• Emelle

December Bebis 2010 :)

MajMamman08 skrev 2010-05-03 20:00:36 följande:
    oj nu blev ja orolig!! Enligt henne så va ja i v 6+4 och bebis 7mm. Gud tänk om de inte va bra dåe?? varför va den så liten??? kanske inte mätte riktigt? va ju svårt sa hon när de va så små!!! hjälp!!!!Och om jag skulle va i v 6+4 stämmer inte då jag hade ÄL.  är så förvirrad!!! visst några dagar hit i dit,men man blir ju nojjig!!!
    Ja men min var ju alltså 1½ mm större än din då och jag är då 2 dagar efter vad du var då så det är väl helt bra el? Dom växer ju fort nu de här veckorna.
    Vet du exakt när du hade din ÄL? Jag vet ju precis eftersom vi testade med ÄL stickor och då kan vi gå exakt efter det som läkaen sa. Sen spealr det ju roll på x antal dagar iallafall då man aldrig kan veta hur lång tid det tar för ägget att fästa. Därför kunde hon ju inte säga exakt ännu om jag är mer 6+3 än 6+6 som jag är enligt ÄL för det är så svårt att se precis när det handlar om så små mått. I v 13 sa hon att det är det mest exakta. Lättare att se exakt då än vid RUL.

Hur mycket skiljer det från vad du trodde och det läkaren mätte, är det mer än en vecka?
  • Emelle
    MajMamman08 skrev 2010-05-03 21:15:42 följande:
    ja men min borde ju vara större än din då om du e 2 dagar efter mig?? åhh tänk om den inte utvecklas nu där inne!! ja jag vet att jag hade äl den 21 mars,testade med äl stickor för o se så äl kom igång efter MF,men trodde inte man kunde bli gravid så snabbt efter och direkt utan mens emellan! ska du göra något mer VUL/UL innan RUL?? då vill jag göra ett i v 13 för o se igen om man ser bätte dåe!!ska ju tillbaka igen nästa vecka för o kolla upp den där dumma vätskan med!! kanske har nått med den o göra trots allt de skiljer 5 dagar från de dr sa o de jag räknar på från min ÄL:
    Men när du gjorde VUL var du väl i 6+4?? El har jag fel nu. Du vet 5 dagar är inte konstigt. Räknar du från utslaget på ÄL stickorna el från 1-2 dara efter. Först har du ju 48 timmar efter första utslaget innan ägget verkligen släpper och sen kan det säkert ta en 3 dagar för vissa ägg att fästa, vips har du då tre dagar. Sen kan man inte mäta exakt när de är så små och 1-2 mm gör ju fler dagar så här tidgt. Då är det lätt att "räkna " fel.

Du ska se att det inte är den minsta fara.
    Men jag om någon förstår ju verkligen din oro.
    Sen att hjärtat slog på er bebis måste ju bara bertda en sak. BRA!! Positivt!!
  • Emelle
    Momalicious skrev 2010-05-03 22:15:09 följande:
    Grattis vännen! Vad härligt! Sa ju att det skulle gå bra
    Tack!!
    Momalicious skrev 2010-05-03 22:29:00 följande:
    Grattis alla som fått se hjärtan idag! Härligt!  Var på inskrivning/hälsosamtal idag. Fick massor med grejer. Fick även veta att jag ska på ultraljud vecka 29, tror det är i slutet av juli? Ska bli spännande i alla fall. Dock vägrar dom tydligen tala om på det sjukhuset vilket kön det blir så vi får allt fixa könsbestämmande UL också. Men 3D/4D ska dom göra där i alla fall. Är helnojig nu över DS och allt annat som kan gå fel. Funderar på att betala för att göra ett privat NUPP/KUB men det kostar ju skjortan. Åh, varför var jag tvungen att sitta på internet och läsa så mycket. Om jag inte gjort det hade jag inte ens vetat om att det fanns. Jäkla skit. Känner mig riktigt negativ. Är trött, och dessutom håller jag på att bli förkyld. Blä. 
    Ska du inte göra något UL innnan det typ v.18?? Verkar låångt till vecka 29 tycker jag...
  • Emelle
    Momalicious skrev 2010-05-04 08:50:23 följande:
    Haha, inser att jag kanske uttryckte mig lite fel. Jo, UL är i graviditetsvecka 18 vilket är ca v 29 i kalendern. Hade jag inte fått UL förrän jag var i vecka 29 hade jag gjort privat. Hade varit outhärdligt ju! Dessutom vill jag veta så fort som möjligt om det är nåt gravt fel som gör att det inte är livsdugligt. Men det hoppas vi ju såklart inte på!
    Ok...då är jag med...
  • Emelle

Nu sak jag försöka få tag på MVC och be att få komma och lämna urin för att utesluta UVI. Har ju så ont i magen och vill kolla upp det. Har haft osynliga UVI och de har gått upp i njurarna 3 ggr och det är ju inte sååå bra som gravid...

• Emelle
    skogsbollen skrev 2010-05-04 12:20:12 följande:
    Hej alla!Stort grattis till alla fina UL. Är det VUL ni gjort då och i vilka veckor? För det kan väl inte vara det där 17-18-veckors-UL:et redan? Hur mycket ser man på VUL?På vår MVC gör man första UL först i vecka 18 (känns jättelänge tills dess). Så var det med mitt första barn och det var jobbigt att vänta. Den här gången har jag valt att gå till en privat klinik och där ska jag göra VUL den 31 maj, i samband med inskrivningen. Då har jag just gått in i vecka 11 (om nu allt går vägen, förstås :)Hur tänker/funderar ni kring NUPP/KUB-test? Jag är så splittrad. Jag är inne på mitt 36:e år och risken för kromosomavvikelser hos barnet är ju större. Men vad gör man om det visar sig vara en hög risk och om man faktiskt kan påvisa att barnet har en avvikelse? Sånt måste man ju vara på det klara med innan man bestämmer sig för att kolla :/ Känns på nåt vis som att "leka gud" om man väljer att ta bort ett barn för att det har DS. Antar det är svårt att se innan HUR stor skada det handlar om? Hjärta, lungor osv? Eller sånt kanske man till och med kan se på ett vanligt UL? Svårt beslut!andypandyy:Ser att du oxå ska göra VUL 31 maj. Vilken vecka är du då i? Ser oxå att du har en liten född i sept-08. Vilket datum? Min/Vår lille son är född 19 september :)
    Jag gjorde VUL igår. VAr då i v6+6
    Man såg fostret och tydliga hjärtslag. VAd som var upp och ner men inte mycket mer...
  • Emelle

UVI här med...Fyyy.
    Mår inte alls bra och orkar inte just nu kommentera inläggen som skrivits sen sit men jag har läst dom...

Fick åka till jourläkare igår kväll och går nu på penicillin. Mår inte bra. HAr ont i magen, ryggen och så illamående på det...Blä!
    Har ju precis gått in i v.8 så om man är mer mottaglig för UVI under v7-8 så stämmde det ju precis på mig i allafall...

• Emelle
    Licebe skrev 2010-05-05 00:01:16 följande:
    Här är en=)Tycker det nojjas väääldigt mycket här.Ingen vill att det ska vara något fel på fostret och ingen vill få missfall,men det blir ju ingen mindre risk för att man är orolig hela tiden.Man blir galen om man går runt och är nervig 24/7:Det kommer ju inte sluta när bebisen väl kommit i december, för då är det nåt annat att oroa sig över. Då kan det bli plötslig spädbarnsdöd eller hända en olycka.Tänk istället på vilken tur ni har som faktiskt kan bli gravida,och som faktiskt just nu är det=)
    Ja jag tillhör väl en av dom som oroar mig lite väl här kanske. HAr ju tre barn innan och har aldrig nojjat eller så tidigare, men efter vårt MA i februari så slogs benen undan lite för oss och trots att det är vanligt med MF/MA så trodde jag aldrig det skulle smärta och göra så ont (i själen) Det har avrit en tuff tid och nu är jag nog extra orolig att behöva uppleva samma hemska igen.
    Men håller med om att risken inte blir mindre för det, men för min egen del tror jag det kommer bli bättre ju längre i graviditeten vi kommer. Känner mig lugnare nu redan då vi fått se hjärta som slår...
    Kan förstå om det känns löjligt, men för min egen del är det just nu så och jag är INTE en person som är orolig i vanliga fall...
Svar på tråden December Bebis 2010 :)