Inlägg från: Trollungarnasmamma |Visa alla inlägg
  • Trollungarnasmamma

December Bebis 2010 :)

3 barns mamma84 skrev 2010-09-06 21:16:06 följande:
    NhjärtaD:
    Hahaha tycker du oxå att ajg ska göra Tul eller nääh jag hoppas att han är en på 3000g hehe men jag drömde om en kille på 7300g herregud tror du inte jag svettades dagen efter av drömmen.

När ska du göra Tul ?
    ne men du skrev juh de

Blir inte förrens v 30,31 tror jag, inte fått tid ännu....
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-06 21:21:47 följande:
    2 barnsmamman: vart hade du tagit vägen??

Nån som vet om SF måttet har betydelse om man får stora barn el inte??? när BM mätte min mage hade jag 26,alltså övre gränsen... oups tänkte ja....kommer bebisen bli bigg då?? det är ju mitt 2;a barn,el vad är det egentligen som avgör o man har nåttt o gå på?? e livrädd o få stor bebis,då vill jag ha planerat kejsarsnitt.
    Jag låg på 29 Förvånad oxå övre, men det var inget som oroade BM verkade det som, men ska nog få ett TUL tack vare min medicinering, är du jätte orolig för ett stort barn kan du juh säga det till henne...men jag läste att det kan bero på mycket fostervatten ele tvillingar allt är individuellt oxå & de kan mäta fel nån gång me....
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-06 21:31:31 följande:
    aj då,inte skoj o bli avstängd men skoj att du e tillbaka!

Vet inte om du såg de,men jag använder mitt rätta nick nu istället för Majmamman08 som jag hette innan

Aj då... ja första grav så låg jag bra till på sf kurvan o sonen vägde 3645gram. Känner att jag inte vill ha en över 4 kg...e så rädd för de!

Förstår om du vill o ska få kejsarsnitt om du får barn på 5 kilo....ajaj
    Varför är du rädd för att den ska väga över 4kg? Jag kan mer känna att de blir så stora så fort när de väger mycket
    Men visst har jag funderat på om det är någon skillnad på att föda ett större barn än mina pluttar på 3020 & 3480 g....
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • Trollungarnasmamma
    Willes Mamma 08 skrev 2010-09-06 21:53:13 följande:
    Ja va i v 25 o låg på 26....hon sa inget utan tyckte nog de va normalt,bara ja som kände att oups,betyder de att jag ska ligga så hela tiden o få stor bebis.
    ja e så rädd för o spricka:-O ja de e väl de flesta kan ja tänka mig sen känns de lite som du säger att de växer ju så fort...hehe

När hon mätte så låg bebis på höger sida rätt högt upp...helt tomt på vänster sida,haha va skit mysko,jag fick känna
    Okej, min sa att det var stort så vi får väl se hur det går

Ja jo det är nog inte så kul, men det kan juh även handla om hur fort bebis kommer ut & om man krystar när man inte ska...

haha vad coolt
    delifi2 skrev 2010-09-06 22:28:21 följande:
    sf-mått är som sagt att man bara mäter livmodern inte bebisen och allt beror på hur barnet ligger och hur mycket vatten man har.
    William låg på sidan så min bm kunde inte mäta sf-måttet då.

Vilken sida ligger era barn på?
    min skruttis ligger på vänster sida med ryggen uppåt och bena nedåt
    Ingen aning faktiskt....
    skogsbollen skrev 2010-09-06 23:02:50 följande:
    BM-besök idag och nu är mätningarna igång. Lite kul att det idag är v. 24+3, exakt lika långt in i graviditeten som när första mätningen gjordes med sonen. Kan inte låta bli att jämföra ju. Allt såg bra ut, en livlig och lite ettrig krabat i magen som buffade och sparkade tillbaka när BM klämde på honom/henne.

Blodtryck: 130/70
    SF: 23,5
    Fosterljud: 146

@jenny1217:
    Vad kul att ni oxå ska ha den 23:e. Det är samma här. Jag har en son sen innan (han blir 2 om några veckor) och när jag väntade honom var jag oxå väldigt liten. Jag var vältränad innan jag blev gravid den gången och magmusklerna höll in magen ganska länge. Igår mötte jag en tjej som jag inte träffat sen strax innan jag födde sonen och hennes kommentar var "oj, den här gången syns det ju mycket på dej... förra gången var du väl ungefär lika stor som du är nu precis när du skulle till att föda". Nu har jag fått svart på vitt att så inte alls var fallet :)

Det där med svullet underliv känner jag verkligen igen, i synnerhet venusberget. Ser enormt ut, tycker jag. När jag just gått ur sängen på mornarna så är det som om allt blod rusar dit och det lixom spänner och kittlas ett tag.

Pratade med min BM idag om det där med att föda stora barn. Hon sa att oftast anpassar sig ju barnet efter mammans storlek och sen menade hon på att det inte alls behöver vara jobbigt att föda ett stort barn. Jag har inte en susning. Sonen vägde strax under 3 kg. Men BM berättade om en vän till henne som fött 3 barn. Första vägde 3,5 kg och var jättebesvärlig att få ut, andra vägde 4,8 kg och kom som en raket. Till tredje barnet hade hon börjat läsa till BM och var alldeles för påläst och därmed orolig och otrygg under förlossningen, vilket gjorde att den drog ut på tiden och blev jättejobbig, trots att bebisen bara vägde 3,4 kg. Så stor bebis behöver inte betyda jobbig förlossning :)

@Ninnie:
    Usch vad jobbigt, men skönt att du får kolla upp det. Får hoppas att det inte är nån fara eller att det påverkat för mycket. Håller tummar!

Okej, tack för researchen
    Heavengirl skrev 2010-09-07 07:14:08 följande:
    Ett tips är att prova Weledas havandeskaps olja. Jag smörjer in magen med den varje dag! Ingen bristning än, är snart i v 26 Glad

Finns även ett billigare alternativ på sådan olja på Apoteket...men vet inte hur effektiv den är!
    Då har du tur

Jag har haft 2 grav tidigare & inte fått en enda bristning & inte smörjt heller, denna PANG BOM, men har gått upp mycket mycket mer än med de andra så det spelar oxå in....
  • Trollungarnasmamma

Usch, jobb idag & imorgon...inte nått sugen på det, men än så länge måste jag juh för annars har jag ingen inkomst.....suck suck....

• Trollungarnasmamma

Tänkte på när vi snart börjar skriva att våra skatter har kommit ut till oss läääängtar så, spännande att se vilka som blir först ut hihihihi

• Trollungarnasmamma
    skogsbollen skrev 2010-09-07 12:11:08 följande:
    @NhjärtaD:
    Hmm, researchen? :)

Som skrivet, jag tror faktiskt inte heller att bristningar motverkas av att man smörjer, men jag smörjer ändå... eller jag har egentligen alltid smörjt hela kroppen dagligen eftersom jag sen födseln är en "torris" och får eksem om jag inte håller efter huden.
    Har oxå svårt att tänka mig att mängden underhudsfett påverkar, utan det är bara vad jag har hört. Tror nog mer på att det är hormonellt isf.
    MEN egentligen tycker jag inte att det spelar nån roll alls. Kroppen förändras ju när man väntar barn och när man blivit mamma, så är det bara... och med tanke på vad man får i slutändan, den lill* bebisen, så känns det som det kan kvitta. Huvudsaken är att man mår bra ju.... Fast sen kan det såklart vara så att en del mår mindre bra av att kroppen förändras.

Innan jag var gravid med sonen så var jag en riktig tunnis, spinkiga armar, platt mage, dock lite hull på lår och rumpa. Efter att jag fött sonen har jag fått mycket rundare former och min sambo har till och med, så här i efterhand, vågat säga att han tycker jag är mycket snyggare nu, mycket kvinnligare. "Innan såg du ut som du blivit överkörd av en ångvält", säger han
    Ja ang skillnade att föda stora & små barn
    ÄlskarNova skrev 2010-09-07 14:44:15 följande:
    JAG HAR FÅTT HAVANDESKAPSPENNINGEN BEVILJAD! *glad!* Skål

så nu har jag bara 20dgr kvar att jobba (går hem den 6oktober)!  
    Fyyy vad härligt

Håll tummarna för att jag får SP om en vecka, isf har jag bara 7 dagar kvar att jobba!!! ele ja bara 3 inbokade!
  • Trollungarnasmamma
    ÄlskarNova skrev 2010-09-07 15:17:43 följande:
    jag är också timvikarie...
    Såå du har ingen rad ele tjänst?? De ringer när de behöver dej??
  • Trollungarnasmamma
    linn78 skrev 2010-09-07 17:21:37 följande:
    Nu spammar jag tråden=)

Men jag har ju helt glömt att skriva till Emelle: Vilken underbart foto på er lilla prinsessa!! Jättesöt verkligen!
    Förlåt, men jag har alltid undrat vad f-n spamma betyder Skäms
  • Trollungarnasmamma
    Karttikeya skrev 2010-09-08 17:56:33 följande:
    Grattis till pojken Moma!

Nu är jag hemma igen. Tänker INTE sova på sjukhuset mer. Hade nog världens värsta natt i natt så det är inte värt två timmars mindre i restid.. Nu kommer jag visserligen vara hemma 23 och måste åka igen halv sex, men det får fungera. Sover ändå inget på sjukhuset och igår grät jag mig till "sömns". Kanske fick sova 20 minuter totalt. Jag HATAR verkligen att sova ensam, utan Martin och hemifrån. Känns mycket värre nu när jag är gravid, blir så ynklig och känner mig minst i världen.. Vill vara hemmahemmahemma! Känner mig lite löjlig nu när jag är hemma och det inte är dags att sova borta, men är väl inget värt att gå och ha ångest för något och ändå inte sova något..

Har mått lite illa till och från dessa dagar, och när jag står stilla för länge blir jag typ svimfärdig. Orkar inte gå hela tiden heller, så det blir så många pauser där jag kan sätta mig på en stol som jag bara kommer åt. Någon som upplever detsamma?
    Jag började må illa inatt & det har fortsatt idag Obestämd
  • Trollungarnasmamma
    Emelle skrev 2010-09-09 12:11:53 följande:

Hoppar in här på lunchen!!
    Öppnade posten och där ligger min bevilajde HP från FK!!!
    Det tog mindre än en vecka att få den beviljad!!
    Försökringskassan KAN alltså fortfarande när dom vill!
    Jag är sååå lättad nu när man har det svart på vitt även om jag inte trodde något annat!

7 veckor kvara att jobba. Bara 7 veckor, sen blir det bebisledigt i ett år!! HURRA!!!!!!!! Skål

Nu sak jag springa (nja...vagga) ner till jobbet och be  min chef fixa en vikarie åt mig!!

Wiiieee, vad kul
Svar på tråden December Bebis 2010 :)