Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

molekyl skrev 2010-08-19 13:30:13 följande:
    Vad rekommenderar ni för sort om man vill lindra ångest? Min sambo har problem med tvångstankar/ångest och har gått med på att äta Omega. Han har till och med gått med på att äta fiskolja (är vegetarian, men något desperat).

Tacksam för svar!
    Jag vet faktiskt inte om det finns någon som säger sig vara bra mot just ångest. Kanske inte ens får lov att marknadsföra sig som hjälp mot det. Det är ju bara lättare åkommor som får behandlas med naturläkemedel.
    Men jag tänkte att jag skulle berätta att jag inte hade någon som helst PMS denna månaden och jag tror det beror på att jag bytt från Mor-EPA mini till PlusEPA. Nu tror jag inte att det är PMS som din man har men han kanske skulle bli hjälp ändå. Jag har ju ingen aning vad det är som orsakar hans ångest, eller för den delen hur PlusEPAn fungerar och på vad för åkommor. Min sambo fick bättre humör och bättre tålamod när han började med PlusEPA. Han ville inte erkänna det först men jag märkte på honom direkt när han började att det hade inverkan.

Finns ett annat märke som har samma inehåll som PlusEPA, E-EPA  heter det. De innehåller båda Omega-3 oljan EPA.
    Andra Omega-3 produkter brukar även innehålla DHA.

Jag äter även en Omega-6, från Efamol. På den förpackningen står det "livsnödvändiga fettsyror för den hormonella balansen och huden" och hormonell balans kan väl kanske vara bra att försöka uppnå om man har ångest. (Jag inbillar mig väl lite att det kan vara hormonell obalans om det inte är något särskilt som orsakar ångesten. Det är bara min personliga uppfattning och helt ovetenskaplig)
    Så  om man vill ha en produkt som innehåller både Omega-3 & -6 så kanske ni ska testa Eye Q, Mor-EPA mini eller Efalex. Eller så ta Efamol eller Qarma (båda 2 innehåller bara Omega-6) tillsammans med någon Omega-3 produkt.
    Förslag på Omega-3 produker finns även i mitt inlägg #282
  • Little Ms Chatterbox
    fabri skrev 2010-08-23 15:06:34 följande:
    Eskimo kids.

Vet du något om vilka fettsyror och i vilken blandning som är bra? Bör man ha utan omega-6 eftersom vi, som jag förstått, har ett överskott på det i vår kost? Har försökt leta information via pubmed men blir mest förvirrad
    Tycker du att Eskimo kids funkar? Förutom att det är svårt att ta det då.
    Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och vitamin D. Förutom vitamin E som är en antioxidant så Omegaoljan inte härsknar. Tror inte det finns så många motsvarigheter till Eskimo kids i kapselform. Det finns en, som är helt vegetabilisk som innehåller Omega-3, -6 & -9. Green oil heter den.
    www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_1910_104.aspx

Min personliga uppfattning är att man även behöver Omega-6. Det är inte alls säkert att man får i sig tillräckligt med Omega-6 via kosten. Om man tänker att potatisships som är friterade i rapsolja skulle ge tillräckligt med Omega-6 så skulle jag inte ha mina problem med psoriasis. För när jag började med Omega-6 kapslar så blev jag väldigt mycket bättre i huden, märkbar förändring på bara några dagar och de har jag inte sett under alla de år jag smäckt i mig chips till helgen.
    Även om de säger att vår kost innehåller för mycket Omega-6 så innebär ju inte det att just DU får i dig för mycket. Eller så kan det vara så att du har svårt att ta upp och/eller lagra Omega-6 i kroppen.

Mor-EPA smart fats och  E-EPA är ganska stora kapslar om det är så att du enbart vill ge Omega-3. Fritt Flyt är ganska små, men de rapar jag upp fisksmak hela dagen av så de rekommenderar jag inte till barn iaf. har inte testat andra så kan faktiskt inte säga vilka som är små och lagom att svälja.
    Vi har haft Eskimo kids här hemma någon gång, det är inte så stor skillnad på effekten av den och tex Eye Q eller Mor-EPA mini mer än att barnen var något finare och lenare i huden under den tiden. Annars var de lika lugna och harmoniska som med de andra märkena.
  • Little Ms Chatterbox
    Majlo skrev 2010-08-26 09:38:17 följande:
    Hej
    Har läst här lite nu...
    Men undrar en sak min son får EskimoKidas (har fått i ca 1 års tid) Nattsömnen e mycket bättre.
    Nu ska han börja utredas för vad jag tror kan vara nån typ av Autism.
    Jag funderar på att byta till MorEPA!?
    Vad är egentligen skillnaden? 
    I Eskimo kids finns det Omega-9 och D-vitamin. Omega-9 är bra för huden så om du byter till Mor-EPA mini kan det kan det hända att du ser lite förändring där. Det är lite olika i förhållandena mellan Omega-3 & -6 i Eskimo kids och Mor-EPA mini. Det är samma distributör, Hela Pharma så skriv till dom och fråga. helapharma.se om du vill ha mer exakt.
  • Little Ms Chatterbox
    fabri skrev 2010-08-26 16:42:17 följande:
    En fråga till, det vegetabiliska omega-preparatet, så vitt jag förstår finns inga data som säger att vegetabiliskt omega-3 har de effekter fisk-omega-3 har. Är jag ute och cyklar?
    Jag har inte läst så mycket om det. Men de företag som har sälolja med Omega-3 säger att människan kan ta upp Omegan bättre för att det kommer från ett däggdjur och då mer liknar våran kemiska sammansättning på något sätt. Jag har inte riktigt fattat hur.
    Sen har jag läst att linfröolja, som innehåller mycket Omega-3 kan vara lite svårare för kroppen att ta upp, man måste ta lite mer för att få i sig samma mängd. Men jag har inte heller förstått det där.
    Det jag har sett är att de helt vegetabiliska är dyrare/dagsdos.
    Eskimo kids finns ju med både Tutti Frutti smak och apelsin, kan han tänka sig att testa andra smaken än den ni har nu? (om ni inte redan har gjort det.) Eller ta det tex på en skiva rostat bröd eller utblandat i lite yoghurt?
    Om du delar upp det på 2-3 gånger under dagen, har du testat det?
    Jag har glömt av hur gammal han är, är han större så går det ju att resonera med dom ibland.
    Något nytt jag har testat här hemma. Ena dottern är svår på att ta hostmedicin. hon fick syn på en liten nalle som jag hade i byrålådan, jag har haft den sen äldsta kille låg i magen och ingen av barnen har fått ha den. Den är min och därför är den jättespännande. Vid senaste förkylningen så tog jag nallen och försökte prata med henne (med löjlig röst ) Nallen var en medicinnalle som bara satt i knät när man tog medicin. Ena dottern köpte det direkt, andra bara fnyser åt påhittet och framkallar kräkningar om man lirkar i henne ½ droppe medicin.
  • Little Ms Chatterbox
    fabri skrev 2010-08-28 15:11:37 följande:
    Omega-3 är ju inte EN fettsyra, utan ett samlingsnamn för fettsyror som är uppbyggda på ett visst sätt. Det är någon särskild binding på typ tredje bindningen från slutet (eller något sådant, det var typ 10 år sedan jag läste om detta). I övrigt kan de se olika ut. Samma gäller för övrigt omega-6 (sjätte bindningen) och omega-9 (nionde bindningen). Har jag för mig alltså

Sonen är fem år så han fattar ju resonemanget men han vill verkligen inte och det känns tufft att tvinga honom.
    Du har så rätt med de där bindingarna

min son var ca 5 år när vi började ge honom. Han kännde ju hur mycket bättre det blev i huvudet när han fick Omega så det var alltid med kluvna kännslor han tog det. Vi hade Eskimo kids ett tag men det var för mycket med 5 ml för honom att ta varje dag. När vi gav Mor-EPA mini så stack jag hål på kapslarna och klämde ut på en sked och hällde på yoghurt. Sen tog han det och snabbt sked yoghurt till för att skölja ner allt ordentligt med. 2 mor-EPA mini kapslar innehåller ca 1½ ml, till skillnad mot 5 ml Eskimo kids så det kan ju vara lättare att ta om han ser att det är så mycket mindre.
  • Little Ms Chatterbox
    Smirretissen skrev 2010-08-30 09:09:46 följande:
    Hej,
    Jag har precis börjat med Mor-EPA till min son (i lördags) efter ett uppehåll över sommaren. Tidigare fick han Eskimo Kids.

Det jag undrar över är om det finns biverkningar. Anton har fått som nässelutslag över hela kroppen och jag undrar om det kan bero på Mor-EPAn eller så...
    Han har en liten förkylning/hosta i kroppen så det skulle kunna vara därför, men eftersom han fick första tabletterna på dagen i lördags och de blossade upp på lördagskvällen så blir jag ju lite fundersam.

Någon som vet?
    Tack på förhand.
    Vet inte men min son fick prickar på ryggen när vi ökade upp Mor-EPA mini dosen. Han hade inte ont av dom och de gick över efter ett tag.
    Det är ju jordgubbssmak på Mor-EPA mini så det kan ju vara någon typ av reaktion din son har fått.
  • Little Ms Chatterbox
    tristania skrev 2010-08-30 15:59:14 följande:
    Någon här som provat Omega 3 mot PMS? Hjälper det?  Jag har grym PMS - mår skit. Behöver alla råd jag kan få. Tack
    Jag hade slut på min vanliga mor-EPA mini som jag brukar ta i vanliga fall så då tog jag PlusEPA och det var ingen PMS alls! Jag var lite irriterad på ungarna någon dag men jag fattade aldrig att det var PMS så när mensen kom så var jag lite förvånad.
  • Little Ms Chatterbox
    tristania skrev 2010-08-30 18:46:02 följande:
    Okej...Ska prova och se
    Var förresten bra att du skrev, jag har ätit Mor-EPA mini nu igen några dagar men har tagit mig för bi ÄL så snart börjar väl PMSen att byggas upp så bäst jag går tillbaka till den igen. Var sååå skönt att slippa PMS.
  • Little Ms Chatterbox
    Majlo skrev 2010-08-31 13:20:49 följande:
    Nu har jag varit och köpt MorEPA junior, dessa  e ju för barn från 4 år men hon i butiken sa att vi kunde ge en kapsel om dagen istället för 2. Min son är bara 2 år. Hur har ni gjort?
    Testa och se hur det blir.
    Så som jag har läst så behöver små barn mer Omega pga att deras hjärna utvecklas så mycket mer än vad vuxnas gör.
    Du kan ju testa att ge 1 om dagen några dagar och se om du ser någon effekt sen ökar du upp till 2 kapslar och blir det ännu bättre så kanske du ska ligga kvar på 2 st. Ser du ingen mer effekt så gå ner till 1 igen och tycker du det blir sämre igen så får du ligga på 2 om dagen.
  • Little Ms Chatterbox
    Nea76 skrev 2010-09-02 09:28:31 följande:
    Hej alla omegaexperter!

Har en fråga, hur mycket omega kan man ge sina barn? Jag vill inte ge omega-6 utan kör bara med omega-3 (tar vuxenkapslar och klämmer ut innehållet i vällingen)...hitills har jag gett 1-2 kapslar om dagen vilket ger 0,4-0,8 gram omega 3 per dag. Jag har en son med cp skada och funderar på att öka dosen för att se om han utvecklas bättre.

Kända biverkingar är vad jag har förstått lättare blödningsbenägenhet och diarré?? Men då krävs det väl ett par gram iaf??

Tacksam för svar!!
    Hej! Omega-3 innehåller både DHA och EPA. (Omega-6 innehåller GLA) De 2, DHA & EPA i kombination sägs ju vara bra för tex leder. Omega förbättrar kontakterna mellan synapserna i hjärnan. Det kan jag tänka mig är bra för någon med CP.
    Biverkningarna ökar ju givetvis med mängden Omega, sen är det olika hur man reagerar i magen. Blödningsbenägenheten vill jag inte svara på för det vet jag inte så mycket om, jag är inte alls utbildad inom ämnet eller något inom vårdyrket.
    Min faster berättade att hon fick yrsel av Omega-3 så hon äter bara Omega-6 tillskott. Men min faster är 65+ och känner ofta efter hur hon mår Min son äter 1 kapsel PlusEPA och 2 Eye Q om dagen. Han hade lite problem med magen i början men sen försvann det.
    Eye Q rekommendationerna är att man äter 6 kapslar i början, då ger det 2400mg om dagen. En del med tex ADHD ligger på 4-6 kapslar Eye Q om dagen alltid så det är inte farligt att ligga på det (eftersom det är ett kosttillskott så får det inte vara farligt att överdoseras.)

Jag hitta en intressant länk. www.omega-3.se/kosttillskott.html
    Verkar vara en ganska oberoende sida.

Har ditt barn några andra diagnoser? EP? Vet att jag har läst om att man ska vara lite försiktig med Omega till personer med EP. Kommer inte ihåg vad det var för något men om man kollar med behandlande läkare först så får man riktigt och rätt svar. Sen är jag bara helt personligen nyfiken på varför ni har valt att inte ge Omega-6 också. Du behöver inte svara.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)