December Bebis 2010 :)
Jag är en doldis här i forumet som har läst och uppskattat att följa med på era diskussioner men utan att själv ha haft ett behov av att framföra mina synpunkter. Fram tills nu. Och till gengäld blir det ett långt inlägg. Jag hoppas jag är välkommen in så här på sluttampen av vår långa resa:)
Jag ska bli förälder i december och ser mycket fram emot det!
Det är den senaste diskussionen om alkoholkonsumtion som manar mig dock att skriva detta inlägg. Jag skräms över vilka krafter det är som gör att oliktänkande blir utfrysta ur diskussionen på detta forum. Den person som yttrade en annan uppfattning än den skrivna majoriteten i alkoholfrågan, ställde också en oroad fråga om sina menssmärtor - och besvarades med total tystnad och ignorans! Skrämmande gryppdynamik..
Naturligtvis är hon inte en sämre mamma eller gravid än någon annan på detta forum, och ja, menssmärtor är vanligt men kontakta BM om du är orolig!
Jag tror det är mer skadligt för våra barn att lära sig mobbingbeteende än att smutta på alkohol, äta lite blåmögelost eller råka måla med våtrumsfärg. Om vi som föräldrar inte kan förmedla respekt och tolerans gentemot våra medmänniskor så kommer våra barn lida långt värre öden än det förstnämnda scenariot.
Genom att följa livsmedelverkets riktlinjer och försöka undvika exponering av gifter i den mån det går (avgaser, kemikalier, alkohol, nikotin osv) samt att visa tolerans och respekt för dina medmänniskor så tror jag att man har kommit långt på vägen!
Vi bär alla ett ansvar för vilket socialt klimat våra barn ska växa upp i, och vi bör alla försöka föregå med gott exempel.
Jag hoppas att viktiga, men ibland känsliga, teman som alkoholkonsumtion, ammning och barnuppfostran fortfarande kan föras under vuxna, civiliserade former här på forumet eftersom det är teman som angår oss alla.
Mvh
DrLiz