Willes Mamma 08 skrev 2010-09-06 21:53:13 följande:
Ja va i v 25 o låg på 26....hon sa inget utan tyckte nog de va normalt,bara ja som kände att oups,betyder de att jag ska ligga så hela tiden o få stor bebis.
ja e så rädd för o spricka:-O ja de e väl de flesta kan ja tänka mig

sen känns de lite som du säger att de växer ju så fort...hehe
När hon mätte så låg bebis på höger sida rätt högt upp...helt tomt på vänster sida,haha va skit mysko,jag fick känna

Okej, min sa att det var stort så vi får väl se hur det går
Ja jo det är nog inte så kul, men det kan juh även handla om hur fort bebis kommer ut & om man krystar när man inte ska...
haha vad coolt

delifi2 skrev 2010-09-06 22:28:21 följande:
sf-mått är som sagt att man bara mäter livmodern inte bebisen och allt beror på hur barnet ligger och hur mycket vatten man har.
William låg på sidan så min bm kunde inte mäta sf-måttet då.
Vilken sida ligger era barn på?
min skruttis ligger på vänster sida med ryggen uppåt och bena nedåt
Ingen aning faktiskt....
skogsbollen skrev 2010-09-06 23:02:50 följande:
BM-besök idag och nu är mätningarna igång. Lite kul att det idag är v. 24+3, exakt lika långt in i graviditeten som när första mätningen gjordes med sonen. Kan inte låta bli att jämföra ju. Allt såg bra ut, en livlig och lite ettrig krabat i magen som buffade och sparkade tillbaka när BM klämde på honom/henne.
Blodtryck: 130/70
SF: 23,5
Fosterljud: 146
@jenny1217:
Vad kul att ni oxå ska ha den 23:e. Det är samma här. Jag har en son sen innan (han blir 2 om några veckor) och när jag väntade honom var jag oxå väldigt liten. Jag var vältränad innan jag blev gravid den gången och magmusklerna höll in magen ganska länge. Igår mötte jag en tjej som jag inte träffat sen strax innan jag födde sonen och hennes kommentar var "oj, den här gången syns det ju mycket på dej... förra gången var du väl ungefär lika stor som du är nu precis när du skulle till att föda". Nu har jag fått svart på vitt att så inte alls var fallet :)
Det där med svullet underliv känner jag verkligen igen, i synnerhet venusberget. Ser enormt ut, tycker jag. När jag just gått ur sängen på mornarna så är det som om allt blod rusar dit och det lixom spänner och kittlas ett tag.
Pratade med min BM idag om det där med att föda stora barn. Hon sa att oftast anpassar sig ju barnet efter mammans storlek och sen menade hon på att det inte alls behöver vara jobbigt att föda ett stort barn. Jag har inte en susning. Sonen vägde strax under 3 kg. Men BM berättade om en vän till henne som fött 3 barn. Första vägde 3,5 kg och var jättebesvärlig att få ut, andra vägde 4,8 kg och kom som en raket. Till tredje barnet hade hon börjat läsa till BM och var alldeles för påläst och därmed orolig och otrygg under förlossningen, vilket gjorde att den drog ut på tiden och blev jättejobbig, trots att bebisen bara vägde 3,4 kg. Så stor bebis behöver inte betyda jobbig förlossning :)
@Ninnie:
Usch vad jobbigt, men skönt att du får kolla upp det. Får hoppas att det inte är nån fara eller att det påverkat för mycket. Håller tummar!
Okej, tack för researchen

Heavengirl skrev 2010-09-07 07:14:08 följande:
Ett tips är att prova Weledas havandeskaps olja. Jag smörjer in magen med den varje dag! Ingen bristning än, är snart i v 26
Finns även ett billigare alternativ på sådan olja på Apoteket...men vet inte hur effektiv den är!
Då har du tur
Jag har haft 2 grav tidigare & inte fått en enda bristning & inte smörjt heller, denna PANG BOM, men har gått upp mycket mycket mer än med de andra så det spelar oxå in....