Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

December Bebis 2010 :)

delifi2 skrev 2010-10-08 22:46:30 följande:
    men jag tillhör inte Lund :) kanske de som bor längst ner i skåne då :)
    har för mig förra gången när jag var gravid med William att det var en till som oxåfick göra det och hon tillhörde Malmö, så det är kanske Malmö, Lund, Ystad, Trelleborg då?
    Ja, det är möjligt, de får inte i Helsingborg iallafall, och tror inte Kristianstad heller
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Mysmamma70
    Licebe skrev 2010-10-08 23:03:58 följande:
    Jag har två frågor till er:
    Vet ni om man får göra någon rutinkoll där dom tittar på tappen, om den är mjuk eller öppen?

Nej, jag har aldrig varit med om någon rutinkoll där de tittar på tappen, förrän man är inne för förlossning.

Däremot har jag fått göra två VUL nu när jag haft tidiga sammandragningar, där de mätt tappen.
  • Mysmamma70
    Licebe skrev 2010-10-08 23:35:08 följande:
    Tack för svaret=)
    Hur "på" var du tvungen att vara då?
    Och var tappen nå påverka?
    Jag sa till min barnmorska att jag får mycket sammandragningar av väldigt lite.
    Ofta när jag bara ligger och vilar också.
    Första gången var jag i v21 och hade haft smärtsamma sammandragningar i hela helgen - fast jag vilade, när det på söndagen var tre minuter mellan dem ringde jag förlossningen, men blev hänvisad till KK akut eftersom det var innan v22.

Blev vänligt mottagen på KK och fick se bebisen på UL, läkaren sa att allt var normalt. Han kände även på tappen och jag fick göra en kontroll för UVI. Allt var bra, och vi åkte hem. Sen gick det över.

I v24 började besvären igen och eftersom jag nu fick en blixtrande huvudvärk blev jag orolig att jag hade högt BT - hade HF förra graviditeten. Jag hade också andningsbesvär och min sambo fick knappt kontakt med mig så han ringde ambulans.

I ambulansen lugnade allt ner sig, men jag fick göra en omfattande kontroll när jag kom till förlossningen.

CTG, blodtrycks- och äggvitekontroll, vanligt UL där läkaren såg att bebisen mådde bra och att det var normal mängd fostervatten, ett VUL där hon mätte tappen till 4,7 cm - alltså lång och opåverkad.

Åter hos BM dagen efter gjordes en urinodling som sen visade på GBS och jag fick pencillin. Efter den kuren har sammandragningarna upphört

Om du är orolig ska du ringa förlossningen.
  • Mysmamma70
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-09 08:31:55 följande:
    Cissi:
    Var bor du om det tar 30 min vi borde ju ses !!!
    Hehe, antar att den frågan var till Delfi - själv bor jag utanför Eslöv och har en dryg timme över bron
  • Mysmamma70
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-09 20:50:18 följande:
    Hur många bor nära danamrk här eller som inte har så långt att ta sig hit ?
    Tänkte om man skulle göra en träff innan eller efter när alla bebisar har kommit då e vi alla mammalediga ju
    Det beror ju på var i Danmark du bor, haha - visst vore det kul med en träff
  • Mysmamma70
    Licebe skrev 2010-10-10 03:53:12 följande: 
    Jag har hört att det är många som faktiskt sover med barnet i sängen, något som jag inte alls visste.
    Jag förstår att det är praktiskt med amning och sånt och så klart mysigt.
    Men jag skulle bara oroa mig för att antingen jag, min sambo eller hunden ska mosa den lilla.
    Bebisen brukar få somna om bredvid mig när jag har nattammat. Man sover väldigt lätt och vaknar till så fort man råkar komma nära bebisen.

Det är dock bra att lägga bebisen högt upp i sängen och själva flytta ner en bit, så man inte råkar lägga sin kudde över den.
  • Mysmamma70
    delifi2 skrev 2010-10-10 14:28:13 följande:
    Sen på dagarna så får bebisen sova i sin egen säng så att den vänjer sig vid det oxå
    Lyx, min minsting sov bara i famnen de första fyra månaderna på dagtid, och aldrig längre än en halvtimme i sträck

Som tur var sov han gott i sin egen säng på nätterna
  • Mysmamma70
    Stefanie skrev 2010-10-10 18:20:22 följande:
    Min pappa är hantverkare och har kommit med idén om att och lovat att fixa till vår spjälsäng så att man kan sätta madrassen i samma höj som vår säng och plocka bort (eller dra ner, jag vet inte riktigt vilket han tänkte) gallret på ena sidan av sängen så att den blir som en utbyggnad av vår säng.
    Han gjorde så på spjälsängen när han och hans sambo fick barn för tre år sedan. Han sade det att då slipper man oroa sig för att mosa Liten och man slipper att gå upp varje gång liten vaknar. 
    Först hade jag tänkt att ha ett babynest i sängen, men det här känns smartare. Kommer att ha ett babynest i alla fall för att det är mysigt för liten och bra att ha på andra ställen i hemmet också.

Vi ska också göra en sån variant, fast när jag ska amma måste jag ändå plocka över bebisen i sängen och efter ett tag blir det att jag halvsover medan jag ammar, och då blir bebisen kvar iallafall
  • Mysmamma70
    Willes Mamma 08 skrev 2010-10-12 19:44:06 följande:

Va hos BM idag....sa att jag hade skit ont i fogarna,ryggen m,m! jobbade idag o trodde min kropp skulle slitas sönder av all värk. Men kämpade på. Men BM sa inget om sjukskrivning utan henne va mina alternativ om jag inte fick HP att använda min F-penning.....jippi,jätte skoj el inte!

Men får ja inte HP ska jag proppsa på sjukskrivning som tusan! Tänker inte ge mig!

Det tråkiga är att det är FK som har blivit så hårda när det gäller sjukskrivningar, så de godkänner ofta inte läkarnas sjukskrivningar och då får man ingen ersättning, därför har läkarna blivit mycket restriktiva.

Hoppas du får din HP beviljad, själv tar jag av min FP i förväg
  • Mysmamma70

Jessika82 - ser med spänning fram emot att följa vad som händer och håller tummarna för att bebisen stannar i magen lite till 

Jackor - jag använder sambons jackor

Skor - foppatofflorna är perfekta om man inte behöver vara fin. I dem får jag tom ner ett par raggsockar om det är kallt

Grattis till er som varit på fina TUL idag

Svar på tråden December Bebis 2010 :)