• Licebe

December Bebis 2010 :)

Här kommer receptet till microkola som någon ville ha:

50 g smör eller margarin
    1/2 dl vetemjöl
    2 msk kakao
    1 dl strösocker
    1/2 dl ljus sirap

Alla ingridienser i en microtålig bunke.
    In i micron i 20sek.
    Rör om.
    In i micron i ca 2min.
    Rör om och häll ut på bakplåtspapper och ställ in i kylskåp så den får svalna.
    För hårdare kola, längre tid i micron

• Licebe
    Annnika skrev 2010-10-29 13:49:35 följande:
    hej allihop :) tänkte höra lite med er som varit hos barnmorskan och kollat så bebisen ligger rätt.. jag ska dit nästa vecka och kolla detta och jag har hört och läst att barnmorskan kommer känna jättehårt runt bebisens huvud.. e lite nervös för detta.. såklart fattar jag ju att barnmorskan kan sitt jobb men jag kan inte låta bli att oroa mig.. trycker de jättehårt? tänker ju på den lille pluttens huvud..

kram på er!
    Min bm har inte tryckt hårt alls.
    Dumt nog är jag jättekittlig (stavning) just där hon trycker, så förrförra gången när hon skulle känna så gick det inte för att jag ryckte till och började skratta=)

Tror inte att du behöver oroa dig=)
  • Licebe
    Momalicious skrev 2010-10-29 14:27:47 följande:
    Vilken värme kör du den på? 750? Blev så sugen

Bra fråga, jag och tekniki.
    Trycker bara på startknappen, så jag antar att det är på full effekt=)
  • Licebe
    SaraKlippan skrev 2010-11-02 06:22:08 följande:
    Hej allihopa! :) Igår kl 12:28 föddes vår lilla pojke med kejsarsnitt 5 veckor för tidigt. Han vägde 2455 gram och är underbart fin och klara sig jätte bra med andning o så. Vilken lycka när man hörde hans skrik när de plockade ut honom! Jag och min sambo började båda stor tjuta där bakom skynket! Lite jobbigt sen när de tog ut honom o sambon följde med o ja fick ligga kvar där utan mina prinsar! Dröjde ca 2 timmar innan ja fick träffa vårt barn men som tur var så va sambon med honom hela tiden och det var underbart när ja kom åkande i sängen o fick se min sambo sitta där med vårt lilla knyte på bröstet! Lyckotårarna bara sprutade! Sen fick ja lille Benjamin till mig och låg kvar där med honom på bröstet till kl 23:00 då vi var tvugna att få lite sömn. Han var jätte duktig o fick mat genom sond men var ändå lite sugen på tutte o försökte att sutta lite från mina bröst! Nu ligger ja här o har precis vaknat o vill bara komma till min pojke igen! Min sambo sover, jag har svårt för att sova mer o har lite ont. Har precis fått smärtstillande och ligger här o oroar mig för hur det ska gå när ja behöver bajja! Rädd för att röra mig då de gör rätt så ont o känns obehagligt! Undrar hur lång tid de tar innan ja kan röra mig någorlunda igen? Hade gärna skickat en underbar bild men ja kan inte bifoga bild när ja är här inne i mobilen :( så ni får vänta ett tag till! Vi kommer kanske att få åka hem i slutet på veckan! Kram till er alla och tack för alla lyckönskningar :) ni är underbara!
    Åh, Grattis!!
    Är ju omöjligt att inte längta ännu mer när det är flera som får för sig att komma ut för tidigt=)
    Kommer va tokig av längtan i slutet av graviditeten, men det kanske är det som behövs för att man inte ska vara rädd för förlossningen.
    Hur kändes det med kejsarsnitt nu då?
    Man känner väl att dom är i magen och gräver även fast man är bedövad?
  • Licebe

Godkväll mina damer=)
    Har ikväll varit iväg och tränat med hunden på agilityplanen med brukshundsklubben.
    Blev att träna passivitet och och passliggning, vilket passar perfekt nu då inte jag behöver göra så mycket=)

Har en kompis och en från föräldragruppen som har varit in på fl och fött idag, ca en månad för tidigt för båda.
    Är verkligen innne nu att föda för tidigt=)

• Licebe

Jag har precis insett att jag fick ångest av att gå och plocka och städa hela tiden.
    Så jag tvingar mig själv i att skita i att städa, och vet ni, det fick mannen att städa och plocka undan mera=)
    Tror faktiskt att han inte hann med förut.
    Han fick dåligt samvete för att han inte hjälpte till och jag va bitter över att han inte gjorde nåt.
    Och jag som trodde att min underbara kille som jag förut skröt om när det kom till städ och disk, hade blivit lat.

Och sömn, jag är en sån som lätt sover i 15-16 timmar.
    Dock ställer jag alltid alarmet, för jag blir inte piggare för att jag sover så länge.
    Efter 10 timmars sömn är jag som piggast under dagen har jag kommit fram till.
    Men det är väl dags att inse att dom nätterna som jag får sova i tio timmar snart är över=)

• Licebe
    Selina04 skrev 2010-11-05 22:44:19 följande:
    Min gubbe får göra allt nu när jag ligger här...(sjukhuset) han fick mina tre hästar oxå på köpet =) Han rider dock inte men dom får mat o rent i alafall!!

Och när ja va hemma så gjorde jag numera det "lätta" o han fixade in ved o sånt lite tyngre sysslor =)
    Haha, kan tänkta mig hur nöjd han är över att ha fått tre hästar att sköta om.
    Dom tar ju just ingen tid:p
  • Licebe
    Selina04 skrev 2010-11-06 09:33:39 följande:
    Konstigt, förstår mig inte på mitt tryck, på eftermiddag/kväll är det lägre. Under hundra i undertryck och på förmiddag/dag är det högre trots att ja gör samma sak hela dygnet i princip.

Ja ligger faktiskt mest i sängen på sjukhuset så trycket borde ju va snartlikt hela tiden?

Hur som helst så är urinen "fin" i allafall o bebisen mår bra så det vore skönt att få komma hem på permis idag i allafall!!
    Kan nog vara som med resten av kroppen som styr sig själv.
    Har ju läst på lite om krppen när man jobbar natt.
    Och det spelar ingen roll om man vänder på dygnet och är aktiv, jobbar och äter på natten,
    så är ändå kroppen inställd för att vara vaken på dagen
    Så b.l.a. urinproduktionen och matsmältningen är ändå högre när man sover på dagen än när man är vaken på natten.

Lika med bröstmjölken som innehåller olika saker olika tider på dygnet.
    Ett tips vi fick på föräldragruppen var att skriva tiden om man pumpar ut mjölken.
    Så om barnet bli väldigt vaken på natten, så kan det bero på man ger mjölk som man pumpat ut på morgonen eller dan=)
  • Licebe
    Momalicious skrev 2010-11-07 15:20:13 följande:
    Mja, lite mer än en vecka. Har dödsångest och känner inte alls att jag kommer köra hur bra som helst, tyvärr. Lider dessvärre av syndromet "bli asnervös för allting". Och när det är stora grejer blir det såklart värre. Funderar på att flytta till någon stad i norrland där det finns en väg och kan man köra på den får man körkort, typ
    Haha, ett sånt ställe finns det ca fem mil härifrån, finns ett övergångsställe som har stoppljus.
    Och dit far en del som vill  ha körkortet lite lättare=)
  • Licebe

Vecka 33 och 100 cm runt magen.
    Tycker den växer hela tiden, men den har varit 100 cm flera veckor.
    Och jag tycker att jag mäter på samma ställe, annars kan det ju variera mkt bara man flyttar måttbandet liite.
    Men enligt sf-kurvan så har den ju växt iallafall=)

Imorgon ska vi på sista föräldragruppsträffen, men jag vill inte att det ska vara den sista.
    Har världens bästa grupp, så det kanske blir att fixa egna träffar=)
    Och sen hoppas på att man hamnar med dom när det blir dags för babymassage.

Och det är verkligen inne att föda för tidigt nu.
    Tre stycken i min omgivning har fött den senaste veckan.
    Alla tre för tidigt, två av dom var förstagångsföderskor=)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)