Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

December Bebis 2010 :)

Willes Mamma 08 skrev 2011-03-11 14:03:30 följande:
    Något som slog mig i går när ja o några vänner pratade. Lixom Albin blir nu 3 mån. Snart 4 mån,jissses ska han kunna sitta då med stöd och äta gröt?? Helt sjukt ju...gud då e han ingen liten bebis längre jöe "snyft"

Nej det går alldeles för fort det här!!
    Albin försökte idag för första gången vända sig från mage till rygg....han har typ totalvägrat innan o ligga på mage

Är det nån mer som helammar här inne???
    Jag får panik över att min plutt blir 2 månader inatt! Min bebis börjar bli stor!
    Loke har redan vänt sig från mage till rygg. Gjorde han när han var 2 veckor. Han har vänt sig 2ggr till efter det, men nu var det ett tag sen han gjorde det. Han gillar o ligga på magen, men inte för länge. Han sover gott iaf på mage =)
    Jag helammar.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Willes Mamma 08 skrev 2011-03-11 14:21:23 följande:
    Duktig kille
    Albin ligger mest nöjd o kikar, precis som att han inte orkar o träna,hehe o blir sur om han måste "anstränga"sig när han ligger på mage.
    Ja så de ska bli spännande o se om han fortsätter fösöka el om han väntar lite till.

Nu har du kanske inte tänkt på detta då din bara e 2 mån?? Men hur har du tänkt och göra nära han blir 4 mån? Med gröt o sådant där? Jag har inte en aning.
    .
    Sen funderar jag på om ja skulle ge honom ersättning kvällsmålet, alltså först amma o sen ersättning för o se om han sover bättre?? Han äter var annan- tredje timme på natten....e så trött! Dagtid kan han hålla sig 4-5 timmar. Varför kan han inte de på natten??
    Men är så rädd att han ska föredra flaskan istället??
    Jag har tänkt på detta, hur länge jag ska amma o när jag ska ge smakportioner. Men vet inte om jag ska börja med det när han är fyra mån eller vänta till 6 mån. Hade tänkt o börja jobba om några månader lite smått så det kanske är bra o ge lite när han är fyra månader.....
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Jag har också problem med nattningen. Den går inge bra o jag blir frustrerad. Vill ha kväll för mig själv men får inte för bebisen!!! Vid sju så badar vi honom, sätter på pyjamas, ny blöja och ligger o myser och ammar i sovrummet och har bara hans nattlampa tänd. När han somnar vid bröstet så lägger jag honom i hans säng som är uppvärmd med vete kudde och på hans kudde ligger min tröja som jag hoppas luktar mig. Oftast vaknar han när jag lägger honom i hans säng då ger jag nappen, men 90% av gångerna så vill han inte ha den. Som idag! Han somnar vid bröstet och han somnar när han ligger på mig men lägger jag honom i sängen så vaknar han! Åh, blir frustrerad. Hur vet man om dom är övertrötta? Han har sovit ganska länge på em iofs, men trött bör han vara då han somnar lite då o då. Jag vill inte att min tutte ska vara en trygghet o endast kunna sova av den. Inte heller min famn, vill att han ska sova i sin säng och även att han ska kunna somna i den! Hur gör man????

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Christel83 skrev 2011-03-13 22:14:10 följande:
    Ett litet tips är att ha brios vyssan Lull tassar på spjälsängen så kan man vagga dem tills sömn! Funkar bra hos oss!
    Dom ska vi köpa.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Mysmamma70 skrev 2011-03-13 22:05:55 följande:
    För de flesta är det svårt att hitta några rutiner förrän runt 4 månaders ålder, så ta det med ro och var lyhörd för hans behov av närhet så kommer det att gå lättare

Alla bebisar har olika behov.
    4 månader. Åhua, ett tag kvar! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Självklart ger jag Loke den närhet han behöver. Det jag har problem med som jag vill ha tips om är hur man får honom o somna själv i sin säng. Det vill han inte! Han kan sova där om man lägger ner honom där när han sover. Lägger man ner honom o han vaknar så duger inte nappen. Den vill han inte ha. Bara mitt bröst. Han kan inte suga på mig i flera timmar.....igår sög han i över en timme..... Han sov mellan oss i natt.

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Momalicious skrev 2011-03-14 10:34:59 följande:
    Har du testat att lägga ner honom när han är mätt och nöjd? Blir han arg då? Elliot brukar ligga och prata en stund och sen somnar han. Är det på dagen brukar jag lägga hans snutte över ögonen. Vet inte alls om det kan funka för dig men det funkar här iaf. :)
    Jag ammar honom i min säng och när han somnar vid bröstet efter att ha ätit i 45-60 min så lägger jag ner honom i hans säng och han vaknar o vill inte ligga där. Lade snuttefilten över hans ansikte i natt (som luktar mamma) men så fick jag inte göra för honom! :/
    Man måste väl vara mätt efter att ha ätit i 60 min? Eller? =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Jenni78 skrev 2011-03-14 11:44:38 följande:
    Du kanske kan prova att låta henne ligga kvar vid bröstet o sova tills hon kommer in i djupare sömn innan du lägger henne i sängen?
    Jag ligger där tills han släpper bröstet själv.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Jenni78 skrev 2011-03-14 12:05:37 följande:
    Jo, men att HAN ligger kvar ett tag menar jag.
    Mysmamma70 skrev 2011-03-14 15:34:36 följande:
    Det tar minst 10 min innan de kommer in i djupsömn, efter den tiden är de oftast lättare att flytta på
    Men då somnar han inte i sin säng som jag vill att han ska göra! =)
    LillSnurr82 skrev 2011-03-14 15:59:04 följande:
    För er som inte får era bäbisar att fortsätta sova när ni lägger ner dem.. tips är ju att se till att sängen inte är kall. En snuttefilt som luktar mamma (om ni ammar kan man spruta lite mjölk på snuttefilten så får den extra mycket doft av mamma) vid näsan kan ju lugna om dom vaknar till..

Agnes somnar som en gris om dagarna i sin vagga, med napp och snuttefilt att hålla och pilla i som ligger lite över ansiktet så inte nappen ploppar ut. Hon gillar även att varva ner genom att lyssna på sin speldosa innan hon somnar..
    När hon väl somnat där (brukar även natta henne där ) och sovit ett tag så går det enkelt att lyfta över henne till sin säng..
    Har värmt upp hans säng med vetekudde, har en tröja på hans kudde som jag använt och har en snuttefilt bredvid hans ansikte som luktar mig. Använder speldosan jag spelade för magen när han låg där! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    linasmama skrev 2011-03-14 17:41:49 följande:
    Har du provat att lägga honom på mage istället för rygg? De få gånger Sixten somnat själv la jag honom på mage..
    Ja, när jag får slut på ideér lägger jag honom på mage. Inte alltid han somnar då heller! :(
    Mysmamma70 skrev 2011-03-14 17:44:04 följande:
    Suzzy - du blir nog mindre frustrerad om du slutar förvänta dig att han redan ska kunna somna själv i sin säng, han har tydligen helt andra behov just nu
    Ja, jag får väl inse att det inte kommer o funka. För göra det sen när han blir äldre! =)
    Loke 11/1-2011
Svar på tråden December Bebis 2010 :)