
    men hur vet man om man har GBS själv då? om man nu inte kollat upp de såklart
    Det vet man inte. Dem berättar inte om GBS i "onödan" för att dem antagligen vill undvika att skrämma upp gravida hormonstinna kvinnor. Men prata med din BM och be henne ta en odling nästa gång.
  • MFJG
    NhjärtaD skrev 2010-11-01 19:37:09 följande:
    inte regelbunden, tjejmagen kallar man det nog, liksom nedre delen av magen....
    är mer strålande tror jag, jag är kass på att beskriva sånt när jag inte känner igen smärtan...
    Haha. Okej ;) Svårt att hjälpa då med "expert" råd ;)
  • MFJG
    Mysmamma70 skrev 2010-11-01 19:03:59 följande:
    Nej, den ska inte behandlas om den inte ger besvär för då riskerar man ju resistens, men vid förlossningen ska man ha behandling, minst fyra timmar innan bebisen föds.

Vad är det för sort du äter? Jag fick ampillicin mot mina sammandragningar och det hjälpte.
    Jag vet det där ;) Hade GBS förra graviditeten också och fick antibiotika då + att jag läst till sjuksyrra innan ;) 
    Skrev i förlossningsbrevet igår om just det där med 4 timmar för jag hann PRECIS få det sist och denna gången är det något som oroar mig. Att jag inte ska hinna få antibiotikan..

Jag är penicillinallergiker och får därför klindamycin. Testade cefradoxil men fick reaktion på den.  Har tagit 4 omgångar antibiotika denna graviditeten. SKIT JOBBIGT! Så tydligt när jag har det i urinen, sammandragningar som ökar i frekvens osv. Mycket molvärk. 
  • MFJG
    Mysmamma70 skrev 2010-11-01 20:09:29 följande:
    Vad bra, men okunskapen verkar vara stor

Enligt Socialstyrelsen ska det dock räcka med 2 timmar.

När jag födde Charlie förra året missade de en injektion som jag skulle fått på natten, den blev en timme försenad. Jag var väldigt smärtpåverkad och hade inte full koll. Som tur var hann jag få sista sprutan i tid innan han föddes.

Jag ska också skriva det tydligt i mitt förlossningsbrev, denna gång får de inte slarva, med tanke på att jag nästan förlorat ett barn tidigare så är jag ju högriskare dessutom!

Jag har också instruerat min man att noga hålla koll på tiderna jag får sprutan, så han får ringa efter dem om jag inte "är med".
    Okunskapen är stor OCH infon från vården är dålig. Jag har googlat mig fram och läst i böcker. Min sambo har fått samma instruktioner =)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)