Ensamma pappan skrev 2010-09-14 10:46:06 följande:
Skapade en egen tråd om detta, inga svar så jag testar här istället.
Hej!
Vi har under en tid gett våra barn (2 år resp. 3 år) eskimo kids. Det vi nu funderar över är om vi kanske skulle byta till Eye Q för att vi hört att det skulle vara bättre.
Jag har läst en del forumtrådar här och även letat info på nätet, men det verkar som att alla de som ger sina barn någon av dessa preparat har antingen barn med adhd eller barn med svårigheter att sova på natten.
Vi har inga problem med något av detta, utan barnen mår bra, är oftast väldigt snälla och lugna och somnar blixtsnabbt på kvällen och sover hela nätterna (oftast) utan problem (ja, jag vet, vi har det väldigt lyxigt

).
Frågorna är då, borde vi kanske inte ge dem något av dessa?
Men som kosttillskott kanske det är bra eftersom vi inte är speciellt duktiga på att ge dem fet fisk, utan det blir ofta enkel snabblagad mat som falukorv, köttbullar, fiskpinnar osv. så kanske det ändå kan vara bra?
Så om vi då borde ge dem något av dessa preparat, vilket är då bäst att ge?
Tacksam för alla tips och svar.
Spontant så tänker jag att funkar det så rör det inte

Eye Q innehåller Omega-3 och Omega-6, Vitamin E som antioxidant, främst för att oljan inte ska härska och effekten kvarstår även i kroppen så oljan bevaras i så gått skick även efter att kroppen har tagit upp den. Eskimo kids innehåller samma som Eye Q plus Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är bra för huden. Och vitamin D är ju samma som i D-droppar som BVC rekommenderar.
Båda tillverkarna använder sig av djuphavsfisk som fiskas utanför Chiles kust. Omegan är en bibrodukt från foderframställning. Det finns helt vegetariska alternativ, tex Green Oil
www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_1910_104.aspx De har jag inte testat själv så kan inte uttala mig om hur det är. Ett annat märke: (även det helt okänt för mig)
www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/udos-choice
Om jag vore du så hade jag fortsatt. Visst kan du byta märke, det är ju även en kostnadsfråga. Men som sagt eftersom det funkar och ni har god effekt av det så skulle jag ha fortsatt.
Vår äldsta son har ADHD och äter både PlusEPA och Eye Q, han får alltså dubbel rek dagsdos. Man kan klart se på hans beteende att han behöver Omega. Men vi ger även de andra barnen Omega, och vi själva tar det också. På oss vuxna märks det väldigt väl på humöret och tålamodet. Vi mår allihopa mycket bättre. De 3 små barnen märks det väl på humöret och sömnen. Äldsta dottern hade nattskräck (gallskrek och var okontaktbar i 2 timmar varje natt) och den försvann när vi började ge Omega. (kom tillbaka om vi gjorde uppehåll tex vid sjukdom eller glömde.)
Appropå fiskpinnar så behöver ett barn äta ca 16-17 st fiskpinnar i veckan för att få i sig den dagliga dosen Omega genom kosten som socialstyrelsen rekommenderar. Och det gäller varje vecka då. Om barnet har större behov eller inte klarar av att ta upp Omegan som man ska så blir det ju givetvis ännu mer per vecka. Jag vet att mina barn hade redan protesterat efter 5:fiskpinnen.