Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Mega -Omega till alla! :-)

hatschepsut skrev 2010-05-29 14:54:47 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Då satsar jag på E-EPA eftersom den var så pass billig ändå. Jag tänkte som sagt testa (åt minstone i början) att kombinera eye Q och e-epa. Vill inte riktigt överge eye Q'n helt än eftersom mitt humör (depressionen) har blivit så himla mycket bättre av den (höga dosen). Så jag minskar nog ner den till 2 kapslar till kvällen och tar e-epan på morgonen. Hur stor dos av e-epa ger ni er son? På informationen stod det ju 1-2 kapslar per dag. Om man bara tar en så blir det ju väldigt billigt, men räcker det tror du? Det var 500 mg i varje kapsel har jag för mig?
    Vi ger bara en kapsel. Det finns e-epa med 650 mg med. Har dock ingen koll på vem det är som rekomenderas att äta dom för vår läkare sa att det räcker med 500 eftersom det gäller ett barn i vårt fall. Eftersom du även äter eye-q så kanske det är bra med en kapsel till att börja med (500 mg) och se vad du får för effekt. Så hade nog jag gjort. Håller tummarna för att du ska nå önskad effekt med omegan.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-29 08:15:24 följande:
    Jag pratade med Z.s läkare nyligen och just Omega kom upp. Hon frågade hur mycket han fick och på henne verkade det som om att upp mot 2 gram EPA kunde man ge. Sen så är det dags att förnya vårt VB, vi har ju med Miltons mjölkallergi också och hans läkare envisas med att bara skriva ut i 6 månader i taget så då måste vi söka om hela VB. *morr* måste ta med Z.s alla saker också, det är inte kul att gå igenom 2 ggr/året. Iaf, handläggaren på FK var väl inte den mest sympatiska för jobbet men när Omega kom på tal (vi hade med det i förra ansökan men avslogs pga att det inte var styrkt av läkare) så verkade det på henne att hade vi bara haft med ett läkarintyg på Omega så hade det blivit godkänt som merkostnad. När jag försökte få tag på läkaren så pratade jag med hennes sekreterare så pratade jag om Omega med henne också (ha ha låter som jag inte kan något annat) och då sa hon i förbifarten -"Prata med läkaren, hon kanske skriver intyg om Omega " alltså som om det inte var någon nyhet eller konstigt. Om man slår ihop alla de här händelserna så verkar det faktiskt som om att man kan få Omega på recept eller iaf att det inte är svårt att få läkarintyg om att Omega fungerar på (de flesta) personer med npf. Det kanske bara gäller de produkter som finns på apoteket men eftersom apoteket har omorganiserats nu så kanske enskilt apotek mer kan välja vad de kan ta hem. Om det är så, Omega i högkostnadsskyddet och med i VB så blir ju livet mycket lättare för många med npf.
    Jag testade att ta med omega (eye-q var det då) när jag sökte VB sist men det gick inte men testa för de verkar ju säga olika saker på olika försäkringskassor. Vi hade läkarintyg på det med det gick ändå inte. Men vad jobbigt för er att göra 2 ansökan om året... urk. Sånt är ju verkligen tidsdödande. Hoppas ni får med omegan på nästa som merkostnad, då ska jag överklaga mitt
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Lantani skrev 2010-05-30 06:53:41 följande:
    Sonen på 1,5 har börjat sova dåligt på nätterna... Från att sova 19-07 och ca 3 timmar på dagen (slutade med 2 vilor för 1 månad sedan, så 1,5 timme på dagen nu) tills att nu sova 20-05.20 och 1,5 tmme på dagen. Han är även orolig på nätterna (vaknar 2-4 gånger per natt och ofta 1 gång under middagsvilan, då är han jätteledsen och svår att somna om). Skulle gärna vilja få rätt på hans sömn till lillasyster kommer i augusti, annars känns det som att jag kommer vara ett vrak! Har nu alltså funderat på att köpa omega-3, men vilken ska man isåfall välja till 1,5 åring?
    Eskimokids har vi åt vår 15månaders av den anledningen. Han sover som en prins Så den rekommenderar jag när det är sömn vi pratar om som inte alls har med någon diagnos att göra.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben

surt!! skulle beställa nya e-epa men då vart de slut på lagret. Bodystore har men till ganska mycket dyrare pris. Brukar beställa från bodystore men nu hade ett annat ställe kampanj... vem vill betala mer än man behöver för redan svindyra produkter!! Hoppas de kommer in under veckan. Vi har för 3 veckor till så ingen panik denna vecka.

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Flowerfairy skrev 2010-05-30 21:48:42 följande:
    Nu har vi börjat ge minste sonen (1 år) Eskimo kids med förhoppning om att nattsömnen ska bli bättre. Än har det inte gett något resultat (fast vi började nyss), snarare har det varit sämre de senaste dagarna. Hur lång tid har det tagit för er att få effekt? Till äldste sonen (5 år) hade vi tänkt testa plus-EPA (han har troligen Aspergers), men jag har inte hittat det i varken någon fysisk butik eller webbshop. En Life butik kunde ta in men det var ju hiskeligt dyrt (299 kr).  Var har ni hittat det någonstans? Eller kanske vi skulle testa e-EPA istället? Var hittar man isåfall det billigast?
    ts får svara angående plusepan för det är hennes område men gällande e-epa. Vi har ju den och vi är jättenöjda med resultatet. Min son har inga problem med att svälja tabletter men e-epa är hiskeligt stora kapslar. Jag själv skulle inte palla dom men han tar dom som ingenting. Man kan nog klämma ut innehållet om det skulle vara så att de är jobbiga att svälja men vill man ha mindre kapslar bör man kolla om det finns andra. Jag tror det går 2,5 eye-qkapslar på en e-epa i storlek. Till sonen lägger jag den på en sked med yoghurt och den slinker lätt ner. Jag rekomenderar dom varmt till alla men inte så kul om man beställer och sen tycker man de är förstora. Vi betalar nästan 400 kr för 120 kapslar av e-epa men man tar bara en om dagen till barn så de blir ändå billigare i längden.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    lollisen skrev 2010-06-01 22:58:22 följande:
    Min son har ingen diagnos satt på sig, men har helt klart beteendestörningar. Det är det sociala samspelet som är otroligt omoget, känner inte alltid av de sociala koderna så att säga.

Ska försöka få tid till utredning snart, iallafall försöka få komma upp till BUP. Känner att jag behöver mer stöd i föräldrarskapet då man har barn med speciella behov.

Det är ju det att det går i perioder som är så svårt... Man börjar liksom hoppas på att det håller på att växa bort eller vad som helst, sen från ingenstans kommer bakslag som gör att man trillar omkull! Känns lite hopplöst emellanåt...

Men samtidigt är han världens sötaste, goaste mest kärleksfulla och spännande lilla kille... Men ack vad energi det går åt att hålla jämn takt samt för att hålla tålamodet uppe.

ooooh... Sen känner jag mig så ensam i det emellanåt... Det är mindre kul..
    skickar lite kramar... vet hur det är att vara där innan man har fått hjälp från bup, diagnos eller inte men känslan av att ha det jobbigt och att säka hjälp känns lite tufft. Har en son, 7 år med asperger och ADHD. Han kan heller inte sociala koder och sånt.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    JennyOEmilia skrev 2010-06-28 18:34:34 följande:
    En fråga till er som kan....

Jag har gett mina barn Eye Q sedan den 21 maj och ger då den höga dosen och det ska man ju gör i 12 veckor. Jag har växlat mellan flytande, kapslar och tuggisar för de tröttnar snabbt på att ha en och samma...

Tänkte jag kunde byta till typ Eskimo kids. Men på den förpackningen står det ju inte att man ska ge en högre dos de första 12 veckorna. Det står att dosen bör ej överskridas eller något likande? Mina barn är 4,5 och 9 år. Är de för gamla för den?

Ska jag vänta att byta tills det gått 12 veckor? Vad hade Ni gjort?
    vi har eskimokids till minsta sonen på 16 mån. Den är för barn mellan 1-12 år så den kan du ge. Det är samma dos för alla och från start, inte som på eye-q där dosen minskas efter 12 veckor.
    Varför ger du omega3?? Vi ger minsta sonen mot sömnen, han sov ganska dåligt föut men nu sover han mycket bättre.
    Den stora sonen får e-epa för ADHD/asperger. Det är olika omega3-sorter för olika saker som man vill behandla. Gällande sömnen kan man ta den man tycker passar. Eye-q, eskimo eller någon annan sort. För ADHD/koncentrationssvårigheter är det bättre med en olja som innehåller endast EPA.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    JennyOEmilia skrev 2010-06-29 20:33:17 följande:
    Jag ger det främst till min son som är 4 år för han har varit jobbig, svårt att koncentrera sig, får ilskna utbrott, lyssnar inte osv... Det har blivit MYCKET bättre sedan han började med Eye Q. Hans utbrott blir färre och när han väl får utbrott går de över relativt snabbt och hela han känns lugnare och man kan kommunicera bättre med honom.
    Idag var jag och köpte MorEpa med jordgubbssmak. Ska köra med det ett tag och se om det fungerar.
    Emilia som är 9 år ger jag bara för att hon ska kunna koncentrera sig bättre i skolan och för att det är bra för hennes hälsa. Men jag märker ingen skillnad på henne, men hon har inga problem sedan tidigare heller.
    aha, då är det morepa, eye-q, e-epa eller plusepa som lämpar sig bäst. Eskimokids är inte till ADHD-problematik i första hand. Bra att du fått resultat av eye-q. På min son hjälpte den inte jättebra men nu har vi e-epa och den gör hans agressioner bättre.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Lilli skrev 2010-07-13 22:28:09 följande:
    Är det ngn av i denna tråden som får blåmärken av dem? Jag får det nämligen, o blir lättblödande :(
    omega3 är blodförtunnande så det kan stämma att du får så av den.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    luspudel skrev 2010-07-13 21:59:33 följande:
    Vi har gett Eskimokids till vår ettåring nu i 4 dagar, och idag har han varit SÅ lös i magen! Helt svart också. Kan detta bero på oljan tror ni?
    ja, den kan ge lite lös mage till att börja med. Vi har gjort så här. skippat fullkornsvälling och sånt. Kör med 6-månadersvällingen och med gröten har vi mild fullkornsvälling. Ger mer stoppande kost och inte sånt vi vet är lösande. Det blir bättre med tiden.
    Älskade ungar
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)