Inlägg från: Ikisen |Visa alla inlägg
  • Ikisen

    När kan man släppa ut katterna?

    Vi fick för ca en månad sen två katter, en han- och en honkatt. De är tre år gamla och har varit ute hos tidigare ägare. Nu undrar jag hur länge man ska hålla katterna inne innan man kan släppa ut dom så de inte drar och aldrig kommer tillbaka. Är det bäst att bara släppa ut katterna eller är det bättre att ta ut dom i koppel några gånger först?

  • Svar på tråden När kan man släppa ut katterna?
  • Ikisen

    Tack! Jag har varit lite för feg för att prova, men nu ska jag göra ett försök :)

  • Ikisen
    skorpionen80 skrev 2010-04-07 10:49:14 följande:
    Går det bra att ha dem inne? Varför vill du släppa ut dem?
    Ja det går bra att ha dom inne, men emellanåt springer de omkring som galningar. Så jag vill släppa ut katterna för att dom är vana vid att kunna vara ute och även för att de ska få göra av sig med överskottsenergi.
    CTMT skrev 2010-04-07 11:42:25 följande:
    En förutsättning är även att de är kastrerade, idmärkta och vaccinerade.Som alltid så ska man ta hänsyn till grannar i området. Jag skulle testa att gå med katterna i koppel först, dels för att de ska lära känna området och dels för att du som ägare ser lite åt vilket håll de dras mot och var de verkar som mest nyfikna. (vill de gärna gå runt i din grannes rabatter och sprätta t.ex. så får du ta dig en funderare...)
    Ja katterna är kastrerade, idmärkta och vaccinerade. Vi bor ute på landet några km in från en större väg, vi har bara en granne nära, även de har katt och de har inget emot att vi släpper ut våra katter, jag har frågat :)
  • Ikisen

    Nu har jag prövat att släppa ut den ena och han gick lugnt kring tomten och efter en par timmar så ville han in igen :) hoppas det går lika bra med den andra katten också :)

  • Ikisen
    Kinya skrev 2010-04-08 14:59:12 följande:
    Du aldrig vara säker på att de inte drar och aldrig kommer tillbaka, tyvärr.
    Nej säker på att dom inte drar kan man inte vara, men jag frågade om tips på hur man gör bäst och hur andra har gjort. Men jag tycker att om man har katt så ska dom få vara ute.
  • Ikisen
    felicityporter skrev 2010-04-08 14:42:23 följande:
    Om jag vore du hade jag inte släppt ut katterna själva, jag hade istället vant dem vid selepromenader och eventuellt byggt en rastgård till dem om det fanns möjlighet.
    Isåfall så skulle det nog vara bättre att ha dom inne istället för att stänga in dom i en bur ute.
  • Ikisen
    skorpionen80 skrev 2010-04-09 07:24:05 följande:
    Fast "buren" som du skriver om kan vara hela tomten, och den kan ju variera otroligt mycket i storlek. Har länkat till denna innan, men jag kan bara inte låta bli. Detta är min drömträdgård (ser inte riktigt ut som en bur, va? )www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=140858&s...
    Ja det var ju smart :)
  • Ikisen
    Filuren83 skrev 2010-04-09 10:29:25 följande:
    Jag fattar inte det här...man hör det från många håll att det är bättre att ha katterna inne, man kan ha en bur, de kan ju bli påkörda m.m. m.m.Jag anser att man förövar en katt livet när man har innekatter. Vi tänkte ha vår ena hanne till avel och därför ha honom som innekatt, men han smet ut och man såg lyckan i hans ögon när han sprang fort över tomten och upp i ett träd. Sedan kom han in efter en stund, nöjd i kropp och själ. Vi kastrerade honom och nu får han vara ute.Att se en katts styrka och lycka när de får vara fria ute, det är något speciellt. Jag anser att har man inte möjlighet att erbjuda ett relativt säkert ställe till sina katter där de kan gå ut, då ska man inte skaffa katt. Man kan minimera riskern att katterna skadad eller dödas men man kan aldrig helt ta bort den. Men hellre att mina katter får leva ett riktigt liv med några risker än att de ska vara innekatter och missa massvis.Våra katter har vi ändå koll på. På nätterna är de inne och på dagarna kan de använda kattluckan, är vi borta så får de vara inne.
    Helt rätt! Katter måste få vara ute.

    Ni som tycker att katter bara ska vara inne för att om man släpper ut dom så kan dom dö, är ni också bara inne? För om man går ut så kan man dö.
    Jag startade denna tråden BARA för att få veta hur man gör på bäst sätt när man släpper ut katterna från första början. Inte för att diskutera om det är rätt eller fel, men på den här sidan kan man ju inte vänta sig något annat...
  • Ikisen
    LunaLunatic skrev 2010-04-09 19:35:18 följande:
    Ikisen: vuxen människa är inte riktigt jämförbart. Vi kan uppfatta situationer, tänka och agera. Vill du jämföra med människan får du ta till en "toddler" snarare. En 2-åring har säkert jättekul ute ensam.
    Nej Kanske man inte kan, men det är många här som tror att katter mår mycket bättre av att vara inne hela tiden, men de flesta katter har det mycket bättre om de får vara ute också. Det är nästan djurplågeri om man inte låter katten vara ute ibland.
  • Ikisen
    Daimis skrev 2010-04-11 20:39:52 följande:
    TS; kul att höra att det gick bra m första kissen. Hur gick det med den andra? Är i samma sits som du va och förväntade mig några goda råd,....men det var en massa annat här *hmm* Ska bara kastrera min hona (köpte 2 som är runt året gammla) sen ska de få springa ut i det fria.  Honan vill väldigt gärna gå ut, men riktigt ser det på henne Det är ju i kattens natur att va ute o spana på möss mm  Kattgården nån länkade till var kalasfin. Skulle gärna bygga en sån men det blir lite fel på vår gård... hade jag haft råd skulle jag hängnat in hela tomten...men som sagt har jag inte råd...den är på 2 ha... och att bara ta en del skulle se väldigt konstigt ut... och skulle man bara ta trädgårdsdelen...den är nog på 3000kvm...så skulle inte heller gå... Men bor på landet, de flesta har en katt, några kor el annat djur så...
    Härligt att det finns fler än jag som vill att katterna ska få vara ute. Jag har ännu inte släppt ut honkatten för jag vill att hon ska få sin andra vaccinationsspruta innan jag släpper ut henne. Hankatten trivs toppenbra med att få vara ute, jagar möss som bara den :)
    För mig fungerade det jättebra att släppa ut katten och vara ute i några timmar så man har lite koll första gången. Jag tror att det är som bäst att ta en katt i taget så att man har lite bättre koll på vad katten har för sig.
    Lycka till med att släppa ut kissarna :) och skriv gärna hur det gick.
  • Ikisen

    Daimis: när han vill in hoppar antingen upp på fönsterbrädan eller så sitter han utanför ytterdörren och väntar.

Svar på tråden När kan man släppa ut katterna?