Licebe skrev 2010-10-08 23:35:08 följande:
Tack för svaret=)
Hur "på" var du tvungen att vara då?
Och var tappen nå påverka?
Jag sa till min barnmorska att jag får mycket sammandragningar av väldigt lite.
Ofta när jag bara ligger och vilar också.
Första gången var jag i v21 och hade haft smärtsamma sammandragningar i hela helgen - fast jag vilade, när det på söndagen var tre minuter mellan dem ringde jag förlossningen, men blev hänvisad till KK akut eftersom det var innan v22.
Blev vänligt mottagen på KK och fick se bebisen på UL, läkaren sa att allt var normalt. Han kände även på tappen och jag fick göra en kontroll för UVI. Allt var bra, och vi åkte hem. Sen gick det över.
I v24 började besvären igen och eftersom jag nu fick en blixtrande huvudvärk blev jag orolig att jag hade högt BT - hade HF förra graviditeten. Jag hade också andningsbesvär och min sambo fick knappt kontakt med mig så han ringde ambulans.
I ambulansen lugnade allt ner sig, men jag fick göra en omfattande kontroll när jag kom till förlossningen.
CTG, blodtrycks- och äggvitekontroll, vanligt UL där läkaren såg att bebisen mådde bra och att det var normal mängd fostervatten, ett VUL där hon mätte tappen till 4,7 cm - alltså lång och opåverkad.
Åter hos BM dagen efter gjordes en urinodling som sen visade på GBS och jag fick pencillin. Efter den kuren har sammandragningarna upphört
Om du är orolig ska du ringa förlossningen.