Inlägg från: skogsbollen |Visa alla inlägg
  • skogsbollen

December Bebis 2010 :)

Förra graviditeten var jag enormt nojjig. Tror jag ringde BM en gång/vecka Jag läste ALLT jag kunde komma över på internet, vilket gjorde att jag oroade mig ännu mer. Men jag njöt inte desto mindre för det.
    Den här gången hinner jag knappt oroa mig. Känner mig lugn och tar en dag i taget.

• skogsbollen

Som skrivet, jag nojjade mig jättemycket under första grav, men allt var ju så nytt och man undrade om det man kände var normalt osv. Tycker inte alls att det är konstigt att nojja sig. Dessutom är det ju svårt att göra nåt åt. Dumt dock om det övertar hela glädjen över att vara gravid. Då måste man nog åtminstone _försöka_ att tänka annorlunda, att man inte kan påverka det som händer.
    Men det där är svårt oxå. Minns att jag var nojjig över att saker inte stod rätt till och var rädd att inte kolla upp saker om och ifall att jag kunnat påverka, exvis om man haft UVI utan att ha jättetydliga symptom och man därför struntat i att kolla upp det och det sen visar sig ha påverkat på nåt sätt.

Illamåendet håller i sig här, men kollegorna vet om mitt "tillstånd" iaf =)

Just det ja. Jag ringde till kliniken där jag ska skriva in mig idag. Har inskrivning i vecka 10 (+ några dgr, är inte helt säker). Då gör man ett VUL oxå. Idag tänkte jag kolla om fosterdiagnostik, få lite info och så, men hon jag pratade med hade ingen koll utan tyckte jag skulle ta det med barnmorskan på inskrivningen. Fast, blir det inte sent då?? Om vi nu vill ha NUPP och/eller KUB-test, så kanske det är väntetid för att få en tid? Hur tidigt/sent kan man göra såna test?

• skogsbollen
    MalakiW skrev 2010-05-05 20:06:18 följande:
    Vad jag har förstått kan man göra kub mellan v12-14 och inte senare. Jag har bokat till 12 v+ 0. Kolla med kvinnokliniken och boka en tid! Jag tog upp det på hälsosamtalet och då sa BM att jag skulle kontakta kvinnokliniken och boka tid.  Kram!
    Tackar tackar :) Ska kolla upp det!
    Kram

Hur har ni berättat/ eller ska berätta för er närmaste? Vår lille 1,5-åring skriver blogg, så vi funderar på att låta honom få skriva det där. Alternativt filma honom när han säger "mamma bebis mage" och sen lägga ut som privat länk och mejla den till de som vi tycker ska få veta.

Med första barnet så skickade vi presenter till blivande mor-och farföräldrar i form av små handdukar där det stod Mormor, Farmor osv på... Det blev uppskattat :)
  • skogsbollen

@Emelle & MajMamman08:
    Tyckte det var en kul idé att skicka UL-bild. Håller med om att det inte känns alls lika speciellt att berätta om andra barnet, faktiskt. Kollegorna på jobbet och mina närmsta vänner här vet redan om det, så nog borde mina och sambons päron få veta det snart oxå, även om det fortfarande känns så tidigt.

Bloggen blir nog bra. Är inte så många som läser, mer än närmast sörjande =)

• skogsbollen

@Emelle:
    Ja, det sägs ju att man mår mer illa med flickbarn. Mår oxå piss den här veckan. Knappt jag pallar med jobbet.

• skogsbollen

Joinar de trötta här inne... Vilken grymt förlamande trötthet. Somnar var jag än lägger ner huvudet.
    När sonen sov middag igår så passade jag på att ta en långsovning på 2 timmar, men hur mycket man än sover så är man lika förbenat trött.

Det går i slow motion på jobbet. Tack och lov har jag ett stillasittande jobb, men hjärnan är inte särskilt alert.

• skogsbollen
    Mjukamilla skrev 2010-05-12 10:18:13 följande:
    jag får tyvärr kliva ur tråden... det fanns inget kvar i livmodern. som tur är slipper jag skrapning elle rnåt annat sånt då kroppen har skött sig ordentligt.tråkigt som fan, men jag var lite mentalt förberedd på det så jag är inte alldeles förkrossad.vi försöker igen när mensen kommit tillbaka.... jag dyker nog upp i en annan tråd snart igen
    Usch, vad tungt! :( Håller utkik efter dig i andra trådar. Lycka till!
    mama kattis skrev 2010-05-12 09:31:46 följande:
    Däremot har jag ont i magen, som kramp, speciellt sent på kvällar, nätter och tidig morgon. Är det det som menas med förstoppning?? Är första barnet för mig...Ha det gott allihop!
    Här har du en till med magont. Brukar vakna vid 4-tiden av krampliknande och brännande värk. Vill minnas att det var samma vid min första grav, i början. Tror det är dels magen, dels växtvärk. Livmodern växer ju så det knakar och det lixom drar och sliter därinne.

Vad gäller magen så är min enormt långsam. Vad som hjälpte min mage under förra grav var Duphalac. Receptfritt och ofarligt för gravida. Inte heller är det vanebildande. Det kan ge lite jobbiga biverkningar i början, typ bubbelmage och magknip, men det går över.
  • skogsbollen

Haha, ja, drömmarna kan bli hur knäppa som helst.

När det började närma sig förlossningen under min förra grav så drömde jag att jag låg på operationsbordet för att förlösas med kejsarsnitt. Men istället för att plocka ut en bebis så började läkaren plocka ut det ena silverbesticket efter det andra. Jag var skitförbannad och skrek att jag ville ha min bebis, men läkaren tyckte inte att jag skulle vara så upprörd; det var ju äkta silver, så vi skulle bli rika.
    Sjukt!! :)

• skogsbollen

@we wish for a baby:
    Beklagar verkligen! Herregud så många dubbla känslor det måste vara :(
    Kramar till dig/er!

• skogsbollen

Hej tråden!

Vecka 10 nu (troligen) och har inte alls haft energi till datorer om kvällarna. Jobb till klockan 17 eller 15 (om jag hämtar lilleman på dagis), sen är det high life tills dess att lilleman somnar vid 20-tiden och då slocknar jag i soffan tills dess att sambon väcker mig och tycker jag ska borsta tänderna och släpa mig till sängen.

Känns trist att inte orka hänga med här, men jag hoppas det vänder.
    Småjobbig eftermiddag igår. Fick åka till akuten för mensliknande blödning och magont. Tack och lov visade VUL ett foster med ett hjärta som slog och idag blöder jag inte längre. Känns ändå lite oroligt att inte veta VARFÖR jag blödde. Inskrivning på måndag, inklusive läkarbesök och VUL, så det känns skönt att kolla upp det igen.
    Nån mer än jag som haft blödningar utan att det varit nåt konstigt?
Svar på tråden December Bebis 2010 :)