Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Mega -Omega till alla! :-)

Fizens mamma skrev 2010-07-15 07:09:19 följande:
    jag ha en pojke på 5 snart 6 å han har alla tecken man kan ha på adhd men ingen inom sjukvården tar mig på allvar om att jag tror han har det. de säger att han är som vilket barn som helst. det har inte gjorts några utredningar på honom än tyvärr, nu börjar han skolan till hösten (lek å lär) och jag är mkt nervös över hur det ska gå. jag undra om man kan ge vem som helst PlusEpa, alltså om jag kan ge honom det trots att han är bara 5,5 år å inte har fått diagnosen än????? snälla ni med erfarenhet svara mig, vet inte vart jag ska vända mig.
    Du kan ge omega3. Det är som föregående talare säger bra för alla barn. Ge plusepa, det innehåller enbart EPA och verkar bättre på just den typen av problematik.
    Jag har själv barn med asperger och ADHD, utredd och diagnosticerad. Nu har vi fått bra hjälp och blivit tagna på allvar men det du berättar är du absolut inte ensam om. Stå på dig, särskilt om det märks i skolan sen att han har svårigheter. BVC brukar vara sega med detta. Man kan vända sig till BUP själv om man inte får någon hjälp av BVC. Du kanske redan har vänt dig dit men om inte så gör det. Men hur du än gör så testa plusepa, du har inget att förlora men massor att vinna
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    syfroken skrev 2010-07-22 12:38:55 följande:
    Hejsan!
    Nu har jag äntligen hittat hit och har skummat igenom alla inläggen, men jag blir fruktansvärt förvirrad.
    Min dotter på snart 8 år får utbrott och slår sin syster och ska nu vidare till BUP. Hon har svårt att somna på kvällen och är orolig.

-Har förstått att plusepa ska vara bra, men vart köper jag det? Hur mycket ger jag?
    -Min sambo har varit hemma på heltid i över 3 år för depression. Finns det något han kan testa?
    -Jag blir lätt stressad och arg och är sjukskriven för utmattning. Vad finns för mig?
    -Min 5 åring har nattskräck. Vad ska hon äta?

Snälla hjälp mig!!!
    plusepa köper du billigast på nätet. Googla och jämför priser för det kan skolja mycket mellan de olika inköpsställena.
    Det andra kan jag tyvärr inte svara på men för ditt humör så är nog plusepa eller E-epa (samma sak men olika fabrikat) bäst.
    Nattskräck vet jag inte om man kan komma åt med omega3. Men gäller det dålig sömn i övrigt så är eskimokids eller eye-q att rekomendera. Vi ger eskimokids till vår yngsta pojk som sover bättre med den.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Lottie72 skrev 2010-07-29 02:25:02 följande:
    Nu behöver jag lite råd!! Beställde hem eye q till min största dotter som vi misstänker har adhd och innan vi gör något annat tänkte vi ge fiskolja en chans!! Hon har fått den stora "inställningsdosen" i en månad nu och jag märker en liten skillnad på henne, hon är en anings lugnare men hennes humör är fruktansvärt mycket sämre....
    nu har jag även köpt plus epa och gett i två dagar.......ska jag fortsätta med Eye Q nu? hon har fått båda de här två dagarna men det är kanske för hög dos nu? Känner mig ganska villrådig!!

Sen var det någon som skrev om problem att svälja kapslarna och dottern tycker det är jättesvårt....hon provar och provar men det slutar med att jag tar hål och hon säger att det smakar väldigt illa.......så hur gör man undrar jag oxå??

dottern är 6 1/2 och börjar ettan nu i höst
    Det räcker att de ger det ena alternativet. I alla fall om du ger full dos på båda. Jag föreslår att du ger plusepan för gällande ADHD är den bättre.
    Till min son lägger jag kapseln på en sked med yoghurt och han sväljer det. Nu kan han även svälja med vatten för vi har tränat på mindre tabletter först.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Lottie72 skrev 2010-07-29 10:14:45 följande:
    tack för svar!! Vad är full dos på plus epan? mer än en kapsel?
    jag har ingen aning för vi använder e-epa till min son. Det är samma sak som plusepa, annat fabrikat bara. Full dos på eye-q är ju 6 kapslar/dygn. Jag vet att det finns folk som kombinerar olika omega3preparat, har för mig att TS gör det för att det har olika effekt på olika symptom. Men har ingen koll riktigt på hur hon gjort med dosen. Hon kikar säkert in här och läser och kan svara Jag kan ha helt fel men jag har för mig att hon skrivit det.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Bojjan84 skrev 2010-08-06 13:26:41 följande:
    Hejsan!
    Kan någon hjälpa  mig i denna omega jungel?
    Min son 5½ skulle behöva något som hjälper honom med hans humör och bromsa ner hans impulser lite och gör honom mer harmonisk...
    Vi misstänker inte nå adhd el liknande och han somnar bra (vaknar dock lite tidigt : /
     Vad skulle passa honom?
    plusepa alternativt e-epa. Samma sak, olika fabrikat. Plusepa är nog i minre kapslar så ja tror de är lättare att svälja.
    Eye-q går även bra, de har flytande och tuggisar för de som inte kan svälja. Morepa är med en bra sort, de har morepa junior med små kapslar.

Till min stora son som har asperger och ADHD har vi e-epa och till minsta sonen som inte har diagnos men jobbigt med sömnen har vi eskimokids. Han sover mycket bättre med den. Ett helt otroligt resultat.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    litengunnarolle skrev 2010-08-08 16:15:55 följande:
    Hej och hå! Här kommer lilla jag som inte vet något om omega men gärna skulle vilja veta litegrann :)
    Vad är det för skillnad på omega 3 och 6?
    Vad är det bra för?
    Vad är det för skillnad på olika märken?

Tacksam för svar! ^^
    omega 3 är fiskfettsyror. Det är bra för hjärnans utveckling, sömn, hud, hjärta/kärl mm. Skillanden mellan olika märken är balansen mellan de olika omegaefettsyrorna.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Flowerfairy skrev 2010-08-16 15:16:25 följande:
    Nu har jag och sonen tillsammans käkat upp ett paket e-epa utan resultat... Min 5 åring har troligtvis Aspergers (och jag har liknande symptom) och jag hade hoppats det skulle hjälpa honom mot alla utbrott.

Vi har tagit en kapsel varje morgon under några månader. Själv känner jag mig likadan som förut. Sonens utbrott kan möjligtvis ha minskat något i antal, fast däremot är utbrotten mycket värre och våldsammare. Han är mycket aggressivare och slåss mer.

Många har skrivit att de inte märkt resultatet förrän de slutat med omegan och märkt skillnaden. Vi har haft uppehåll i ca en vecka och det är inte värre nu än under tiden...

Hur länge ska man äta E-epa innan man ser resultat? Är kanske en kapsel per dag för lite? Ska vi prova någon annan sort i stället?
    just e-epa märkte vi skillnad inom ett par veckor... det var nog efter förta veckan att han blev mindre aggressiv. han har med asperger.. och adhd.
    Vår läkare sa att 1 kapsel 500 mg är dosen till barn. Jag frågade om vi skulle höja men han sa att det var tillräckligt för ett barn. Min son är 7 år.
    Om den haft effekt så skulle den märkst nu
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Neige Obskyr skrev 2010-09-10 04:02:46 följande:
    Jag förstår att det här med Omega-olja är din stora mission i livet. Jag har bara svårt att förstå att någon människa kan ha som mission att förstöra världen. Du påstår att du köper omegaprodukter för dina barns skull. Men gynnar det dina barn om världshaven blir utfiskade? Vill du inte att dina barnbarn ska kunna äta fisk i framtiden?
    varför kan du inte starta en egen tråd om detta? det är helt okej att tycka som du gör och det är helt okej att ta upp frågan till diskussion. Självklart är din åsikt värt lika mycket som någon annans. Men snälla, kan du vara vänlig och respektera tråden? Denna tråden är till för oss som VILL ge våra barn omega3 och diskussionen runt det. Denna tråden har inte som syfter att diskutera det som du håller på med. Starta en egen tråd. Jag lovar att flera här inne kan diskutera med dig i DEN tråden om DITT ämne men inte HÄR. Lite respekt tack annars kommer jag att anmäla dina inlägg igen för OT för du förstör tråden.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Ensamma pappan skrev 2010-09-16 09:47:57 följande:
    En intressant fråga kan kanske vara varför de flesta verkar välja Eye Q framför t.ex Eskimo Kids?
    Eskimo Kids innehåller ju mer EPA och DHA än vad Eye Q gör. Dessutom innehåller det både Omega 9 och D-vitamin vilket inte Eye Q gör.

Så ni som väljer Eye Q istället, varför?
    vi har valt eskimokids till yngsta sonen. Eye-q hade vi däremot till äldsta med adhd/as ett tag. Men yngsta som bara hade lite jobbigt med sömnen valde vi eskimo.
    Vilken av oljorna man väljer är beroende av vilken problematik man vill komma åt. Mot ADHD och andra liknande svårigheter brukar man rekomendera e-epa, plusEPA i första hand nu mer för senare forskning pekar på EPA:s betydelse. Men även eye-q, morepa är rekomenderade för det. Eskimokids däremot innehåller inte den balansen mellan syrorna som är bra för just NPF. Därför valde vi eskimo till yngsta istället för eye-q (som säkert fungerar även på honom med).
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    SMARAGD skrev 2010-09-16 21:50:14 följande:
    Hello

Jag har inte gått igenom trådarna. Tänkte jag skulle fråga o se om ngn vill svara. Är det bara eskimå kids som finns som flytande omega att ge min lilla grabb på 14 månader?
    eye-q finns i flytande. Har inte riktigt koll på vilken ålder den kan ges men det är dom två.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Ensamma pappan skrev 2010-09-17 08:30:21 följande:
    Tack trollet för ett mycket givande svar.
    Var precis det jag ville komma åt, skillnaden mellan dom som gör att många väljer just Eye Q. Nu ska vi sätta oss ned och diskutera vilken vi ska välja. Tack igen!
    Hoppas ni hittar en passande. De två är flytande men om barnet kan äta andra så finns eye-q som tuggbara och sväljbara kapslar, morepa junior som mindre kapslar och även e-epa och plus-epa i kapslar. Jag tyckte det var skönt när äldsta sonen kunde ta kapslar för det är mindre kladdigt än flytande. Eskimo har ganska frän smak så den blandar vi i välling, gröt eller lite mat för han tar den inte rent. Eye-q är lite mildare smak.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben

min yngsta äter eskimo kids för sömnen och den hjälper jätte bra

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Majlo skrev 2010-11-12 11:52:26 följande:
    Jag undrar om det har någon betydelse för effekten på omega-3 om man blandar i kall eller varm vätska??

Jag ger Mor-EPA mini junior, och brukar blanda antingen i välling (då varm, såklart) eller i juice eller nyponsoppa
    Spelar det någon roll?? 
    ingen aning på de andra oljorna men esimokids går att blanda i varm välling, det gör vi.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Milkina cerka skrev 2010-11-25 13:25:20 följande:
    Har en son som är i början av en adhd-utredning, vet någon om jag borde vänta med att ge honom den omega-3 jag köpte idag tills den är klar?
    Hur mycket ska jag ge hononm i mg till att börja med för att få effekt?
    vi väntade faktiskt att ge till efter utredningen för jag var rädd att saker skulle bli bättre för att sen bli sämre igen så fort man slutar med omega-3 och att de skulle sabba lite resultatet av utredningen. Vad är det för omega-3 du har köpt?
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Milkina cerka skrev 2010-11-25 16:11:08 följande:
    Tänkte precis som du skriver, därav att jag frågade. Den jag köpte heter "Active care 1000mg" (varav 540mg omega3-fettsyror o. 450mg EPA/DHA o. så 5mg vitamin E enl. inneh.förteckningen).
    ja... jag var rädd att omega-3 skulle dölja de svårigheter som finns. Nu var det iofs inte något som kunde döjas i och med att han har svår ADHD med motoriska problem samt autism men det visste man ju inte innan hur pass svår grad det gällde. De som har lätt till måttlig ADHD och får bra hjälp av omgea, då blir ju svårigheterna liksom dolda.
    Ingen aning om active care men det blir säkert bra. Vi hade först eye-q men nu har vi E-epa som är lite mer koncentrerat av EPA som tydligen just han behöver. Till lillkillen har vi då eskimokids men det är för sömnen.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Milkina cerka skrev 2010-11-25 21:20:45 följande:
    Vet inte hur det räknas, så som vår sons problem ser ut, men jag tolkar det du skriver som att din son måste vara mer påverkad än vår. Oerfaren som jag är, så trodde jag att de olika sorterna inte skiljde sig så mycket åt, men jag har läst mig till att både Omega3 fettsyrorna o. EPA/DHA behövs.

Ingen som har några fler synpunkter eller kan ge mig en vink om hur mycket vi ska börja ge honom när vi startar med Omega3kapslarna?
    ja, olika omegasorter är olika bra för olika människor. För de som har svåra agressioner (bla) är EPA-syran den mest betyande och då behövs den mer än DHA. Min son är inte bättre med sömn eller hyperaktivitet av omega 3 men däremot så är hans utbrott mindre, som att topparna är avklippta. Lilla sonen (utan diagnos) får en mycket bättre sömn av den han äter. Vi kan inte sluta med den.

Dosen, står det inte på förpackningen om det är samma dos till både barn och vuxna?? Både eye-q och e-epa har samma dos till både barn och vuxna. På e-epa står det inte hur den ska doseras till barn utan det står bara 1-2 kapslar per dag men läkaren vi har sa att det är samma men att det inte behövs 2 kapslar.
    Älskade ungar
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)