Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

anne h skrev 2010-05-16 14:08:54 följande:
    Någon gån när jag inte har fått svar brukar jag ringa växeln och be dom lämna ett meddelande till henne att hon ska läsa mailen .
    Skicka hellre ett mail på måndag morgon så det poppar upp när hon sitter vid datorn än ett i hela inkorgshögen om du skickar söndag kväll.
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 15:25:40 följande:
    Minikapsel av MorEpa? Är det alltså "vanlig" MorEpa för vuxna och inte junior? För juniortabletterna är inte så små kapslar..
    Mor-EPA för vuxna innehåller inte Omega-6 (GLA) men det gör Mor-EPA mini.
    Inte att det är minikapslar utan att det är till de lite mindre folken Mor-EPA mini heter väl Junior också. Jag skriver så som Mia på Hela Pharma skriver till mig, hon använder sig av mini så jag gissade att junior var för ett annat land.

PlusEPA innehåller bara EPA. (Inte ens DHA) Inte några smakämnen heller och kapselskalet är "slow release" så det minskar risken för uppstötningar av fisksmak.

Det där med uppstötningar med fisksmak verkar inte mina barn bry sig om, de tävlar om vem som kan få kapslarna att smälla när man tuggar på dom. Alla klarar av att smälla PlusEPAn men bara Milton som klarar av att få Mor-EPA mini att smälla.
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 17:59:47 följande:
    Kan man ge en kapsel av varje alltså? Dvs PlusEpa och MorEpa? Min tjej är 3 år och visst, man självmedicinerar ju med detta, ingen läkare kan ju ordinera, men jag gör allt för att hon ska få till det med sin sömn och övriga dagliga utbrott. Funderar på att, precis som du, ge även PlusEpa, vågar jag det tro?
    En överdosering av Omega brukar bara ge lite lösare avföring, det är det mesta man har sett. Så om du ger 1 PlusEPA och lägger till 1-2 Mor-EPA mini om det även behövs för sömnen så är det ingen fara. Om inte sömnen kommer ändå så testa att byta Mor-EPA mini mot kanske Eye Q, Efalex eller Eskimo kids.
    Man måste testa sig fram lite inann man får den rätta sammansättningen på de olika oljorna.

Min dotter tar gärna PlusEPAn men jag vill inte att hon ska ta den för hon blir bättre i humöret av Mor-EPA men det är ju inte hon med på. Hon vill bita på kapseln så det smäller och det gör inte Mor-EPAn.
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 18:27:13 följande:
    MorEpa mini-junior smäller ju Men inte varje gång har jag märkt..Dottern älskar dem och just det där smällandet! Får prova mig fram då, hon har ändå problem med förstoppning så lite lös mage skadar inte.
    Milton, ena killen lyckas få dom till att smälla, medan hans tvillingsyster inte ens klarar av att få hål på dom utan bara tuggar runt lite så de blir riktigt hala och sen spottar hon ut dom och snål som man är så försöker man sticka hål på dom och klämma ut innehållet på en sked så man kan ge det med lite yoghurt men det brukar oftast bara bli som 2 personer i en gyttjepöl när man bråkar med den hala kapseln och var strålen kommer någonstans.
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 21:59:28 följande:
    Det första dottern säger på morgonen "jag vill ha ojja (olja)" Du har rätt att vara snål, de är ju inte gratis precis!
    Jo, faktiskt för mig. Jag skrev till Hela Pharma och berättade hur nöjd jag var med deras produkt, att jag gett barnen det i 2 år och berättade lite om min familj. Äldsta sonen har ADHD och Atypisk Autism, äldsta dotter verkar också ha någon typ av NPF och tvillingarna är bara vilda och sov dåligt. Jag berättade även att jag ofta rekommenderade Omega till föräldrar här på nätet.
    Och helt frankt så frågade jag om jag kunde få lite produkter. 10 minuter efter jag skickat mitt mail så ringde Mia upp mig och hon sa att hon var så glad att jag hade hört av mig, de hade svårt att få tag på nöjda föräldrar så jag skulle få så det räckte till hela familjen. När det var slut skulle jag höra av mig till henne så får jag mer.
    Men jag blir ju snål ändå, eftersom jag är så glad att hon skickar det till mig så vill jag ju inte slösa på det. Sen så får ju även äldsta sonen även Eye Q och det betalar vi ju, men det känns inte så dyrt när vi får så mycket från Hela Pharma.
    Mia vill gärna att man hör av sig och förmedlar sina erfarenheter.
  • Little Ms Chatterbox
    Sjejn skrev 2010-05-17 11:12:15 följande:
    Har ni upplevt att alla olika sorter haft bra effekt på eksem eller är det någon speciell sort som man ska inrikta sig på?
    Jag kan nog bara svara för mig själv, Omega-6 hjälpte väldigt bra mot min psoriasis. Sen har jag läst att Omega-9 är bra för huden. Den tiden som jag gav dottern Eskimo kids var hon bättre i huden. Hon har ingen eksem men är torr i huden och har ännu torrare fläckar.

Jag kollade lite på vitaminvaruhuset.se Det verkar som att det inte är så lätt att köpa Omega-9 helt för sig själv. Oftast så är det ihop med Omega-7 och andra antioxidanter eller så med Omega-3 och Omega-6. Inget fel i det, Tror Omegaoljorna fungerar så att de hjälper till varandra och funkar bäst ihop.
  • Little Ms Chatterbox
    JennyOEmilia skrev 2010-05-23 21:29:39 följande:
    Hej! Jag hittade precis denna tråden. Bra tråd! Min son är 4 år och har koncentrationssvårigheter, får en del utbrott, lyssnar inte, överaktiv osv... I fredags började jag ge honom Eye Q flytande olja. Jag ger honom 7,5 ml morgon och kväll och tänkte göra det i 12 veckor. Har läst lite blandade effekter på nätet. Vissa tycker det är som dag och natt och vissa ser ingen skillnad. Ni som märkt skillnad, NÄR ungefär märktes det? Är det någon som har något annat tips om någon produkt som man ska komplettera med eller räcker det med Eye Q? Vore jätteglad om någon kunde svara på mina frågor. Mvh Jenny
    Min son har ADHD där koncentrationssvårigheterna är det värsta. Han klarar inte av att jobba självständigt i 5 minuter i skolan. Förutom ADHD-medicinen (Strattera) får 1 PlusEPA på morgonen och 1 Mor-EPA mini, och 2 Eye Q och 1 Mor-EPA mini på kvällen. Första gången som vi gav Omega märktes det redan efter någon dag, men det är inte alls så mycket som vi skulle märka nu när han har så höga doser på det, skulle vi missa att ge honom en dag nu så förstår man hur illa det var förr.
    Sen så verkar det som om man får 2 sorters effekt av det, min dotter hade nattskräck och den "försvann" direkt när vi började med Omega till henne men efter ca 1 månad så började hon sova bättre över lag, hon hade färre uppvak och var inte alls på så dåligt humör på natten när hon väl vaknade. Så Omegan behöver byggas upp också.
    PlusEPAn har gjort väldigt mycket för sonens humör. Så funderar du på att ge något annat också så skulle jag rekommendera det.
    De finns en del personer som behöver ligga på hög dos med Omega hela tiden så om du tycker att det inte har effekt efter de 12 veckorna behöver nog din son ha det hela tiden.
  • Little Ms Chatterbox
    Fiddelina skrev 2010-05-25 19:05:14 följande:
    Har just ikväll upptäckt dessa Omega-trådar, har aldrig träffat på att det skulle vara så oerhört bra tidigare.  E ganska ny på FL.   Eftersom det finns 8 trådar + extramaterial så tänkte jag göra det lätt för mig och helt enkelt fråga er erfarna: Vilken sort är bäst att ge en 5-åring som har väääldigt svårt att somna på kvällarna? (Han har inte ADHD eller likn, sömnen är kruxet.) Vore mkt tacksam för svar, detta har gjort mig oerhört nyfiken och sugen på att prova!
    Tror det är lite olika beroende på personen. Min son började att sova bättre direkt när vi började med mor-EPA mini men sen sov han bättre på Eye Q. En del sover bra på Eskimo kids. Jag tror att du kommer få bra effekt på vilken som. Det jag har sett med mina barn så behöver de Omega-3 och Omega-6 i kombination för att det ska funka med sömnen.
    Fråga på din hälsokost om du kan få provförpackning så du inte behöver köpa en hel och han inte tar det.
    Flytande är ganska stor mängd som ska tas, 5 ml. Kan bli mycket om det inte faller i smaken. Det går att blanda Omega med mat för att det ska gå lättare om man inte väljer kapslar. Kapslar går att sticka hål på med nål och klämma ut också.
  • Little Ms Chatterbox
    Floff skrev 2010-05-26 11:28:04 följande:
    Ja jag är sugen på att prova faktiskt.. Men visst är det Eye-Q Baby man börjar med i den här åldern? Och var beställer man den billigast? Det kanske bara finns ett ställe att beställa ifrån?
    Just Eye Q baby finns inte än i Sverige, vad jag vet. Kanske om du ber din lokala hälsobutik att ta hem det. Men om man läser på Equazen´s hemsida
    www.equazen.co.uk/ så tolkar jag det som att det är samma innehåll i Eye Q baby som Mumomega, som man kan ta själv när man är gravid/ammar. Så om du väljer att ge ditt barn den istället (stick hål på kapseln med nål och kläm ut på sked, blanda ev. med lite mat) eller så borde du kunna testa med vanlig Eye Q, kapslar eller flytande.
    Det går även bra med Mor-EPA mini, Efalex, Eskimo kids eller annat märke. Eskimo kids innehåller D-vitamin så ger du D-droppar så får du räkna ut så det inte blir för mycket, tror det blir bra att ge bara 3 droppar om dagen eller full dos D-droppar 3-4 gånger i veckan om du ger Eskimo kids också.

Det jag har sett på mina barn så sover de bättre när de får Omega där det är både Omega-3 och Omega-6 i kombination. det finns andra märken på marknaden men det är oftast bara omega-3 i den.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)