Inlägg från: thegoddess |Visa alla inlägg
  • thegoddess

December Bebis 2010 :)

Willes Mamma 08 skrev 2011-04-01 09:46:09 följande:
    Hello Girls!
    Hoppas ni mår bra!

Nån som kan hjälpa mig med lite tankar o ideer??

Albin äter så ofta på nätterna, kl 20:00 sen 23:00, 02:00,04:00 ,06:00 ca tider, i bland mer, aldrig mindre i varje fall!
    Hur får man dem i soooova hela natten??
    Jag har försökt o ge honom ersättning vid 23 målet i hopp om att han ska sova lite längre, men han tar inte flaskan, han blir bara dö arg o skriker och spottar ut de. ålar o har sig. Sambon har med försökt då ja tänkte att jag luktar mat osv.
    Testade på dagen en gång, då gick de lite bätte, han va inte arg i varje fall,men han åt kanske 10 ml på 1 halvtimme, varav hälften han spottade ut av de 10 ml.
    ja som va nojig att han skulle föredra flaskan om ja börjar lite smått till natten, hehe! så fel jag hade!

Vill ju amma o allt funkar ju osv, bara de att jag hoppas på att om han äter 1 mål ersättning att han ska sova bättre då.

de va lite från mig:)
    är du säker på att han e hungrig han kanske klarar sig med napp. Ronja får mat ibland vid 3 på natten men ibland så får jag henne att somna om utan
    vad är det för storlek på flasknappen? kanske flödet är fel för honom.
  • thegoddess
    LokesMammi skrev 2011-04-03 14:38:29 följande:
    Ja, den är på 12kvm så........... =)

Vet inte vad det är med min hand men igår kväll börja den "fjuna" sig. Känns som den lever eget liv, mina fingrar. Vänster. Känns som man ska få kramp i fingrarna närsomhelst.......typ...svårt o förklara. Har inte samma styrka i handen o det känns jättekonstigt o skriva med handen........
    karpaltunnelsyndrom??
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/

e så trött på spy :( lovar hon spyr minst 5 gånger innan nästa gång hon äter. byter kläder på oss båda, torkar golv, byter haklappar och hanr små haddukar överallt. gaaahhh. spelar ingen roll hur mycket ersättning hon får. sen dregglar hon som tusan på det med. undrar om det redan är tand som lurar. kan ju börja från 3 mån och sen kan det ta jättelång tid innan dom tittar ut.

har nu köpt nan pro 1 då jag itne tycker semp1 var nån skillnad än nan 1. men får väl låta henne dra i sig hela sempen först.

har ni fått eran mens än? jag satte in hormonspiral för 2 veckor sen och blödde lite grann ett par dagar efter sen var det inget på några dagar sen jävlar braka det loss. haft MEGA mens i 7 dagar. nu har det trappat ner men innan hade jag bara mens 4-5 dagar. hoppas detta bara har med spralen att göra.. hon sa ju faktiskt att mensen troligtvis kommer vara mycket mindre eller tom kunde försvinna.
  • thegoddess
    ludicrous skrev 2011-04-03 18:16:45 följande:
    Thegodess , hon har inte typ reflux då? Att magmunnen inte e helt stängd.

Jag skulle haft mens typ nu, äter cerazette, men fick bara lite typ rosa flytningar. Jag hoppas det håller sig så. Sist jag åt cerazete blödde jag jämt ;(
    ja omöjligt är dt ju inte. verkar dessutom vara vanligt även om många får lindrigt. ska kolla upp detta helt klart. men får nog prova ge henne mindre port tätare först
  • thegoddess

ronja vägrar ens ligga på magen men hade hon vela sova på magen hade jag låtit henne ligga så på dagen inte på natten

• thegoddess

så här gör vi..

lägger ronja när hon fortfarande är på gott humör så inte sängen förknippas med nåt som inte är bra. hon har en snutts under armen och vi läger henne i sin spjälis som står vid änan av våran säng. vi ligger där en stund och hon pillar med våran han, håller i fingrarna. stoppar in nappen som man ibland får hålla fast så hon tar den efter en stund. lägger snuttisen lite grann mot nappen så den liksom håller emot. ronja har nämligen världsrekord i att spotta ut napp men hon vill ändå ha den. tokfia!
    sen går vi ut och hr babylarmet på. gnyr hon går vi in och stoppar in nappen säger god natt å klapar kinden eller uss på pannan och går ut igen. brukar somna inom 20 min

Idag la jag ronja på en filt på soffan när hon precis hade vaknat. var alltså på sitt bästa humör. en riktigt glad skit som rullade till rygg 2 gånger. :)) 

• thegoddess

köpte förresten en pilates boll igår så nu ska här gungas haha köpte den mest för att gunga med ronja istället för att promenera runt här.. men jag sa till min sambo att jag skulle träna.. får la träna lite med. gungade med henne förut och det kändes faktiskt i lår och lite i ryggen så det var ju bra

här kommer ett par nya bilder på min skrutt

• thegoddess

jag började ge ronja katrinplommonpure det rekomenderade tom bvc när hon var 13 veckor. bara ja blandade ut det med vatten lite grann. det gick bra. sen gav jag lite banangröt ch det har oxå gått bra. sen har hon smakat på majskrok som hon slickar på. gott tydligen. idag fick hon prova smörgåsrån som jag tog liten bit och smulade mellan fingrarna och la på tungan. roliga grimaser men tyligen helt ok. sen gav jag några små bitar och det gick allt ner. å så fick hon mutta lite vatten med. nu är hon 15 veckor.

så här har jag uppfattat det: (dietist har vart på vårt bvc)

att tanken med smakisar är att dom ska känna smaken inte äta sig mätta på det.

att det rekomenderas med smakisar från 4 mån om dom får ersättning och 6 mån om man ammar. efter 6 mån behöver dom alltså äta lite mera än bara bröstmjölk.

i samband med att man börjar med smakisar kan man även börja med majskrokar och smörgåsrån. smörgåsrån innehåller gluten vilket man behöver vänja dom vid med små mått.

man ska ge en sak i taget. alltså tex 3 dagar ger du plommonpure. därefter 3 dagar med potatis osv. så ser du hur din bebis reagerar på det dom får. annars vet du inte vilket dom blev kass av om dom blir det.

man ska ge smakis när dom är mätta efter amning eller ersättning för då är dom glada och nyfikna mer än när dom är super hungriga eller trötta.

• thegoddess
    thegoddess skrev 2011-04-05 16:48:51 följande:
     å så fick hon mutta lite vatten med

asså et skule ju stå SMUTTA inte MUTTA haha
    e så trött på detta tangentbordet man får banka ner dom haha så yes jag har gått skolan :)
  • thegoddess
    Haligh skrev 2011-04-05 18:04:21 följande:
    I förrgår fick Sigrid ersättning för första gången - och blev helt förstoppad!! Fortf inte kommit ut nåt, o vanliga fall bajsar hon flera gånger om dagen! Sen dess har jag ju ammat, men det känns inte bra?? Finns det nåt man ge? Hon verkar inte må dåligt av det...
    finns endel..
    om det snart e dags för smakisar kan du ge henne katrinplommonpure blanat med lite vatten
    blanda i en tesked rapsolja
    sempermagdroppar från apoteket
    men det bästa är att du köper nan pro i affären det är den senaste som man kan ha ända till 6 mån och den innehåller bifidus (ska vara som laktulos)

det är mina tips
Svar på tråden December Bebis 2010 :)