Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox
    molekyl skrev 2010-05-07 20:14:17 följande:
    Min 7½-månaders har börjat sova dåligt så jag funderar på att ge honom nån omega. Ska jag ge honom eller äta själv (jag har slarvat den senaste tiden)? Alltså, förs det över via bröstmjölken?
    Ja, det förs över via bröstmjölken. Finns speciell Omega för Gravida och ammande. Mumomega från samma tillverkare som Eye Q och MorDHA från samma tillverkare som Mor-EPA mini.
    Om du inte ammar finns det Eye Q baby, tror inte den finns att få tag på i Sverigen men går att få tag på Drugstores och andra internationella nätbutiker som sänder utomlands tex amazon.com
    Den har ug. samma sammansättning som mumomega men det är lättöpnande kapslar.

Men tror inte man behöver ta speciella kapslar för gravida och ammande, det viktigaste är nog att man får i sig ordentligt av Omega. Så har man vanlig tex Eye Q hemma så behöver man inte köpa andra kapslar för det utan kör på som vanligt och om man vill byta sen så är det ett alternativ.
  • Little Ms Chatterbox
    molekyl skrev 2010-05-08 14:23:20 följande:
    Tack för svaret. Jag åt linfröolja innan jag blev gravid (eftersom jag är vegetarian), men min BM tyckte det var bättre med fiskolja så nu äter jag Pharbios Omega-3 Forte (70% omega-3 EPA+DHA+DPA står det på burken). Men jag har som sagt slarvat med dem senaste tiden. Finns ju så många sorter så jag vet inte vad jag ska välja. Och jo, jag helammar i stort sett. Han är in så förtjust i annan mat.
    Det finns Omega som är helt vegetarisk. Green Oil, även kapslarna är av vegetabiliskt gelatin.
    www.newnordic.se/pl/Green_Oil_104.aspx

Tror det finns en till, den är flytande Udo´s choise
    www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/omega-3-_-fettsyror/udos-choice

Det finns givetvis fler men kommer inte på namnen nu.
  • Little Ms Chatterbox
    Jag kontaktade ansvarig för Åhlens apotek om varför de tagit bort Omega ur sortimentet och här är svaret:Hej,

Tack för din mejl om Omega-3.

Det stämmer att Åhléns Apotek har tagit bort Omega-3-produkter från
    sortimentet för tillfället. Anledningen till vårt agerande är främst
    moraliskt- etiska skäl och den värdegrund som Åhléns AB vilar på. Det
    visar sig dessutom att dessa produkters påstådda effekt saknar
    vetenskaplig grund.

Bakgrunden till agerandet var att SVT:s Uppdrag Granskning onsdagen den
    10 mars visade hur fiskolja från ockuperade Västsahara levereras med
    norska skepp till Kristiansund i Norge, och därefter hamnar i en rad
    olika Omega-3-produkter.

Det går att läsa mer om fisket utanför Västsaharas kust med mera på
    länken från Greenpeace:
    http://www.greenpeace.org/sweden/nyheter/fiskolja-fraan-ockuperade-vaests

Livsmedelsverket förbjuder nu reklam med påståenden om att livsmedel
    med omega 3 kan förbättra barns hälsa. Förbudet träder i kraft på tisdag
    i nästa vecka, den 11 maj. Det gäller livsmedel med omega 3-fettsyrorna
    dokosahexaensyra, DHA, och eikosapentaensyra, EPA, samt omega
    6-fettsyran arakidonsyra, ARA. Påståendena som inte längre får användas
    finns listade på Livsmedelsverkets hemsida. De handlar bland annat om
    att fettsyrorna skulle verka lugnande och bidra till att förbättra barns
    koncentrations- och inlärningsförmåga.
    Mer information om detta finns på följande länkar:

Livsmedelsverket:
    http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Vissa-halsopastaenden-om-omega-3-fettsyror-blir-nu-forbjudna/

Dagens Medicins hemsida:
    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/05/07/ovetenskapliga-pastaenden-/index.xml

Vänliga hälsningar

Amadou Jallow
  • Little Ms Chatterbox
    anne h skrev 2010-05-13 16:35:47 följande:
    Lillebror har gjort ett rejält utvecklingsskutt igen! Sedan vi bytte till PlusEPA så har han tagit ett av sina jätteskutt (han kan stå stil i ett helt år för att sedan göra såna här "skutt", detta är dock större än normalt..) Kan det vara PlusEPA? Eller skulle det kommit iaf? Inget vi vet.. men det är så märkbart att han gör skutt just när vi tex reser, när han fått EyeQ förut och nu med PlusEPA.. så nog tror jag det påverkar allt. den finns att köpa nu, bara så ni vet..
    Det är så kul att få höra när det hjälper med Omega
    När vi började ge sonen PlusEPA märktes det klart och tydligt att det var den som gjorde skillnad.
    Vi hade ett lite avbrott förra veckan, hann inte få hem ny innan det tog slut och redan 2:a dagen utan PlusEPA började utbrotten, helt omotiverade illskrik och slag och sparkar vid för honom jobbiga situationer.
    Sen när sändningen kom så tänkte jag vänta som vanligt och ge honom till frukosten men det var så kaotiskt här hemma så jag stoppade i honom den sen framåt eftermiddagen. Sen på kvällen var ha lugn igen. Det var samma stressande situation då som tidigare på dagen men han fixade allt galant

Jag är helsåld på Omega till barnen
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 09:39:29 följande:
    Menar ni att ni märker såna ksillnader med just PlusEpa? Vi har kört MorEpa i omgångar och nu senast började vi för ca 6 veckor sen. Märker ingen skillnad alls tror jag, men det kanske man gör när man väl slutar.. Hur mycket ger ni per dag? Är det en kapsel?
    Jag ger 2 kapslar per dag av Mor-EPA mini. Mor-EPA innehåller både Omega-3 och Omega-6. PlusEPA innehåller bara Omega-3, kallas även EPA.
    På min son som har ADHD och Atypisk Autism så var det skillnad som natt och dag, även om vi hade god effekt av Mor-EPA och Eye Q så gav effekten av PlusEPA så jättemycket mer. I princip inga aggressionsutbrott alls längre och han har blivit mer aktiv på ett bra sätt. Klär på sig själv på morgonen, vill hjälpa till i hushållet, och han faktiskt gör det till att saken är klar. Vill följa med till affären och klarar av läxorna bättre.
    Nu får han, utöver sin ADHD medicin (Strattera) en PlusEPA och en Mor-EPA mini kapsel på morgonen och 2 Eye Q på kvällen. Kan få en till Mor-EPA på kvällen om det varit en jobbig dag.
    Nu är han som vilken 8 åring som helst, fast utan utbrott pga "lilla tonåren" *saknas inte* , han leker och har tålamod med sina mindre syskon och är kelsjuk. Sen vi började med PlusEPA har han sagt Jag älskar dig. vid läggdags minst en gång i veckan, innan så var det 1-2 ggr om året.

Många personer med NPF kan behöva högre dos Omega hela tiden för att få väntad effekt. Även "normala" barn kan behöva lite högre dos i början.
  • Little Ms Chatterbox
    anne h skrev 2010-05-16 13:31:25 följande:
    nästa fråga. Är den PlusEPA ni fått hem samma som denna? www.minami-nutrition.ch/omega3-de/plusepa.php... Där står nämligen att man ska ta två av den, på min förpackning EN per dag. -och läser man innehållsförteckningen så är den samma för dem båda..?
    Ja det är samma fast de förpackningar jag har fått hemskickade från helapharma.se är det bara 30 st kapslar i, den du länkade till är tydligen 60 st.
    Antingen så är rekommendationerna för dagsdos högre i det landet (Tyskland?) eller så kanske det är annan storlek på kapseln.
    På Tex Mor-EPA mini förpackningen står det i innehållsdeklarationen för 2 kapslar (=rek dagsdos).

Men om det är något som känns osäkert så maila Mia Bongstorp på helapharma.se mia@helapharma.se
  • Little Ms Chatterbox

Anneh sen måste jag fråga dig, och kanske Trikarn, kanske resten av er som har DS barn som får Omega. Kan ni se någon effekt av Omega när det rör just DS? Om det nu finns något speciellt som just rör DS och Omega.
    Hmmm... Känner att jag inte riktigt kan förklara hur jag menar. Det är inte så mycket jag vet om DS, man lär mig gärna mer Men jag tänker så här. Det jag vet om DS är att de ofta dräglar mer än andra, har det blivit bättre sen ni började med Omega? Har det gått att se något sånt? Ligger det i DS-diagnosen att man har koncentrationssvårigheter så alla DS personer har extra nytta av Omega? Det är ju bra med Omega till alla men hoppas ni fattar hur jag menar.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)